Friday, October 16, 2009

ကမၻာေက်ာ္ စဥ့္ကူးမင္း ေခါင္းေလာင္း

ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္တြင္ ၾကည္ညိဳဖြယ္ ေစတီပုထိုးမ်ားႏွင့္ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ား အမ်ားအျပားရွိသည္။ ထိုပျပင္ စိတ္၀င္စားဖြယ္ အႏုပညာလက္ရာမ်ားႏ်င့္ သာသနာ့ပစၥည္းမ်ားလည္း အမ်ားအျပားရွိသည္။ သာသနာ့ပစၥည္းမ်ားတြင္ ေခါင္းေလာင္းမ်ားသည္ အေရးပါေသာအခန္းက ပါ၀င္သည္။ ယေန႔ ေရႊတိဂံုရွိ ေခါင္းေလာင္းမ်ားထဲတြင္ စဥ္႔ကူးမင္းေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ သက္တမ္းအရွည္ဆံုးျဖစ္သည္။ ယင္းသည္ ရင္ျပင္ေတာ္ ရာဟုေတာင့္တြင္ရွိသည္။ လႈိင္ျမစ္တြင္းသုိ႔ က်ျပီးေနာက္ တဖန္ျပန္လည္ဆယ္ယူရသျဖင့္ ေခါင္းေလာင္း၏ ႏႈတ္ခမ္းသားအခ်ိဳ႔ပင္ ပဲ့ေနေပျပီ။

ေရွးယခင္က ေရႊတိဂံုေစၽႊိေတာ္တြင္ စဥ္႔ကူးမင္း ေခါင္းေလာင္းထက္ ေစာ၍ လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ေခါင္းေလာင္းမ်ား မရွိမဟုတ္၊ ရွိခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ယင္းတို႔မွာ မရွိေတာ့။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ေပ်ာက္ဆံုးသြားခဲ့ၾကေပျပီ။
ေရႊတိဂံုသမိုင္းအရ ေရႊတိဂံုေစၽႊိေတာ္၌ ပထမဆံုး ေခါင္းေလာင္းလွဴခဲ့ေသာ အလွဴရွင္မွာ ဓမၼေစတီမင္း (ျမန္မာ ၈၃၃-၈၅၄) ျဖစ္သည္။ ဓမၼေစတီမင္း လွဴခဲ့ေသာ ေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ အလြန္ႀကီးမားသည္။ ေၾကးစင္အေလးခ်ိန္ ပိႆာ ၁၈၀,၀၀၀ ရွိသည္။ ထိုေခါင္းေလာင္းႀကီးကို အေနာက္ဖက္လြန္မင္း (ျမန္မာ ၉၆၇-၉၉၀) လက္ထက္တြင္ သန္လ်င္မွ ငဇင္ကာေခၚ ေပၚတူဂီလူမ်ိဳး ဖီးလစ္ဒီဘရစ္တို-က အဓမၼျဖဳတ္ယူခဲ့သည္။ သိမ္းပိုက္ယူေဆာင္သြားရန္အတြက္ ကုန္းေတာ္ေပၚမွ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို လူေပါင္းမ်ားစြာျဖင့္ ျမစ္ဆိပ္သို႔ သယ္ယူခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ေလွေပၚသို႔ တင္ရာ၌ ေလွကြဲသြားျပီးလွ်င္ ေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ ေဒါပံုျမစ္ထဲသို႔ က်သြားသည္။ သကၠရာဇ္ ၉၇၄-ခုႏွစ္ခန္႔တြင္ ျမစ္ထဲသို႔ က်ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဆယ္ယူျခင္း မျပဳႏိုင္ခဲ့။ ယခင္က ျမစ္ေရက်ခိ်န္မ်ား၌ ေခါင္းေလာင္းႀကီး၏ ပုစြန္တုပ္ေကြး ေပါင္းကိုင္းႀကီးကို လူအမ်ားျမင္ေတြ႔ၾကရသည္ဟု အဆိုရွိသည္။

ယခုလက္ရွိအရမူ ေရႊတိဂံုေခါင္းေလာင္းမ်ားထဲတြင္ စဥ့္ကူးမင္းေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ သက္တမ္းအရွည္ဆံုး ျဖစ္ေနေပသည္။ ယင္းကို ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၄၀-ျပည့္ႏွစ္တြင္ လွဴဒါန္းခဲ့သည္ျဖစ္ရာ ယေန႔ဆိုလွ်င္ သက္တမ္း ၂၂၃-ႏွစ္ရွိေနေပျပီ။

သည္ေခါင္းေလာင္းႀကီးမွာ မူလက ဆင္ျဖဴရွင္မင္း (ျမ္နမာ ၁၀၉၈-၁၁၃၈) လွဴဒါန္းရန္ သြန္းလုပ္ေသာ ေခါင္းေလာင္းႀကီးျဖစ္သည္။ ဆင္ျဖဴရွင္မင္းသည္ ကုန္းေဘာင္ဆက္မင္း၏ တတိယေျမာက္မင္း ျဖစ္သည္။ အေလာင္းဘုရား၏ ဒုတိယသားေတာ္ျဖစ္သည္။ ဆင္ျဖဴရွင္သည္ ၁၁၃၆-ခုႏွစ္ တေပါင္းလတြင္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္၌ ထီးသစ္တခု တင္လွဴခဲ့သည္။ ထိုစဥ္ အဆိုပါ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို သြန္းလုပ္လွဴဒါန္းရန္ ပန္းတဥ္း၀န္ ပညာေဒ၀ကို တာ၀န္ေပးခဲ့သည္။ သြန္းလုပ္ဆဲ ၁၁၃၈-ခုႏွစ္တြင္ ဆင္ျဖဴရွင္ နတ္ရြာစံခဲ့သည္။

ဆင္ျဖဴရွင္၏အရိုက္အရာကို အိမ္ေရွ႔မင္းျဖစ္သူ သားေတာ္ စဥ့္ကူးမင္းက ဆက္ခံသည္။ စဥ့္ကူးမင္း (ျမန္မာ ၁၁၃၈-၁၁၄၃) သည္ အဆိုပါ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ဆက္လက္ သြန္းလုပ္ေစသည္။ ၁၁၄၀-ျပည့္ႏွစ္တြင္ ျပီးစီးသည္။ စဥ့္ကူးမင္း ၾကြမလာႏိုင္သျဖင့္ စဥ့္ကူးမင္းကိုယ္စား ပန္းတဥ္း၀န္ ပညာေဒ၀ကပင္ ေရစက္သြန္းခ် လွဴဒါန္းခဲ့သည္။ ရင္ျပင္ေတာ္ ေရာဟုေထာင့္တြင္ ခ်ိတ္ဆြဲထားရွိသည္။ ဤေခါင္းေလာင္းႀကီးကို လွဴဒါန္းျပီးေနာက္ သံုးႏွစ္အၾကာ ၁၁၄၃-ခုႏွစ္တြင္ စဥ့္ကူးမင္းသည္ နန္းက်ခဲ့သည္။ အညာသီဟေတာသို႔ ဘုရားဖူးထြက္ေတာ္မူခိုက္ ညတညတြင္ ေနာင္ေတာ္မင္းႀကီး၏ သားေတာ္ ေဖာင္ကားစားေမာင္ေမာင္က စဥ့္ကူးမင္းဟန္ေဆာင္၍ ေနာက္ပါ လူတစုႏွင့္အတူ နန္းတြင္းသို႔၀င္၍ ထီးနန္းကို သိမ္းပိုက္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ေဖာင္ကားစားေမာင္ေမာင္မွာ ၇-ရက္သာ နန္းစံလိုက္ရသည္။ ဗဒံုမင္းသား (ဘိုးေတာ္) က ေဖာင္ကားစားေမာင္ေမာင္ကို လုပ္ၾကံျပီးေနာက္ စဥ့္ကူးမင္းကိုပါ ဖမ္းဆီးကြပ္မ်က္လိုက္သည္။ စဥ့္ကူးမင္းသည္ ထိုႏွစ္ ၁၁၄၃- မွာပင္ အနိစၥေရာက္ခဲ့သည္။

စဥ့္ကူးမင္း ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၄၀-ျပည့္ႏွစ္၊ တပို႔တြဲလဆန္း ၁၁-ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ လွဴဒါန္းခဲ့သည္။ အလြန္သာယာေသာ အသံျမည္ေသာေၾကာင့္ မဟာဂ႑-ဟူ၍ ဘြဲအမည္ေပးခဲ့သည္။ ယင္းသည္ အေလးခ်ိန္ ေၾကးစင္ ပိႆာ ၁၅,၅၅၅ (၂၄-တန္ခန္႔) ရွိသည္။ အတိုင္းအတာမွာ အ၇ပ္ခုနစ္ေတာင္ႏွစ္မိုက္ (၁၁-ေပ၊ ၆-လက္မ) အခ်င္း ငါးေတာင္၊ (၇-ေပ၊ ၆-လက္မ)၊ လံုးပတ္ တဆယ့္ငါးေတာင္၊ (၂၂-ေပ၊ ၆-လက္မ)၊ အထူ ႏွစ္မိုက္ (၁-ေပ) ရွိသည္။

ေခါင္းေလာင္းမ်ား၌ အလွဴရွင္က ကမၸည္းစာတမ္း ေရးထိုးေလ့ရွိသည္။ ယခုေခါင္းေလာင္းႀကီးတြင္လည္း ကမၸည္းစာတန္း ပါရွိသည္။ စာေၾကာင္းေရ ၁၂-ေၾကာင္း ေရးထုိးထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ စာတန္းတြင္ အလွဴရွင္စဥ့္ကူးမင္းအေၾကာင္း ေခါင္းေလာင္းႀကီးအေၾကာင္း မိမိကုသိုလ္အတြက္ ဆုေတာင္းအမွ်ေ၀တို႔ကို ေဖာ္ျပထားသည္။

စဥ့္ကူးမင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထိုမင္းသည္ သူေတာ္ေကာင္းတရား ၇-ပါး၊ မင္းက်င့္တရား ၇-ပါးတို႔ႏ်င့္ ျပည့္စံုသည္။ ေစတီ ပုထိုး ဂူ ေက်ာင္း စသည္တို႔ကို တည္ေဆာက္လွဴဒါန္းသူျဖစ္သည္။ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္တြင္ ပဥၥေလာဟာရုပ္တုေတာ္ျမတ္ ေလးဆူကို ေစတီေတာ္ ေလးမ်က္ႏွာ၌ ဘံုသာေရႊေက်ာင္းႏွင့္တကြ တည္ထားေကာင္းမႈျပဳသည္ဟူ၍ ေဖာ္ျပသည္။

ေခါင္းေလာင္းႀကီးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ယင္းကို ၁၁၄၀-ျပည့္ႏွစ္၊ တပို႔တြဲလဆန္း ၁-ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔၊ ညဥ့္ ၃-ခ်က္တီးေက်ာ္ အခ်ိန္တြင္ လွဴဒါန္းပူေဇာ္သည္။ ေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ ေၾကးပိႆာ ၁၅,၅၅၅ အေလးခ်ိန္ရွိသည္။ အခ်င္း ၅-ေတာင္ အရပ္ ၇-ေတာင္၊ ၂-မိုက္၊ လံုးပတ္ ၁၅-ေတာင္၊ အထူ ၂-မိုက္ ရွိသည္ဟူ၍ ေဖာ္ျပထားသည္။

ဆုေတာင္းရာတြင္ ထိုကုသိုလ္အတြက္ ပါရမီ ၁၀-ပါးကို ျဖည့္စြက္၍ ပညာဓိကဘုရားအျဖစ္ျဖင့္ လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာတို႔အား နိဗၺာန္သို႔ တင္ပို႔ရသည္ ျဖစ္လိုေသာ္ ဘ၀ႀကီးငယ္ က်င္လည္သမွ် လူမင္း နတ္မင္း အျဖစ္ကိုသာရ၍ ကရ၀ိက္ငွက္မင္းကဲ့သို႔ သာယာေသာအသံႏွင့္၄င္း၊ ကုသမင္း၊ ပုဏၰက၊ အာဠာ၀ကတို႔ကဲ့သို႔ ေၾကာက္လန္႔ဖြယ္ ၾသဇာအာဏာရွိေသာ အသံႏွင့္၄င္း၊ ျပည့္စံုသည္ျဖစ္လိုေသာ္၊ အလိုရွိရာ ေတာင့္တအပ္ေသာ အရာကို စိတ္ႏွလံုး ၾကံစည္ကာမွ်ျဖင့္ ျပည့္စံုရသည္ ျဖစ္လိုေသာ္၊ အလိုမရွိ မေတာင့္တအပ္ေသာအရာကို တရံတဆစ္မွ် မေတြ႔မျမင္ မၾကားရသည္ ျဖစ္လိုေသာ္၊ အရိေမေတၱယ်ဘုရား ပြင့္ေတာ္မူေသာအခါ ဘုရားဆုကို ပန္ဆင္ရသည္ျဖစ္လိုေသာ္၊ ျဖစ္ေလရာ သံသရာ၀ယ္ သဗၺညဳတ ဉာဏပါရမီကို ျဖည့္စြမ္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္၍ ဘုရားျဖစ္ရန္ က်င့္ၾကံႏိုင္လ်က္ ေလာကအက်ိဳးကို ေတာင့္တတိုင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည္ ျဖစ္လိုေသာ္ဟူ၍ ေဖာ္ျပထားသည္။

ထို႔ေနာက္ ထိုကုသိုလ္အက်ိဳးကို မယ္ေတာ္၊ ခမည္းေတာ္၊ ဆင္ျဖဴရွင္ ဘိုးေတာ္အေလာင္းမင္းတရား၊ ဘႀကီးေတာ္မင္းတရား၊ ဘြားေတာ္၊ သားေတာ္၊ သမီးေတာ္၊ မင္းညီမင္းသား၊ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္၊ ေမာင္းမမိႆံ၊ မွဴးမတ္ဗိုလ္ပါ၊ ဆရာသူျမတ္၊ ပရိသတ္တို႔ အမွ်ရသည္ ျဖစ္ေစေသာ္။
သာသနာေတာ္ေစာင့္နတ္၊ ျမိဳ႔ေစာင့္နတ္၊ ထီးခ်က္ေစာင့္နတ္၊ ႏိုင္ငံေစာင့္နတ္၊ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ေစာင့္နတ္၊ အာကာသစိုးနတ္၊ ဘုမၼစိုးနတ္မ်ားႏွင့္ တကြ သတၱ၀ါအားလံုး အမွ်ရၾကသည္ျဖစ္ေစေသာ္ ဟူ၍ အမွ်ေပးေ၀ထားေပသည္။

ဤကား ေခါင္းေလာင္းကမၸည္း စာတန္းပါ အက်ဥ္းဒခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။ မူရင္းတြင္ ေရးထိုးေဖာ္ျပထားသည္မွာ ေ၀ေ၀ဆာဆာ ရွိေပသည္။ ထိုေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္၀ယ္ တင့္တယ္စြာ တည္ရွိေနရာမွ ပထမ အဂၤလိပ္ျမန္မာစစ္ပြဲ (ခရစ္ ၁၈၂၄-၂၆) တြင္ အဂၤလိပ္တို႔ လက္တြင္းသုိ႔ ေရာက္သြားသည္။ ထိုစစ္ပြဲတြင္ အဂၤလိပ္တပ္တို႔သည္ ေရႊတိဂံုကုန္းေတာ္ကို တက္ေရာက္သိမ္းပိုက္မိၾကသည္။

ထိုအခါ မိမိတို႔ႏိုင္ငံသို႔ စဥ့္ကူးမင္း ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ေအာင္ပြဲရ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ယူေဆာင္သြားရန္ ျဖဳတ္ယူၾကသည္။ လူအင္အားမ်ားစြာျဖင့္ ခက္ခက္ခဲခဲပင္ ကုန္းေတာ္ေပၚမွ ျမစ္ဆိပ္သို႔ ယူေဆာင္ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ျမစ္ဆိပ္မွ သေဘၤာေပၚသို႔ တင္ၾကသည္။ ထိုစဥ္ တိမ္းေခ်ာ္ကာ ေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ လႈိင္ျမစ္တြင္းသို႔ က်သြားေလသည္။

အဂၤလိပ္တို႔ဘက္မွ ကၽြမ္းက်င္ေသာ အင္ဂ်င္နီယာမ်ား ဦးေဆာင္ကာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ႀကိဳးစားဆယ္ယူၾကသည္။ မရ။ ေနာက္ဆံုးတြင္ လက္ေလွ်ာ့လိုက္ၾကရသည္။ သည္တြင္ ျမန္မာမ်ားက အဂၤလိပ္အာဏာပိုင္မ်ားအား ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို မိမိတို႔ ႀကိဳးစားဆယ္ယူမည္။ အကယ္၍ ဆယ္ယူရရွိပါက မိမိတို႔ကို ျပန္ေပးမည္ေလာ။ ေရႊတိဂံုရင္ျပင္ေတာ္ရွိ မူလေနရာတြင္ ျပန္ထားခြင့္ျပဳမည္ေလာ-ဟူ၍ ဆိုလာၾကသည္။ အဂၤလိပ္တို႔က မိမိတို႔ ဆယ္မရႏိုင္သည္ကို ျမန္မာတို႔ ဆယ္ရႏိုင္မည္ေလာ။ မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ် ဆယ္မရႏိုင္-ဟူ၍ တြက္ဆကာ အၾကည္အသာပင္ ခြင့္ျပဳလိုက္သည္။

သို႔ျဖင့္ ျမန္မာတို႔က ျမန္မာ့နည္း၊ ျမန္မာ့ဟန္၊ ျမန္မာ့အစြမ္းျဖင့္ ဆယ္ယူၾကသည္။ ဆယ္ယူပံုမွာ လႈိင္ျမစ္တြင္းမွ ေရက်စဥ္ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ေက်ာက္သံႀကိဳးႏွစ္ပင္ျဖင့္ ျမဲေအာင္ခ်ည္ေႏွာင္ထားသည္။ ထို႔ေနာက္ ထိုေက်ာက္သံႀကိဳးႀကီးကို ေခါင္းေလာင္းေပၚတြင္ ရပ္တန္႔လ်က္ရွိေသာ သေဘၤာႏွင့္ ဆက္၍ ခ်ည္ထားသည္။ သည္တြင္ ေရတက္လာေသာအခါ သေဘၤာျမင့္တက္လာျပီး ေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္လည္း ျမစ္တြင္းမွ ၾကြ၍ ပါလာသည္။ ထိုအခါ သေဘၤာကို ကမ္းသို႔ေမာင္းႏွင္ျပီး ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ယူေဆာင္ၾကသည္။ ထိုပေနာက္ ၁၈၂၆-ခုႏွစ္တြင္ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ကမ္းစပ္မွ မူလရွိရင္းေနရာျဖစ္ေသာ ရင္ျပင္ေတာ္ ရာဟုေထာင့္သို႔ အခမ္းအနားျဖင့္ ေအာင္ျမင္စြာ သယ္ယူထားရွိခဲ့ၾကေပသည္။

ထိုအေၾကာင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဂၤလိပ္အမ်ိဳးသား စာေရးဆရာႀကီး ဖီလဒင္ေဟာလ္က သူ၏ The soul of a people စာအုပ္တြင္ ဤသို႔ ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။
တခါက ကၽြႏ္ုပ္တို႔ (အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး) သည္ ဤေခါင္းေလာင္းႀ႕ီး (စဥ့္ကူးေခါင္းေလာင္း) ကို ယူေဆာင္သြားရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ဖူးသည္။ ကၽြႏ္ူပ္တို႔သည္ ဤေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ျမန္မာတို႔ အျမတ္တႏိုးထားရာ ေနရာမွ အဓမၼျဖဳတ္ယူၾကသည္။ မိမိႏိုင္ငံသို႔ စစ္ေအာင္ပြဲရ အိမ္းအမွတ္အျဖစ္ သယ္ေဆာင္သြားရန္ စီစဥ္ၾကသည္။ ထို႔အတြက္ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ျမစ္ဆိပ္သို႔ သ.္ေဆာင္ကာ ထိုမွတဆင့္ သေဘၤာတစင္းေပၚသို႔ တင္ၾကသည္။ ထိုစဥ္ တိမ္းေခ်ာ္ကာ ေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ ဒီေရအတက္အက် သန္လွေသာျမစ္တြင္းသို႔ က်သြားသည္။ ရံႊံ႔ညြန္ထဲသို႔ ေရာက္သြားသည္။ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ျပန္ဆယ္ႏိုင္ရန္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ အင္ဂ်င္နီယာမ်ားက အစြမ္းကုန္ႀကိဳးစားၾကသည္။ မေအာင္ျမင္ေပ။

သည္တြင္ ျမန္မာမ်ားက က်ဳပ္တို႔ ေခါင္းေလာင္းႀကီး ျမစ္ထဲေရာက္ေနျပီ။ ခင္ဗ်ားတို႔ ျပန္လဲ မဆယ္ႏိုင္ၾကဘူး။ ခင္ဗ်ားတို႔ ႀကိဳးစားဆယ္ၾကတာပဲ။ ႀကိဳးစားတိုင္းလဲ မေအာင္ျမင္ခဲ့ဘူး။ ဒီေတာ့ က်ဳပ္တို႔ ႀကိဳးစားဆယ္မယ္။ တကယ္လို႔ ဆယ္ရရင္ က်ဳပ္တို႔ေခါင္းေလာင္း က်ဳပ္တို႔ကို ျပန္ေပးမလား။ က်ဳပ္တို႔ရဲ႔ ဘုရားမွၾ ျပန္ထားခြင့္ျပဳမလား-ဟူ၍ ဆိုလာၾကသည္။ ကၽြႏ္ူပ္တို႔ အာဏာပိုင္မ်ားကလည္း ျပံဳးရယ္ကာ ခြင့္ျပဳလိုက္ၾကသည္။ သို႔ျဖင့္ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ျမန္မာတို႔ ဆယ္ယူၾကသည္။ ကၽြန္ုပ္တို႔ ဆယ္ယူမရရွိခဲ့ေသာ္လည္း သူတို႔ ဆယ္ယူရရွိခဲ့ၾကသည္။ ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို ကၽြႏ္ုပ္တို႔ အားေပးရန္ ျငင္းဆန္ခဲ့ေသာျမစ္မင္းက သူတို႔ကိုမူ အၾကည္အသာ ေပးအပ္ခဲ့သည္။ သို႔ျဖင့္ ျမန္မာတို႔သည္ ေခါင္းေလာင္းႀ႕ီးကို ယူေဆာင္ျပီး မူလေနရာတြင္ ျပည္လည္ခ်ိတ္ဆြဲထားခဲ့ၾကသည္။ ယခုအခါ ေခါင္းေလာင္ႀကီးသည္ မူလေနရာတြင္ ျပန္ေရာက္ေနျပီ။ အကယ္၍ ထိုေနရာ ထိုေဒသသို႔ သင္ေရာက္သြားပါက ေစတီေတာ္၏ အသည္းႏွလံုးႀကားမွ ေပၚထြက္လာသကဲ့သို႔ရွိေသာ သာယာေလးတြဲ႔သည့္ ထိုေခါင္းေလာင္းထိုးသံကို သင္ၾကားရေပမည္။

သည္ကား လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ၉၅-ႏွစ္ခန္႔က (၁၉၀၆-ခု) က ေရးသားတင္ျပခ်က္ ျဖစ္သည္။ ဖီလဒင္ေဟာလ္ကသာမက အဂၤလိပ္အမ်ိဳးသား စာေရးဆရာႀကီး ေရႊရိုးအမည္ခံ ေဂ်ဂ်ီစေကာ့-ကလည္း ထိုေခါင္းေလာင္းအေၾကာင္းကို ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ကဗ်ာဆရာ ဟာရိုဗီြလုကပ္စ္-ကမူ ထိုေခါင္းေလာင္းအေၾကာင္းကို အဂၤလိပ္ကဗ်ာရွည္ႀ႕ီးပင္ ဖြဲ႔ဆိုခဲ့ေလသည္။ သို႔ျဖင့္ စဥ့္ကူးမင္းေခါင္းေလာင္းႀ႕ီးသည္ ကမၻာေက်ာ္ျဖစ္လာခဲ့ေပသည္။

စဥ့္ကူးမင္း ေခါင္းေလာင္းႀကီးသည္ ေဟာင္းအိုေနျပီ။ ႏႈတ္ခမ္းသားမ်ာပင္ ပဲ့ေနျပီ။ သို႔ရာတြင္ ယင္း၏ အိတ္ဇာတ္ေၾကာင္းကား လွပဆဲပင္ျဖစ္သည္။ တသက္သက္ ျပန္ေျပာင္းသတိရဖြယ္ျဖစ္သည္။ ယင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေရွးျမန္မာတို႔၏ စိတ္ဓာတ္၊ ေရွးျမန္မာတို႔၏ ဇြဲသတၱိ၊ ေရွးျမန္မာတို႔၏ စြမ္းရည္မွာလည္း ဂုဏ္ယူဖြယ္ပင္၊ အတုယူဖြယ္ပင္။

မင္းယုေ၀

( ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၁-ခု ေအာက္တိုဘာလ )

No comments: