Saturday, December 19, 2009

ဒုကၡသစၥာ ႏွင့္ မိုးပ်ံတိုက္ႀကီး ( ၂ )

( ယခင္လမွ အဆက္ )

မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ား-ဤသံသရာကုိ သရုပ္ေဖာ္သည့္အေနႏွင့္ ထြက္ေပါက္မရွိေသာ အထပ္ေပါင္း ၃၁-ထပ္ရွိေသာ မိုးပ်ံတိုက္ႀကီးကို သတိျပဳ ေတြးၾကည့္စမ္းပါ။ ထြက္ေပါက္မရွိေသာ ၃၁-ထပ္ရွိေသာ မိုးပ်ံတိုက္ႀကီးသည္ ၃၁-ဘံုႏွင့္ တူေနပါသည္။ ေလာကလူသားအားလံုးသည္ ဤမိုးပ်ံတိုက္ႀကီးတြင္ ေနထိုင္သည္ႏွင့္ တူပါသည္။

ပကတိမိုးပ်ံတိုက္ႀကီးသို႔ ၀င္ေရာက္လာေသာ လူတေယာက္သည္ ခလုတ္တခုကို ႏွိပ္လိုက္လွ်င္ သူသြားလိုရာ အထပ္သို႔သာ သြားႏိုင္ပါသည္။ ထို႔အတူ ၃၁-ဘံုထဲက သတၱ၀ါတို႔သည္ သူတို႔ျပဳေသာ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈ ဟူေသာ ကံတရား၏ ေစစားခ်က္ေၾကာင့္ ဘံုအမ်ိဳးမ်ိဳးသို႔ သြားၾကရပါသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ သူတို႔ေသဆံုးခ်ိန္တြင္ သူတို႔၏ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံ ညႊန္ျပရာ သက္ဆိုင္ရာဘံုသို႔ သြားၾကရပါသည္။ ဤနည္းအားျဖင့္ လူပုဂၢိဳလ္တဦးသည္ သူ႔တြင္ေကာင္းမႈကုသိုလ္ကံပါလွ်င္ သူေသဆံုးခ်ိန္၌ သူေနထိုင္ရာ ပဥၥမေျမာက္ လူ႔ဘံုကိုစြန္႔၍ အထက္ဘံုသို႔ သြားရပါသည္။ မေကာင္းမႈအကုသိုလ္ကံပါလာလွ်င္ ေအာက္ဘံုသို႔ သြားရပါသည္။ စင္စစ္မွာ အသစ္ျဖစ္လာေသာဘ၀ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ သူ႔ပံုကို ေျပာင္းရျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။

ဥပမာ-နတ္ဆိုလွ်င္ နတ္ေလာကတြင္ နတ္ႏွင့္တူေအာင္၊ ေခြးဆိုလွ်င္ တိရစၧာန္ေလာကတြင္ ေခြးႏွင့္တူေအာင္ ရွိရသည့္သေဘာပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ၃၁-ထပ္မွ်ရွိေသာ မိုးပ်ံတိုက္ႀကီးတြင္ သို႔မဟုတ္-၃၁-ဘံုတြင္ ေနထိုင္ၾကသူ မ်ားသည္ ထြက္ေပါက္မရွိသည့္အတြက္ တထပ္မွတထပ္သို႔၊ သို႔မဟုတ္-တဘံုကေန အျခားတဘံုသို႔သာ သြားႏိုင္ရံု ရွိပါသည္။

မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ား-ဤသို႔ဆိုပါေသာ္ အက်ဥ္းေထာင္သဖြယ္ ျဖစ္ေနေသာ ဤမိုးပ်ံတိုက္ႀကီးတြင္ သင္တို႔တေတြ ဘယ္ေလာက္ၾကာၾကာ ေနခ်င္ၾကမလဲ။ လိုတာကို ရႏိုင္ပါသည္။ စားခ်င္ရာကို စားႏိုင္ပါသည္။ ခံစားခ်င္ရာကို ခံစားႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ မိုးပ်ံတိုက္ႀကီးတြင္ သင္တို႔ကို အက်ဥ္းခ်ထားပါကလားဟု သိလွ်င္ သင္တို႔တေတြ ဤစည္းစိမ္မ်ားကို ဘယ္ေလာက္ၾကာၾကာ ခံစားႏိုင္ၾကမလဲ။ ဘ၀ဟူသည္ ေသျခင္းတြင္ ဆံုးသည္ဟူေသာ စကားကို အမွတ္ရပါ။ လူတိုင္းလူတိုင္းသည္ လြတ္လပ္မႈကိုလိုခ်င္ၾကပါသည္။ သြားလိုရာ သြားႏိုင္ေသာ လြတ္လပ္မႈပင္ ျဖစ္သည္။ အက်ဥ္းေထာင္ထဲတြင္ မည္သူမွ် မေနခ်င္ၾကပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ သံသရာမွာ အက်ဥ္းက်ျပီး ေလာကီေပ်ာ္ေမြ႔စရာမ်ားႏွင့္ ေနထိုင္ရသည္ကုိပင္ ဒုကၡဆင္းရဲႀကီး ျဖစ္သည္ဟု ဆိုပါသည္။

မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ား-ဤအခ်က္သည္ ဒုကၡ၏ တကယ့္သေဘာ ျဖစ္ပါသည္။ ဇာတိသည္ ဒုကၡ၊ ဇရာသည္ ဒုကၡ၊ မရဏသည္ ဒုကၡ၊ စသည္ျဖင့္ ေဖာ္ျပေသာ ေဖာ္ျပခ်က္ အဆိုမ်ိဳးမဟုတ္။ သစၥာေလးပါးတရားကို နားမလည္ၾကလွ်င္ ထြင္းေဖာက္၍ မသိၾကလွ်င္ ျငီးေငြ႔ဖြယ္ရာ ေကာင္းေသာ ဤဇာတိသံသရာႀကီးတြင္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔တေတြ ၾကာရွည္စြာ လည္ၾကရဦးမည္ကို ဗုဒၶက သိခဲ့ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဓမၼစၾကာတြင္ ဒုကၡသစၥာ၊ သမုဒယသစၥာ၊ နိေရာဓသစၥာ၊ မဂၢသစၥာ ဟူေသာ သစၥာေလးပါးကို ေရွးဦးအစ ေဟာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

(၁) ဒုကၡသစၥာ-ဇာတိသည္ ဒုကၡဆင္းရဲျဖင္း ျဖစ္သည္။ ဇရာသည္ ဒုကၡသစၥာ ဆင္းရဲျခင္းျဖစ္သည္။ ဗ်ာဓိသည္ ဒုကၡဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္သည္။ မရဏသည္ ဒုကၡဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္သည္။ ၀မ္းနည္းျခင္း၊ ပူေဆြးျခင္း၊ နာက်င္ျခင္း၊ ပူပန္ျခင္း၊ ဆံုးရႈံးျခင္းတို႔သည္ ဒုကၡဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္သည္။ လိုတာမရျခင္းသည္ ဒုကၡဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္သည္။ အက်ဥ္းအားျဖင့္ ခႏၶာငါးပါးသည္ ဒုကၡဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္သည္။

(၂) သမုဒယသစၥာ-(ဒုကၡ၏မူလ)
ယင္းသည္ ဇာတိပဋိသေႏၶေန တဖန္လည္ရျခင္းကို ေတာင့္တလိုလားမႈ ျဖစ္သည္။ ယင္းဇာတိ ပဋိသေႏၶႏွင့္အတူ ကာမသုခ၊ ရာဂတရားတို႔ လိုက္ပါလာၾကသည္။ ႏွစ္သက္မႈကို ဟိုမွာရွာလ္ိုက္၊ သည္မွာရွာလိုက္ ျဖစ္လာသည္။ အမည္နာမေပးရလွ်င္ ကာမတဏွာ၊ ဘ၀တဏွာ၊ ၀ိဘ၀တဏွာတို႔ ျဖစ္ပါသည္။

(၃) နိေရာဓသစၥာ-(ဒုကၡခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္း)
ကာမတဏွာ စသည္တို႔ ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္း။ ယင္းတို႔ကို စြန္႔ပယ္ျခင္း၊ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းတို႔ ျဖစ္ပါသည္။

(၄) မဂၢသစၥာ-(ဒုကၡကို ခ်ဳပ္ျငိမ္းေစေသာ လမ္းစဥ္)
ယင္းသည္ မဂၢင္ရွစ္ပါး ျဖစ္ပါသည္။ အမည္အားျဖင့္-
သမၼာဒိ႒ိ-(ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္စင္ၾကယ္ေသာအားျဖင့္)
သမၼာသကၤပၸ-(ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္စင္ၾကယ္ေသာ အၾကံအစည္)
သမၼာ၀ါစာ-(ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္စင္ၾကယ္ေသာ ေျပာဆိုမႈ)
သမၼာကမၼႏၲ-(ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္စင္ၾကယ္ေသာ ျပဳလုပ္မႈ)
သမၼာအာဇီ၀-(ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္စင္ၾကယ္ေသာ အသက္ေမြးမႈ)
သမၼာ၀ါယာမ-(ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္စင္ၾကယ္ေသာ အားထုတ္မႈ)
သမၼာသတိ-(ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္စင္ၾကယ္ေသာ မေမ့ေလွ်ာ့မႈ)
သမၼာသမာဓိ-(ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ေကာင္းျမတ္စင္ၾကယ္ေသာ စိတ္တည္ၾကည္မႈ) တို႔ ျဖစ္ပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ဒုကၡကို ဗုဒၶသံုးသပ္ပံုမွာ ေရာဂါတခုကို ကုသေပးပံုႏွင့္ တူပါသည္။
ဒုကၡသည္ ေရာဂါႏွင့္တူသည္။
ဒုကၡ၏ အစမူလသည္ ေရာဂါျဖစ္ျခင္းအေၾကာင္းႏွင့္ တူသည္။
ဒုကၡကို ခ်ဳပ္ျငိမ္းေစျခင္းသည္ ေရာဂါကို ခ်ဳပ္ျငိမ္းေစျခင္းႏွင့္တူသည္။
ဒုကၡကို ခ်ဳပ္ျငိမ္းေစေသာ လမ္းစဥ္သည္ ေရာဂါေပ်ာက္ေသာေဆးႏွင့္ တူသည္။

ဒုကၡသစၥာတြင္ ေဖာ္ျပေသာ ခႏၶငါးပါးမွာ ရုပ္-ေ၀ဒနာ-သညာ-သခၤါရ-၀ိညာဏတို႔ ျဖစ္ပါသည္။ ရုပ္နာမ္တို႔ကို ငါးခုစုထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ရုပ္အမ်ိဳးမ်ိဳးဆိုသည္မွာ ပစၥဳပၸန္ျဖစ္ေစ၊ အနာဂတ္ျဖစ္ေစ၊ မိမိပိုင္ျဖစ္ေစ၊ သူတပါးပိုင္ ျဖစ္ေစ၊ ၾကမ္းသည္ျဖစ္ေစ၊ ႏူးညံ႔သည္ျဖစ္ေစ၊ ေ၀းသည္ျဖစ္ေစ၊ နီးသည္ျဖစ္ေစ ယင္းတို႔အားလံုး ရုပ္ခႏၶာ (ရုပ္အစု) ဟု ေခၚသည္။

ေ၀ဒနာအမ်ိဳးမ်ိဴး၊ သညာအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ သခၤါရအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ၀ိညာဏအမ်ိဳးမ်ိဳး ယင္းတို႔အားလံုးကို ကိုယ္ခႏၶာ (နာမ္အစု) ဟုေခၚပါသည္။ ဤနည္းအားျဖင့္ ဒုကၡသည္ ခႏၶာငါးပါးတို႔ ပါ၀င္ဖြဲ႔စည္းထားေသာ ဘ၀ပံုသ႑ာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ဆက္စပ္ေနပါသည္။ ဗုဒၶက တရားဦးတြင္ မဂၢင္ရွစ္ပါးကို ဆႏၵရာဂတည္းဟူေသာ ကိေလသာႏွင့္ယွဥ္ေသာ ခ်မ္းသာကို အဖန္တလဲလဲ ခံစားျခင္း (ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂ) ႏွင့္ မိမိကိုယ္၏ ပင္ပန္းျခင္းကို အဖန္တလဲလဲ ျဖစ္ေစျခင္း (အတၱကိလမထာႏုေယာဂ) ဟူေသာ အစြန္းတရားႏွစ္ပါးကို ေရွာင္ေသာ အလယ္အလတ္လမ္း ျဖစ္သည္ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။

ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂဟူေသာ ကိေလသာကာမကို ခံစားေသာ ဘ၀သည္ နိမ့္က်သည္။ ညစ္ညမ္းသည္။ ရိုင္းသည္။ ယုတ္ညံ႔သည္။ အက်ိဳးမဲ့သည္။ အတၱကိလမထာႏုေယာဂဟူေသာ မိမိကုိယ္ကို ပင္ပန္းေစျခင္းသည္ နာက်င္ပင္ပန္းသည္။ ယုတ္ညံ႔သည္။ အက်ိဳးမဲ့သည္။ ဤအစြန္းတရားႏွစ္ပါးကို ေရွာင္ျခင္းအားျဖင့္ ဗုဒၶသည္ အလယ္အလတ္လမ္းစဥ္ကို ရရွိပါသည္။ ယင္းအလယ္အလတ္လမ္းစဥ္ေၾကာင့္ အျမင္၊ စိတ္ျငိမ္းမႈကို ျဖစ္ေစေသာ ပညာ၊ ထို႔ထက္ျမင့္မားေသာပညာ၊ ေဗာဓိဉာဏ္ နိဗၺာန္ကို ရရွိပါသည္။ ဤအလယ္အလတ္လမ္းစဥ္သည္ ျငီးေငြ႔ဖြယ္ရာေကာင္းေသာ ဇာတိသံသရာႀကီးမွ လြတ္ေျမာက္ရာ မဂၢင္ရွစ္ပါးပင္ ျဖစ္ပါသည္။

မဂၢင္ရွစ္ပါးကို သီလ သမာဓိ ပညာ-ဟူ၍ ေခါင္းသံုးခု ခြဲႏိုင္ပါသည္။
သမၼာဒိ႒ိ ႏွင့္ သမၼာသကၤပၸ-ကို ပညာဟူ၍၄င္း။
သမၼာ၀ါစာ၊ သမၼာကမၼႏၲ၊ သမၼာအာဇီ၀တို႔ကို သီလ ဟူ၍၄င္း။
သမၼာ၀ါယာမ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိ တို႔ကို သမာဓိ ဟူ၍၄င္း ခြဲထားပါသည္။

သမၼာဒိ႒ိကို ပထမေနရာ၌ ထားရျခင္းမွာ ယင္းသည္ လက္ေတြ႔ ဗုဒၶဘာသာတြင္ အေရးႀကီးေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
သီလ သမာဓိ ပညာ တို႔သည္ အရွင္ဗုဒၶေဃာသ၏ ၀ိသုဒၶိမဂ္က်မ္းတြင္ ခြဲျပထားေသာ အပိုင္းသံုးပုိင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဤအပိုင္းသံုးပိုင္းကို ၀ိနည္းပိဋက၊ သုတၱန္ပိဋက၊ အဘိဓမၼာပိဋက ဟူေသာ ပိဋကသံုးပံုတြင္ ေတြ႔ႏိုင္ပါသည္။ မည္သည့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွ် ဤအပိုင္းသံုးပိုင္းႏွင့္ ကင္း၍ ၾကာရွည္မတည္တံ႔ႏိုင္ပါ။ စင္စစ္ မဂၢင္ရွစ္ပါးသည္ ဗုဒၶ၏ေဒသနာေတာ္ အလံုးစံုကို အက်ဥ္းဆံုးပံုစံျဖင့္ အေစာဆံုး ေဖာ္ျပထားေသာ ေဖာ္ျပခ်က္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ယခုေလာက္ဆိုလွ်င္ ဗုဒၶကို ဘ၀ႏွင့္ပတ္သက္၍ အဆိုးျမင္၀ါဒသမားသက္သက္မဟုတ္ဘဲ ဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္ရာလမ္းကို ျပခဲ့ေသာ မဟာကရုဏာရွင္အျဖစ္ ေတြးမိၾကပါလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။ သင္တန္းသားတို႔သည္ ေကာင္းေကာင္းႀကီး သေဘာေတြ႔သြားၾကပါသည္။ ေနာက္ေျခာက္လအၾကာတြင္ ဘဲလိဳြက္ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားတို႔အား ယင္းတရားေတာ္ကို မိုးပ်ံတိုက္ႀကီး ဥပမာျဖင့္ပင္ ထပ္မံပို႔ခ်ျပန္ေသာ အခါ တံ႔ုျပန္မႈမွာ ပို၍ေကာင္းလာပါသည္။ ပရိသတ္ထဲမွာ မ်ားစြာေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ကၽြႏ္ုပ္ပို႔ခ်ခ်က္ ျပီးဆံုးေသာအခါ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ခ်ီးက်ဴးၾကပါသည္။

သင္တန္းရွိ ေက်ာင္းသားမ်ားအားျဖစ္ေစ၊ သီးသန္႔ေဆြးေႏြးၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအားျဖစ္ေစ၊ ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္းကို ခ်ီကာဂို၌ ကၽြႏ္ုပ္ေဟာေျပာရတိုင္း ဤဥပမာကို သံုးခဲ့ရပါသည္။ တႀကိမ္ေသာအခါတြင္ လြန္စြာ၀မ္းေျမာက္ႏွစ္ျခိဳက္ခဲ့ရပါသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္-ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ျဖစ္ခ်င္ၾကပါသည္-ဟု ပရိသတ္ထဲမွထ၍ ဆႏၵျပဳၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။

(ဦးေဖေမာင္တင္)
(ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၂-ခု ဒီဇဘၤာလ)

No comments: