Saturday, December 13, 2008

ဘာသာေရး ျပႆနာ ( ၇ )

ဘဒၵႏၲ တိေလာကသာရ ေျဖသည္။

( သုဘဒၵ ပရိဗိုဇ္ )

( ေမး )။ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ စံခါနီးတြင္ ေနာက္ဆံုး ကၽြတ္တန္း၀င္သူသည္ သုဘဒၵျဖစ္၍ ယင္းပုဂၢိဳလ္သည္ ဥပကႏွင့္ မဆာ၀ါတို႔ သားဟု အခ်ိဳ႔က ဆိုသည္၊
အခ်ိဳ႔က ဥပကႏွင့္ မဆာ၀ါတို႔ သား-မဟုတ္ဟု ဆိုပါသည္၊ မည္သည္ကမွန္သည္ကို က်မ္းဂန္သာဓက ညႊန္ျပ၍ ေျဖဆိုေတာ္မူပါရန္။
( သိန္း၀င္းေမာင္-စက္တြင္းရြာ၊ ဆားလင္းႀကီးျမိဳ႔ )

( ေျဖ )။ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္ေတာ္မူခါနီးတြင္ ေပၚေပါက္လာေသာ သုဘဒၵပရိဗိုဇ္တို႔ႏွင့္ စပ္၍ သုဘဒၵ အမည္တူ ၃-ဦးရွိသည္။
၁-မွာ အရွင္မဟာကႆပ၏ ပရိသတ္တြင္ပါသည့္ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံျပီျဖစ္၍ ငါတို႔လုပ္လိုရာ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ႏိုင္သည္-ဟုဆိုသည့္ သုဘဒၵရဟန္းႀကီး။

၂-မွာ ဥပကႏွင့္ မဆာ၀ါတို႔၏သား သုဘဒၵ ။
၃-မွာ ပုဏၰား သူေဌးမ်ိဳး သုဘဒၵ-ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

ဤ ၃-ဦးတြင္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ပစၧိမသာ၀က (ေနာက္ဆံုးကၽြတ္တမ္း၀င္၍ ရဟန္းျဖစ္သူ ) သုဘဒၵမွာ ဥဒိစၥ-ပုဏၰားမ်ိဳး ( အလြန္ထင္ရွား၍ ဇာတ္ျမင့္ပုဏၰား သူေဌးသား ) သုဘဒၵျဖစ္ေၾကာင္း ဗုဒၶ၀င္အ႒ကထာ၊ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ အ႒ကထာတို႔၌ ျပဆိုပါသည္၊ မုဆိုးႏြယ္ျဖစ္ေသာ ဥပကႏွင့္ မဆာ၀ါတို႔သား မဟုတ္ေၾကာင္း ထင္ရွားပါသည္။

ဥပက ဆာ၀ါတို႔သား သုဘဒၵသည္ မိဘႏွစ္ဦးလံုး ရဟန္း ရဟန္းမ ျဖစ္သြား၍ အဘိုးအဘြားမ်ားထံ က်န္ရစ္ခဲ့ျပီး အရြယ္ေရာက္လွ်င္ ရဟန္းျပဳေၾကာင္းဆိုသည္၊ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ စံခါနီး ေရာက္လာေသာ သုဘဒၵကား ပရိဗိုဇ္ရဟန္း ( ဗာဟိရက-သာသနာျပင္ပ ၀ါဒတမ်ိဳးရွိသူ ) ျဖစ္၍ ဥဒိစၥပုဏၰားမ်ိဳး ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုသျဖင့္ ကြာျပားျခားနားပါသည္။
*********************************************************************************

( ထန္းလ်က္ )

( ေမး )။ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ မူးယစ္ေစတတ္ေသာ ထန္းရည္ စသည္မွရရွိေသာ အရည္မ်ားကို က်ိဳခ်က္၍ ျပဳလုပ္ထားေသာ ထန္းလ်က္ စသည္မ်ားကို စားေကာင္းပါသလား၊
၄င္းထန္းလ်က္ႏ်င့္ ေရာ၍ျပဳလုပ္ထားေသာ အုန္းသီး ဆီးသီး စသည့္ယိုမ်ားကို စားေကာင္းပါသလားဘုရား။
( ရွင္ဇိနဒတၱ-ေမာင္ေထာင္တိုက္၊ ပုသိမ္ျမိဳ႔ )

( ေျဖ )။ ထန္းလ်က္ျပဳလုပ္ေသာ ထန္းရည္မွာ မူးယစ္ေစေသာ ထန္းရည္မဟုတ္၊
မူးယစ္ေစေသာ ထန္းရည္မွာ တေဆးေခၚသည့္ အရာ၀တၳဳမ်ား၊ မူးယစ္ေစႏိုင္ေသာ ထန္းခ်ိဳးစသည္မ်ားခံ၍ မူးေအာင္ ျပဳလုပ္ထားရေသာ ထန္းရည္တမ်ိဳး (ထန္းရည္ခါး) ျဖစ္သည္။
ထန္းလ်က္ခ်က္ေသာ ထန္းရည္မွာ မည္သည့္အရာ၀တၳဳႏွင့္မွ် ထံုစိမ္ျခင္းမရွိေသာ ပကတိထန္းရည္ (ထန္းရည္ခ်ိဳ) ကို ခ်က္ျခင္းျဖစ္သည္။
တမ်ိဳးတျခားစီ ျဖစ္သျဖင့္ သံဃာေတာ္မ်ား သံသယကင္းရွင္းစြာ သံုးေဆာင္ႏိုင္ပါသည္၊
၄င္းထန္းလ်က္ႏွင့္ေရာ၍ ျပဳလုပ္ထားေသာ အုန္းယို၊ ဆီးယို စသည္မ်ားကိုလည္း နံနက္ပိုင္း၌ သံုးေဆာင္ႏိုင္ပါသည္။
*********************************************************************************

( ရဟႏၲာ ဓာတ္ေတာ္ )

( ေမး )။ စ်ာန္ရေသာ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္မ်ား ပရိနိဗၺာန္စံလွ်င္ မီးသျဂႋဟျ္ေသာအခါ ဓာတ္ေတာ္မ်ားက်သည္ဟု ဆိုၾကပါသည္၊ စ်ာန္မရေသာ ရဟႏၲာမ်ားလည္း ဓာတ္ေတာ္ က်ႏိုင္-မက်ႏိုင္ သိလိုပါသည္ဘုရား။
( ကိုဟန္၀င္း-အင္းစိန္ျမိဳ႔သစ္၊ ၁၈၆-၆-လမ္း၊ ခ-ရပ္ကြက္ )

( ေျဖ )။ ျမတ္စြာဘုရားျဖစ္ေစ၊ ရဟႏၲာျဖစ္ေစ ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္၍ ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ေသာအခါ၌ ဓာတ္ေတာ္မ်ားအေနျဖင့္ အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာ လံုး၀န္းစြာျဖင့္ က်န္ရစ္ေစရန္မွာ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူခါနီးတြင္ အဓိ႒ာန္ျပဳေတာ္မူရပါသည္။
ဤတြင္ ဤကမၻာ၌ ပြင့္ေတာ္မူေသာ သက္တမ္းေတာ္ရွည္ေသာ ကကုသန္၊ ေကာဏာဂံု၊ ကႆပ၊ ဟူသည့္ ျမတ္စြာဘုရားတို႔ အေနျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ျပီး၍ ေတေဇာဓာတ္ ေလာင္ေတာ္မူေသာအခါ ဓာတ္ေတာ္မ်ား အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာ ကြဲျပားေတာ္မမူ၊ တလံုးတဆူတည္းေသာ ဓာတ္ေတာ္ အစုအခဲသာ ၾကြင္းသည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ ေစတီေတာ္ တဆူတည္းသာတည္၍ ပူေဇာ္ၾကရသည္၊
အကၽြႏ္ုပ္တို႔ျမတ္စြာဘုရားမွာ သက္တမ္းေတာ္ တိုပါသည္၊ သာသနာေတာ္ကို ထားရစ္ေတာ္မူျပီး ထိုသာသနာေတာ္တေလွ်ာက္လံုး ကိုးကြယ္ပူေဇာ္၍ သတၱ၀ါမ်ား သုဂတိဘ၀သို႔ လားေရာက္ႏိုင္ရန္ အဓိ႒ာန္ျပဳသည္။ ထိုအဓိ႒ာန္ေတာ္မူခ်က္အရ ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ေတာ္မူေသာအခါ ကိုယ္ေတာ္မွ အဆင္းသံုးသြယ္၊ အရြယ္သံုးစား၊ အခ်င့္အားျဖင့္ ၁၆-ျပည္သား ဓာတ္ေတာ္မ်ားျဖစ္၍ က်န္ရစ္ရပါသည္။
ရဟႏၲာမ်ားလည္း ထို႔အတူပင္ ပရိနိဗၺာန္စံခါနီး၌ ဓာတ္ေတာ္အဆူဆူ လံုးလံုး၀န္း၀န္း အရြယ္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ရန္ အဓိ႒ာန္ေတာ္မူရပါသည္။
အဓိ႒ာန္ေတာ္မမူပဲ ပရိနိဗၺာန္စံလွ်င္ ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ေတာ္မူျပီးေနာက္ လံုးလံုး၀န္း၀န္း မဟုတ္ပဲ အရိုးေတာ္ ပကတိအတိုင္းပင္ က်န္ပါသည္၊
သာဓကအေနအားျဖင့္ ယခုဖူးျမင္ႏိုင္ေသာ မဇၩိမေဒသ ဆံခ်ီေစတီေတာ္မွ ရသည့္ အရွင္သာရိပုတၱရာ၊
အရွင္မဟာေမာဂၢလႅာန္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားမွၾ အရိုးေတာ္ပကတိအတိုင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္၊
ရဟႏၲာအေနျဖင့္ စ်ာန္ရ စ်ာန္မရ မထူးပါ၊ အဓိ႒ာန္မွသာ လံုး ၀န္း ရြယ္စား ဓာတ္ေတာ္မ်ား ျဖစ္လာရပါသည္၊ သို႔ေသာ္ ရဟႏၲာဓာတ္ေတာ္မ်ားသည္ ျမတ္စြာဘုရား ဓာတ္ေတာ္မ်ားေလာက္ ေသးေသးမႊားမႊားမျဖစ္၊ ျမတ္စြာဘုရား ဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ အႀကီးဆံုး ပဲေနာက္ ပမာဏမွ်ျဖစ္သည္၊
ရဟႏၲာဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ ပဲႀကီးေစ့ မတ္ပဲေစ့ ေရြးႀကီးေစ့ႏွင့္ ေက်ာက္စရစ္ခဲပမာဏရွိေၾကာင္း မွတ္သားရဖူးပါသည္။
*********************************************************************************

( ကုသို္လ္ျဖစ္ရန္ လိမ္လည္ လွည့္စားျခင္း )

( ေမး )။ ၁။ လူတဦးတေယာက္အား ကုသိုလ္ရပါေစျခင္းအက်ိဳးငွါ လိမ္လည္လွည့္ျဖားမိသည္ဆိုလွ်င္ ထိုလိမ္သူမွာ မုသာ၀ါဒကံ ထိုက္ပါသလား။
၂။ သာသနာေတာ္ စည္ပင္ေစရန္ လူငယ္လူရြယ္တို႔အား ေလာကုတၱရာဘက္သို႔ အာရံုစိုက္လာေစရန္ ၄င္းတို႔အႀကိဳက္ ( ဥပမာ-နစၥ၊ ဂီတ၊ စသည္တို႔ႏွင့္ ) ျဖားေယာင္းေသြးေဆာင္၍ စည္းရံုးလႈံ႔ေဆာ္ျခင္းသည္ အျပစ္ရွိပါသလား ဘုရား။
( ေမာင္ေဆြတင့္-ျမိဳ႔နယ္ပညာေရးမွဴးရံုး၊ ေရႊေတာင္ျမိဳ႔ )

( ေျဖ )။ လိမ္လည္လွည့္ျဖားျခင္း မုသာ၀ါဒကံမွာ
၁-မဟုတ္မမွန္ေသာ ၀တၳဳလည္းျဖစ္ေစ၊
၂-ခၽြတ္ယြင္းေစလိုေသာ စိတ္ရွိသည္လည္းျဖစ္ေစ၊
၃-ကိုယ္ႏႈတ္ႏွစ္ပါးတြင္ တပါးပါးျဖင့္ သိေအာင္လည္းျပဳေစ၊
၄-တပါးသူက ျပဳသည့္အတိုင္း သိလည္းသိေစ-
ဤအဂၤါေလးပါးႏွင့္ညီလွ်င္ မုသာ၀ါဒျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေသာ္ သူတပါးအက်ိဳးပ်က္စီးမႈ အႀကီးအေသးေပၚ မူတည္၍ အျပစ္အႀကီးအေသး ကြားျခားႏိုင္ပါသည္။

လူတဦးတေယာက္အား ကုသိုလ္ရပါေစျခင္းငွါ-ဟု ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိ၍ ေျပာဆိုျခင္းမွာ အျပစ္မႀကီးဟု ဆိုႏိုင္သည္။
သို႔ေသာ္ လိမ္လည္မႈအစား ပရိယာယ္ျပဳျခင္းမ်ိဳးကို ျပဳလုပ္သင့္ပါသည္။
သာဓကမွာ-တမၺဒါဌိက ခိုးသားႀကီးသည္ အရွင္သာရိပုတၱရာအား တပည့္ေတာ္ ငါးဆယ့္ငါးႏွစ္ပတ္လံုး လူသတ္ ခဲ့သည္မွာ ကိုယ္သတ္ခ်င္၍ သတ္သည္မဟုတ္၊ ရွင္ဘုရင္ သတ္ခိုင္း၍ သတ္ရပါသည္၊ တပည့္ေတာ္မွာ အျပစ္ရွိပါသလား-ဟု ဆိုသည္၊
ဤတြင္ အျပစ္ရွိသည္ဟု ေျပာလွ်င္ ၄င္းခိုးသားႀကီး စိတ္လႈပ္ရွား၍ တရားမနာႏိုင္ျဖစ္ကာ ေကာင္းက်ိဳးမရျဖစ္မည္ေၾကာင့္ ရွင္ဘုရင္ သတ္ခိုင္း၍ သတ္ျခင္း၌ သင့္မွာ အျပစ္ရွိႏိုင္ပါ့မလား-ဟူ၍ ရွိသည္ဟုလည္းမဆို၊ မရွိသည္ဟုလည္းမဆို၊ ပရိယာယ္အေမးစကားျဖင့္ ေျဖလိုက္သည္၊ ပညာနည္းေသာ ခိုးသားႀကီးစိတ္တြင္ ငါ့မွာ အျပစ္မရွိဘူး-တဲ့ ဟု သိျမင္သြားကာ ေကာင္းစြာ တရားနာႏိုင္၍ တမလြန္ဘ၀တြင္ တုသိတာနတ္ျပည္သို႔ ေရာက္သြာရေပသည္။

၂။ ဇနပဒကလ်ာဏီအား စြဲလမ္း၍ ရဟန္းတရား အားမထုတ္ႏိုင္ေသာ ညီေတာ္ နႏၵ-ရဟန္းအား ျမတ္စြာဘုရားက နတ္ျပည္ေခၚသြားကာ နတ္သမီးမ်ားကိုျပရာ ဇနပဒကလ်ာဏီ အစြဲေပ်ာက္ျပီး နတ္သမီးမ်ားအား စြဲလမ္းသြားသည္၊ ဤတြင္ ရဟန္းတရားအားထုတ္လွ်င္ ဤနတ္သမီးမ်ားကို ရႏိုင္ေၾကာင္း ျမတ္စြာဘုရားက နတ္သမီးျဖင့္ ေသြးေဆာင္၍ တရားအားထုတ္ေစသည္၊ ညီေတာ္နႏၵလည္း တရားအားထုတ္ကာ ရဟႏၲာအျဖစ္သို႔ ေရာက္သြားပါသည္၊ ဤသို႔ ဆူးတေခ်ာင္းစူးသည္ကို ဆူးတေခ်ာင္းျဖင့္ ထြင္သည့္သဖြယ္ ပရိယာယ္ျဖင့္ ျဖားေယာင္းေသြးေဆာင္၍ ေလာကုတၱရာဘက္သို႔ ေရာက္ေစသည္မွာ အျပစ္ရွိသည္ဟု မဆိုႏိုင္ပါ။
*********************************************************************************

( စ်ာန္တရား )

( ေမး )။ ၾသကာသ ကန္ေတာ့ခန္းအဆံုး ဆုေတာင္းရာတြင္ စ်ာန္တရား၊ မဂ္တရားဟု စ်ာန္တရားကို ထည့္၍ ဆုမေတာင္းရဘူးလား ဘုရား။
( မ်ိဳးျမင့္-ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႔ )

( ေျဖ )။ ၾသကာသကန္ေတာ့ခန္း ဆုေတာင္ပိုင္းတြင္ ပယ္ဆု၊ လိုဆု-ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္၊
ပယ္ဆုပိုင္းတြင္ အပါယ္ေလးပါး၊ ကပ္သံုးပါး စေသာ မလိုလားအပ္ ပယ္ရွားအပ္ေသာ ဆုမ်ားကို ေတာင္းရသည္။

လိုဆု-ေနရာတြင္ မဂ္တရား ဖိုလ္တရား နိဗၺာန္တရားေတာ္ျမတ္ ဟူေသာ ေလာကုတၱရာဆုကိုသာ ေတာင္းရပါသည္။

စ်ာန္တရားမွာ ေလာကီတရားျဖစ္၍ ယင္းကို ဆုေတာင္းထဲ ထည့္ရလွ်င္-လူ႔စည္းစိမ္ နတ္စည္းစိမ္တို႔ကိုလည္း ရရွိျပီး၍, စသည့္စ်ာန္တရား၏ ေရွ႔ကထည့္ရမလို ျဖစ္ေနပါသည္၊ ထိုပေၾကာင့္ ေရွးေရွးဆရာျမတ္တို႔က ကန္ေတာ့ခန္းတြင္ ေလာကုတၱရာဆုေတာင္းကိုသာ ထည့္ေပးျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္သားသင့္ပါသည္။
*********************************************************************************

( ဒုလႅဘရဟန္းခံလွ်င္ )

( ေမး )။ ဆရာေတာ္မ်ားထံ၌ ႀကိဳတင္ဆည္းကပ္ ေနထိုင္ျခင္းမရွိဘဲ ဒုလႅဘရဟန္းခံခါနီးမွ လာေရာက္ ရဟန္းခံသူအတြက္ အက်ိဳးအျပစ္ မည္သို႔ ရွိပါသလဲဘုရား။
( ဦးေအးေဖ-အထက-၁၊ သံတြဲျမိဳ႔ )

( ေျဖ )။ ရဟန္းမခံမီက သာမေဏ၀တ္ရေသးရာ ဆံခ်ျခင္း၊ သကၤန္းေတာင္းျခင္း၊ သရဏဂံု ခံယူျခင္းတို႔အတြက္ ႀကိဳတင္သင္ၾကားေရး။
ရဟန္းဘ၀၌ ေနထိုင္စဥ္ ပစၥေ၀ကၡဏာ ဆင္ျခင္မႈ၊ ေဒသနာခံ ေဒသနာၾကားမႈ စသည္ ႀကိဳတင္သင္ၾကားေရးတို႔ လိုပါသည္။
ထို႔အတြက္ ရဟန္းမခံမီ တပတ္ခန္႔ သင္ၾကားႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္ပါသည္။
ထိုသိမွတ္ေလ့လာဖြယ္တို႔ကို မသိမွတ္ မေလ့လာဘဲ ရဟန္းဘ၀သို႔ေရာက္လွ်င္ ပစၥေ၀ကၡဏာမဆင္ျခင္ႏိုင္ပါ၊ ပစၥေ၀ကၡဏာမဆင္ျခင္ဘဲ သံုးေဆာင္၍ ဣဏပရိေဘာဂျဖစ္ျခင္း၊ သင့္ေသာအာပတ္ကို ေျဖၾကားရန္ လိုအပ္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ အျပစ္မ်ားဖြယ္ရွိပါသည္။
*********************************************************************************

( စကၡဳ ငါးပါး ဘုရားပင့္ )

( ေမး )။ ဒိဗၺစကၡဳ၊ ဓမၼစကၡဳ၊ ဉာဏစကၡဳ၊ ဗုဒၶစကၡဳ၊ သမႏၲစကၡဳ၊ စကၠႏၷဖုသီသံ ဗုေဒၶါ ဘ၀ိႆတိ။
ငယ္စဥ္က မိခင္သင္ေပးထားေသာ ဂါထာျဖစ္ပါသည္၊ ႏႈတ္တက္ရေနသည္ကို ေရးတတ္သလို မွန္းဆေရးသားျခင္း ျဖစ္ပါ၍ သည္းခံဖတ္ရႈျပီး ျပင္ဆင္လ်က္ အနက္ေပးေပးပါဘုရား။
( မ၀င္း-မကစ (၂) မလြန္စခန္း )

( ေျဖ )။ ဂါထာမွာ ျမတ္စြာဘုရား၏ စကၡဳေတာ္ငါးပါးကို ေဖာ္ဆို၍ မိမိဦးထိပ္ထက္၌ပင့္ေသာ အဓိပၸါယ္ေပၚလြင္ ပါသည္၊ သို႔ေသာ္ စကၡဳေတာ္ အစဥ္မမွန္ျခင္း၊ ပါဠိမမွန္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ျပင္ဆင္ေရးသား၍ အနက္ေပးလိုက္ပါသည္၊
အစားထိုး က်က္မွတ္ရြတ္ဆို၍ ေန႔စဥ္ ဘုရားရွိခိုးတိုင္း ဘုရားပင့္ပါ။
မ်က္စိမႈန္မြဲ၍ အျမင္အားနည္းသူမ်ား အထူးရြတ္ဆိုသင့္ပါသည္။

ဗုဒၶ ဓမၼ သမႏၲဥၥ ၊ ဒိဗၺဉာဏတိ ပဥၥဟိ ။
စကၡဴဟိ ေမဟိ သမၸေႏၷာ ၊ ဗုေဒၶါ ေမ ဌာတု သီသေက ။

ဗုဒၶ ဓမၼ သမႏၲဥၥ-ဗုဒၶစကၡဳ ဓမၼစကၡဳ သမႏၲစကၡဳ၄င္း၊ ဒိဗၺဉာဏဥၥ-ဒိဗၺစကၡဳ ဉာဏစကၡဳ၄င္း၊ ဣတိ-ဤသို႔၊ ပဥၥဟိ-ငါးပါးကုန္ေသာ၊ ဣေမဟိ စကၡဴဟိ-ဤစကၡဳေတာ္တို႔ႏွင့္၊ သမၸေႏၷာ-ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ၊ ဗုေဒၶါ-ျမတ္စြာဘုရားသည္၊ ေမ-ဘုရားတပည့္ေတာ္၏၊ သီသေက-ဦးေခါင္းထက္၌၊ ဌာတု-တည္ေတာ္မူပါေစသတည္း။

No comments: