Saturday, October 10, 2009

ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ႏွင့္ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာ ႏႈိင္းယွဥ္ေ၀ဖန္ခ်က္ ( ၉ )

မွတ္ခ်က္။
( ႏႈိင္းယွဥ္ေ၀ဖန္ခ်က္ ၆-၇-၈ ပါ ျမတ္မဂၤလာစာေစာင္ မရွိေသးပါသျဖင့္ မတင္ျပႏိုင္ျခင္းကို သည္းခံခြင့္လႊတ္ၾက ပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္။ )

( ယခင္လမွ အဆက္ )
ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာဆိုျပီး လူတိုင္းေရပန္းစား အေျပာမ်ားေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘုန္းႀကီးတို႔ ေထရ၀ါဒသာသနာႏွင့္ မဟာယာန သာသနာ ျခားနားပံုကို ဘုန္းႀကီးတို႔ စတင္ေဟာခဲ့ျပီးပါျပီ။ ယခင္လတုန္းက ပထမသဂၤါယ တင္ပြဲအေၾကာင္း ေျပာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ပထမသဂၤါယနာတင္ျခင္းရဲ႔ အႏွစ္ခ်ဳပ္ကေလး အနည္းငယ္ ထပ္ေျပာရမယ္ဆိုရင္
ပထမသဂၤါယနာကို ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံျပီး သံုးလအၾကာမွာ ရာဇျဂိဳဟ္ျပည္၌ ရွင္မဟာကႆပ အႀကီးအကဲျပဳျပီး တင္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ အရွင္ဥပါလိ-က ၀ိနည္း၊ အရွင္အာနႏၵာ-က သုတၱန္ေရာ အဘိဓမၼာပါ အားလံုးကို ရြတ္ဆိုပါတယ္။ ဒါကို အားလံုးသေဘာတူ အတည္ျပဳၾကပါတယ္။

အဲဒီ သဂၤါယနာတင္ပြဲႀကီးမွာ ေထရဆိုတဲ့ဂုဏ္နဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့ မေထရ္ဟာ အႀကီးဆံုး အရွင္မဟာကႆပ-ပါပဲ။ ေထရဆိုတာ ထိရ ပါပဲ၊ ပါဠိစာေပမွာ ထိရႏွင့္ေထရ အေျပာင္းအလဲေလး ရွိပါတယ္။ ထိရဆိုတာ ၾကံ႔ၾကံ႔ခိုင္ေသာ၊ ျမဲျမံခိုင္ခံ႔ေသာ အက်င့္ရွိတယ္။ ထိရဂုဏ္ဆိုတာ အလုပ္ပဲ။ ခိုင္ခံ႔တဲ့ သီလ သမာဓိ ပညာကို ထိရ ေခၚတယ္။ အဲဒီ ထိရဆိုတဲ့ဂုဏ္နဲ႔ ျပည့္စံုတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကို ေထရလို႔ ေခၚတယ္။

ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺၺာန္စံျပီးတဲ့ေနာက္ ၃-လအၾကာတြင္ အဲဒီ ပထမသဂၤါယနာမွာ ျမတ္စြာဘုရား တာ၀န္ေပးခ်က္အရ အရွင္မဟာကႆပ-က ပခံုးေပၚမွာ ထမ္းေဆာင္ရတဲ့ တာ၀န္ႀကီးပဲ။ ထိုမေထရ္ႀကီးက အဲဒီသဂၤါယနာတင္ပြဲရဲ႔အျပီးမွာ သူ႔၀ါဒ တခုေပးတယ္။ ေရွးက ၾသဆိုတာ ထည့္လိုက္ရင္ ဒါ-ၾသ၀ါဒလို႔လဲ ေခၚရမွာေပါ့။ သူ႔ရဲ႔ေပါင္းစပ္တဲ့ ေထရ၀ါဒမွာ ခံယူခ်က္က ဘာေတြလဲဆိုေတာ့ ငါ့ရွင္တို႔-ဘုရားရွင္မရွိတဲ့အခါမွာ ဘုရားရွင္ခ်မွတ္ေတာ္မူျခင္းမရွိတဲ့ ပညတ္ေတြကို အသစ္ထပ္မံခ်မွတ္ျခင္း၊ ပညတ္ျခင္း မလုပ္ၾကပါနဲ႔။ အဲဒါ ေထရ၀ါဒပဲ။ ဘုရား မပညတ္တာေတြကို ထပ္ျပီးေတာ့ အသစ္တဖန္ ပညတ္ျခင္း မလုပ္ၾကနဲ႔။ ႀကိဳက္တာေတြကို အသစ္တဖန္ မပညတ္ၾကနဲ႔။ ေနာက္တခု ဘုရားရွင္ ပညတ္ထားတာေတြကိုလဲ ဖ်က္ဆီးျခင္း မလုပ္ၾကနဲ႔။ ဘုရားရွင္မေဟာတာကို ဘုရားေဟာလို႔ ထပ္မလုပ္ၾကပါနဲ႔။ ဘုရားေဟာတာေတြလဲ ဖ်က္သိမ္းမယ္ ျပင္ဆင္မယ္ မလုပ္ၾကပါနဲ႔။ အဲဒါ အရွင္မဟာကႆပ မူခ်ခဲ့တဲ့ ၾသ၀ါဒေပးခဲ့တဲ့ ေထရ၀ါဒပဲ။

ေနာက္ တတိယဝါဒက ဘုရားရွင္ေဟာထားတဲ့ သိကၡာပုဒ္အတိုင္းသာလွ်င္ ငါတို႔တေတြ က်င့္ၾကပါကုန္စို႔။ ပထမသဂၤါယနာတင္ပြဲႀကီး အျပီးမွာ အရွင္မဟာကႆပ မူခ်ခဲ့တဲ့ဝါဒ။ သို႔မဟုတ္-ၾသဝါဒ ေပါ့။ တကယ္လို႔သာ ထုတ္ထား၊ ႏုတ္ထား အသစ္ထည့္ထားတာေတြ ျပဳလုပ္လွ်င္ တဖက္ဂိုဏ္းဝင္ေတြက သူတို႔တေတြ ၄၅-ႏွစ္ကာလမွာ အတူတူသာေနသြားၾကတာ ျမတ္စြာဘုရား ၄၅-ဝါပတ္လံုး ေဟာထားတဲ့တရားေတြ ဘုရားပရိနိဗၺာန္စံျပီးလို႔ ၃-လပဲၾကာေသးတယ္။ သူတို႔ဆရာအေပၚမွာ တပည့္ေတြက တကယ္မလိုက္နာဘူး၊ အခုပဲ ဥပေဒေတြ ျပင္ကုန္ျပီ။ ဖ်က္ကုန္ျပီ။ သေဘာေတြ ကြဲလြဲကုန္ၾကျပီလို႔ ကဲ႔ရဲ႔ျပစ္တင္ၾကမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပထမသဂၤါယနာတင္ပြဲမွာ ငါးရာေသာ မေထရ္ႀကီးတို႔အား ၾသဝါဒေပးေတာ္မူခဲ့တာ။

အဲဒီေတာ့ ျမတ္ဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္ျပဳျပီးတဲ့ေနာက္ ႏွစ္ ၆ဝဝ ႏွင့္ ၇ဝဝ ၾကား၊ ခုနစ္ရာစုလို႔ေခၚရမွာေပါ့။ အိႏၵိယ ျပည္ႀကီးရဲ႔ အေနာက္ေျမာက္ဘက္ ေရႊ႔သြားတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္းႀကီးျဖစ္တဲ့ သံဃာ့ဂိုဏ္းႀကီး ၁၈-ထဲက တခုတည္းေသာဂိုဏ္းသည္ သဗၺတၳိဝါဒ။ အဲဒီဂိုဏ္းဟာ ကက္ရွမီးယား၊ အေနာက္ဘက္ နည္းနည္းသြား လိုက္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ကႏၲာရ။ ဒီေန႔ အေခၚ ပါကစၥတန္၊ ေနာက္ထပ္ အေနာက္ေျမာက္ နည္းနည္းသြားလိုက္မယ္ ဆိုလို႔ရွိရင္ ဘလူခ်စ္စတန္၊ အာဖဂန္နစ္စတန္၊ ေရွးတုန္းက အဲဒါေတြ ေယာနကတိုင္းေပါ့။ အေနာက္ေျမာက္ဘက္သြားျပီး ရုရွားျပည္ေတာင္ပိုင္း နည္းနည္းဝင္သြားရင္ တာဂ်စ္ကစ္စတန္ (ျမိဳ႔ေတာ္ တပ္ရွကင္)၊ အဲဒီနယ္ႀကီး တနယ္လံုး အေသာကမင္းလက္ထက္က ေယာနကတိုင္းႀကီးေပါ့။

အေသာကမင္းႀကီး ၾသဇာအာဏာ အရွိန္အဝါ တိုးတက္ခ်ိန္သည္ ဘုရားပရိနိဗၺာန္စံျပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၃ဝ-ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေသာကမင္းႀကီးရဲ႔ အရွိန္အဝါဟာ အဲဒီတိုင္းျပည္ေတြအထိ အာဏာစက္ေရာက္တယ္။ အဲဒီအထိ တက္သြားတယ္။ ေျမာက္ဘက္မွာ ဟိမဝႏၲာ။ အေရွ႔ဘက္ဆိုရင္ ဘဂၤလားပင္လယ္အဆံုး၊ အဲဒီအထိ ျပိဳင္ဘက္မင္းတမင္းမွ မရွိဘဲ အေသာကမင္းႀကီးတပါးတည္း ဧကရာဇ္ဘုရင္အျဖစ္နဲ႔ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႔ ဓမၼကို အကုန္လံုး အဲဒီေနရာေတြ ျဖန္႔ပစ္ခဲ့တာ။

အေသာကမင္းတရားႀကီး ေက်းဇူး ဒီေန႔အထိ ရာဇဝင္ေတြမွာ ေဖာ္ျပၾကတယ္။ ဒီေန႔အထိ ဒီေဒသေတြအားလံုး ဓမၼအင္ပါယာလို႔ေခၚတုန္းပဲ။ ေရးတုန္းပဲ။ အေသာကမင္းႀကီးက ဓမၼႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးကို အခုလို အက်ယ္ႀကီး ျဖန္႔ခဲ့တယ္။ ဘုရားပရိနိဗၺာန္စံျပီး ႏွစ္ ၂၃ဝ-၂၃၆ ေလာက္မွာ အေသာကမင္းႀကီး အေထာက္အပံ႔နဲ႔ သဂၤါယနာတင္ျပန္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ခရစ္မေမြးေသးဘူး။ ႏွစ္ ၂ဝဝ-ေက်ာ္ေလာက္ လိုေသးတယ္။ လူသားေတြ ဘာမွ အယူမရွိေသးတဲ့အခ်ိန္မွာ ဗုဒၶဘာသာ အရင္ေရာက္တယ္။ အာဖဂန္နစ္စတန္၊ ပါကစၥတန္၊ တူရကီ၊ ဂရိ၊ အဲဒီနားတဝိုက္ဆီမွာေပါ့။

ဟိုတုန္းက ေယာနကတိုင္း၊ အဲဒီ ေယာနကတိုင္းရဲ႔ တစိတ္တေဒသ ေဆာ္ဒီအာေရးဗီးယားမွာ မိုဟာမက္ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တဦး ေမြးလာတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႔ ေနာက္-ႏွစ္ ၁၁၇၀ ေနာက္က်တယ္။ အေသာကမင္းႀကီးက အဲဒီအရပ္မွာ ႏွစ္-၂၃၀ ကတည္းက သာသနာပို႔ထားတာ။ မိုဟာမက္ ေပၚျပီးေတာ့ အဲဒီေဒသေတြမွာ ဗုဒၶသာသနာ စည္ကားလာတာဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၈၀၀ ႏွင့္ ၉၀၀ ေလာက္ ရွိသြားျပီ။ ႏွစ္ ၈၀၀ ေလာက္ ဘုရားသာသနာ ထြန္းကားျပီးတဲ့ ေနာက္မွာ မိုဟာမက္ ေပၚလာတာ။

ေရွးတုန္းက ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံႀကီးကို ေရွးတုန္းအေခၚ ကႏၲာရတိုင္း။ ပါကစၥတန္နယ္။ ဟိႏၵဴေတြ မရွိခင္ ဟိုေျမာက္ဘက္က လူေတြ ေရာက္ႏွင့္ေနၾကျပီ။ သူတို႔တေတြက ေနေတြ၊ လေတြ၊ နကၡတ္ေတြကို အားႀကီး ရွိခိုးတဲ့ လူမ်ိဳးေတြပဲ။ အဲဒီ ကႏၲာရမွာ ေရာက္ေနၾကတာ တရုတ္ျပည္ဘက္က လူေတြလဲပါတယ္။ ဟိမ၀ႏၲာကို ေက်ာ္ဆင္းျပီးေတာ့ အဲဒီအရပ္ေတြကို ေရာက္ၾကတယ္။ အိႏၵိယျပည္ဘက္က ေ၀ဒက်မ္းတတ္တဲ့ ပုဏၰားႀကီးေတြလဲ အဲဒီမွာ စုၾကတယ္။ အဲဒီ အေရွ႔ အေနာက္ ေတာင္ ေျမာက္ စုေနတဲ့ေနရာမွာ တကၠသီလာျဖစ္လာတယ္။ ပါကစၥတန္ရဲ႔ ေျမာက္ပိုင္းမွာ ယေန႔တိုင္ရွိတယ္။ ကရွိလာဆိုတဲ့ ျမိဳ႔ေဟာင္းႀကီးဟာ အင္း၀ျမိဳ႔ေဟာင္းႀကီးအတိုင္းပဲ။ အဲဒီအရပ္မွာ ဘုရားရွင္ရဲ႔ ေနာက္ႏွစ္ေပါင္း ၆၀၀။ အေသာကဘုရင္ရဲ႔ ဘုရင္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ၃၀၀။ အဲဒီေခတ္က ထိုေဒသတခြင္မွာ အုပ္စိုးတဲ့ မင္းမ်ားဟာ ဥသွ်န္ အုရွန္ ျမန္မာလို ပီပီဖတ္ရင္ေတာ့ အုရွန။ အုရွန္မင္းမ်ားက ဘုရားအမည္ကို ႏြယ္ျပီးေတာ့ ခံယူတဲ့မင္းမ်ားအျဖစ္ သကမင္းမ်ားဆိုတဲ့ နာမည္ကို ခံယူၾကေသးတယ္။ ဘုရားအမ်ိဳးေတြက သက မဟုတ္ဘူး။ သကၠ ။

အဲဒီလို ဘုရားရွင္ရဲ႔ သာသနာ့နယ္ေျမကို စိတ္ထဲမွာ အသာေလး ၾကည့္မွတ္ထား။ ဘုရားရွင္ အသက္ထင္ရွားရွိစဥ္က နာလႏၵျမိဳ႔မွာ ၀ါဆိုေတာ္မူေသးတယ္။ နာလႏၵျမိဳ႔မွာ ထင္ရွားတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ အေတာ္ေမြးဖြားတာ ေတြ႔ရတယ္။ ပညာႀကီးတဲ့ အရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္၏ ဖြားရာေျမသည္ နာလႏၵ။ တန္ခိုးႀကီးတဲ့ အရွင္ေမာဂၢလာန္ရဲ႔ ဖြားရာေျမသည္လည္း နာလႏၵ။ အဲဒီ နာလႏၵသည္ ဗုဒၶသာသနာသမိုင္းမွာ အလြန္ေက်ာ္ၾကားတယ္။ အေၾကာင္းတခုက အရွင္သာရိပုတၱရာနဲ႔ အရွင္ေမာဂၢလာန္တို႔ ေမြးဖြားရာျဖစ္သည္က တေၾကာင္း။ ေနာက္တေၾကာင္းက ခရစ္ေတာ္ေပၚျပီးတဲ့ေနာက္ အႏွစ္ ၆၀၀-ေလာက္နဲ႔ ဘုရားပရိနိဗၺာန္ စံျပီးတဲ့ေနာက္ ႏွစ္-၁၈၀၀ ေလာက္မွာ ဒီနာလႏၵျမိဳ႔မွာ တကၠသိုလ္ႀကီး အႀကီးႀကီး ေပၚေပါက္ခဲ့တယ္။ တည္ေထာင္ဖန္ဆင္းတဲ့ပုဂၢိဳလ္က သကၠာဒိစၧမင္း။ တကၠသိုလ္ ပုဂၢိဳလ္အႀကီးအကဲထဲက နာဂဆုနလို႔ေခၚတယ္။ အဲဒီ နာဂဆုနဟာ ေထရ၀ါဒမဟုတ္ဘူး။ မဟာယာန။ ေနာက္ေတာ့ သူ႔အေၾကာင္း ေျပာျပမယ္။
( ေရွ႔လဆက္ရန္ )

သီတဂူ ဆရာေတာ္

( ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၁-ခု ၾသဂုတ္လ )









No comments: