Wednesday, October 14, 2009

ဗုဒၶ ၄-မ်ိဳး

အဆံုးအမေပးႏိုင္ၾကေသာ ဗုဒၶအမည္ရသည့္ ဘုရားတို႔သည္ ၄-မ်ိဳးရွိသည္ဟု အဂၤုတၱိဳရ္အ႒ကထာ၌ ေဖာ္ျပထားေပသည္။(အံ-႒ ၁-၈၉)
၁။ သုတဗုဒၶ-ပိဋကတ္က်မ္းဂန္တို႔၌ ဗဟုသုတရွိသည့္ ရဟန္း-ဟူေသာ ဘုရား။
၂။ စတုသစၥဗုဒၶ-သစၥာေလးပါးကို သိေသာ ရဟႏၲာ-ဟူေသာ ဘုရား။
၃။ ပေစၥကဗုဒၶ-သီးျခားကိုယ္တိုင္ သစၥာေလးပါးကိုသိေသာ ဘုရား။
၄။ သဗၺညဳဗုဒၶ-သစၥာေလးပါးကို ကိုယ္တိုင္လည္းသိ၍ သူတပါးတို႔ကိုလည္း သိေစေသာ ဘုရား-ဟူ၍ ဗုဒၶအမည္ရသည့္ ဘုရား ၄-မ်ိဳးရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပထားေပသည္။

၁။ သုတဗုဒၶ-ပိဋကတ္က်မ္းဂန္တို႔၌ ဗဟုသုတရွိသည့္ ရဟန္း ဟူေသာ ဘုရားဟုဆိုရာ၌-ယခုေခတ္အခါ အၾကင္ရဟန္းေတာ္တို႔သည္ ပိဋကတ္က်မ္းဂန္မ်ား တတ္ေျမာက္၍ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာႏွင့္ ျပည့္စံုၾက၏။ ထိုရဟန္းေတာ္တို႔ကို ဒကာ ဒကာမမ်ားက မိမိတို႔၏ ေက်ာင္းတိုက္ မိမိတို႔၏ ရိပ္သာမ်ားသို႔ ပင့္ေဆာင္၍ သီတင္းသံုးေစၾကကုန္၏။ ထိုရဟန္းေတာ္တို႔သည္ သုတဗုဒၶ ဘုရားတို႔ ျဖစ္ၾကေပသည္။ ၾကည္ညိဳတတ္ပါက သဗၺညဳဘုရားရွင္ကို ကိုးကြယ္ရသကဲ့သို႔ စိတ္ၾကည္ႏူးမႈမ်ား ရရွိႏိုင္ၾကေပသည္။

ပိဋကတ္က်မ္းဂန္မ်ား တတ္ေျမာက္၍ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ သုတဗုဒၶဘုရား အမည္ရသည့္ ရဟန္းေတာ္ ဆရာေတာ္မ်ားကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ၾကရေသာ ဒကာ ဒကာမတို႔သည္ တခါတခါ သဗၺညဳဘုရားရွင္ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ရသကဲ့သို႔ စိတ္တြင္ မွတ္ထင္လာတတ္ၾကေပသည္။ စိတ္ေတြ ၾကည္ႏူးလာတတ္ၾကေပသည္။

ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္က မဟာစည္သာသနာ့ရိပ္သာ၌ ေ၀ယ်ာ၀စၥေဆာင္ရြက္ၾကသည့္ အခ်ိဳ႔ေယာဂီတို႔သည္ ျမတ္စြာဘုရားေက်ာင္းေတာ္သို႔ ေရာက္ေနသကဲ့သို႔ ျမတ္စြာဘုရားကို ဖူးျမင္ေနရသကဲ့သို႔ တပည့္ေတာ္တို႔၏စိတ္ေတြ ၾကည္ႏူးေနၾကရပါသည္ဘုရား-ဟု ေလွ်ာက္ထားဖူးၾကေပသည္။

၂။ စတုသစၥဗုဒၶ-သစၥာေလးပါးကို သိသည့္ ရဟႏၲာဟူေသာ ဘုရားဟုဆိုရာ၌ အၾကင္ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ သဗၺညဳဘုရားရွင္ ေဟာၾကားဆံုးမအပ္ေသာ တရားေတာ္တို႔ကို လိုက္နာက်င့္သံုး၍ သစၥာေလးပါးကို သိေသာရဟႏၲာျဖစ္သြားၾက၏။ ထိုရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ စတုသစၥအမည္ရေသာ ဘုရားတို႔ ျဖစ္ၾကေပသည္။

ယခုေခတ္အခါ၌ စတုသစၥအမည္ရသည့္ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္တို႔ ရွိႏိုင္ၾကပါေသ္ာလည္း ပကတိေသာမ်က္စိျဖင့္ မျမင္ၾကရေပ။ ဖူးျမင္၍မရၾကေပ။ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္လို႔ မရၾကေပ။ ဉာဏ္မ်က္စိျဖင့္သာ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္လို႔ ရၾကေပသည္။ ပကတိေသာမ်က္စိျဖင့္ ၾကည့္၍ မျမင္ၾကရသျဖင့္ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္သူတို႔သည္ အထင္မွားကာ အေျပာအဆိုမ်ား မွားသြားတတ္ၾကေပသည္။ ျပစ္မွားမိတတ္ၾကေပသည္။

ေရွးအခါက စိတၱလေတာင္၌ သီတင္းသံုးေသာ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးသည္ တေန႔သ၌ အလုပ္အေကၽြး သက္ႀကီးရဟႏ္းႀကီးႏွင့္အတူ ဆြမ္းခံရြာမ်ားသို႔ ၾကြသြားေလ၏။ အလုပ္အေကၽြး သက္ႀကီးရဟန္းႀကီးသည္ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီး၏ သပိတ္ပရိကၡရာတို႔ကို ေဆာင္ယူကာ ေနာက္မွလိုက္လာရင္း ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးကို ဤသို႔ ေမးေလွ်ာက္ေလသည္။ အရိယာ ရဟႏၲာဆိုတာ ဘယ္လိုသေဘာရွိပါသလဲ-ဟုေမးေလွ်ာက္၏။

ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးက မိန္႔ၾကားသည္မွာ သပိတ္ပရိကၡရာတို႔ကို ယူေဆာင္၍ ရဟႏၲာအရိယာပုဂၢိဳလ္ေနာက္မွ လိုက္ပါေနေသာ္လည္း ရဟႏၲာပဲ အရိယာပဲဟူ၍ေတာ့ မသိႏိုင္ၾကေပ။ ရဟႏၲာပဲ အရိယာပဲဟု သိဖို႔ရာ ခက္ေပသည္-ဟု မိန္႔ၾကားေတာ္မူလိုက္ပါသည္။ ထိုသို႔ပင္ မိန္႔ၾကားလိုက္ပါေသာ္လည္း သက္ႀကီးအလုပ္ေကၽြး ရဟႏ္းႀကီးသည္ မိမိ၏ေရွ႔မွ ဆြမ္းခံၾကြေနသည့္ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးကို ရဟႏၲာပဲ အရိယာပဲဟု မသိရွိေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ပကတိေသာမ်က္စိျဖင့္ ရဟႏၲာကို မျမင္ရ၊ ဖူးေတြ႔၍မရ-ဟု ဆိုရျခင္းျဖစ္ေပသည္။(မဇၩိမပဏၰာသ ႒-၁၊ ၂၃ )

( ရဟႏၲာဟု မသိသျဖင့္ ျပစ္မွားမိပံု )
ေရွးအခါကဆြမ္းခံရြာတခုသို႔ ရဟန္းငယ္တပါးႏွင့္ ရဟႏၲာမေထရ္ႀကီးတပါးတို႔သည္ ဆြမ္းခံအတူသြားၾက၏။ ပထမဆံုးအိမ္မွ လာေရာက္၍ ယာဂုဆန္ျပဳတ္ပူပူ ေလာင္းလွဴေလ၏။ မေထရ္ႀကီးသည္ ေလနာေရာဂါရွိသည္ျဖစ္၍ ယာဂု ဆန္ျပဳတ္ပူပူကို ရသည္ႏွင့္ ရြာဦး၌ရွိေသာ သစ္တံုးတခုေပၚသို႔ တက္၍ ယာဂု-ဆန္ျပဳတ္ကို ေသာက္သံုးေလ၏။ ထိုအခါ ရဟန္းငယ္သည္ မေထရ္ႀကီး၏ ဆန္ျပဳတ္ေသာက္သည့္ အမူအရာကို စက္ဆုပ္၍ မေက်မနပ္ျဖစ္ကာ သက္ႀကီးအိုသည္ ယခုေလာက္ပင္ ဆာေလာင္ေနသလား၊ ရွက္စရာေကာင္းလိုက္တာ၊ ရွက္စရာေတြ ျပဳလုပ္တယ္-ဟု ေရရြတ္ကာ အျပစ္တင္စကား ေျပာၾကားေလ၏။

မေထရ္ႀကီးသည္ ဆြမ္းခံရြာမွ ေက်ာင္းသို႔ျပန္ၾကြေသာအခါ ရဟန္းငယ္ကို ေမးေလ၏။ ငါ့ရွင္၊ သင္သည္ ဤသာသနာေတာ္၌ ေထာက္တည္ရာ ရရွိျပီလား-ဟုေမးေလ၏။ ရဟန္းငယ္က တပည့္ေတာ္ ေသာတာပန္ျဖစ္သည္-ဟု ေျဖၾကားေလ၏။ ထိုသို႔ ေသာတာပန္ျဖစ္လွ်င္ အထက္ မဂ္ဖိုလ္မ်ားအတြက္ တရားဆက္၍ အားမထုတ္နဲ႔ဦး၊ သင့္မွာ ရဟႏၲာကို ျပစ္မွားသည့္ကံ ထိုက္ေနေပသည္-ဟု မိန္႔ၾကားေတာ္မူေလ၏။

ဤကဲ့သို႔ ပကတိေသာမ်က္စိျဖင့္ ရဟႏၲာကို မျမင္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ အေျပာအဆိုမွားကာ မဂ္ဖိုလ္ကို တားျမစ္သည့္ အရိယူပ၀ါဒကံမ်ား ထိုက္သြားတတ္ေပသည္။ ထို႔ေနာက္ ရဟန္းငယ္က ကန္ေတာ့ေတာင္းပန္သျဖင့္ မေထရ္ႀကီးက သည္းခံေက်ေအးလိုက္ေပသည္။ (ပါရာဇကဏ္ ႒-၁-၁၃၄ )

ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ သက္ႀကီး၀ါႀကီးျဖစ္ၾကေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ အနယ္းငယ္ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္မ်ားကို အျပစ္တင္စကား မေျပာၾကားမူ၍ အရိယာသံဃာေတာ္မ်ား၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို အာရံုျပဳကာ အရိုအေသျပဳၾကရေပသည္။ လွဴဒါန္းပူေဇာ္ကန္ေတာ့ၾကရေပသည္။

(၃) ပေစၥကဗုဒၶ-သီးျခားကိုယ္တိုင္ သစၥာေလးပါးကိုသိေသာ ဘုရား-ဟုဆိုရာ၌ အၾကင္ပေစၥကဗုဒၶ ဘုရား ျဖစ္လိုၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ႏွစ္သေခ်ၤႏွင့္ကမၻာတသိန္း ကာလပတ္လံုး ပါရမီမ်ားကို ျဖည့္က်င့္ၾကရေပသည္။ ပါရမီမ်ားႏွင့္ ျပည့္သြားေသာအခါ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ဘုရားျဖစ္လာၾကေပသည္။ ထိုဘုရားမ်ိဳးကို ပေစၥကဗုဒၶ-ဟု ေခၚဆိုၾကရေပသည္။

( ပေစၥကဗုဒၶ၏ အဓိပၸါယ္ )
ပေစၥက-အသီးအျခား၊ ဗုဒၶ-သစၥာေလးပါးကိုသိေသာ ဘုရား။
သာ၀ကမ်ားကဲ့သို႔ သဗၺညဳဘုရားရွင္တို႔ထံမွ တဆင့္သစၥာေလးပါးကို သိေသာ ရဟႏၲာမ်ိဳး မဟုတ္ေပ။ သီးျခားမိမိကိုယ္တိုင္ က်င့္ၾကံအားထုတ္၍ သစၥာေလးပါးကိုသိေသာ ဘုရားမ်ိဳးျဖစ္သည္ဟု ဆိုလိုပါသည္။

ထိုပေစၥကဗုဒၶ ဘုရားရွင္တို႔သည္ သဗၺညဳဘုရားရွင္မ်ား မပြင့္သည့္ သာသနာပအခါတို႔၌သာ ပြင့္ေတာ္မူၾကေသာ ဘုရားရွင္တို႔ ျဖစ္ၾကေပသည္။ သဗၺညဳဘုရားအေလာင္းေတာ္မ်ား လူ႔ျပည္၌ ျဖစ္လာေသာအခါ ပေစၥကဗုဒၶ ဘုရားရွင္တို႔သည္ ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္၍ ကြယ္ေပ်ာက္သြားၾကရေပသည္။

ထိုပေစၥကဗုဒၶ ဘုရားရွင္တို႔သည္ သစၥာေလးပါးတရားကို ကိုယ္တိုင္သာသိ၍ သူတပါးတို႔ကို သိေအာင္ မေဟာၾကားႏိုင္ၾကေပ။ ဆြံ႔,အ ေနသူ၏ ျမင္မက္ေသာအိပ္မက္ႏွင့္ တူေပသည္။ မိမိတို႔သိထားေသာ သစၥာေလးပါးတရားကို သူတပါးတို႔အား ေဟာၾကားျခင္းငွါ မစြမ္းႏိုင္ၾကသည့္ ဘုရားရွင္တို႔ ျဖစ္ၾကေပသည္။

ထိုပေစၥကဗုဒၶ အရွင္သူျမတ္တို႔သည္ ဂုဏ္ထူးအားျဖင့္ သဗၺညဳဘုရားရွင္တို႔ေအာက္ နိမ္႔က်ေပသည္။ ေသးငယ္ၾကေပသည္။ သဗၺညဳဘုရားရွင္တို႔၏ တပည့္သာ၀က ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္တို႔ထက္ ဂုဏ္အားျဖင့္ ျမင့္ျမတ္ၾကေပသည္။ ႀကီးမားၾကေပသည္။ ပေစၥကဗုဒၶ အရွင္ျမတ္တို႔အား လွဴဒါန္းအပ္ေသာ ဒါနကုသိုလ္တို႔သည္ ယခုဘ၀မွာပင္ ပစၥည္းရွားပါး ဆင္းရဲသားဘ၀မွ သူေဌးဘြဲ႔ ခံယူရေသာ သူေဌးႀကီး ျဖစ္သြားသည္အထိ ႀကီးေသာအက်ိဳးကို ေပးႏိုင္ၾကေပသည္။

( ၄ ) သဗၺညဳဗုဒၶ-သစၥာေလးပါးကို ကိုယ္တိုင္လည္း သိ၍၊ သူတပါးတို႔ကိုလည္း သိေစေသာ ဘုရား-ဟုဆိုရာ၌ အၾကင္သဗၺညဳဘုရား ျဖစ္လိုေသာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္တို႔သည္ ပညာဓိက ျဖစ္ခဲ့ေသာ္ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတသိန္း ကာလပတ္လံုး ကိုယ္နဲ႔အသက္ကို မငဲ့ကြက္ဘဲ ပါရမီေတာ္တို႔ကို ျဖည့္က်င့္ၾကရေပသည္။ ပါရမီမ်ားျပည့္သြားေသာအခါ ထိုဘုရားအေလာင္းေတာ္တို႔သည္ ပညာဓိက သဗၺညဳဗုဒၶ ဘုရားရွင္မ်ား ျဖစ္လာၾကေပသည္။

အၾကင္သဗၺညဳဘုရားျဖစ္လိုေသာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္တို႔သည္ သဒၶါဓိကျဖစ္ခဲ့ေသာ္ ရွစ္သေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတသိန္း ကာလပတ္လံုး ကိုယ္ႏွင့္အသက္ကို မငဲ့ကြက္ဘဲ ပါရမီေတာ္တို႔ကို ျဖည့္က်င့္ၾကရေပသည္။ ပါရမီမ်ားျပည့္သြားေသာအခါ ထိုဘုရားအေလာင္းေတာ္တို႔သည္ သဒၶါဓိက သဗၺညဳဘုရားရွင္မ်ား ျဖစ္လာၾကေပသည္။

အၾကင္သဗၺညဳ ဘုရားျဖစ္လိုေသာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္တို႔သည္ ၀ီရိယာဓိကျဖစ္ခဲ့ေသာ္ တဆယ့္ေျခာက္သေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတသိန္းကာလပတ္လံုး ကိုယ္ႏွင့္အသက္ကို မငဲ့ကြက္ပါဘဲ ပါရမီေတာ္တို႔ကို ျဖည့္က်င့္ၾကရေပသည္။ ပါရမီမ်ား ျပည့္သြားေသာအခါ ထိုဘုရားအေလာင္းေတာ္တို႔သည္ ၀ီရိယာဓိက သဗၺညဳဘုရားရွင္မ်ား ျဖစ္လာၾကရေပသည္။

ယခုအခါ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ပုဂၢိဳလ္တို႔ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေနၾကသည့္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားသည္ သုေမဓာရေသ့ဘ၀၌ ဗ်ာဒိတ္ခံယူစဥ္အခါက ဤကမၻာမွ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတသိန္းထက္၌ ေဂါတမအမည္ရသည့္ ဘုရားရွင္ျဖစ္လာလိမ့္မည္ဟု ဒီပကၤရာျမတ္စြာဘုရား၏ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ကို ေထာက္ထား၍ ပညာဓိက ဘုရားျဖစ္သည္ဟု သိၾကရေပသည္။

ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ပညာဓိကဘုရားျဖစ္သည့္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ သာသနာေတာ္ႀကီးႏွင့္ ေတြ႔ႀကံဳေနၾကရသည္အားေလ်ာ္စြာ သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာက္၍ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာသို႔ ေရာက္ေၾကာင္းျဖစ္သည့္ သတိပ႒ာန္၀ိပႆနာတရားတို႔ကို မိမိတို႔စြမ္းအားရွိသမွ် အားထုတ္ေနၾကရေပသည္။

သဒၶမၼရံသီရိပ္သာ ဆရာေတာ္

( ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၁-ခု စက္တင္ဘာလ )

No comments: