Sunday, June 28, 2009

ဘာသာေရး ျပႆနာ ( ၇၀ )

( ဘဒၵႏၲ တိေလာကသာရ ေျဖသည္ )

( ေမး ) ( အနက္အဓိပၸါယ္မသိဘဲ ပရိတ္ရြတ္ျခင္း )
အရွင္ဘုရား၊ ပရိတ္ႀကီး ၁၁-သုတ္ကို အနက္အဓိပၸါယ္မသိဘဲ ရြတ္ဆိုလွ်င္ အက်ိဳးအာနိသင္ ရွိပါ့မလား ဘုရား။ ပါဠိမ်ားကို ႏိႈက္ႏႈိက္ခၽြတ္ခၽြတ္ တလံုးအက်န္ အနက္အဓိပၸါယ္သိေအာင္ မည္သည့္စာအုပ္မ်ားတြင္ ရွာေဖြက်က္မွတ္ရမည္ကို သိလိုပါသည္ဘုရား။

( ေျဖ )
ပါဠိဘာသာမသင္ၾကားဘူးေသာ လူပုဂၢိဳလ္တဦးအေနျဖင့္ ပရိတ္ႀကီး ၁၁-သုတ္ပါဠိမ်ားကို တလံုးမက်န္ အနက္အဓိပၸါယ္သိဖို႔ရာ မလြယ္ကူပါ။ ၀ါသနာရွိပါက ပရိတ္ႀကီး နိႆယက်မ္းမ်ားကို ၾကည့္ရႈ က်က္မွတ္၍ ေလ့လာပါလွ်င္ အသင့္အတင့္ အနက္အဓိပၸါယ္ သိလာႏိုင္ပါသည္။

သံဃာေတာ္မ်ား ပရိတ္ရြတ္ရာ၌-ပါဌ္မွန္, နက္ထင္, ေမတၱာ၀င္-ဤအဂၤါသံုးခ်က္ႏွင့္အညီ ရြတ္ဆိုၾက၍ ဒါယကာ ဒါယိကာမမ်ားက အႏၲရာယ္ကင္းျခင္း၊ က်က္သေရမဂၤလာ စီးပြားဥစၥာတိုးတက္ျခင္း အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားရရန္ ပင့္ဖိတ္ရြတ္ဆိုေလ့ရွိၾကပါသည္။ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ ရြတ္ဆိုပါက အနက္အဓိပၸါယ္ မထင္ေသာ္လည္း ပုဒ္ပါဌ္မွန္ကန္စြာျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားဂုဏ္ေတာ္၊ ေက်းဇူးေတာ္တို႔ကို အာရံုျပဳ၍ ရြတ္ဆိုလွ်င္ အက်ိဳးရွိပါသည္။

ရတနသုတ္နိဒါန္းတြင္ ျမတ္စြာဘုရား နိယတဗ်ာဒိတ္ ခံယူခဲ့သည္မွစ၍ ပါရမီေတာ္ ၁၀-ပါး အျပား ၃၀-တို႔ကို ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူပံု၊ ေနာက္ဆံုး ဓမၼစၾကာတရား ေဟာေတာ္မူသည္အထိ ျမတ္စြာဘုရား ဂုဏ္ေတာ္တို႔ကို အာရံုျပဳ ရြတ္ဆိုလွ်င္ အက်ိဳးရွိေၾကာင္း ဆိုပါသည္။ ျဖစ္သင့္သလို ႀကိဳးစားအားထုတ္ ရြတ္ဆိုပါ-ဟု တိုက္တြန္းလိုပါသည္။

************************************************************************


( ေမး ) ( ေစတနာေဒါသျဖင့္ ျပဳမူျခင္း )
အရွင္ဘုရား။ တပည့္ေတာ္၏ ဖခင္ႀကီး မကြယ္လြန္မီက ေျခဆုပ္လက္နယ္ ျပဳစုျခင္း၊ ေမ့ေလ်ာ့ေနမည့္ တရားဓမၼမ်ားကို မေမ့မေလ်ာ့ေစရန္ သတိေပးျခင္းႏွင့္ ေဆးေသာက္ရာတြင္ ေျပာဆိုျခင္းတို႔အျပင္ ေဆးမေသာက္လုိေသာအခါ ဆူပူေျပာဆိုရျခင္း စသည္တို႔အား ေစတနာေဒါသျဖင့္ ျပဳမူမိပါသည္။ မွန္ကန္ေသာေစတနာျဖင့္ ျပဳမူေျပာဆိုမိေၾကာင္း သစၥာဆို၀ံ႔ပါသည္၊ ဤအတြက္ တပည့္ေတာ္မမွာ အျပစ္ ရွိ-မရွိ၊ ရွိခဲ့ပါလွ်င္ မည္ကဲ့သို႔ ေျဖေဖ်ာက္ရပါနည္မည္း တပည့္ေတာ္မ မအိပ္ႏိုင္-မစားႏိုင္ျဖစ္ျပီး စိတ္ဒုကၡေရာက္ေနရပါ၍ ေျဖၾကားေပးပါအရွင္ဘုရား။
( မေက်ာ့ေက်ာ့ခင္-ေျမာက္ဥကၠလာပ )

( ေျဖ )
ရိုေသေလးစားစြာျဖင့္ ဆရာမိဘတို႔အား ျပဳစုၾကရာ၌ လူမမာ ဆရာမိဘတို႔သည္ လူမမာပီပီ ရံဖန္ရံခါ ေဆးမေသာက္လိုျခင္း၊ အစားအစာ မစားလိုျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ျပဳစူသူႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္တတ္ၾကပါသည္။ ထိုအခါ ျပဳစုသူ တပည့္သားသမီးမ်ားက ေစတနာေကာင္းျဖင့္ ေဆး၀ါးမ်ား စားေသာက္ရန္ အတင္းက်ပ္ ေကၽြးျခင္း၊ ဆူပူေျပာဆိုမိျခင္းတို႔လည္း ရွိတတ္ပါသည္။ ေစတနာေကာင္းျဖင့္ ျပဳမူေျပာဆိုျခင္းျဖစ္၍ အျပစ္မရွိပါ။ ေစတနာေကာင္းေၾကာင့္ ကုသိုလ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

က်မ္းဂန္တို႔တြင္ အမိသည္ ေျပာစကား နားမေထာင္ဘဲ ထြက္ခါြသြားေသာ သားအား-ဟဲ့သားမိုက္၊ ေတာထဲက ကၽြဲရိုင္းမႀကီး ထြက္လာျပီး ခတ္၍ ေသစမ္းပါေစ-ဟု ေျပာ႐ာ၌ စကားသံၾကမ္းေသာ္လည္း ေစတနာျဖဴစင္သည္ျဖစ္၍ ဖရုသ၀ါစာမျဖစ္ေၾကာင္း။

ွင္ဘုရင္က ရာဇ၀တ္သားအား ေသမိန္႔ေပးရာ၌ -ကဲ သူ႔ကို ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ အိပ္ပါေစ-ဟု ဆိုရာတြင္ စကားသံႏူးညံ႔ေသာ္လည္းေစတနာၾကမ္းသျဖင့္ ဖရုသ၀ါစာျဖစ္ေၾကာင္းတို႔ကို ေထာက္ဆ၍ ေစတနာသာ ပဓာနျဖစ္သည္ကို သာဓကယူႏိုင္ပါသည္။
**************************************************************************

( ေမး ) ( မေနာဆြမ္း အလွဴ )
အရွင္ဘုရား၊ ယခုေခတ္အခါ၌ ေပၚေပါက္ေခတ္စားေနသည္မွာ မေနာဆြမ္း ကပ္လွဴသည္ဟုဆိုကာ နာမည္ႀကီးေသာ ဆရာေတာ္တပါးကို ကိုယ္တိုင္သြားေရာက္ လွဴဒါန္းျခင္းမျပဳဘဲ မိမိအိမ္မွာ ဆြမ္းပြဲျပင္၍ စိတ္ထဲကမွန္းျပီး ကပ္လွဴပါသည္။ ထိုကပ္လွဴျခင္း (မေနာဆြမ္း) သည္ ထိုဆရာေတာ့္ထံ ေရာက္ႏိုင္-မေရာက္ႏိုင္။ အက်ိဳး ရ-မရ သိလိုပါသည္။
ိုမေနာဆြမ္းဟူသည္ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္က ရွိ-မရွိ သာဓကႏွင့္ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
( ေမာင္လူေအး-ျမန္ေအာင္ )

( ေျဖ )

ဒါန-ဟူသည္ လွဴဖြယ္၀တၳဳကို အလွဴခံပုဂၢိဳလ္၏ လက္ေရာက္ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းမွသာ အလွဴေျမာက္ပါသည္။ စိတ္ထဲက လွဴရံုမွ်ျဖင့္ မေရာက္။

လက္ေရာက္ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းျဖင္းမျပဳဘဲ လွဴပါသည္ဟု ႏႈတ္က ျမြက္ရံုျဖင့္လည္း လွဴသည္ မမည္။

စိတ္ျဖင့္လွဴပါသည္ဟု ၾကံေတြးရံုမွ်ျဖင့္ ကုသိုလ္ျဖစ္ပါသည္- လက္ျဖင့္လွဴစရာမလိုဟု တရားသေဘာကို လြန္က်ဴးေျပးထြက္၍ ႏြားတဘက္သာ က,သကဲ့သို႔ သဒၶါမပါ၊ ဉာဏ္ရွာေျပာၾကား၊ အယူမွားသူမ်ားလည္း ဘုရားလက္ထက္ကပင္ ရွိခဲ့ဖူးေလသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ စိတၱဳပၸါဒမေတၱေန၀ ကုသလံ ေဟာတီတိ အတိဓာ၀ိတြာ ဒါနာဒီနိ ပုညာနိ အကေရာေႏၲာ နိရေယ ဥပပဇၨတိ။ ( အဘိ-႒ ၂-၂၆၄ )

စိတၲဳပၸါဒမေတၱေန၀ -လွဴလိုေသာစိတ္ ျဖစ္ခါမွ်ျဖင့္သာလွ်င္။

ကုသလံ-ကုသိုလ္သည္။ ေဟာတီတိ-ျဖစ္၏ဟူ၍။ အတိဓာ၀ိတြာ-တရားသေဘာမွ လြန္က်ဴးေျပးထြက္၍။ ဒါနာဒီနိ-ဒါနအစရွိကုန္ေသာ။ ပုညာနိ-ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ တို႔ကို။ အကေရာေႏၲာ-မျပဳသည္ျဖစ္၍။ နိရေယ-ငရဲ၌၊ ဥပပဇၨတိ-ျဖစ္ပြားက်ေရာက္ရေလ၏။ ဟူေသာ သေမၼာဟ၀ိေနာဒနီ အ႒ကထာစကားအတိုင္း မွတ္သား၍ ထိုမေနာဆြမ္းလွဴသမားတို႔သည္ ကုသိုလ္မရ၊ ငရဲက်မည့္သူမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သိထားေစလိုပါသတည္း။

*********************************************************************************


( ေမး ) ( ပါယ္မျပန္ )

အရွင္ဘုရား၊ တိသရဏ၊ ငါးသီလ၊ မဲခ်စာေရးတံ။

ဆယ့္ငါးရက္ဆြမ္း၊ ၀ါသကၤန္း၊ လွဴဒါန္းေသာက္ေရကန္။

ေက်ာင္းလွဴတ၀၊ နိဗဒၶ၊ ပုညရွိသူမွန္။

ေသာတာ(ပန္)လိုပဲ၊ ဂတိျမဲ၊ သူလဲပါယ္မျပန္။ ဟူေသာစကားကို ၾကားဖူးပါသည္။ ပါယ္မျပန္ဆိုသည္မွာ ဒုတိယ တဘ၀တည္းကုိသာ ဆိုလိုပါသလား၊ သို႔မဟုတ္ ဘ၀တိုင္းကို ဆိုလိုပါသလား ဘုရား။

( ေမာင္ျမင့္ၾကည္-မိတၳီလာ )


( ေျဖ )

အဂၤုတၱိဳရ္ အ႒ကထာတြင္ ေယသံ ကုလာနံ-ပ-ေသာတာပႏၷသဒိသေမ၀-ဟူေသာ နိဗဒၶပုည ၇-ပါးျပပါဠိအရ ေဖာ္ျပပါ ကုသိုလ္ ၇-မ်ိဳး ျပဳသူသည္ ေသသည့္ေနာက္ အပါယ္မေရာက္၊ ဂတိျမဲသည္၊ သုဂတိဧကန္ျဖစ္သည္ ဆိုရာ၌ ပုထုဇဥ္ သာမန္မွ်သာျဖစ္၍ ဒုတိယဘ၀တခုကိုသာ ဆိုပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဒုတိယဘ၀တြင္ တာ၀တႎသာ-စေသာ နတ္ျပည္တို႔၌ အရိယာနတ္သားမ်ားႏွင့္ ဆံုေတြ႔ႏိုင္ေသာ ေကာင္းမႈကံရွိသူ ဥပနိႆယရွင္ျဖစ္၍ တရားမ်ားနာယူကာ မဂ္ဖိုလ္ရသြားလွ်င္ကား အပါယ္သို႔ လံုး၀သြားေတာ့္မည္ မဟုတ္ပါ။

************************************************************************


( ေမး ) ( ေပတငါးမ်ိဳးႏွင့္ အမွ်ေ၀ျခင္း )

အရွင္ဘုရား၊ လူ႔ဘ၀မွ ကြယ္လြန္သြားရာတြင္ ေပတဂတိသို႔ ေရာက္သြြားသူသည္ ေပတငါမ်ိဳးျဖစ္၍ က်န္ရစ္သူတို႔ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈျပဳ၍ အမွ်ေ၀ေသာအခါ ေပတတမ်ိဳးသာလွ်င္ သာဓုေခၚႏိုင္၍ က်န္ေလးမ်ိဳးမွာ သာဓုမေခၚႏိုင္ဟု သိရပါသည္။ ယင္းေပတငါးမ်ိဳးႏွင့္ ေလးမ်ိဳးမွာ အဘယ္ေၾကာင့္ သာဓုမေခၚႏိူင္၍ တမ်ိဳးမွာ အဘယ္ေၾကာင့္ သာဓုေခၚႏိုင္ေၾကာင္း ရွင္းျပေစလိုပါသည္ဘုရား။

( ဦးညိဳေမာင္-ရန္ကုန္ )


( ေျဖ )

ေပတဘ၀ ( ျပိတၱာအျဖစ္ ) သည္ ဆဂတိဒီပနိက်မ္း၊ ေလာကပညတၱိက်မ္းတို႔အရ ျပိတၱာ ၁၂-မ်ိဳးျပသည္။ အ႒ကထာ ဋီကာက်မ္းတို႔အရ ျပိတၱာ ၄-မ်ိဳး ျပသည္။ ျပႆနာရွင္ စာအရ ၅-မ်ိဳး ဆိုရာ၌ ေဖာျပပါ ဆဂတိဒီပနီႏွင့္ ေလာကပညတၱိက်မ္းလာ ၁၂-မ်ိဳးကို တမ်ိဳးယူ၍ အ႒ကထာ ဋီကာလာ ၄-မ်ိဳးႏွင့္ေပါင္းေသာ္ ၅-မ်ိဳးျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။

ဆဂတိ စသည့္ က်မ္းတို႔၌ ၀ႏၲာသ စသည္ ၁၂-မ်ိဳးႏွင့္ အ႒ကထာဋီကာလာ

(၁) ပရဒတၱဴပဇီ၀ိက ျပိတၱာ

(၂) ခုပၸိပါသိက ျပိတၱာ

(၃) နိဇၩာမတဏွိက ျပိတၱာ

(၄) ကာလကဥၥိက (အသုရာ) ျပိတၱာ ဟူ၍ ရွိရာ ပရဒတၱဴပဇီ၀ိက ျပိတၱာတမ်ိဳးသာ အမွ်ေ၀သည္ကို သာဓုေခၚႏိုင္ပါသည္။


၄င္းမွာ အျခားျပိတၱာမ်ားထက္ အဆင္းရဲ သက္သာျခင္း၊

လူတို႔ႏွင့္ နီးစပ္သြားလာႏိုင္ျခင္း၊

လွဴဒါန္း၍ အမွ်ေပးေ၀သည္ကို ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနျခင္း၊

အမ်ိဳးဇာတိအေနျဖင့္ သူတပါး (အေဆြအမ်ိဳး) တို႔ ေပးအပ္ေသာ အစာကို မွီ၍ အသက္ရွင္ေသာ အမ်ိဳး ျဖစ္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ သာဓုေခၚႏိုင္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ယခုေခတ္ တေစၦေခၚေသာ အမ်ိဳးပင္ျဖစ္ပါသည္။

အျခားေလးမ်ိဳးမွာ အလြန္ဒုကၡႀကီးမား၍ ေန႔ညမစဲ အျမဲပူေလာင္ခံစား၍ ေနၾကရသျဖင့္္ သာဓုမေခၚႏိုင္ၾကျခင္း ျဖစ္ၾကသည္။ နိယတဗ်ာဒိတ္ရျပီးေသာ ဘုရားေလာင္းတို႔သည္ ထိုျပိတၱာမ်ိဳးတို႔၌ မျဖစ္၊ ပရဒတၱဴပေပတမ်ိဳး၌ကား ျဖစ္ေသးသည္ဟု ဆိုပါသည္။

***********************************************************************


( ေမး ) ( သားေရႊအိုးထမ္း )

အရွင္ဘုရား၊ သု၀ဏၰသာမဇာတ္တြင္ သားေရႊအိုးထမ္းလာတာကို ျမင္လိုပါသည္-ဟု ေျပာ၍ သု၀ဏၰသာမလည္း အသက္ရွင္၊ ဒုကူလ ပါရိကာတို႔လည္း မ်က္စိျမင္၊ ေရႊအိုးလည္း ရသည္ဟု ေျပာစဥ္ရွိပါသည္။ သု၀ဏၰသာမ ဇာတ္၀တၳဳမွာ ပါသည္ကို မေတြ႔ပါ၊ ထိုျပႆနာကို ရွင္းေပးပါဘုရား။

( ေမာင္ထက္ေအာင္-ေရႊဘို )


( ေျဖ)

စာေပက်မ္းဂန္တို႔တြင္ မပါဘဲ ေျပာစဥ္ရွိ၍ တြင္က်ယ္ေနေသာ စကားမ်ား ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာမႈနယ္ပယ္တြင္ မ်ားျပားစြာ ရွိပါသည္။ ေဖာ္ျပပါ သားေရႊအိုးထမ္း စကားကဲ့သို႔ပင္ ၀သုႏၶေရ-ဆံေရညႇစ္၍ မာရ္နတ္ စစ္ပ်က္ရသည္ ဆိုေသာစကား၊

ျမတ္စြာဘုရား ဒုကၠရစရိယာက်င့္စဥ္ သိၾကားမင္း ေစာင္းတီး၍ သတိေပးသည္ ဆိုေသာစကား၊

အရွင္သာရိပုတၱရာ ၀ါသနာအရ ေျမာင္းခုန္သည္ ဆိုေသာစကား၊

၀ိသာခါအား ျမတ္စြာဘုရားက ငါ့ကို ဘယ္အခါ ေမ့သလဲ-ဟု ေမးသည္ဆိုေသာစကား၊

အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္အား ငရဲမီးလိုက္၍ ဘုရားဆီ ေျပးလာရသည္-ဆိုေသာစကား၊

ျမတ္စြာဘုရားပင္ မယ္ေတာ္နတ္သားအား အဘိဓမၼာတရား ေဟာေသာ္လည္း ႏို႔တလံုးဖိုးသာ ေက်သည္ဆိုေသာ စကား၊

ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံခါနီးတြင္ ျမတ္စြာဘုရားက သိၾကားမင္းအား သာသနာေတာ္ကို ၾကည့္ရႈေစာင့္ေရွာက္ရန္ အပ္ႏွံ တာ၀န္ေပးထားခဲ့သည္ ဆိုေသာစကားမ်ားမွာ ဗုဒၶဘာသာမ်ား အေျပာမ်ား၍ မၾကာမၾကာ ဆရာေတာ္မ်ားထံ ေမးေလ့ရွိၾကသည္။ အခ်ိဳ႔စကားမ်ားမွာ ဇာတ္စကားမ်ားမွ ျပန္႔ပြားလာဟန္ ရွိ၏။ ပါဠိ အ႒ကထာ ဋီကာ တည္းဟူေသာ ခိုင္ခံ႔ေသာ က်မ္းစာမ်ားတို႔တြင္ လံုး၀မပါရွိေသာ စကားမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။

( ျမတ္မဂၤလာ ၁၉၉၈-ခု ဧျပီလ )

No comments: