Wednesday, August 19, 2009

ဒါန-သီလ-ဘာ၀နာႏွင့္ သံသရာခရီး

ရုပ္နာမ္တို႔၏ ပစၥည္းဆက္ေနပံု မျပတ္သမွ် ဒုကၡ၀ဋ္ေဗြ ကရြတ္ေခြတြင္ သတၱ၀ါအားလံုးသည္ သံသရာ၌ တ၀ဲလည္လည္ ျဖစ္ေနၾကသည္။ ဓာတ္ေတြ ပရမတ္ေတြ အဆက္မျပတ္ ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ ခႏၶာငါးပါးရွိေနၾကသည္။ ယင္းခႏၶာငါးပါးက လြတ္လွ်င္ သံသရာ၀ဋ္က လြတ္ႏိုင္သည္။ ျမတ္ဗုဒၶက ခႏၶာငါးပါးကို ေရာဂါအမ်ိဳးမ်ိဳး သိုေလွာင္ရာ တိုက္ႀကီးအျဖစ္ ေဟာေတာ္မူခဲ့သည္။ သူသတ္သမားႏွင့္တူသည္။ လွံသြားႏွင့္ တူသည္။ တံက်င္ႏွင့္ တူသည္ဟု အမ်ိဳးမ်ိဳးဥပမာျပ၍ ခႏၶာ၏အျပစ္မ်ားကို သုတၱန္အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။

ခႏၶာကို ဥဏွေတေဇာ အပူနာကလည္း ႏွိပ္စက္၏။ သီတေတေဇာ အေအးနာကလည္း ႏွိပ္စက္၏။ ရူပကၡႏၶာမွာပါေသာ ၀ါေယာကလည္း ေလေရာဂါအျဖစ္ ႏွိပ္စက္၏။ ၀ိညာဏကၡႏၶာကလည္း ႏွိပ္စက္၏။ ထိုႏွိပ္စက္မႈမ်ား ေပါ့ေအာင္ ေပ်ာက္ေအာင္ လြတ္ကင္းေအာင္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကိုလည္း သတၱ၀ါတို႔၏ အဇၩာသယႏွင့္ညီေအာင္ အစံုအလင္ညႊန္ၾကားေတာ္မူခဲ့၏။ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာမ်ားသည္ ကံေကာင္းေထာက္မ၍ လူ႔ဘ၀ရၾကရာတြင္ ငယ္စဥ္ကပင္ ထိုတရားမ်ားႏွင့္ နီးစပ္ခဲ့၏။ မိဘဘိုးဘြားမ်ားက ဆင္းသက္ျပီး အတုျမင္အတတ္သင္ ျဖစ္ခဲ့ၾက၏။ သိသည့္အတိုင္းလည္း တတ္အားသမွ် က်င့္ေဆာင္ၾက၏။ ယင္းတရားကိုယ္သံုးပါးမွာ ဒါန သီလ ဘာ၀နာ ျဖစ္၏။

ယခု ျမင္ျမင္သမွ် သတၱ၀ါအားလံုးသည္ တဘ၀တည္းႏွင့္ ၀ဋ္ဒုကၡကိစၥေတြျပတ္၍ သံသရာ၀ဋ္မွ အမ်ားအားျဖင့္ ကၽြတ္လြတ္ၾကဦးမည္မဟုတ္။ သံသရာခရီးသြားအျဖစ္ ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာ က်င္လည္ၾကရဦးမည္။ ထိုသို႔ က်င္လည္ေသာအခါ အထက္တန္းစားအျဖစ္ႏွင့္ ခ်မ္းသာလြယ္ကူစြာ ေနႏိုင္ေအာင္ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားႏွင့္ နီးစပ္ျပီး မပင္မပန္း တတ္သိနားလည္ က်င့္ၾကံႏိုင္ေအာင္ ေကာင္းမႈကုသိုလ္တရားမ်ား ရင္းႏွီးထားရန္ မ်ားစြာလိုအပ္ေပသည္။

အစစ အဆင္ေျပေသာ ဘ၀ေကာင္းကိုရရန္ ေပးလွဴျခင္း ဒါနႏွင့္ ရင္းႏွီးျခင္းသည္ သံသရာအတြက္ သံုးမကုန္ႏိုင္ေသာ ေရႊအိုးႀကီး ျဖစ္ေလသည္။ တန္ဖိုးအနည္းအမ်ားသည္ ပဓာနမဟုတ္၊ မွန္ကန္မြန္ျမတ္ေသာ စိတ္ေစတနာ အရင္းခံ၍ စင္ၾကယ္ေသာ အက်င့္ေကာင္းရွိသူမ်ားကို လွဴဒါန္းျခင္း၊ ေပးကမ္းျခင္း၊ စြန္႔ၾကဲျခင္းသာ အဓိကျဖစ္ေလသည္။ စင္ၾကယ္ရိုေသေသာစိတ္ႏွင့္ လွဴဒါန္းျခင္းဒါနေၾကာင့္ ေညာင္ေစ့ေလာက္အလွဴသည္
ေညာင္ပင္ႀကီးတမွ် ခံစားရသည္ကို သုတၱန္တရားေတာ္မ်ားတြင္ အထင္အရွားရွိေပသည္။

သီလကုသိုလ္သည္လည္း အဓိကက်ျပီး အလြန္လိုအပ္ေသာ ေကာင္းမႈျဖစ္၏။ သီလကိုစင္ၾကယ္စြာ ေစာင့္ထိန္းျပီး မက်ိဳးမေပါက္ မၾကားေအာင္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ေသာသူသည္ သံသရာတေလွ်ာက္လံုး အဆင္းလွျခင္း၊ အသက္ရွည္ျခင္း၊ က်န္းမာျခင္း၊ အင္အားႀကီးျခင္း စေသာ မေရတြက္ႏိုင္ေသာ အက်ိဳးမ်ားကို ရရွိႏိုင္ေပသည္။

ထို႔ေနာက္ အခက္ဆံုး အဖိုးတန္ဆံုး အဓိကအက်ဆံုးမွာ ဘာ၀နာကမၼ႒ာန္း ပြားမ်ားေရးျဖစ္၏။ ဘ၀မ်ားစြာ လႊတ္ထားေသာစိတ္ရိုင္းကို ထိန္းခ်ဳပ္ျပီး တည္ၾကည္ခိုင္ျမဲေသာ သမာဓိ၊ ပညာလုပ္ငန္းကို ထူေထာင္ရန္မွာ လူသာမန္တို႔၏ လံ႔ုလ ၀ီရိယ ဇြဲမ်ိဳးႏွင့္ ခက္ခဲလွေသာအလုပ္ျဖစ္သည္။ အရိုးေၾကေၾက အေရခန္းခန္း ပင္ပန္းပါေစ၊ သာသနာေတာ္ႏွင့္ ႀကံဳႀကိဳက္ခိုက္တြင္ မျဖစ္မေန ႀကိဳးစားမည္ဟူေသာ သမၼပၸဒါန္စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ က်င့္ပါက ခုႏွစ္ရက္ ခုႏွစ္လ ခုႏွစ္ႏွစ္ႏွင့္ မဂ္ဉာဏ္ ဖိုလ္ဉာဏ္ ရႏိုင္သည္ဟု ျမတ္ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ သတိပ႒ာန္တြင္ အာမခံထားသည္။

က်င့္ႀကံအားထုတ္၍ အဆင့္အတန္း အေတာ္အတန္ ရလာေသာအခါ ၾကက္ဥႏွင့္ ၾကက္ငယ္ပံုစံကို သတိရျပီး မလစ္ဟင္းေအာင္ အားထုတ္ရန္ လိုပါ၏။ ၾကက္ဥ၏ ေပါက္အံ႔ေသာ ၾကက္ငယ္ ဧကန္ရွိေသာ္လည္း ၾကက္မႀကီး၏ ၀ပ္က်င္းကို မရလွ်င္ ၾကက္ဥပုပ္၍ ပ်က္သကဲ့သို႔ နာမ္ရုပ္ခြဲျခားမႈကို သုတမယဉာဏ္ျဖင့္ သိေသာ္လည္း ဘာ၀နာကို စြဲစြဲဲျမဲျမဲ မျပဳလုပ္လွ်င္ သိရွိျပီး သုတမယဉာဏ္ပင္ ထင္ရွားမေပၚဘဲ ျမဳပ္တတ္သည္ကို သတိျပဳရန္ လိုအပ္လွေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားသည္ တဆင့္ထက္တဆင့္ ရင္သထက္ရင့္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ႏိုင္ၾကပါေစဟု ပတၳနာျပဳလိုက္ရပါသတည္း။

No comments: