Thursday, November 19, 2009

ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ ႏွင့္ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ ႏႈိင္းယွဥ္ေ၀ဖန္ခ်က္ ( ၁၇ )

( ယခင္လမွ အဆက္ )

ဒီကေန႔ ဘုန္းႀကီး သမၼာဒိ႒ိအေၾကာင္းကိုပဲ ဆက္ေဟာပါ့မယ္။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ရဲ႔ အေပၚမွာ သဒၶါတရားျဖစ္ျပီး ထိုသဒၶါတရားကို အေျခခံျပီး ေပၚေပါက္လာတာကို သမၼာဒိ႒ိ။ သဒၶါတရား အေျခခံအုတ္ျမစ္ရွိတဲ့ သမၼာဒိ႒ိ။ အဲဒီ သဒၶါက ဘယ္မွာရွိတဲ့ သဒၶါလဲ။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ရဲ႔ ေက်းဇူး ၂-ပါး
(၁) မေကာင္းတာ တားတယ္။
(၂) ေကာင္းရာ ညႊန္ၾကားတယ္။
အေသးစိတ္ေတြ ကိုယ့္ဟာကို ဆက္ေလ့လာပါ။ အဲဒီလို ဆရာသမားအေနနဲ႔ ရပ္တည္ျပီးေတာ့ ေလာကႀကီးကို ဆံုးမေတာ္မူတဲ့ ဘုရားအေပၚမွာ သဒၶါေရာက္ရင္ အဲဒီသဒၶါကို သမၼာဒိ႒ိလို႔ ေခၚတယ္။ အဲဒီသမၼာဒိ႒ိသည္ သဒၶါတရားကို အေျခခံတယ္။ ရတနတၱယ သမၼာဒိ႒ိမွာ သဒၶါဟာ ပဓာနျဖစ္တယ္။

၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိက်ေတာ့ ပညာသည္ ပဓာနျဖစ္သြားတယ္။ ဒါ ဘုရားနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဒီအခ်က္တခုကို မွတ္သားထားပါ။ ေနာက္ တရားေတာ္ေပါ့ေလ။ တရားေတာ္ဆိုတဲ့ စကားလံုးအစား ဓမၼ-လို႔ပဲ သံုးၾကပါစို႔။ ပရိယတၱိဆိုလဲ ဓမၼပဲ။ ပဋိပတၱိဆိုလဲ ဓမၼပဲ။ ပဋိေ၀ဓဆိုလဲ ဓမၼပါပဲ။ အဲဒီလို ဓမၼ ၃-ခုရွိတယ္။ ဘယ္ဓမၼမဆို ဗုဒၶရွင္ေတာ္ဘုရား ၄၅-ႏွစ္ပတ္လံုး ေဟာခဲ့တဲ့ စကားေတာ္အားလံုးကို ဒီဓမၼပုဒ္ထဲမွာ အကုန္ထည့္ထားတယ္။ သုတ္ေရာ ၀ိနည္းေရာ အဘိဓမၼာေရာ အကုန္လံုး ဒီအထဲပါတယ္။ ဓမၼံ သရဏံ ဂစၧာမိ-ဆိုရင္ သုတၱန္တင္ မဟုတ္ဘူးေနာ္။ ၀ိနည္း၊ အဘိဓမၼာေတြပါ အကုန္လံုးပါတယ္။ အဲဒီဓမၼကေရာ ဘာလုပ္ေပးသလဲ။ သတၱ၀ါအေပါင္းတို႔၏ ဘ၀ကႏၲာရကို လြန္ေျမာက္ေစႏိုင္ေသာ စြမ္းရည္သတၱိရွိတယ္။

ကႏၲာရဆိုတာ လူတိုင္းသိတယ္။ သဲေသာင္ျပင္ေပ့ါေနာ္။ ေႏြအခါ ေရမရွိတဲ့ အဲဒီသဲေသာင္ျပင္ကို သြားတဲ့အခါ ေႏြေခါင္ေခါင္ ေနကလဲပူ အဲဒီေနက ျပန္ထြက္လာတဲ့ အပူလႈိင္းေတြကို အေ၀းကၾကည့္ရင္ ေရလႈိင္းနဲ႔ သိပ္တူတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ၃၁-ဘံု အစံုအဆန္သြားတာဟာ သဲကႏၲာရခရီးကို သြားသလိုပဲတဲ့။ အဲဒီလိုျဖစ္ေနတဲ့ ကႏၲာရကို ေက်ာ္လႊားဖို႔ ဆိုလို႔ရွိရင္ နဂါးကိုးကြယ္လို႔မရဘူး။ သိၾကားကိုးကြယ္လို႔လဲမရဘူး။ ဓမၼကို ကိုးကြယ္မွ ဒါေတြကို ေက်ာ္လို႔ရတယ္။ ဘ၀ခရီးၾကမ္း ဘ၀အခက္အခဲ ဘ၀ရဲ႔ပင္ပန္းမႈေတြကို ဘာနဲ႔ေက်ာ္လႊားမလဲဆိုရင္ ဒီဓမၼနဲ႔သာ ေက်ာ္လို႔ရတယ္။ တရားမရွိတဲ့သူဟာ ဒါေတြကို မေက်ာ္ႏိုင္ဘူး။ တရားမရွိတဲ့သူေတြ သို႔မဟုတ္-အဲဒီတရားကို မခ်ဥ္းကပ္လိုေသာ ပုဂၢိဳလ္ေတြေပါ့ေလ။

တမ်ိဳးေျပာရရင္ သာသနာေတာ္ရဲ႔ အျပင္ဘက္က အစြမ္းရွိတယ္လို႔ ထင္ရတဲ့ လူတေယာက္ေယာက္၊ အရုပ္တမ်ိဳးမ်ိဳး၊ နတ္တမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေက်ာ္လႊားၾကည့္မယ္လို႔ ႀကိဳးစားၾကည့္ပါ။ ေက်ာ္လႊားႏိုင္ရင္ ခဏပဲျဖစ္မယ္။ ျပီးေတာ့ ကႏၲာရထဲမွာ အဲဒီလူေတြ ျပန္ေရာက္သြားလိမ့္မယ္။ ဓမၼကေတာ့ ေက်ာ္ျပီးရင္ ကႏၲာရထဲ ျပန္ေရာက္စရာ မရွိဘူး။ အဲဒါကို ယံုၾကည္ျပီးေတာ့ ၾကည္ညိဳျပီးေနရင္ ဓမၼက လူသားေတြအတြက္ သရဏျဖစ္လာတယ္တဲ့။ ဘ၀အခက္အခဲကုိ ေက်ာ္လႊားေစတတ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေနာက္တခုက သက္သာမႈကို ေပးႏိုင္စြန္းရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဓမၼကသာ လူသားေတြအတြက္ သရဏျဖစ္လာတယ္။

တခါတခါ ေဆြမ်ိဳးေတြ ပ်က္လို႔၊ စီးပြားေတြပ်က္လို႔၊ က်န္းမာေရးေတြ ပ်က္လို႔ အဲဒီလို ပ်က္ၾကရင္လဲပဲ ပင္ပန္းၾကတယ္။ အဲဒီလို ပင္ပန္းလာၾကတဲ့လူသားေတြ ဒီဓမၼနဲ႔ ေတြ႔လိုက္ရင္ အပန္းေတြ ေျပသြားတယ္။ တကယ္က်င့္ရင္ တကယ္သိရင္ ဒီလူသားေတြ အပန္းေျပေစတယ္။ လူ႔ေလာကႀကီးမွာ အပန္းေျပေစတာ တကယ္ေျပေစႏိုင္စြမ္းရွိတာဟာ ဓမၼျဖစ္တယ္။

ဒါမ်ိဳးျဖစ္ရင္ ကမ္းေျခက္ုိသြားျပီး အပန္းမေျဖနဲ႔၊ ဓမၼနဲ႔ အပန္းေျဖရမယ္။ အဲဒါေၾကာင့္-ဓမၼ-က
(၁) ဘ၀အခက္အခဲကိုလည္း လြန္ေျမာက္ေစတယ္။
(၂) ဘ၀ရဲ႔ ပင္ပန္းမႈ မွန္သမွ်ကိုလည္း သက္သာေစတယ္။ အဲဒါကို ယံုၾကည္ရင္ ဓမၼသည္ ကိုးကြယ္ရာျဖစ္ျပီ။ ဒါေၾကာင့္ ကိုးကြယ္စရာကို သရဏ-လို႔ ေခၚတယ္။ ျပီးေတာ့မွ ဂစၧာမိ-လုပ္တာ။ ဘ၀အခက္အခဲေတြ ေက်ာ္လႊားေစႏိုင္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္၊ သက္သာရာကိုလဲ ေပးစြမ္းႏိုင္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဓေမၼာ-ဓမၼသည္ သတၱ၀ါတို႔၏ သရဏမည္တယ္ရယ္လို႔ ေကာင္းစြာမေသြ မွတ္ထိုက္ပါေပကုန္သတည္း။

ဓမၼျပီးသြားျပန္ေတာ့ သံဃာေပါ့။ သံဃာေတာ္ကို အနည္းငယ္မွ် ေပးလွဴၾကတဲ့ ပုဂၢိဳလ္အေပါင္းတို႔အား ႀကီးက်ယ္မ်ားေျမာင္ေသာ အက်ိဳးေက်းဇူးေတြကို ျဖစ္ေစႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သံဃာေတာ္မ်ားလဲပဲ သရဏံ-သရဏမည္တယ္ရယ္လို႔ ေကာင္းစြာမေသြ မွတ္ထိုက္ပါေပကုန္သတည္း။

ဒါေၾကာင့္ သံဃာေတာ္မ်ားရဲ႔ ဂုဏ္ရည္ကို ယံုၾကည္ဖို႕လိုတယ္။ သံဃာကို နည္းနည္းေလးေပးလွဴတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကိုယ့္ဘက္ျပန္ရတဲ့ အက်ိဳးက်ေတာ့ အလြန္ႀကီးက်ယ္တယ္။ သံဃာ့ဂုဏ္ကို တိုက္ရိုက္အားျဖင့္ ေျပာရရင္ အရိယာသံဃာျဖစ္တယ္။ အဆင့္ျမင့္သံဃာျဖစ္တယ္။ ဥပမာ-အရွင္မဟာကႆပကို လွဴလိုက္လို႕၊ အရွင္သာရိပုတၱရာကို လွဴလိုက္လို႔ ေန႔ခ်င္း ညခ်င္း သူေဌးျဖစ္သြားတယ္ဆိုတဲ့ ထံုးေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ အဲဒါ အျမင့္ဆံုး ဥကၠ႒နည္းကို ေျပာတာ

ဒီကေန႔ မ်က္ေမွာက္သမုတိသံဃာက်ေတာ့ ဘယ္လိုၾကည္ညိဳရင္ အေကာင္းဆံုးလဲဆိုေတာ့ အခု သာသနာေတာ္ခရီးဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀-ေက်ာ္ခဲ့ျပီ။ ဒါေၾကာင့္ သာသနာျဖတ္သန္းလာခဲ့တဲ့ ခရီးတေလွ်ာက္လံုးမွာ ဘုရားစကားေတာ္ေတြကို မူရင္းအတိုင္း မေပ်ာက္ေအာင္၊ မကြယ္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းလာခဲ့တာ သံဃာေတာ္ေတြျဖစ္တယ္။ သံဃာေတာ္ေတြထိန္းသိမ္းလို႔ သံဃာေတာ္ေတြ မထိန္းရင္ တျခားထိန္းတဲ့ပုဂၢိဳလ္ မရွိဘူး။ အေသာကမင္းႀကီး အာဏာစက္ထက္တာ မွန္တယ္။ နဂါး၊ ဂဠဳန္ကို မွန္းျပီး ႀကိမ္စၾကာနဲ႔ ရိုက္လိုက္ရင္လဲ ေရေအာက္ ၁၂-မိုင္က နဂါး၊ ဂဠဳန္ အကုန္ထြက္လာတယ္။ ဘာလိုခ်င္လဲ မင္းတရား ဒီလိုေမးရင္ ပတၱျမားလိုခ်င္တယ္ဆိုရင္ ဆက္ရတယ္။ ေကာင္းကင္ကို ႀကိမ္စၾကာနဲ႔ ရိုက္လိုက္ရင္ ေကာင္းကင္ရွိ ၁၂-မိုင္အတြင္း ၁-ယူဇနာအတြင္းက နတ္ေတြ မေနႏိုင္ဘူး။ အေနာတတ္အိုင္က ေရေတြ ဘာေတြလာဆက္ရတယ္။ အဲဒီလို အာဏာစက္ရွိတဲ့ မင္းေတာင္ ဒီအာဏာစက္နဲ႔ ဒီပိဋကတ္ကို တည္ေစသတည္းလို႔ လုပ္လို႔မရဘူး။ ဘာနဲ႔ ထိန္းလာသလဲဆိုလို႔ရွိရင္ ေဟာဒီဘုရားေဟာတဲ့ ပိဋကတ္ ၃-ပံုကို သင္ၾကားပို႔ခ်ျပီး ထိန္းခဲ့တာ။ ဆရာစဥ္ဆက္၊ ဆရာ့ႏႈတ္ကေန တပည့္၊ တပည့္က ဆရာျပန္ျဖစ္ျပီး ေနာက္ေနာင္ တပည့္မ်ားကို ဆက္လက္ပို႔ခ်။ အဲဒီလို ႏႈတ္ဆင့္ကမ္းျပီး သယ္လာခဲ့လို႔ ဒီသာသနာ ဒီအထိေရာက္လာတာ။

အဲဒီမွာလဲ တဖက္က မွတ္စရာရွိေသးတယ္။ ဘာလဲဆိုေတာ့ တဖက္က ပရိယတၱိျဖစ္တဲ့ ပိဋကတ္ ၃-ပံုကို သင္ၾကားၾက။ တဖက္က ပဋိပတၱိကို က်င့္ၾက။ အင္း-ကိုယ္ေတာ္တို႔ သင္ရံုသာ သင္ေနတာပါ၊ က်င့္လဲမက်င့္ၾကပါဘူး-လို႔ အဲဒီလိုမ်ား ဟန္ခ်က္မညီတဲ့ အယူအဆမ်ိဳးေတြရွိရင္ ေဖ်ာက္ပစ္ၾကပါ။ ကဲ က်င့္ၾကံႏိုင္မွ ဒီတရား-ဆိုရင္လဲ စာသင္တိုက္ေတြ အကုန္ရပ္ျပီး ျမန္မာတႏိုင္ငံလံုးရွိ သံဃာ ၃-သိန္းေက်ာ္ ထိုင္ျပီး တရားက်င့္ၾကည့္စမ္းပါ။ ေနာက္ ႏွစ္ ၁၀၀-ေလာက္ဆိုရင္ ဒီသာသနာ ကြယ္သြားမွာ ေသခ်ာတယ္။ သင္ၾကားပို႔ခ်မႈ မရွိရင္ မဂ္တရား ဖိုလ္တရားကို မသိႏိုင္သျဖင့္ မဂ္ဖိုလ္လဲ မဆိုက္ႏိုင္ဘူး။ ေနာက္ေတာ့ အကုန္လံုး ေပ်ာက္ကုန္မယ္။

အဲဒီေတာ့ ပရိယတၱိေတြကလဲ သာသနာတည္တံ႔ေရးမွာ ပဓာန၊ အဲဒါေၾကာင့္ အနည္းငယ္မွ်လွဴၾကတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြလို ႀကီးက်ယ္ခ်မ္းသာေသာ ေကာင္းက်ိဳးမ်ား ေပးႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့အတြက္ သံဃာေတာ္မ်ားလဲ သရဏံ-သရဏမည္ပါေပ၏။

မေကာင္းရာ တားျပီး ေကာင္းရာညႊန္ၾကားလို႔ ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ တို႔ရဲ႔ ကိုးကြယ္ရာ သရဏ။
ဓမၼသည္ ဘ၀အခက္အခဲကို ေက်ာ္လႊားေစႏိုင္တယ္။ စိတ္ပင္ပန္းတဲ့အခါလဲ သက္သာမႈကို ရေစႏိုင္တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီဓမၼလဲပဲ သရဏ။
သံဃာေတာ္မ်ားကိုလည္း နည္းနည္းေလးလွဴ၊ မ်ားစြာေသာ ေကာင္းက်ိဳးေတြ တို႔တိုင္းျပည္ တို႔လူမ်ိဳးကို ေပးႏိုင္စြမ္းရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သံဃာေတာ္လဲ သရဏ မည္တယ္။ အဲဒါကို ယံုျပီလား။ ယံုျပီဆိုရင္ သဒၶါရတယ္။ အဲဒီသဒၶါတရားကို အေျခခံျပီးေတာ့ ရတနာ ၃-ပါးသည္သာလွ်င္ ကိုးကြယ္ရာဆိုရင္ ဒီပုဂၢိဳလ္ အယူမွန္သြားျပီ။ ဒါ ရတနတၱယသမၼာဒိ႒ိရယ္လို႔ ေကာင္းစြာမေသြ မွတ္သားထိုက္ပါေပေတာ့သတည္း။

( သီတဂူဆရာေတာ္ )

( ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၂-ဧျပီလ )

No comments: