Wednesday, January 28, 2009

ျမတ္ဗုဒၶႏွင့္ သာ၀တၳိ / ေကာသလမင္းႀကီး

သာ၀တၳိ၏ အဓိပၸါယ္မွာ ( အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းအားလံုး ရွိေသာျမိဳ႔ )ဟု ဆိုလိုသည္။
သဗၺ+အတၳိ=အားလံုး+ရွိသည္၊
သကၠတအသံထြက္ျဖင့္ ဆရ္ ဗဆတိ-ဟု ေခၚ၍ ယခုအေခၚ ဆာေဟတ္ မေဟတ္ ( ဆာေဟ့ မေဟ့ ) ဟု ျဖစ္သည္၊
ျမိဳ႔ေတာ္ေဟာင္းသည္ မေဟ့၊ ေဇတ၀န္ကို ဆာေဟ့-ဟုလည္း ခြဲျခား ေခၚေသးသည္။

သာ၀တၳိကို အစိရ၀တီျမစ္ကမ္း၌ တည္ထားသည္၊ သရဘူျမစ္ႏွင့္ အစိရ၀တီျမစ္ ၂-စင္း အၾကားျဖစ္၍ ေျမၾသဇာေကာင္းေသာ ေဒသျဖစ္သည္၊ စိန္းလန္းစိုျပည္၍ သစ္ပင္အေတာ္စံုစံု ေပါက္ေရာက္သည္၊ ရာသီဥတုမွာ ေအးျမသည္၊ သို႔ျဖစ္၍ ဗုဒၶေခတ္က ထိုေဒသ တ၀ိုက္တြင္ အစားအစာ ျပည့္စံုလ်က္ လူဦးေရ ေပါမ်ားျပီး အလြန္စည္ကားသည္ ဆိုသည္မွာ ျဖစ္ႏိုင္ေပသည္။

သာ၀တၳိသည္ ေကာသလတိုင္း၏ ျမိဳ႔ေတာ္ႀကီးျဖစ္သည္၊ ယခုအခါ ေျမာက္ဘက္၌ ဗဟရာဣစဒိစၾတိတ္၊
ေတာင္ဘက္၌ သုလတန္ပုရ္၊
အေနာက္ဘက္၌ ဗာရာဗံကီႏွင့္ ေဖဇာမဂရ၊ ေဇာနပုရ္ နယ္မ်ားသည္ ေကာသလတိုင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္၊
ျပည္သူမ်ား တဦးႏွင့္တဦး ႏႈတ္ဆက္ရာတြင္ ကစၥိကုသလံ-က်န္းမာရဲ႔လား-ဟုဆို၍ ကုသလ-ဟူေသာ စကားကို မ်ားစြာအသံုးျပဳရာမွ ေကာသလ-ျဖစ္လာသည္ဟုလည္း ဆိုသည္။

ထိုစဥ္က သာ၀တၳိနယ္တ၀ိုက္တြင္ လူဦးေရ ကုေဋခ်ီရွိရာ သန္းေပါင္းမ်ားစြာက အရိယာပုဂၢိဳလ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊
ဤမွ်ေလာက္ ဗုဒၶဘာသာအင္အား ေကာင္းေသာ ျမိဳ႔ႀကီးျဖစ္သည္၊ ဘုရင္ႏွင့္တကြ ျပည္သူမ်ားက သာသနာေတာ္အား
လြန္စြာ ေထာက္ပံ့ၾကသျဖင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ၀ါေတာ္ ၂၁-၀ါေျမာက္မွ စ၍ ၄၄-၀ါအထိ သာ၀တၳိ၌သာ အျမဲ ၀ါဆိုေတာ္မူခဲ့သည္။

ဗုဒၶေခတ္တြင္ ေကာသလတိုင္းကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာဘုရင္မွာ ပေသနဒီ ေကာသလ ျဖစ္သည္၊ မင္းႀကီးသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာႏွင့္ သက္တူရြယ္တူ ျဖစ္၍ ဗုဒၶႏွင့္ ရင္းႏွီးရံုသာမက ဗုဒၶအေပၚ အမွန္ပင္ ေလးစားၾကည္ညိဳေပသည္။

ဗုဒၶျမတ္စြာ ရာဇျဂိဳဟ္၌ ဒုတိယ၀ါဆိုေတာ္မူျပီးေနာက္ သက္ေတာ္ ၃၇-ႏွစ္ေလာက္တြင္ အနာထပိဏ္ သူေဌးႀကီး၏ ပင့္ေလွ်ာက္ခ်က္အရ သာ၀တၳိသို႔ ၾကြေတာ္မူသည္၊ ထိုစဥ္ကပင္ မဟာရာဇာလည္း ဗုဒၶထံလာေရာက္၍ ၀မ္းေျမာက္ဖြယ္
စကားမ်ား ေျပာလ်က္ တရားနာယူျပီး ဥပါသကာအျဖစ္ ခံယူခဲ့သည္။

ဘဒၵ၀ဂၢီ ညီေနာင္ သံုးက်ိပ္-ဟု အသိမ်ားေသာ မင္းသား ၃၀-သည္ ေကာသလမင္းႀကီးႏွင့္ ဖတူမိကြဲ ညီအကိုမ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊ သာသနာေတာ္ တည္ေထာင္ခါစကပင္ တရားထူးရၾကသည္၊ ေနာင္အခါ ထိုအရွင္မ်ားကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကထိန္ ခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့သည္၊ ေကာသလတိုင္း အေနာက္ပိုင္း ပါေ၀ယ်-နယ္၌ အေနမ်ား၍ ထိုအရွင္တို႔ကို ပါေ၀ယ်က-ဟု ပါဠိေတာ္မ်ား၌ သံုးစြဲသည္။

ဤပါေ၀ယ်သည္ ပါ၀ါျမိဳ႔ မဟုတ္ေသး၊ ပါ၀ါကား မလႅတိုင္းတြင္ ပါ၀င္၍ ကုသိနာရံု၏အနီးမွာ ရွိသည္၊ ဗုဒၶျမတ္စြာအား မိမိပိုင္ သရက္ဥယ်ာဥ္၌ ေက်ာင္းေဆာက္လွဴ၍ ေနာက္ဆံုး ၀က္ပ်ိဳသားဆြမ္းကို ကပ္လွဴခဲ့ေသာ ေရႊပန္းတိမ္သည္၏သား ေသာတာပန္ စုႏၵအမ်ိဳးသား၏ ျမိဳ႔ျဖစ္သည္။

က်မ္းစာမ်ား၌ ေကာသလမင္းႀကီးႏွင့္အတူ ေတြ႔ရေသာ အဂၢမေဟသီ မိဖုရာ မလႅိကာေဒ၀ီမွာ မင္းႀကီးေအာက္
အသက္အေတာ္ငယ္ဟန္ တူေပသည္၊ ေကာသလမင္း၏ ႏွမ ေ၀ေဒဟီႏွင့္ မဂဓတိုင္းရွင္ ဗိမၺိသာရမင္းတို႔ လက္ထပ္ေသာအခါ ဖခင္ မဟာေကာသလမင္းႀကီးက အေကာက္ခြန္ တသိန္းရေသာ ကာသိရြာႀကီးကို ပန္းဖိုးနံ႔သာ ( သနပ္ခါး ) ဖိုး အေနျဖင့္ သမီးေတာ္ ေ၀ေဒဟီအား လက္ဖြဲ႔ခဲ့သည္။

အဇာတသတ္သည္ ခမည္းေတာ္ ဗိမၺိသာရမင္းႀကီးကို လုပ္ၾကံ၍ ထီးနန္းယူေလရာ မယ္ေတာ္ေ၀ေဒဟီလည္း ထိုေသာကျဖင့္ပင္ မၾကာမီ ကြယ္လြန္ေလသည္၊ ပေသနဒီေကာသလ-က အဇာတသတ္သည္ မိဘတို႔ကို သတ္သည္၊ ငါ့ခမည္းေတာ္က ငါ့ႏွမအား ေပးခဲ့ေသာ ရြာသည္ ငါ့ႏွမ မရွိလွ်င္ ငါဆိုင္သည္-ဟု အေရးဆို၍ ကာသိရြာကို သိမ္းယူရန္ ႀကိဳးစားသည္။

အဇာတသတ္ကလည္း ငါ့မယ္ေတာ္ ပိုင္ေသာရြာကို ဦးရီးေတာ္က ဘာဆိုင္၍ ၀င္ရႈတ္ရသနည္း-ဟု ေျပာ၍ လက္မလႊတ္ဘဲ ေနရာ တူ၀ရီးခ်င္း စစ္ျဖစ္ၾကေလသည္၊ ပထမအခ်ီတြင္ ေကာသလမင္းႀကီး ရႈံး၍ ျမို႔သိုဆုတ္ခြါလာရင္း ပန္းျခံအတြင္းတြင္ ၀င္ေရာက္အနားယူလ်က္ မိမိစစ္တပ္ကို ေစာင့္ေနသည္။

ပန္းေရာင္းသူ၏သမီး မလႅိကာသည္ ပန္းခူးေနစဥ္ မင္းႀကီးကိုျမင္၍ ၀တ္ႀကီး၀တ္ငယ္ျပဳစုသည္၊ မလႅိကာ၏ ရုပ္အဆင္းႏွင့္
အမူအရာကို မင္းႀကီးခ်စ္ျမတ္ႏိုးသျဖင့္ နန္းေတာ္သို႔ ေဆာင္ယူေစ၍ အဂၢမေဟသီအရာ၌ ထားသည္၊ ဤသည္မွာ နံနက္ခင္းက ဘုရားရွင္အား ၾကည္ၾကည္ႏူးႏူး ဖူးျမင္၍ မုန္႔သံုးခုလွဴခဲ့ေသာ ေကာင္းမႈ၏ ဒိ႒ဓမၼ ( လက္ေတြ႔ ) အက်ိဳးျဖစ္သည္-ဟု ဆိုသည္။

တခ်ိန္တြင္ ဘုရင္ႏွင့္ျပည္သူတို႔ အျပိဳင္အဆိုင္ ဒါနျပဳၾကစဥ္ ဘုရင္က မႏိုင္ျဖစ္ေနရာ မလႅိကာ၏အၾကံေပးခ်က္အရ ျပည္သူမ်ားမသံုးႏိုင္သည့္ မင္းခမ္းမင္းနား ျဖစ္ေသာ ဆင္မ်ား, ထီးျဖဴမ်ား, နန္းတြင္းသူမ်ား, အျခံအရံျဖင့္ သန္းေပါင္း ၁၄၀-တန္ အလွဴႀကီးကို ေပးလွဴသည္၊ ထိုအလွဴသည္ အသဒိသ ( အတူမရွိေသာ ) ဒါန-ဟု သာသနာေတာ္၌ ထင္ရွားေနသည္။

ထို႔ျပင္ မင္းႀကီးသည္ ဘိကၡဳနီမမ်ား အတြက္ ရာဇိကာရာမ ( ရာဇိကာရံု ) ေက်ာင္းတိုက္ကို ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့သည္၊ ဤေက်ာင္းတိုက္သည္ သာ၀တၳိႏွင့္ ေဇတ၀န္အၾကား၌ တည္ရွိသည္၊ ယခုအခါ ရွာေဖြတူးေဖာ္ျခင္း မျပဳရေသးေခ်။

ေဇတ၀န္ေက်ာင္းတိုက္အတြင္း၌လည္း ထင္းရွဴးသားမ်ားျဖင့္ ေဆာက္လုပ္အပ္ေသာ သလဠာဂါရ-ေခၚ တသိန္းတန္ေက်ာင္းေဆာင္ကို ဘုရားရွင္သီတင္းသံုးေတာ္မူရန္ လွဴဒါန္းခဲ့သည္။

နန္းေတာ္သူမ်ား တရားဓမၼ နားလည္ေစရန္အတြက္ စြမ္းရည္သတၱိရွိေသာ ရဟန္းတပါးကို နန္းေတာ္သို႔ပင့္၍ ေန႔စဥ္ သင္ျပေစသည္၊ ဤမွ်ေလာက္ ႀကိဳးစားပါေသာ္လည္း ပါရမီဓာတ္ခံနည္းပါေးသာေၾကာင့္ မဟာရာဇာႀကီး တရားထူးရသည္-ဟု အဆိုမရွိေခ်။ အနာဂတ၀င္၌မူ ရင့္မာတက်ိပ္ အပါအ၀င္ ဘုရားေလာင္း ျဖစ္သည္-ဟု ဆိုေပသည္။

( အရွင္ပ႑ိတာဘိ၀ံသ )
ႏိုင္ငံေတာ္ပရိယတၱိတကၠသိုလ္ ရန္ကုန္။

No comments: