Wednesday, November 18, 2009

လူပီသသူ

ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ ငါးပါးသီလကို အထူးအေလးျပဳၾကပါ၏။ သာေရး နာေရးပြဲတို႔၌ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္တို႔ထံ ေဆာက္တည္ၾကပါသည္။ ရုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္ ေရွ႔တြင္လည္း ေဆာက္တည္ၾကပါ၏။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ ပါဠိဘာသာကို အေလးျပဳၾကသျဖင့္ ငါးပါးသီလကို ပါဠိဘာသာျဖင့္သာ ေဆာက္တည္ေလ့ မ်ားၾကပါ၏။ တခ်ို႔လဲ ျမန္မာလို သိမႈ အားနည္းေနၾကပါ၏။ ျမန္မာလိုလည္း သိဖို႔လိုအပ္ပါ၏။
သတ္မႈမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း။
ခိုးမႈမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း။
မိစၧာစာရ ကာမမႈမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း
လိမ္လည္ေျပာဆိုျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျုခင္း။
မူးယစ္ေဆး၀ါး ေသာက္ရွဴျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသည္ ငါးပါးသီလျဖစ္ေၾကာင္း သိေနၾကပါ၏။

ထိုငါးပါးသီလႏွင့္စပ္၍ သိသင့္ေသာအခ်က္တို႔ ရွိၾကပါေသး၏။ ထိုအခ်က္တို႔ကိုလည္း အသိနည္းေနၾကပါေသး၏။ သိဖို႔လိုအပ္သျဖင့္ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။

(ပါဏာတိပါတ)
(၁) သတၱ၀ါျဖစ္ျခင္း။
(၂) သတၱ၀ါဟုသိျခင္း။
(၃) သတ္လိုစိတ္ရွိျခင္း။
(၄) သတ္ရန္အားထုတ္ျခင္း။
(၅) ထိုအားထုတ္မႈေၾကာင့္ ေသျခင္း။
ဤအဂၤါ ၅-ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုမွသာ သတ္မႈကံ အထေျမာက္၏။ (အပါယ္သို႔ ေရာက္ေစႏိုင္၏)

(အဒိႏၷာဒါန)
(၁) သူတပါးဥစၥာ ျဖစ္ျခင္း။
(၂) သူတပါးဥစၥာဟု သိျခင္း။
(၃) ခိုးလိုစိတ္ ရွိျခင္း။
(၄) ခိုးရန္ အားထုတ္ျခင္း။
(၅) ခိုးျခင္း။
ဤအဂၤါ ၅-ပါး ျပည့္စံုမွ ခိုးမႈကံ အထေျမာက္၏။

(ကာေမသုမိစၧာစာရ)
(၁) မသြားလာထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ျခင္း။
(၂) မွီ၀ဲလိုစိတ္ရွိျခင္း။
(၃) မွီ၀ဲရန္ အားထုတ္ျခင္း။
(၄) မိမိအဂၤါဇာတ္ျဖင့္ သူတပါးအဂၤါဇာတ္ထဲသို႔ ထိုးသြင္းျခင္း။
ဤအဂၤါ ၄-ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုမွသာ ကာေမသုမိစၧာစာရကံ အထေျမာက္၏။

(မုသာ၀ါဒ)
(၁) မဟုတ္မမွန္သည့္ အေၾကာင္းအရာ ျဖစ္ျခင္း။
(၂) လိမ္ညာလိုစိတ္ ရွိျခင္း။
(၃) လိမ္ညာရန္ အားထုတ္ျခင္း။
(၄) သူတပါးက ထိုအေၾကာင္းအရာကို သိနားလည္ျခင္း (လိမ္သည့္အတိုင္း ယံုၾကည္ျခင္း၊ ယံုၾကည္ရံုမက အက်ိဳးစီပြားလည္း ပ်က္ျခင္း)
ဤအဂၤါ ၄-ပါးျပည့္စံုမွ မုသာ၀ါဒကံ အထေျမာက္၏။

( သုရာေမရယ )
(၁) ေသရည္အရက္ျဖစ္ျခင္း။
(၂) ေသာက္လိုစိတ္ ရွိျခင္း။
(၃) ေသာက္ရန္ ႀကိဳးစားျခင္း။
(၄) ေသာက္မ်ိဳးျခင္း။
ဤအဂၤါ ၄-ပါးျပည့္စံုမွ သုရာေမရယကံ အထေျမာက္၏။

ငါးပါးသီလ၏ အဂၤါအခ်က္အလက္တို႔ကို သိဖို႔လိုအပ္သကဲ့သို႔ ငါးပါးသီလလြန္က်ဴးရာ၌ အျပစ္ အျပစ္အႀကီးအေသးတို႔ကိုလည္း သိဖို႔လိုအပ္ပါသည္။
(၁)။ ဂုဏ္ကင္းသည့္တိရစၧာန္တို႔တြင္ သတၱ၀ါငယ္ေလးတို႔ကို သတ္လွ်င္ အျပစ္ငယ္၏။
သတၱ၀ါအႀကီးတို႔ကို သတ္လွ်င္ အျပစ္ႀကီး၏။
အေၾကာင္းမွာ အားစိုက္ရမႈက ႀကီးမားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါ၏။
အားစိုက္ရမႈ တူမွ်ေနလွ်င္ကား သတၱ၀ါႀကီးက အျပစ္ႀကီး၏။

သီလစသည့္ ဂုဏ္ရွိသူ လူစသည္တို႔တြင္ ဂုဏ္နည္းသူကိုသတ္လွ်င္ အျပစ္ငယ္၏။
ဂုဏ္ႀကီးသူကိုသတ္လွ်င္ အျပစ္ႀကီး၏။
ခႏၶာကိုယ္ႏွင့္ ဂုဏ္တို႔က တူမွ်ေနလွ်င္ ကိေလသာႏွင့္ အားစိုက္မႈတို႔ ႏူးညံ႔က အျပစ္ငယ္၏။
ထက္ျမက္ၾကမ္းထမ္းက အျပစ္ႀကီး၏။

(၂)။ သူတပါးဥစၥာ အညံ႔စားကို ခိုးလွ်င္ အျပစ္ငယ္၏။
အေကာင္းစားကို ခိုးလွ်င္ အျပစ္ႀကီး၏။
အေၾကာင္းမွာ ပစၥည္းက ေကာင္းေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါ၏။
ပစၥည္းက တူေနလွ်င္ သီလစသည့္ ဂုဏ္ရွိသူတို႔၏ ပစၥည္းကို ခိုးက အျပစ္ႀကီး၏။
ဂုဏ္ျမင့္ျမတ္သူတို႔ကို ေထာက္ဆ၍ ဂုဏ္နိမ့္သူတို႔၏ ဥစၥာကိုခိုးက အျပစ္ငယ္၏။

(၃) သီလစသည့္ ဂုဏ္ကင္းသည့္ မေမွာက္မွားထိုက္သူတို႔ကို ကာမေမွာက္မွား က်ဴးလြန္လွ်င္ အျပစ္ငယ္၏။
သီလစသည့္ ဂုဏ္ရွိသူတို႔ကို ေမွာက္မွားလွ်င္ အျပစ္ႀကီး၏။

(၄) လိမ္ညာလိုက္သျဖင့္ အက်ိဳးပ်က္သြားရာ၌ အက်ိဳးပ်က္မႈနည္းလွ်င္ အျပစ္ငယ္၏။
မ်ားလွ်င္ အျပစ္ႀကီး၏။
တနည္းအားျဖင့္ ျပရလွ်င္-လူ၀တ္ေၾကာင္တို႔က ကိုယ့္ဥစၥာကို မေပးလိုသျဖင့္ မရွိဘူး-စသည္ျဖင့္ ေျပာလွ်င္ အျပစ္ငယ္၏။
သက္ေသအျဖစ္ျဖင့္ အက်ိဳးပ်က္ျပားေအာင္ ေျပာလွ်င္ အျပစ္ႀကီး၏။
ရွင္ရဟန္းတို႔က ဆီ ေထာပတ္ အနည္းငယ္ေလးကိုမွ် ရသျဖင့္ အေပ်ာ္သေဘာျဖင့္-ဒီေန႔ ရြာမွာ ဆီက ျမစ္လို စီးဆင္းေနပံုရတယ္-ဟု စကားအပိုအလြန္ ေျပာလွ်င္ အျပစ္ငယ္၏။
ကိုယ္မျမင္ရတာကို ျမင္တယ္ စသည္ျဖင့္ ေျပာလွ်င္ အျပစ္ႀကီး၏။

(၅) ေသရည္အရက္ကို တလက္ဖက္၏ တ၀က္ေလာက္ပဲေသာက္လွ်င္ အျပစ္ငယ္၏။
တျပည္၏ တ၀က္ေလာက္ေသာက္လွ်င္ ထိုထက္အျပစ္ႀကီး၏။
ကိုယ္ကို လႈပ္ေစႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အမ်ားႀကီးေသာက္ျပီး ရြာသူ ရြာသား သတ္ျခင္းစသည္ကို ျပဳလုပ္လွ်င္ ပိုအျပစ္ႀကီး၏။

သူ႔အသက္သတ္မႈတို႔တြင္ ရဟႏၲာကို သတ္မႈ၊
သူ႔ဥစၥာကို ခိုးမႈတို႔တြင္ ရဟႏၲာ၏ဥစၥာကို ခိုးမႈ။
ကာမက်ဴးလြန္မႈတို႔တြင္ ရဟႏၲာမိန္းမကို က်ဴးလြန္မႈ။
ညာေျပာမႈတို႔တြင္ ညာေျပာျပီး သံဃာသင္းခြဲမႈ၊
ေသရည္အရက္ေသာက္မႈတို႔တြင္ ကိုယ္ကိုလႈပ္ေစႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အမ်ားႀကီးေသာက္ျပီး ရြာသူ ရြာသားတို႔ကို သတ္မႈ စသည္တို႔သည္ အျပစ္အႀကီးဆံုးတို႔ ျဖစ္ၾကပါ၏။

ထိုငါးမ်ိဳးထဲတြင္လည္း လိမ္ညာျပီး သံဃာသင္းခြဲမႈသည္ အျပစ္အႀကီးဆံုး ျဖစ္ျပန္ပါ၏။ မွန္၏။ ထိုသံဃာသင္းခြဲမႈကို ျပဳမိလွ်င္ တကမၻာပတ္လံုး ငရဲ၌ ခံရ၏။
ငါးပါးသီလႏွင့္ လူ၊ လူႏွင့္ ငါးပါးသီလသည္ ထာ၀ရတြဲေနရပါမည္။
သို႔မွသာ လူသည္ လူပီသသူျဖစ္ပါမည္။
လူပီသမွသာ လူ႔ဘ၀သည္ တန္ဖိုးရွိေသာဘ၀ ျဖစ္ပါမည္။
ငါးပါးသီလကို အသက္ပမာ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးသူတို႔သည္ ငါးပါးသီလႏွင့္ စပ္ေသာ ဤအခ်က္အလက္တို႔ကို သိထားသင့္ၾကေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စာေရးသူက စာရႈသူတို႔အား မွ်ေ၀လိုက္ပါသည္။

( သာမေဏေက်ာ္ )

No comments: