Monday, October 26, 2009

ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ႏွင့္ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာ ႏႈိင္းယွဥ္ေ၀ဖန္ခ်က္ ( ၁၃ )

( ယခင္လမွ အဆက္ )

သဒၶါဆိုတာကို အဘိဓမၼာက်မ္းမ်ားမွာ စၾကာမင္းႀကီးရဲ႔ ပတၱျမားကဲ့သို႔ သတၱိရွိတယ္လို႔ဆိုတယ္။ ေလးကၽြန္းလံုးကို အစိုးရတဲ့ စၾကာမင္းမွာ ရတနာ ၇-ပါးရွိရာမွာ ပတၱျမားရတနာဟာ တခုပါ၀င္တယ္။ ပတၱျမားရတနာရဲ႔ စြမ္းရည္က ဘာျဖစ္သလဲဆိုရင္ ေႏြေခါင္ေခါင္ လမ္းေဘး ေျမာင္းထဲကေရအိုးခပ္ အဲဒီ ပတၱျမားကို ဒီေရအိုးထဲထည့္လိုက္။ ထည့္လိုက္ရင္
နံပါတ္(၁) ေရအိုးထဲမွာရွိတဲ့ အနည္အမႈန္၊ ရႊံ႔ႏွစ္အားလံုး ေအာက္မွာ ထိုင္သြားတယ္။
နံပါတ္(၂) ေရမ်က္ႏွာျပင္ အေပၚယံမွာ ဖံုးေနတဲ့ ျမဴေတြ၊ အနည္ေတြ၊ ဖုန္ေတြ အကုန္လံုး ေဘးဖယ္ျပီး ၾကည္ေနတယ္။
ျပီးေတာ့ နံပါတ္(၃) ပူေနတဲ့ေရဟာ ေအးသြားတယ္။
အနည္ထိုင္တာရယ္၊ ျမဴမႈန္ေတြ ရွင္းသြားတာရယ္။ ပူေႏြးေနတဲ့သေဘာက ေအးတဲ့သေဘာ ေျပာင္းသြားတာရယ္။ အဲဒါေတြအားလံုး ျပဳလုပ္ႏိုင္တာ စၾကာမင္းႀကီးရဲ႔ ပတၱျမားပဲ။

အဲဒါမ်ိဳးပဲတဲ့။ ဗုဒၶအေၾကာင္း ၾကားလို႔၊ သိလို႔။ ဓမၼအေၾကာင္း ၾကားလို႔၊ သိလို႔။ သံဃာအေၾကာင္း ၾကားလို႔၊ သိလို႔ သဒၶါျဖစ္ျပီဆိုရင္ ဒကာ ဒကာမေတြ ႏွလံုးသားထဲမွာ ေ၀ဒနာ၀င္လာရင္ ခုတင္က ေရေနာက္အိုးထဲမွာ ပတၱျမားထည့္လိုက္သလို
(၁) ကိေလသာေတြအားလံုး ထိုင္ျပီး ျငိမ္သြားတယ္။
(၂) စိတ္အေပၚမွာ ဖံုးေနတဲ့ နီ၀ရဏေတြ ဖယ္ျပီးေတာ့ စိတ္ၾကည္လာတယ္။
(၃) ပူေနတဲ့ စိတ္ေတြဟာ ေအးသြားတယ္။
ေရလိုပဲ၊ အဲဒါေၾကာင့္ ကိေလသာေတြကို အနည္ထိုင္ေစတယ္။ နီ၀ရဏေတြကို ခြါပစ္ေစတယ္။ ပူေလာင္တဲ့ စိတ္ကို ေအးခ်မ္းေစတယ္။ အဲဒီလို ၾကည္ညိဳတဲ့သဒၶါရွိရင္ အားလံုးေသာ သူေတာ္ေကာင္းေတြ မ်က္ေမွာက္ဘ၀မွာ ဒီအက်ိဳး ၃-မ်ိဳး ရရွိတယ္။

ဗုဒၶအေပၚ ဓမၼအေပၚ သံဃာေတာ္မ်ားအေပၚမွာ သဒၶါတရား ပ်က္သြားျပီဆိုလို႔ရွိရင္ ကိုယ့္မွာ အဲဒီအက်ိဳး ၃-မ်ိဳး ဆံုးရႈံးသြားတယ္။ ဒီ ၃-မ်ိဳးမရွိေတာ့ဘူးဆိုရင္ ဘ၀မွာ ဘယ္ေနလို႔ေကာင္းေတာ့မလဲ။ ဒါေၾကာင့္ ရတနာ ၃-ပါးအေပၚမွာ သဒၶါတရား ေရာက္ၾကစမ္းပါ။ ေရာက္ရင္ အက်ိဳး ၃-မ်ိဳး လက္ငင္းရပါတယ္။ ခုေတာ့ ဘုရားအေပၚမွာ သဒၶါတရားက မေရာက္ႏိုင္ၾကဘူး။ ဥပမာ-ဘုရားေတာ္ေနာက္က လိုက္ေနျပီးေတာ့ အလုပ္အေကၽြးျပဳတဲ့ ရဟန္း ၇-ပါးထဲက တပါးေသာရဟန္း သုနကၡတၱ-တဲ့။ အဲဒီရဟန္းက ပုထုဇဥ္ပဲ ရွိေသးတယ္။ သူက ဘုရားေနာက္က လိုက္သြားရင္းနဲ႔ လမ္းမွာ ဂ်ိန္း-ဘုန္းႀကီးေတြ သြားေတြ႔တယ္။ ဂ်ိန္း-ဘုန္းႀကီးဆိုတာ အ၀တ္မရွိဘူး။ ကိုယ္တံုးလံုးႀကီးနဲ႔။ ေျမႀကီးမွာ အိပ္တယ္။ ေျမႀကီးမွာ စားတယ္။ အဲဒီ ဂ်ိန္း-ဘုန္းႀကီးေတြလဲ ေတြ႔လိုက္ေရာ သူကစဥ္းစားတယ္။ ဟာ-ေလာဘမ်ား ကုန္ေနလိုက္ၾကတာ။ အေဆာက္အဦး လက္မခံဘူး။ စားစရာခြက္ေတြ ဘာေတြလဲ လက္မခံဘူး။ အ၀တ္အထည္လဲ လက္မခံဘူး။ ေလာဘကုန္ေနလို႔ ျဖစ္မယ္-တဲ့။ ဒီကိုယ္တံုးလံုး ဆရာႀကီးေတြက ပစၥည္း ၄-ပါးကို အကုန္ပယ္ပစ္ေတာ္မူတယ္။ လက္မခံဘူး-ေပါ့။

ျမတ္စြာဘုရားကေတာ့ ဒီပစၥည္း ၄-ပါးက မွီခိုရာ ပစၥည္း ၄-ပါးလို႔ ေဟာျပတယ္။ ေဂါတမဗုဒၶကေတာ့ သူသီတင္းသံုးဖို႔အတြက္ အနာထပိဏ္ေဆာက္တဲ့ေက်ာင္း ၅၄-ကုေဋေတာင္ ကုန္တယ္။ ဒီေလာက္ ႀကီးက်ယ္တာႀကီးေတြေတာင္ လက္ခံတယ္။ ေဟာဒီ ဂ်ိန္းကိုယ္ေတာ္ႀကီးေတြကေတာ့ သစ္ပင္ရိပ္ ျမက္ေျခာက္ခင္းျပီး အိပ္တာပဲ။ ဒီကိုယ္ေတာ္ေတြကမွ ေလာဘကုန္တာ။ သိဒၶတၳေဂါတမက လွဴသမွ်လက္ခံ၊ ေလာဘမကုန္ေသးဘူး-ဆိုျပီးေတာ့ ကိုယ္တံုးလံုး ဂ်ိန္းဆရာေတြ ေတြ႔လာတဲ့ရဟန္း ၁-ပါးက ဘုရားအေပၚမွာ သဒၶါတရား ပ်က္တယ္။

အဲဒီလို ဘုရား တရား သံဃာအေပၚမွာ အေတြးေခါင္သြားတယ္။ ကိုယ္တံုးလံုးနဲ႔ ေနတဲ့သူကို ကိေလသာကုန္တယ္။ ပစၥည္း ၄-ပါးနဲ႔ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ေနသူကို ကိေလသာမကုန္ဘူးလို႔ ထင္ရင္ အဲဒါ စ႑ာလဥပါသကာ ျဖစ္တယ္။ ရတနာ ၃-ပါးကို ဆည္းကပ္ေတာ့ ဆည္းကပ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ စ႑ာလ ျဖစ္သြားတယ္။ စိတ္ၾကမ္းသြားျပီေလ။ သဒၶါတရား မရွိရင္ ဒါၾကမ္းသြားတယ္။ ေနာက္တမ်ိဳးက စက္ဆုပ္ဖြယ္ေကာင္းတဲ့ ဗုဒၶဘာသာမ်ိဳး ျဖစ္သြားတယ္။ ေနာက္တမ်ိဳးက ညစ္ညဴးတဲ့ အညစ္အေၾကးေတြ စုပံုေနတဲ့ ဗုဒၶဘာသာမ်ိဳး ျဖစ္သြားတယ္။

ေနာက္တခါ ခ်စ္သားတို႔ ကိုယ္က်င့္တရား ပ်က္ျပားလာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးဟာလဲပဲ ဥပါသကာစ႑ာလ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ကိုယ္က်င့္သီလ ပ်က္လာျပီဆိုရင္ အေျခခံေစာင့္ထိန္းရမယ့္ ၅-ပါးသီလ ပ်က္စီးရင္ ဒါဟာ စ႑ာလဥပါသကာပဲ။ အဲဒီေနရာမွာလဲ ပ်က္စီးပံုက ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ သီလနဲ႔ သီလရဲ႔စြမ္းရည္သတၱိကို ယံုတယ္။ လက္ခံတယ္။ က်င့္သံုးတယ္။ ဒါေပမဲ့ မထိန္းသိမ္းႏိုင္လို႔ သတိအားနည္းလို႔ ပ်က္တာတမ်ိဳး။
ေနာက္တမ်ိဳးက ပါဏာတိပါတာ-သတၱ၀ါေတြအသက္ကို သတ္ျဖတ္တယ္။ ဖ်က္ဆီးတယ္။ အဲဒါ အကုသိုလ္ျဖစ္သလား။ ဘာမွ အကုသိုလ္မျဖစ္ဘူး။ အကုသိုလ္ဆိုတာ မရွိဘူး။ အဲဒီလို ခံယူခ်က္မ်ိဳးေတြကို ခံယူျပီးေတာ့မွ သီလပ်က္တယ္။ အဲဒါ ပိုဆိုးတယ္။

ေနာက္တခါ စ႑ာလဥပါသကာဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးဟာ ေကာတုဟလဆိုတဲ့ မဂၤလာကို လက္ခံ၏-တဲ့။ ျမတ္ဗုဒၶက မဂၤတရား ၃၈-ပါး ေဟာထားတာ ဘုန္းႀကီးတို႔ ရွင္းလင္းစရာမလိုဘူး။ မဂၤလာရဲ႔ အဓိပၸါယ္က မေကာင္းတဲ့ စရိုက္ဆိုးေတြကို ဖယ္ရွားပစ္ျခင္း-တဲ့။ ဒါေၾကာင့္ အခ်က္ေကာင္းေတြ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေနၾကသမွ် တိုင္းျပည္နဲ႔လူမ်ဳိးမဂၤလာရွိတယ္။ မေကာင္းတဲအက်င့္ေတြ ဖယ္ရွားေနသမွ် ကာလပတ္လံုး တိုင္းျပည္နဲ႔လူမ်ိဳးမွာ အစဥ္အျမဲ မဂၤလာရွိေနမွာပဲ။ သဗၺပါပႆ ၀ိနာသနံ၊ သဗၺေလာက ဟိတတၳာယ-လို႔ ရြတ္ဖတ္ေနၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ရြတ္ဖတ္ေနရံုနဲ႔မျပီးဘူး။ တကယ္က်င့္ဖို႔လဲ အေရးႀကီးတယ္။ မဂၤလာရဲ႔အဓိပၸါယ္ကို လူသားေတြ တကယ္နားလည္ျပီး က်င့္သံုးၾကမယ္ဆိုရင္ ေရွးဦးစြာမဂၤလာရဲ႔ အဓိပၸါယ္ကို နားလည္ေအာင္ လုပ္ရမယ္။ နားလည္ျပီးမွ မေကာင္းမႈက္ို ပယ္ရွား။ ေကာင္းမႈကို ပြားမ်ားၾကရမယ္။ ဘယ္လိုက်င့္သံုးၾကမလဲ ဆိုေတာ့ မေကာင္းမႈကို က်င့္သံုးေနတဲ့ သတၱ၀ါကို ေ၀းေ၀းေရွာင္တာလဲပါတယ္။

၃၈-ျဖာမဂၤလာကို အကုန္လံုးအစီအစဥ္အတိုင္း နားလည္ၾကပါ၏။ သို႔ေသာ္ အဲဒီ မဂၤလာေတြ ရွိေနပါလ်က္နဲ႔ မနက္ခင္း အိပ္ရာကထ-ဟို ေရႊျပည္စိုးငွက္ကေလး တြန္သံၾကားရင္ မဂၤလာရွိလိုက္ေလ။ ဒါ-သုတမဂၤလာ။ ဪ-ေရွ႔၀န္းထဲက လျပည့္၀န္းႀကီး ထြက္လာတာ ၾကည့္ရတာ မဂၤလာရွိလိုက္ေလ။ ဟာ-လငပုပ္ မဲသြားျပီေဟ့။ ဒါ မဂၤလာမရွိဘူး။ အဲဒါေတြ ဘာေခၚသလဲ ဒိ႒မဂၤလာ၊ သုတမဂၤလာမ်ိဳးေတြပဲ။ ဟာ-ငါ မဂၤလာေဆာင္သြားမလို႔လုပ္တုန္း ပုပ္ေစာ္နံလိုက္တာ။ မဂၤလာမရွိဘူး။ ဟာ-စံပယ္ပန္းရနံ႔ ရသေဟ့၊ ေမႊးတယ္။ မဂၤလာရွိတယ္။ ဒီလိုဟာေတြဟာ ဒိ႒မဂၤလာ၊ သုတမဂၤလာ၊ မုတမဂၤလာပဲ။ လူေတြက ဒါေတြကို အတိတ္နိမိတ္ေတြ ေကာက္ျပီးေတာ့ လုပ္ေနၾကတာ ေလာကမွာ အမ်ားႀကီးပဲ။ အထူးသျဖင့္ ဘုန္းႀကီးတို႔ အာရွကလူေတြ ပိုမ်ားတယ္။ ဗုဒၶဘာသာထဲက လူေတြ ပိုမ်ားတယ္။

ဥပမာ-ဘုန္းႀကီးက ကရင္ျပည္နယ္မွာ တရားသြားေဟာတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႔ သာသနာေတာ္ထဲက ပစၥည္း ၄-ပါးအေၾကာင္း ေဟာတယ္။ ပစၥည္း ၄-ပါးထဲကမွ ေဆးပစၥည္းအေၾကာင္းကို ခြဲေျပာတယ္။ အဲဒီေဆးပစၥည္းထဲက စတုမဓူအေၾကာင္းကို ေျပာတယ္။ စတုမဓူထဲမွာ ေထာပတ္ေတြ မမ်ားေစနဲ႔၊ အႏၲရာယ္ရွိတယ္။ ဆီေတြမမ်ားေစနဲ႔၊ မမ်ားရင္ ေကာင္းတယ္။ ေထာပတ္နဲ႔ဆီကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး နည္းေအာင္လုပ္။ ပ်ားရည္ကေတာ့ ေဆးတကာ့ေဆးထဲ အေကာင္းဆံုးေဆးျဖစ္လို႔ သူ႔ကိုအမ်ားဆံုးထား။ ဒုတိယအမ်ားဆံုးက တင္လဲ။ တတိယေနရာမွာကေတာ့ ႏွမ္းဆီ။ စတုတၳအနည္းဆံုးထားရမွာက ေထာပတ္။ ေထာပတ္က Cholesterol အားေပးတယ္။ ႏွလံုးေသြးေၾကာပိတ္ေစတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ စတုမဓူစား အားရွိတယ္ဆိုေပမယ့္ ေထာပတ္နဲ႔ ပ်ားရည္ကို ဆတူစပ္ထားတဲ့ စတုမဓူမ်ိဳးဟာ ေသြးေၾကာေတြပိတ္၊ ဦးေႏွာက္ေသြးေၾကာေတြပိတ္၊ အဆီေတြပိတ္ျပီး ဒုကၡမ်ားတတ္တယ္။ ဘာညာ ေျပာတယ္။ ဘုရားေဆးေပမယ့္ စနစ္တက် ေဖာ္စပ္ဖို႔ အဲဒါကို အခ်ိဳ႔က ဘယ္လိုစပ္ရင္ ေကာင္းမလဲ။ ပ်ားရည္က ၄-ဆ၊ တင္လဲက ၂-ဆ၊ ႏွမ္းဆီက ၁-ဆ၊ ေထာပတ္က အနည္းဆံုး ၁-ဆစပ္။ အဲဒီလို စပ္ဖို႔ေျပာတာကို သီတဂူဘုန္းႀကီး ထီထိုးဖို႔ အတိတ္ေပးသြားတယ္-လို႔ေျပာၾကတယ္။

အဲဒါမ်ိဳးကို ေကာတုဟလမဂၤလာ၊ မိမိရဲ႔ ကံတို႔ ဉာဏ္တို႔ ၀ီရိယတို႔ကို အားမကိုးေတာ့ဘူး။ ဒီလိုအရိပ္နိမိတ္ေတြ လိုက္ျပီးေတာ့ အားကိုးလာတယ္။ အဲဒီလို ဗုဒၶဘာသာေတြဟာ စ႑ာလဗုဒၶဘာသာလို႔ ေခၚတယ္။ အညစ္အေၾကးေတြ စုပံုလာတဲ့ ဗုဒၶဘာသာလို႔ ေခၚတယ္။ အဲဒါကို ျမတ္စြာဘုရားက ရဟန္းတို႔-၃၈-ျဖာမဂၤလာ ရွိပါလ်က္ကနဲ႔ အဲဒီမဂၤလာကို မယံုုၾကည္ႏိုင္ၾကေတာ့ဘဲ မက်င့္သံုးႏိုင္ၾကေတာ့ဘဲ ၾကားတာ ျမင္တာေတြေနာက္ လိုက္ျပီး နိမိတ္ေကာက္လုပ္တတ္တဲ့ ေကာတုဟလ မဂၤလာမ်ိဳးကို ယံုၾကည္လက္ခံ က်င့္သံုးလာၾကျပီဆိုရင္ အဲဒီလို ဗုဒၶဘာသာမ်ိဳးဟာ စ႑ာလဥပါသကာ ညစ္ညဴးတဲ့ ဥပါသကာ။ စက္ဆုပ္ဖြယ္ေကာင္းတဲ့ ဗုဒၶဘာသာမ်ိဳး ျဖစ္တယ္လို႔ ေကာင္းစြာမေသြ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါေပသတည္း။( ေရွ႔လ ဆက္ရန္ )

သီတဂူ ဆရာေတာ္

( ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၁-ခု ဒီဇင္ဘာလ )

No comments: