Thursday, May 21, 2009

ဘာသာေရး ျပႆနာ ( ၆၀ )

( ဘဒၵႏၲတိေလာကသာရ ေျဖသည္ )

( ေမး ) ( ဘုန္းႀကီးႏွင့္ အလုပ္အကိုင္ )
အရွင္ဘုရား၊ ေက်ာင္းထိုင္ရဟန္းေတာ္တပါးသည္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း တံတားပ်က္စီးရာတြင္ လက္သမားအလုပ္၊ ပန္းရန္အလုပ္၊ ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္ရာ ၀ိနည္းေတာ္အရ လုပ္သင့္-မလုပ္သင့္ သိလိုပါသည္၊ ေျဖၾကားေတာ္မူပါဘုရား။
( စိုးလြင္လြင္-၀ါးခယ္မျမိဳ႔ )

( ေျဖ )
ရဟန္းေတာ္မ်ား၌ အပ္စပ္ေသာ န၀ကမၼ (အမႈသစ္၊ အလုပ္ကိစၥသစ္)မ်ား ရွိပါသည္။ ေက်ာင္းျပင္ျခင္း၊ ျခံစည္းရိုးကာျခင္း၊ ေက်ာင္းသြားတံတားခင္းျခင္း၊ ျပဳျပင္ျခင္းမ်ားမွာ လုပ္သင့္ေသာ န၀ကမၼမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံျပီးစ ရာဇျဂိဳဟ္ျပည္တြင္ ပထမသံဃာယနာတင္ရန္ ေက်ာင္းႀကီး ၁၈-ရပ္ကို ရဟန္းေတာ္မ်ား ျပင္ဆင္ၾကရေၾကာင္း ၀ိနည္းပါဠိေတာ္မ်ားတြင္ ပါရွိပါသည္။ ကိုယ္တိုင္ ေငြေၾကးအလွဴခံ၍ တည္ေဆာက္လုပ္ကိုင္ျခင္းမ်ိဳးသာ ၀ိနည္းေတာ္အရ မအပ္စပ္ မေလ်ာ္ကန္ ျဖစ္ရေလသည္။
*********************************************************************************

( ေမး ) ( ပေဟဠိကဗ်ာ )
အရွင္ဘုရား၊ ေထာင္တန္တဆယ္၊ ရာတန္တဆယ္၊ ၀ယ္သူကရွား၊ ဘယ္မင္းဘုရားေစ်းဆိုင္နည္း-ဟူေသာ ပထမ ေရႊက်င္ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ၾသ၀ါဒကထာ အဓိပၸါယ္ကို သိလိုပါသည္။
( ဦးသိန္းျမင့္-ေက်ာက္ပန္းေတာင္း )

( ေျဖ )
ေထာင္တန္ပစၥည္းႏွင့္ တူေသာ ဘုရား ပေစၥကဗုဒၶါဆု၊
ရာတန္ပစၥည္းႏွင့္တူေသာ အဂၢသာ၀က၊ မဟာသာ၀က၊ ပကတိသာ၀ကဆုတို႔ကို
ပါရမီ ၁၀-ပါး တရားေတာ္မ်ားကို က်င့္သံုး၍ အရယူမည္ကို က်င့္သံုးရယူသူ ရွားသည္ဟု ဆိုလိုဟန္တူပါသည္။
ဒကာဦးသိန္းျမင့္ေမးေသာ ပေဟဠိကဗ်ာကဲ့သို႔ပင္ ေထာင္တန္တဆယ္၊ ရာတန္တဆယ္၊ ေတြ႔တိုင္း၀ယ္သည္၊ ဘယ္ျပည္ဘယ္ရြာ၊ ေစ်းႏႈန္းနည္း။
ထိုတဆယ္ႏွင့္ ၀ယ္သူသာရွား၊ ေရာင္းသူမ်ားသည္၊ တိုင္းကားဘယ္ျပည္ ဘယ္ရြာနည္း-ဟု ေတြ႔ဖူးပါေသးသည္။

ေဖာ္ျပပါ အဓိပၸါယ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤေခတ္ ဤျပည္ ဤရြာတို႔တြင္ ေရာင္းသူပမာ ေဟာၾကားျပသေသာ ဆရာသမားမ်ား ေပါမ်ားေသာ္လည္း ၀ယ္သူပမာ က်င့္သံုးလိုက္နာသူ ရွားလွသည္ဟု ဆိုလိုရိပ္ေပၚပါသည္။
*********************************************************************************

( ေမး ) ( ငါးပါးသီလ တေန႔တာကိစၥ )
အရွင္ဘုရား၊ နံနက္အိပ္ရာထတြင္ ငါးပါးသီလကို မခံယူမိ၊ သို႔ေသာ္လည္း ညအိပ္ရာ၀င္ေသာ္ ငါးပါးသီလ မက်ဴးလြန္ မေဖာက္ဖ်က္မိျခင္းကို စစ္ေဆးမိ၏။ ထိုေန႔သည္ ငါးပါးသီလ ေစာင့္ထိန္းျခင္းကိစၥ ျပီးေျမာက္ပါ သလား ဘုရား။
( ကိုေလး-ပုသိမ္ )

( ေျဖ )
သရဏဂံုျဖစ္ေစ, ငါးပါးသီလျဖစ္ေစ, တႀကိမ္ခံယူထားျပီး မပ်က္စီး မက်ဴးလြန္ပါက အျမဲတမ္း သရဏဂံု ငါးပါးသီလႏွင့္ ျပည့္စံုေနသူ ျဖစ္ပါသည္။ မပ်က္စီး မလြန္က်ဴးေသာ္လည္း ကုသိုလ္ပြားရန္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေန႔စဥ္ ေန႔တိုင္း ခံယူေဆာက္တည္ေနျခင္းျဖစ္၍ မခံယူမိေသာေန႔ပင္ ျဖစ္ေစကာမူ က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္မိျခင္း မရွိက သီလ၌ တည္သူသာျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္သားသင့္ပါသည္။
********************************************************************************

( ေမး ) ( စိတ္ရိုင္းကို ယဥ္ေက်းေစရန္ )
အရွင္ဘုရား၊ ရိုေသစြာ စာေရးေမးေလွ်ာက္ပါသည္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္သည္ ဘုရားရွိခိုးသည့္ အခါတြင္ ဘုရားကို အာရံုျပဳ၍မရပါ။ ဇြတ္အတင္း အာရံုျပဳၾကည္႔ပါသည္၊ခဏသာ ရပါသည္။ စိတ္ကိုတင္းျပီး ျပဳလုပ္ပါသည္။ ဘုရားစာမ်ားကို ဆိုသာဆိုသြားပါသည္။ စိတ္က ဟိုေရာက္လိုက္၊ သည္ေရာက္လိုက္ ျဖစ္ေနပါသည္။ စိတ္ကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး ျငိမ္ေအာင္ထားပါသည္။ ပုတီးစိပ္သည့္အခါတြင္ ဘုရားကို အာရံုျပဳသာ ျပဳေနရသည္၊ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားသာ ရြတ္၍ ျပီးသြားသည္၊ ဘာမွ် သိပ္မသိလိုက္၊ တပည့္ေတာ္ ၀ိပႆနာအလုပ္ကို မ၀င္ဖူးပါ၊ မ၀င္တာလဲ အဲသည္လိုျဖစ္မွာ စိုးရိမ္လို႔ပါ၊ အရွင္ဘုရားမွ သနားၾကင္နာစြာျဖင့္ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါ။
( မႈိင္း-ရန္ကုန္ )

( ေျဖ )
စိတ္ကို အျမဲလႊတ္ထားသျဖင့္ ရိုင္းခ်င္တိုင္း ရိုင္းေနျခင္းျဖစ္သည္။ ထိန္းသိမ္းမရေသာ ႏြားဆိုးႏြားမိုက္အား ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္တိုင္တြင္ ခ်ည္ေႏွာင္၍ ဆံုးမရသကဲ့သို႔ ရိုင္းေနေသာ စိတ္ကို ၀ိပႆနာျဖင့္သာ ဆံုးမေပးသင့္သည္။ ၀ိပႆနာအားထုတ္လွ်င္ မည္မွ်ထိန္းသိမ္းမရေသာစိတ္ပင္ ျဖစ္ေစ၊ သံုးေလးရက္အတြင္း ထိန္းသိမ္း၍ ရသြားသည္။ ျငိမ္သက္၍ သမာဓိရသြားသည္၊ ထိုအခါတြင္ ျဖစ္မႈပ်က္မႈမ်ားပါ ျမင္လာသည္အထိ သူ႔အလိုအေလ်ာက္ ယဥ္ေက်း၍ သြားလိမ့္မည္။ မည္သည့္ ၀ိပႆနာနည္းပဲျဖစ္ျဖစ္ အျမန္၀င္ေရာက္ အားထုတ္သင့္ေၾကာင္း အၾကံေပး ေျဖၾကားအပ္ပါသည္။
********************************************************************************

( ေမး ) ( သံဃဒိေသသ္ အာပတ္ )
အရွင္ဘုရား၊ သံဃဒိေသသ္အာပတ္သင့္ေသာ ရဟန္းသည္ ပရိ၀ါသ္မာနတ္ ေဆာက္တည္ျခင္း စေသာ က်င့္၀တ္တို႔ကို မျပဳဘဲ လူ၀တ္လဲ သိကၡာခ်ျပီး ေနာက္တဖန္ ရဟန္းခံေသာ္ ပထမသင့္ခဲ့ေသာ အာပတ္တို႔ ျပန္ျပီး ပါ-မပါ၊ သင့္-မသင့္ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
( အရိယ၀ံသ-ဥတၱမသာရ၊ ပန္းေတာင္းျမိဳ႔ )

( ေျဖ )
ရဟန္းခံ၍ ရဟန္းျဖစ္ေသာအခါ သင့္ေသာအာပတ္ကို မကုစားဘဲ သိကၡာခ်၍ လူထြက္ျပီးမွ တဖန္ ရဟန္းျပန္ခံေသာ ပုဂၢိဳလ္မွာ ပထမရဟန္းျဖစ္စဥ္က သင့္ေသာအာပတ္သည္ သိကၡာခ်၍ လူထြက္ေနခိုက္ သီလမရွိ၍ ကင္းေနပါသည္။

သို႔ေသာ္လည္း တဖန္ ရဟန္းခံသျဖင့္ ရဟန္းသီလ တည္ေသာအခါ၌ သင့္ျပီးခဲ့ေသာ အာပတ္သည္ ေဒသနာမၾကားသမွ် မထဘဲ တည္ျမဲတည္ျပန္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပထမရဟန္းခံတုန္းက သံဃဒိေသသ္ သင့္ခဲ့လွ်င္ လူထြက္၍ ရဟန္းခံျပန္ေသာအခါ သင့္ျမဲသင့္ေနသျဖင့္ ပရိ၀ါသ္မာနတ္ ၀ု႒ာနကံျဖင့္ ကုမွ စင္ၾကယ္ႏိုင္သည္။

ပုေဗၺ အာပႏၷာပတၱိေကာ ဥပၸဗၺဇၹိ တႆပိ န ပဋိပၸႆမၻႏၲိ-ဟူ၍၄င္း၊
ဥပသမၸေႏၷာ ဘိကၡဳ အႏၲမေသာ ဒုဗၻာသိတမၸိ အာပဇၨိတြာ အပရဘာေဂ ၀ိဗၻမိတြာ အာဂေတာ ဥပသမၸဇၨတိ၊ တံ အာပတၱႎ ေဒေသတြာ၀ သုဇၩတိ၊ နညထာတိ-ဟူ၍၄င္း၊ ၀ဇီရဗုဒၶိဋီကာ၌ ဆိုထားေပသည္။
*********************************************************************************

( ေမး ) ( မာတုဂါမ )
အရွင္ဘုရား၊ ဒါယိကာ ဥပါသိကာမ်ား၌ မ,ထည့္၍ဒါယိကာမ, ဥပါသိကာမဟု ေခၚဆိုသကဲ့သို႔ မာတုဂါမ၌လည္း မာတုဂါသဒၵါ၌ မိန္းမျဖစ္၍ မ,ထည့္ကာ မာတုဂါမ-ဟု ေခၚဆိုျခင္း ျဖစ္ပါသလား၊ မူလရင္းကပင္ မာတုဂါမသဒၵါ ျဖစ္ပါသလား၊ ေျဖၾကားရွင္းလင္းေစလိုပါသည္ဘုရား။
( ရွင္သုဇာတ-လားရႈိးျမိဳ႔ )

( ေျဖ )
မာတုဂါမသဒၵါသည္ ဒါယိကာ၊ ဥပါသိကာ သဒၵါမ်ားတြင္ မ,ထည့္၍ ေခၚသကဲ့သို႔ မဟုတ္၊ မူလရင္းကပင္ မာတုဂါမသဒၵါ ျဖစ္ပါသည္။
တီဟိ ဘိကၡေ၀ သမႏၷာဂေတာ မာတုဂါေမာ-စသည္ျဖင့္ မာတုဂါမသံယုတ္ ပါဠိေတာ္၌ တိုက္ရိုက္ရွိပါသည္။
မာတုဂါေမာ-မာတုဂါမသည္-ဟု သဒၵါအားျဖင့္ ပုလႅိင္ျဖစ္သည္။
မိခင္ကဲ့သို႔ အလားတူေသာ မိခင္ႏွင့္ အႏြယ္တူျဖစ္ေသာ-ဟု အဓိပၸါယ္ရွိသျဖင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအဖို႔ မာတုဂါမ-ဟု သံုးႏႈန္းျခင္းျဖင့္ ျဗဟၼစရိယ မညစ္ႏြမ္းေသာ အက်ိဳးရွိပါသည္။
*********************************************************************************

( ေမး ) ( ဇီိ၀ိတဒါနကုသိုလ္ )
အရွင္ဘုရား၊ မီးအလင္းေရာင္ျဖင့္ စာက်က္ေနစဥ္ မီးေရာင္အတြင္းသို႔ ပိုးေကာင္ငယ္မ်ား လာေရာက္ၾကရာ ပိုးေကာင္စား သတၱ၀ါတေကာင္ စားရန္အလာ မစားရန္ တားျမစ္မိပါသည္။ ထိုအတြက္ အဘယ္အကုသိုလ္အျပစ္ ထိုက္ပါသနည္း။ အဘယ္ကုသိုလ္အက်ိဳး ရရွိပါသနည္း၊ ေျဖၾကားေစလိုပါသည္ဘုရား။
( ဦးပညာဒီပ-ေက်ာက္ပန္းေတာင္းျမိဳ႔ )

( ေျဖ )
က်ားစားမည့္ဆဲဆဲ သမင္အား ကယ္ဆယ္ျခင္း၊
ၾကြက္ခုတ္မည့္ေၾကာင္အား ေမာင္းႏွင္ပစ္ကာ ၾကြက္ကို ကယ္ဆယ္ျခင္း။
ေျမြကိုက္ေနေသာ ဖားကို လႊတ္ေစျခင္း၊ စသည္တို႔မွာ ဇီ၀ိတဒါန ျဖစ္သျဖင့္ လြန္စြာကုသိုလ္ျဖစ္သည္။
ေတာလမ္းခရီးတြင္ ေထာင္ထားေသာ ပိုက္ကြန္ ၊ ေရတြင္ျမႇဳပ္ထားေသာ (ငါးေထာင္သည့္) ျမံဳး၊ ငွက္မိေနေသာ ေလွာင္ခ်ိဳင့္တို႔ကို ေတြ႔လွ်င္ ဖ်က္ဆီး ေဖာ္ထုတ္ ဖြင့္လႊတ္ျခင္းတို႔ကို လုပ္သင့္ေၾကာင္း က်မ္းစာ (အဘိ-႒ ၁-၁၂၂) တို႔တြင္ ဆိုထားေပသည္။

ဇာတ္ေတာ္တို႔တြင္ ဂဠဳန္လိုက္၍ ေျပးလာေသာ နဂါးလုလင္အား၊ ဘုရားေလာင္းရေသ့ ကယ္တင္ျခင္း၊ ဒုကနိပါတ ဥရဂဇာတ္ (ခု ၅-၃၇) ဓမၼပဒ၀တၳဳတြင္ အ၀ရုဒၵကဘီလူး စားေတာ့မည့္သူငယ္အား ဘုရားကိုယ္တိုင္ ကယ္တင္ေသာ အာယု၀ၯန သတို႔သား၀တၳဳ စသည္တို႔ကို သာဓကယူသင့္၏။

ထို႔ေၾကာင့္ ပိုးေကာင္တို႔အား စားရန္လာသည့္ အိမ္ေျမႇာင္စေသာ သတၱ၀ါတို႔အား သင္တို႔အား ပါဏာတိပါတ မျဖစ္ရန္ ငါတားျမစ္သည္။ ပိုးေကာင္ငယ္တို႔အားလည္း သင္တို႔အသက္ကို ငါကယ္ဆယ္သည္-ဟု ဆို၍ တားျဖစ္ျခင္း၊ အသက္မေသေစျခင္းတို႔အတြက္ အကုသိုလ္ျပစ္ မျဖစ္၊ လြန္စြာ ကုသိုလ္ျဖစ္သည္ဟု မွတ္သားသင့္ပါသည္။
*********************************************************************************

( ေမး ) ( စတီးသပိတ္ )
အရွင္ဘုရား၊ သပိတ္အေရာင္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ၀ိနည္းပညတ္ခ်က္ ရွိပါသလားဘုရား၊ ယခုေခတ္ ေပၚေနေသာ (မည္သည့္အေရာင္မွ် မဆိုးေသာ) စတီးသပိတ္ကို ကိုင္ေဆာင္သင့္ပါသလားဘုရား။
( ရွင္၀ိသုဒၶ-မႏၲေလး )

( ေျဖ )
ခုဒၵသိကၡာတြင္ ဒါရု ရူပိယ ေသာ၀ဏၰာ၊ မဏိ ေ၀ဠဳရိယာ မယာ-စေသာ အကပၸိယ သပိတ္မ်ားဆိုင္ရာ ဂါထာရွိရာ သစ္သား၊ ေငြ၊ ေရႊ၊ ပတၱျမား၊ ေၾကာင္မ်က္ရြဲ၊ ေၾကးျဖဴ၊ စဥ့္၊ သလြဲျဖဴ၊ သလြဲမည္း၊ ဖန္၊ ေၾကးနီ-စေသာ မအပ္ေသာ သပိတ္တို႔ကို ျပထားသည္။

စားေသာက္ခြက္ (ထာလက) ေနရာ၌ တမၺာေယာ မတၱိကာမယာ-စသည္ျဖင့္ ေၾကးနီခြက္၊ သံခြက္၊ ေျမခြက္တို႔ အပ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။
သပိတ္၌ ေျမ-သံတို႔ အပ္သည္ဆိုရာ၌ မီးဖုတ္၍ သံုးေဆာင္ရေၾကာင္း သံသပိတ္၌ပင္ အနည္းဆံုး ႏွစ္ႀကိမ္ ဖုတ္ရေၾကာင္း ဆိုသျဖင့္ မည္းနက္ေသာ အေရာင္ရွိမွ သပိတ္အဂၤါေျမာက္သည္ဟု ဆိုသင့္ပါသည္။

အထက္ပါတို႔ကို ေထာက္ဆ၍ စတီးသပိတ္မွာ သံခြက္အေနျဖင့္ ဆြမ္းေဘာဇဥ္မ်ားထည့္၍ စားေသာက္ႏိုင္ေသာ္လည္း သပိတ္အျဖစ္ အဓိ႒ာန္တင္၍ သံုးေဆာင္ျခင္း၊ ဆြမ္းခံျခင္း စသည္တို႔၌ ယင္းစတီးသပိတ္ ျဖစ္ႏိုင္-မျဖစ္ႏိုင္ စဥ္းစားဆင္ျခင္စရာပင္ ျဖစ္ပါသည္။

( ျမတ္မဂၤလာ ၁၉၉၆-ခု စက္တင္ဘာလ )

No comments: