Wednesday, July 8, 2009

တန္ခိုးျပာဋိဟာ အေၾကာင္း

( ပ႒ာန္းက်မ္းေတာ္ႀကီး )

ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူစ စတုတၳ ရက္သတၱပတ္မွာ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ဟာ ေဗာဓိပင္ေျခရင္းမွာ ပြင့္လင္းေတာ္မူခဲ့တဲ့ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ကို ျပန္ေျပာင္း ဆင္ျခင္ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ျမတ္ကို သံုးသပ္ဆင္ျခင္ေတာ္မူရာမွာ မဟာပ႒ာန္းက်မ္းႀကီးကို သံုးသပ္ေတာ္မူတဲ့အခါက်မွ ေရွးကမႀကံဳခဲ့ဘူးေသးတဲ့ စိတ္ၾကည္လင္ရႊင္ပ်ျခင္း ပီတိေဇာစိတ္ေတြ ထူးထူးျခားျခား ေပၚေပါက္လာတယ္။ ပ႒ာန္းက်မ္းေတာ္ႀကီးကေတာ့ တေလာကလံုးမွာ ျဖစ္ေပၚတည္ရွိတဲ့ သက္ရွိ-သက္မဲ့ အရာခပ္သိမ္းတို႔ရဲ႔ က်ိဳးေၾကာင္းဆက္စပ္မႈ အမ်ိဳးမ်ိဳး အေထြေထြကို ျဖစ္ပံုျခင္းရာ မွန္သမွ် တစမက်န္ ေ၀ဖန္သိျမင္ေတာ္မူတဲ့ ႏွစ္ဆယ့္ေလးပါးေသာ ပစၥည္းပစၥယေတြ အက်ံဳး၀င္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

စိတ္ေတာ္ရဲ႔ၾကည္ႏူးမႈဟာ ႏွစ္သိမ့္ရႊင္ပ်မႈကို အက်ီးအၾကယ္ျဖစ္ေစတယ္။ စိတ္ႏွလံုးေတာ္မွာ သန္႔ရွင္းၾကည္လင္တဲ့အတြက္ ဟဒယ၀တၳဳက စျပီး ေသြးေတာ္-သားေတာ္ေတြပါ ေျပာင္၀င္းျပီး ေနေတာ့တယ္။ က်ယ္ေျပာနက္နဲတဲ့ ဉာဏ္ေတာ္ကို ဆင္ျခင္မိတာနဲ႔အမွ် သဗၺညဳတေရႊဉာဏ္ေတာ္ႏွင့္ သတၱ၀ါအေပါင္းအေပၚမွာ ထားရွိတဲ့ ကရုဏာစိတ္ေတြပါ ေပါင္းစပ္မိျပီးေတာ့ ေသြးေတာ္-သားေတာ္ရဲ႔ ေျပာင္၀င္းမႈေၾကာင့္ ကိုယ္ေတာ္ကေနျပီး ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္သြယ္ ေပၚထြက္လာတယ္။

( ရုပ္ ႏွင့္ နာမ္ )
အဲဒိုလို မယံုႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ဆန္းၾကယ္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ႀကီးဟာ ဘယ္ပံုဘယ္နည္း ေပၚေပါက္လာတာလဲ။ ဒီအေၾကာင္းကို စဥ္းစားၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ရုပ္နာမ္တို႔ရဲ႔ သဘာ၀ကို အခုလို ဆက္စပ္ျပီး နားလည္ဖို႔ျဖစ္တယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ႔ စိတ္ႏွလံုးေတာ္ဟာ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းေနျပီး ေမတၱာဓာတ္ ကရုဏာဓာတ္တို႔နဲ႔ ရႊမ္းစိုေနတဲ့ျပင္ သဗၺညဳတေရႊဉာဏ္ေတာ္ရဲ႔ အလင္းေရာင္နဲ႔ ေပါင္းစပ္မိတဲ့အခါမွာ ေသြးသားေတာ္ဟာ အင္အားထူးေထြ ရရွိလာရံုမက ရႊန္းပၾကည္လင္လာျပီးေတာ့ အေရေတာ္ပါ ၀င္းလက္ေတာက္ေျပာင္လာျခင္းပဲျဖစ္တယ္။ လူဆိုတာ ရုပ္တရား နာမ္တရားတို႔ရဲ႔ အေပါင္းအစုျဖစ္ျပီး ရုပ္ႏွင့္နာမ္အခ်င္းခ်င္းဟာ အမွီသဟဲျပဳေနၾကျပီး ဆက္စပ္မႈမကင္းတဲ့သေဘာ ရွိတာမို႔ နာမ္တရားဟာ သန္႔စင္ေတာက္ေျပာင္လာလို႔ ရွိရင္ ရုပ္တရားကလဲ ၀င္းပျပီး အေရာင္ေတာက္လာေတာ့တာပါပဲ။

( သာယာခ်မ္းေျမ႔မႈ )
ဒီေခတ္လူသားကေတာ့ ဗဟိဒၶသဏၭာန္လို႔ေခၚတဲ့ အျပင္ပန္းက အရာ၀တၳဳေတြကိုသာ အာသာငမ္းငမ္း စြဲလမ္းျပီး ကိုးကြယ္စရာေလာက္ထိေအာင္ သေဘာထားတတ္တယ္။ ဗဟိဒၶ၀တၳဳမ်ားျဖစ္တဲ့ ေရႊ-ေငြ-ေျမ-အစရွိတဲ့ အရာမ်ား ျပည့္စံုရင္ ျပႆနာအားလံုးကို ေျပလည္ေစႏိုင္တယ္လို႔ အေတြးေရာက္ေနတယ္။ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႔ မိန္႔မွာခ်က္ကေတာ့ လူဟာ မိမိရဲ႔အတြင္းသႏၲာန္ကို မိမိ နက္နက္ရႈိင္းရႈိင္း သိျမင္ႏိုင္ဖို႔ အေရးႀကီးေၾကာင္းကိုသာ ညႊန္ျပထားတယ္။ လူတဦးရဲ႔ ႏွလံုးသားဟာ ႀကီးမားတဲ့စြမ္းပကားရဲ႔ တည္ရာျဖစ္တာမို႔ လူကို ေရာဂါရေစတတ္တဲ့သတၱိ ရွိတဲ့ နည္းတူ ေရာဂါေပ်ာက္ေစတတ္တဲ့ သတၱိလဲ ရွိတယ္လို႔ ညႊန္ျပေတာ္မူပါတယ္။

ေပ်ာ္ရႊင္မႈဆိုတာ စိတ္ဓာတ္ရဲ႔ အေျခအေနပဲ ျဖစ္တယ္။ လူရဲ႔ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ၊ စိတ္မခ်မ္းသာမႈေတြဟာ ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ သူ႔ရဲ႔စိတ္ေပၚမွာ အေျခခံတာပဲ။ လူတဦးခ်င္းစီမွာ ေပ်ာ္ရႊင္ခ်မ္းေျမ႔မႈရွိမွသာ သူ႔ရဲ႔လူမႈပတ္၀န္းက်င္မွာ သာယာခ်မ္းေျမ႔မႈ ရွိႏိုင္တယ္။ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းေတြ သာယာခ်မ္းေျမ႔ၾကတဲ့ႏိုင္ငံဟာ သာယာခ်မ္းေျမ႔မႈရွိရင္ ကမၻာတခုလံုးရဲ႔ သာယာခ်မ္းေျမ႔မႈကိုလဲ ျဖစ္ေပၚေစတာေပါ့။

( တန္ခိုးျပာဋိဟာ )
ဗုဒၶက်မ္းစာမ်ားအရ သိၾကရတာကေတာ့ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားမွာ လူတို႔ေတြးဆနားလည္ဖို႔ မစြမ္းႏိုင္တဲ့ (၀ါ) မၾကံအပ္၊ မၾကံစည္ႏိုင္တဲ့ တန္ခိုးေတာ္ေတြနဲ႔ ျပည့္စံုေတာ္မူပါတယ္။ တန္ခိုးဣဒၶိပါဒ္ကို ျမတ္စြာဘုရားဟာ ထင္ရွားျပေတာ္မူခဲလွတယ္။ အေၾကာင္းထူးရွိလို႔ ပရိသတ္ရဲ႔ အက်ိဳးရွိမယ့္ေနရာမ်ားမွာသာ တန္ခိုးျပာဋိဟာကို ျပေတာ္မူပါတယ္။ ဣဒၶိပါဒ္ႏွင့္ျပည့္စံုတဲ့ တပည့္သား သာ၀ကႀကီးမ်ားကိုေတာ့ တန္ခိုးျပာဋိဟာ မျပရဘူးလို႔ တားျမစ္ေတာ္မူပါတယ္။ ဘုရားရွင္ တန္ခိုးျပာဋိဟာ ျပခဲ့ဘူးတာရွိပါတယ္။ တိတၳိတို႔ကို ဘုရားရွင္ရဲ႔အေပၚမွာ အထင္အျမင္လႊဲမွားေနတာ ပယ္ေဖ်ာ္ေစလိုေတာ္မူတဲ့အတြက္ ေရမီးအစံုအစံု တန္ခိုးျပာဋိဟာကို ျပေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

ေရမီးအစံုအစံု တန္ခိုးျပာဋိဟာဆိုတာ ဘာလဲ။ ကိုယ္ေတာ္အႏွံ႔အျပားမွာ တပိုင္းက ေရအလ်ဥ္ေတြ ျဖာထြက္ေနခိုက္မွာပဲ က်န္တပိုင္းက မီးအလွ်ံေတြ ပ်ံတက္ေနတဲ့ ျပိဳင္တူအစံုလိုက္ အစံုလိုက္ ေပၚေပါက္ေစတဲ့ အံ႔ဖြယ္နဲ႔ ၾကည္ညိဳဖြယ္ တန္ခိုးေတာ္ကို ျပသေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ကိုယ္ေတာ္ရဲ႔ အထက္ပိုင္းက ေရအလ်ဥ္ေတြ ျဖာထြက္ေနတဲ့အခိုက္မွာ ကိုယ္ေတာ္ရဲ႔ ေအာက္ပိုင္းက မီးလွ်ံေတြ ပ်ံတက္ေနေစပါတယ္။
တခါ အဲဒါနဲ႔ ေျပာင္းျပန္၊ အထက္ပိုင္းက မီးလွ်ံထြက္ေနခိုက္မွာ ေအာက္ပိုင္းက ေရအလ်ဥ္ေတြ ျဖာထြက္ေစျပန္ပါတယ္။
အဲဒီလို တလွည့္စီ တလွည့္စီ ရႈမျငီးႏိုင္ေအာင္ ဖန္ဆင္းျပီး ျပေတာ္မူပါတယ္။

တခါ လက္ယာဘက္ မ်က္လံုးေတာ္က မီးလွ်ံေတြ ထြက္ေနခိုက္မွာ လက္၀ဲမ်က္လံုးေတာ္က ေရအလ်ဥ္ေတြ ျဖာထြက္ေနျပန္ပါတယ္။ ဒီ-ဘယ္ညာ ေရမီးထြက္ေပၚမႈကိုလဲ တလွည့္စီ ဖန္ဆင္းျပီး ျပေတာ္မူပါတယ္။
အလားတူပဲ လက္ယာ-ႏွာ၀ေတာ္က မီးအလွ်ံထြက္ေနခိုက္မွာ လက္၀ဲ-ႏွာ၀ေတာ္က ေရအလ်ဥ္ျဖာထြက္ေစျခင္း၊
လက္ယာ-နားေတာ္က မီးအလွ်ံ ထြက္ေနခိုက္မွာ လက္၀ဲ-နားေတာ္က ေရအလ်ဥ္ ျဖာထြက္ေစျခင္း။
လက္ယာ-နံေတာင္းေတာ္က မီးလွ်ံထြက္ေနခိုက္မွာ လက္၀ဲ-နံေတာင္းေတာ္က ေရအလ်ဥ္ ျဖာထြက္ေစျခင္း။
ကိုယ္ေတာ္ရဲ႔ ေရွ႔ဘက္က မီးလွ်ံထြက္ေနခိုက္မွာ ကိုယ္ေတာ္ရဲ႔ ေနာက္ေက်ာဘက္က ေရအလ်ဥ္ ျဖာထြက္ေစျခင္း-စသည္တို႔ကိုလဲ ခု ေရတလွည့္၊ ခု မီးတလွည့္နဲ႔ အလဲလဲအလွယ္လွယ္ ဖန္ဆင္းျပီး ျပသေတာ္မူပါတယ္။

ယွဥ္ျပိဳင္ျပီးထြက္ေပၚၾကတဲ့ ေရနဲ႔မီးတို႔ဟာ အခ်င္းခ်င္း ေရာယွက္မိျခင္း မရွိ။ တသီးတသန္႔စီ ထြက္ေပၚေနၾကတာျဖစ္လို႔ ဖူးျမင္ရတဲ့ ပရိသတ္အဖို႔မွာ ဘုရားရွင္ရဲ႔ မူလ အသေရေတာ္ေပၚမွာ ဆင့္ေလာင္းျပီးေတာ့ ခုလို ေရမီးအစံုလိုက္ အစံုလိုက္ ခုတမ်ိဳး ခုတမ်ိဳး ေျပာင္းေျပာင္းျပီး ေပၚထြက္ေနတဲ့ အံ႔ဖြယ္သရဲ ဖန္ဆင္းႏိုင္စြမ္းေၾကာင့္ ဖူးေျမာ္လို႔ မ၀ႏိုင္တဲ့ ျမင္ကြင္းေတာ္ႀကီး ျဖစ္ေနေတာ့တာေပါ့။

ဆံေတာ္ တပင္ခ်င္းစီကလဲ အဲဒီလိုပဲ ေရမီးေတြ ျပိဳင္ျပီးေပၚထြက္ေနတဲ့အျပင္ ေရာင္ျခည္ေတာ္ ေျခာက္သြယ္ကလဲ ကိုယ္ေတာ္တခုလံုးက အလွ်ံေတြ ျဖာထြက္ေနျပန္တယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ႔ အသေရေတာ္ဟာ ဘယ္သူမွ ေဖာ္ျပဖို႔ မစြမ္းႏိုင္ေလာက္ေအာင္ကိုပဲ တင့္တယ္သပၸါယ္ေနေတာ့တာပဲ။ ရံဖန္ရံခါ ျပာဋိဟာေတာ္ကို ေခတၱ ဆိုင္းငံ႔ထားေတာ္မူခိုက္မ်ားမွာ ပရိသတ္ကို ၄င္းတို႔ရဲ႔ စရိုက္နဲ႔ ကိုက္ညီမဲ့ (တရားသိျမင္ႏိုင္မယ့္) ေဒသနာေတာ္မ်ားကိုလဲ ေဟာမိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။

ဘုရားရွင္ရဲ႔ ဂုဏ္ေက်းဇူးေတာ္၊ ဘုန္းေတာ္ေတြကို ခ်ီးက်ဴးဖြဲ႔ဆိုတဲ့ ဂီတသံေတြကလဲ တကြင္းလံုး ပဲ့တင္ထပ္မွ်ပါပဲ။ တန္ခိုးျပာဋိဟာကို ဖူးေတြ႔ရသူမွန္သမွ်ဟာ ဘုရားရွင္အေပၚမွာ ၾကည္ညိဳသဒၶါေတြတဖြားဖြား ျဖစ္ေပၚလာတာေၾကာင့္ အတိုင္းမသိ ကုသိုလ္ေတြ ရရွိသြားၾကတယ္။ အရင္က ဘုရားကို ကိုးကြယ္မႈမျပဳတဲ့လူေတြဟာလဲ ဒီအခ်ိန္ကစျပီး ဘုရားရဲ႔တပည့္ သာ၀ကေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္။ ရဟန္းပရိသတ္ လူပရိသတ္တို႔မွာ မဂၢင္တရားျမတ္ကို က်င့္သံုးျပီး နိဗၺာန္ရလိုေဇာေတြ ထက္သန္ျပီး ေနၾကေတာ့တယ္။

( ပရမတၳတရား ေလးပါး )
ဒီေနာက္ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ဟာ မယ္ေတာ္မိနတ္သားျဖစ္တဲ့ သႏၲဳႆိတ နတ္သားကို အမိေက်းဇူး ဆပ္လိုရင္းအျပင္ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းရဲ႔ အက်ိဳးကို ကရုဏာစိတ္နဲ႔ ေထာက္ေျမႇာ္ေတာ္မူျပီး တာ၀တႎသာနတ္ျပည္ကို (တန္ခိုးေတာ္နဲ႔) ၾကြလွမ္းေတာ္မူျပီးေတာ့ ၀ါတြင္းသံုးလပတ္လံုး အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူပါတယ္။ အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ နတ္ပရိသတ္ ျဗဟၼာပရိသတ္တို႔ကို ပရမတၳတရား ေလးပါး သိျမင္ၾကေစဖို႔ပဲ ျဖစ္တယ္။ ပရမတၳတရား ေလးပါး ဆိုတာကေတာ့ အမည္သညာဆိုတဲ့ ပညတ္တရားေတြနဲ႔ လံုး၀ျခားနားတဲ့, ပကတိျဖစ္ေပၚတည္ရွိတဲ့ မေဖာက္မျပန္ မွန္ကန္ေသာသေဘာရွိတဲ့ (စိတ္-ေစတသိက္-ရုပ္-နိဗၺာန္) ဆိုတဲ့ သေဘာတရားႀကီး ေလးပါးကို ဆိုလိုတယ္။

( အဂၢမဟာပ႑ိတ-အဘိဓဇမဟာရ႒ဂုရု ဆရာေတာ္ႀကီး အရွင္ေသ႒ိလ )

No comments: