Wednesday, October 28, 2009

အႏႈိးမဲ့ဗုဒၶ၏ အႏႈိင္းမဲ့ တရားေတာ္မ်ား

၂၁၆။ အခါတပါးမွာ သာ၀တၳိျမိဳ႔ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္မွာ ျမတ္စြာဘုရား သီတင္းသံုးေနေတာ္မူပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ျမတ္စြာဘုရားဟာ ရဟန္းတို႔အား အခုလို ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ရဟန္းတို႔၊ တရားအားထုတ္တဲ့ ရဟန္းဟာ အေၾကာင္းအရာ ငါးမ်ိဳးတို႔ကို ရံဖန္ရံခါ ႏွလံုးသြင္းသင့္တယ္။

ရဟန္းတို႔-အေၾကာင္းအရာတမ်ိဳးကို ႏွလံုးသြင္းတဲ့ သာသနာ့၀န္ထမ္းရဟန္းရဲ႔ သႏၲာန္မွာ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈအကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား ျဖစ္တတ္ၾကတယ္။

ရဟန္းတို႔-အဲဒီရဟန္းဟာ အဲဒီအေၾကာင္းအရာမွတပါး ကုသိုလ္ႏွင့္စပ္ယွဥ္တဲ့ အျခားအေၾကာင္းအရာကို ႏွလံုးသြင္းသင့္တယ္။ အဲဒီလို ႏွလံုးသြင္းတဲ့ ရဟန္းရဲ႔ သႏၲာန္မွာ ရာဂ၊ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈအကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားေတာ့တယ္။ အဲဒီ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဟာ မိမိသႏၲာန္မွာပဲ ေကာင္းစြာတည္ေတာ့တယ္။

ရဟန္းတို႔-ဥပမာအားျဖင့္ ကၽြမ္းက်င္တဲ့ လက္သမားဟာ ေသးငယ္တဲ့သပ္ကို ရုိက္၍ ႀကီးမားတဲ့သပ္ကို ဆြဲႏုတ္ရာသကဲ့သို႔။ ရဟန္းတို႔-ထို႔အတူပဲ အေၾကာင္းတရားတမ်ိဳးကို ႏွလံုးသြင္း၍ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ အၾကံအစည္မ်ား မိမိရဲ႔ သႏၲာန္မွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ရဟန္းဟာ အဲဒီအေၾကာင္းအရာမွတပါး ကုသိုလ္ႏွင့္စပ္ယွဥ္တဲ့ တျခားအေၾကာင္းအရာကို ႏွလံုးသြင္းသင့္တယ္။ အဲဒီႏွလံု;သြင္းတဲ့ ရဟန္းရဲ႔ သႏၲာန္မွာ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားေတာ့တယ္။ အဲဒီအၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဟာ မိမိသႏၲာန္မွာပဲ ေကာင္းစြာ တည္ေတာ့တယ္။ (၁)

၂၁၇။ ရဟန္းတို႔-အဲဒီအေၾကာင္းအရာမွတပါး ကုသိုလ္ႏွင့္စပ္ယွဥ္တဲ့ တျခားအေၾကာင္းအရာကို ႏွလံုးသြင္းပါလ်က္ ရာဂ ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈအကုသုိလ္ အၾကံအစည္မ်ား အဲဒီရဟန္းရဲ႔သႏၲာန္မွာ တကယ္လို႔ ဆက္ျဖစ္ေနၾကေသးလွ်င္ အဲဒီရဟန္းဟာ ဒီအေၾကာင္း ဒီအေၾကာင္းေၾကာင့္ ဒီအၾကံအစည္မ်ားဟာ အကုသိုလ္မ်ားျဖစ္ၾကတယ္။ အျပစ္မ်ားၾကတယ္။ ဆိုးက်ိဳးကိုေပးတတ္ၾကတယ္-လို႔ အဲဒီအၾကံအစည္တို႔ရဲ႔ အျပစ္ကို ရႈဆင္ျခင္သင့္တယ္။
အဲဒီလို ရႈဆင္ျခင္တဲ့ ရဟန္းရဲ႔ သႏၲာန္မွာ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈအကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားေတာ့တယ္။ အဲဒီအၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဟာ မိမိသႏၲာန္မွာပဲ ေကာင္းစြာ တည္ေတာ့တယ္။(၂)

၂၁၈။ ရဟန္းတို႔-အဲဒီအၾကံအစည္မ်ားရဲ႔ အျပစ္ကို ရႈဆင္ျခင္ပါလ်က္ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား အဲဒီရဟန္းရဲ႔ သႏၲာန္မွာ တကယ္လို႔ ဆက္ျဖစ္ေနၾကေသးလွ်င္ အဲဒီရဟန္းဟာ အဲဒီအၾကံအစည္တို႔ကို သတိမျပဳဘဲ၊ ႏွလံုးမသြင္းဘဲ ေနသင့္တယ္။
အဲဒီလိုေနတဲ့ ရဟန္းရဲ႔သႏၲာန္မွာ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားေတာ့တယ္။
အဲဒီအၾကံအစည္ ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဟာ မိမိသႏၲာန္မွာပဲ ေကာင္းစြာတည္ေတာ့တယ္။

ရဟန္းတို႔-ဥပမာအားျဖင့္ မ်က္စိေကာင္းတဲ့ လူတေယာက္ဟာ ေပၚလာ(ေတြ႔ၾကံဳလာ) တဲ့ အဆင္းအာရံုတို႔ကို မျမင္လို၊ မၾကည့္လိုလွ်င္ မ်က္စိကို မွိတ္ထားရာသကဲ့သို႔ သို႔မဟုတ္-တျခားအရပ္သို႔ လႊဲေျပာင္းၾကည့္ရႈရာသကဲ့သို႔ ရဟန္းတို႔-ထို႔အတူပဲ ဒီအၾကံအစည္မ်ားရဲ႔ အျပစ္ကို ရႈဆင္ျခင္ပါလ်က္ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္အၾကံအစည္မ်ား မိမိသႏၲာန္မွာ ဆက္ျဖစ္ေနေသးတဲ့ရဟန္းဟာ အဲဒီအၾကံအစည္တို႔ကို သတိမျပဳဘဲ ႏွလံုးမသြင္းဘဲ ေနသင့္တယ္။ အဲဒီလို ေနတဲ့ ရဟန္းရဲ႔ သႏၲာန္မွာ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားေတာ့တယ္။ အဲဒီ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဟာ မိမိသႏၲာန္မွာပဲ ေကာင္းစြာ တည္ေတာ့တယ္။ (၃)

၂၁၉။ ရဟန္းတို႔-အဲဒီအၾကံအစည္တို႔ကို သတိမျပဳ၊ ႏွလံုးမသြင္းဘဲေနပါလ်က္ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား အဲဒီရဟန္းရဲ႔ သႏၲာန္မွာ တကယ္လို႔ ဆက္ျဖစ္ေနၾကေသးလွ်င္ အဲဒီရဟန္းဟာ အဲဒီအၾကံအစည္တို႔ရဲ႔ ၾကံစည္ပံုၾကမ္းတမ္းမႈ တျဖည္းျဖည္း ရပ္တန္႔ေၾကာင္းကို ႏွလံုးသြင္းသင့္တယ္။ (ၾကံစည္ပံု ၾကမ္းတမ္းမႈ ရပ္တန္႔သည္အထိ တျဖည္းျဖည္း ေလွ်ာ့ခ်သင့္တယ္ ) အဲဒီလို ႏွလံုးသြင္းတဲ့ ရဟန္းရဲ႔ သႏၲာန္မွာ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားေတာ့တယ္။
အဲဒီအၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဟာ မိမိသႏၲာန္မွာပဲ ေကာင္းစြာတည္ေတာ့တယ္။

ရဟန္းတို႔-ဥပမာအားျဖင့္ လူတေယာက္ဟာ ျမန္ျမန္သြားေနတယ္ ဆိုပါေတာ့။ သူဟာ ငါဘာေၾကာင့္ ျမန္ျမန္သြားရသလဲ၊ ျဖည္းျဖည္းသြားတာ ေကာင္းပါတယ္-လို႔ စဥ္းစားျပီး ျဖည္းျဖည္းသြားတယ္။
ငါ ဘာေၾကာင့္ ျဖည္းျဖည္း သြားရမလဲ၊ ရပ္ေနတာ ေကာင္းပါတယ္-လို႔ စဥ္းစားျပီး ရပ္ေနတယ္။
ငါ ဘာေၾကာင့္ ရပ္ေနရမလဲ၊ ထိုင္ေနတာ ေကာင္းပါတယ္-လို႔ စဥ္းစားျပီး ထိုင္ေနတယ္။
ငါ ဘာောကာင့္ ထိုင္ေနရမလဲ၊ ေလ်ာင္းေနတာ ေကာင္းပါတယ္-လို႔ စဥ္းစားျပီး ေလ်ာင္းေနတယ္။
ရဟန္းတို႔- အဲဒီလိုၾကမ္းတမ္းတဲ့ ဣရိယာပုထ္ကို ေရွာင္ၾကဥ္၍ သိမ္ေမြ႔တဲ့ ဣရိယာကို ျပဳလုပ္ရာသကဲ့သို႔ ရဟန္းတို႔-ထို႔အတူပဲ အဲဒီအၾကံအစည္မ်ားကို သတိမျပဳ ႏွလံုးမသြင္းဘဲ ေနပါလ်က္ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား မိမိသႏၲာန္မွာ ဆက္ျဖစ္ေနေသးတဲ့ ရဟန္းဟာ အဲဒီအၾကံအစည္တို႔ရဲ႔ ၾကံစည္ပံု ၾကမ္းတမ္းမႈ တျဖည္းျဖည္း ရပ္တန္႔ေၾကာင္းကို ႏွလံုးသြင္းသင့္တယ္။ (ၾကံစည္ပံု ၾကမ္းတမ္းမႈ ရပ္တန္႔သည္အထိ တျဖည္းျဖည္း ေလွ်ာ့ခ်သင့္တယ္။) အဲဒီလို ႏွလံုးသြင္းတဲ့ ရဟန္းရဲ႔ သႏၲာန္မွာ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္း သြားေတာ့တယ္။ အဲဒီအၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဟာ မိမိသႏၲာန္မွာပဲ ေကာင္းစြာတည္ေတာ့တယ္။ (၄)

၂၂၀။ ရဟန္းတို႔-အဲဒီအၾကံအစည္တို႔ရဲ႔ ၾကံစည္ပံုၾကမ္းတမ္းမႈ တျဖည္းျဖည္း ရပ္တန္႔ေၾကာင္းကို ႏွလံုးသြင္းပါလ်က္ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား အဲဒီရဟန္းရဲ႔သႏၲာန္မွာ တကယ္လို႔ ဆက္ျဖစ္ေနၾကေသးလွ်င္အဲဒီရဟန္းဟာ သြားခ်င္းႀကိတ္၊ လွ်ာျဖင့္ အာေစာက္ကို ထိလ်က္ စိတ္ျဖင့္ စိတ္ကို ဖိႏွိပ္သင့္တယ္။ ဖ်စ္ညႇစ္သင့္တယ္။ ပင္ပန္းေစသင့္တယ္။ အဲဒီလို ဖိႏွိပ္၊ ဖ်စ္ညႇစ္၊ ပင္ပန္းေစတဲ့ ရဟန္းရဲ႔သႏၲာန္မွာ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားေတာ့တယ္။ အဲဓီအၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ ခ်ုပ္ျငိမ္းသြားျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဟာ မိမိသႏၲာန္မွာပဲ ေကာင္းစြာတည္ေတာ့တယ္။

ရဟန္းတို႔-ဥပမာအးျဖင့္ အားေကာင္းတဲ့ လူတေယာက္ဟာ အားနည္းတဲ့ လူတေယာက္ကို ေခါင္းမွာျဖစ္ေစ၊ လည္ပင္းမွာျဖစ္ေစ၊ ပခံုးမွာျဖစ္ေစ၊ ဆုပ္ကိုင္၍ ဖိႏွိပ္၊ ဖ်စ္ညႇစ္၊ ပင္ပန္းေစသကဲ့သို႔ ရဟန္းတို႔-ထို႔အတူပဲ အဲဒီအၾကံအစည္တို႔ရဲ႔ ၾကံစည္ပံု ၾကမ္းတမ္းမႈ တျဖည္းျဖည္း ရပ္တန္႔ေၾကာင္းကို ႏွလံုးသြင္းပါလ်က္ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား မိမိသႏၲာန္မွာ ဆက္ျဖစ္ေနေသးတဲ့ ရဟန္းဟာ သြားခ်င္းႀကိ္တ္၊ လွ်ာျဖင့္ အာေစာက္ကိုထိလ်က္၊ စိတ္ျဖင့္ စိတ္ကို ဖိႏွိပ္သင့္တယ္။ ဖ်စ္ညႇစ္သင့္တယ္။ အဲဒီလို ဖိႏွိပ္၊ ဖ်စ္ညႇစ္၊ ပင္ပန္းေစတဲ့ ရဟန္းရဲ႔ သႏၲာန္မွာ ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတို႔ႏွင့္ စပ္ယွဥ္တဲ့ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားေတာ့တယ္။ အဲဒီအၾကံအစည္မ်ား ကင္းေပ်ာက္ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဟာ မိမိသႏၲာန္မွာပဲ ေကာင္းစြာ တည္ေတာ့တယ္။( ၅)

၂၂၁။ ရဟန္းတို႔ ဒီရဟန္းဟာ ၾကံစည္မႈ လွည့္လည္ရာ လမ္းေၾကာင္း၌ ေလ့က်င့္ျပီးသူ (ကၽြမ္းက်င္ျပီးသူ) ျဖစ္တယ္။ ၾကံစည္လိုတဲ့ အၾကံအစည္ကို ၾကံစည္လိမ့္မယ္။ မၾကံစည္လိုတဲ့ အၾကံအစည္ကို မၾကံစည္ဘဲ ေနလိမ့္မယ္။ သူဟာ တဏွာကို ျဖတ္ေတာက္ျပီးသူ ျဖစ္တယ္။ သံေယာဇဥ္အေႏွာင္အဖြဲ႔ကို ေျဖျပီးသူ ျဖစ္တယ္။ မာနကိုသိျပီး ပယ္ျပီးသူ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူ႔မွာ ဒုကၡခပ္သိမ္း ေအးျငိမ္းသြားေတာ့တယ္။
ဒီတရားေတာ္ကို ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားျပီးတဲ့အခါ ရဟန္းမ်ားဟာ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ သာဓုေခၚဆိုခဲ့ၾကပါတယ္။
( ၀ိတကၠသဏၭာနသုတ္)

အရွင္သာသန၀ရ-ဓမၼာစရိယ (M.A)

No comments: