Friday, December 11, 2009

ပဋာစာရာ မည္သညာ

ပဋာစာရီဟူ၍ ေျပာေလ့ေျပာထ ၾကားဖူးနား၀ ရွိခဲ့ၾကေသာ အမ်ိဳးသမီး၏ က်မ္းထြက္အမွန္မွာ ပဋာစာရာ ျဖစ္၏။ သို႔ရာတြင္ ထုိအမည္သည္လည္း ေမြးမိဘတို႔၏ ေပးခဲ့သည့္အမည္ရင္း မဟုတ္ပါေခ်။ လူငယ္လူရြယ္ ကာလသားမ်ားက ျပက္ရယ္ေျပာင္ေလွာင္ေသာ သေဘာျဖင့္ ေျပာဆိုရာက ထြက္လာသည့္အမည္ ျဖစ္ေပသည္။

သာ၀တၳိျမိဳ႔ေတာ္က ကုေဋေလးဆယ္ၾကြယ္၀ေသာ သူေဌးႀကီး၏ သမီးပ်ိဳးသည္ အိမ္ေစကၽြန္ လူပ်ိဳႏွင့္ ခ်စ္ႀကိဳက္မိရာက ဤမည္နာမကို ရရွိရန္ အေၾကာင္းဖန္လာခဲ့ေပသည္။ မိဘမ်ား၏ ေဒါသမ်က္မွန္ကို ေၾကာက္ရြံ႔ရသျဖင့္ မပဋာႏွင့္ ကိုဒါသတို႔သည္ လြတ္ရာ ကၽြတ္ရာ ထြက္ေျပးလာခဲ့ၾကျပီးလွ်င္ ေတာရြာေလး တရြာ၌ အေျခခ်ေနထိုင္ၾက၏။ ေတာရြာသဘာ၀အတိုင္း ဆင္းရဲပင္ပန္းစြာ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ၾကရ ေသာ္လည္း ကိုယ္ခ်စ္သူႏွင့္ ေပါင္းဆံုရသျဖင့္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ေနလာခဲ့ၾကေပသည္။

ဤသို႔ေနလာခဲ့ရာက မပဋာမွာ ကိုယ္၀န္ရွိလာ၏။ ကုိယ္၀န္ရင့္မာလာ၍ ဖြားခ်ိန္နီးလာေသာအခါ မိဘအိမ္သို႔ ျပန္၍ ေမြးဖြားလိုသျဖင့္ လင္ျဖစ္သူ ကိုဒါသကို လိုက္ပို႔ေပးဖို႔ ပူဆာ၏။ ကိုဒါသက လိုက္မပို႔ရဲသျဖင့္ မပဋာတေယာက္တည္း တိတ္တဆိတ္ ထြက္လာခဲ့ရာ ကိုဒါသကလည္း မေနသာ၍ လိုက္လာခဲ့ရ၏။ ေတာထဲမွာပင္ ေမြးဖြားျခင္းကိစၥ ျပီးစီးသြားသျဖင့္ မိသားစုသံုးဦးတို႔ အိမ္ျပန္လာခဲ့ၾက၏။

ဒုတိယကိုယ္၀န္ ရင့္မာလာခ်ိန္တြင္လည္း မပဋာသည္ သားအႀကီးေလးကို လက္ဆြဲကာ ေရွးနည္းတူ ထြက္လာခဲ့ျပန္၏။ ကိုဒါသ အမီလိုက္လာ၍ မၾကာမီမွာပင္ ကေလး ေမြးဖြား၏။ သို႔ရာတြင္ ဤအႀကိမ္မွာေတာ့ ပထမကေလးတုန္းကလို ေျခာက္ေျခာက္ေသြ႔ေသြ႔ မဖြားျမင္ရဘဲ မိုးႀကီးေလႀကီးႏွင့္ တိုးေနေတာ့၏။ မီးဖြားျပီးစ မိခင္ႏွင့္ ကေလးတို႔အတြက္ မိုးခိုစရာ ျပဳလုပ္ေပးရန္ ကိုဒါသသည္ ပဲကြပ္တလက္ျဖင့္ ေတာနက္ရာသို႔ ထြက္သြားခဲ့ရာ ေန၀င္ခ်ိန္အထိ ေရာက္မလာပါေခ်။

မပဋာသည္ တညလံုး သဲႀကီးမဲႀကီး ရြာခ်ေနသည့္ မိုးေအာက္တြင္ ကေလးႏွစ္ေယာက္ကို မိုးစိုသက္သာေစရန္ ေလးဖက္ေထာက္ ေနခဲ့ရ၏။ နံနက္လင္း၍ လင္သြားရာလမ္းေၾကာင္းအတိုင္း လိုက္ရွာသည္တြင္ ေတာင္ပို႔ တခုနား၌ လဲက်ေသဆံုးကာ မည္းပုပ္ေနသည့္ ကိုဒါသ ရုပ္အေလာင္းကို ေတြ႔လိုက္ရ၏။

ကိုဒါသတေယာက္ ငါတို႔အတြက္ ေျမြကိုက္ခံ ေသဆံုးသြားရွာပါေပါ့လား-ဟု ငုိေၾကြးျမည္တမ္းျပီးလွ်င္ မပဋာသည္ သားငယ္ကို ေပြ႔ခ်ီကာ သားႀကီးကို လက္ဆြဲလ်က္ ခရီးဆက္လာခဲ့၏။ အစိရ၀တီျမစ္နားသို႔ ေရာက္လာေသာအခါ ျမစ္ကမ္းပါးမွာ ေခတၱရပ္နား၏။ တညလံုး ရြာခ်ထားသည့္ မိုးႀကီးေၾကာင့္ အစိရ၀တီျမစ္ တခုလံုုး ေရေတြျပည့္ေန၏။ ေရစီးကလည္း သန္လွ၏။

ထို႔ေၾကာင့္ ကေလးႏွစ္ေယာက္လံုးႏွင့္ မကူးရဲသျဖင့္ ပထမဦးစြာ သားငယ္ကေလးကို တဖက္ကမ္းသို႔ပို႔ကာ ပုဆိုးေဟာင္းထဲမွာ သိပ္ထားလိုက္ရ၏။ တဖက္ကမ္းမွာ က်န္ေနခဲ့သည့္ သားအႀကီးကေလးကို ျပန္သယ္ဖို႔ ျပန္ကူးအလာ ေရလယ္အေရာက္တြင္ ေကာင္းကင္အျမင့္မွာ ပ်ံ၀ဲေနသည့္ သိန္းငွက္ႀကီးက ထိုးဆင္းလာ၏။

ပုဆိုးထဲက ကေလးငယ္ေလး နီတာေထြးကို စားစရာ သားတစ္အမွတ္ျဖင့္ သုတ္ခ်ီရန္ ႀကိဳးစား၏။ ဤတြင္ ပဋာစာရာသည္ သိန္းငွက္ႀကီးကို လက္ခုပ္လက္၀ါးတီး၍ ေျခာက္လွန္႔၏။ သို႔ရာတြင္ သိန္းငွက္ႀကီးက လံုး၀အမႈမထားဘဲ ကေလးငယ္ကေလးကို သုတ္ခ်ီသြားေတာ့၏။ ထိုခဏေလးမွာပင္ ကမ္းပါးေပၚ က်န္ခဲ့သည့္ သားအႀကီးကေလးကလည္း မိမိကို မိခင္ကေခၚသည္ ထင္မွတ္၍ ေရထဲသို႔ ဆင္းလိုက္ရာ ေရစီးၾကမ္းၾကမ္းမွာ ေမ်ာပါသြားရွာေလေတာ့သည္။

ခ်စ္လွစြာေသာ သားကေလးႏွစ္ေယာက္လည္း ေရွ႔ဆက္ေနာက္ဆင့္ ဆံုးခဲ့ၾကရျပီ။ ခ်စ္ခင္တြယ္တာ အားကိုးရာျဖစ္ေသာ ကိုဒါသလည္း မရွိေတာ့ျပီ။ မပဋာမွာ ငိုျပီးရင္း ငိုပြဲႏွင့္သာ တိုးေနရေခ်ျပီ။ စိုးရိမ္ပူေဆြး ငိုေၾကြးရင္းႏွင့္ပင္ ေနာက္ဆံုး အားကိုးရာ မိဘမ်ားထံ အေရာက္သြားဖို႔က ရွိေနေသးသျဖင့္ အားခဲ၍ ေလွ်ာက္လာခဲ့ရ၏။ သာ၀တၳိျမိဳ႔ေတာ္ႀကီးနားအေရာက္တြင္ အသုဘကိစၥတခုႏွင့္ တိုးမိေန၏။ ထူးထူးျခားျခား လူေသအေလာင္းသံုးခုကို ထင္းမီးပံုတခုတည္းမွာ မီးသျဂႋဳဟ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရသျဖင့္ လူတေယာက္ကို ေမးၾကည့္မိ၏။
ဤတြင္ ထိုသူက ညတုန္းက သည္းထန္စြာရြာခဲ့ေသာ မိုးေၾကာင့္ တိုက္တလံုး ပ်ိဳက်ကာ သူေဌးႀကီး၊ သူေဌးကေတာ္ႀကီးႏွင့္ သားျဖစ္သူတို႔ ေသဆံုးသြား၍ ယခုတျပိဳင္တည္း သျဂႋဳဟ္ေနရေၾကာင္း ေျပာျပလိုက္၏။ တျပိဳင္တည္း ေသဆံုးရသည့္ သူေဌးမိသားစုသည္ကား မပဋာ၏ မိဘႏွစ္ပါးႏွင့္ ေမာင္ငယ္တို႔ပါတည္။

မိဘႏွစ္ပါးႏွင့္ ေမာင္ငယ္တို႔အေၾကာင္း ေျပာသံမ်ားအဆံုး၌ ပဋာစာရာသည္ သတိလက္လြြတ္ ျဖစ္သြားေတာ့၏။ ခင္ပြန္းသည္ႏွင့္ သားႏွစ္ေယာက္ ဆံုးစဥ္တုန္းက မိဘေမာင္ဘြား အားကိုးစိတ္ျဖင့္ တင္းခံထားခဲ့ေလသမွ် ယခုေတာ့ ဗုန္းဗုန္းလဲသြားရေခ်ျပီ။ ကိုယ္ခႏၶာႀကီးက ေရာက္တတ္ရာရာ သြားလာလႈပ္ရွားေနေသာ္ျငားလည္း သူ႔စိတ္ကေတာ့ ပရမ္းပတာ ျဖစ္သြားရေခ်ျပီ။

ရွက္ရ႔ရြံ႔ရေကာင္းမွန္း မသိ၊ ပရမ္းပတာ လမ္းတကာေလွ်ာက္သြားေန၍ပင္ လူငယ္လူရြယ္ ကားလသားမ်ားက ပဋာစာရာ-ဟု အေျပာင္အျပက္ အမည္ေပးလိုက္ၾက၏။ ပတ္၀န္းက်င္တခုလံုးက ဤအမည္ျဖင့္ ေခၚေ၀ၚလာၾကေသာေၾကာင့္ ကာယကံရွင္ကိုယ္တိုင္ကပါ ဤအမည္ကို လိုလိုလားလား ခံယူထားလိုက္ပါေတာ့သည္။

အျပင္းထန္ဆံုး ေလာကဓံဆိုးႀကီးမ်ားႏွင့္ ဆက္တိုက္တိုးခဲ့ရသည့္ ပဋာစာရာ၏ ကံၾကမၼာသည္ ေဇတ၀န္ ေက်ာင္းေတာ္ေရာက္လာသည္တြင္ကား အေကာင္းဘက္သို႔ ဦးလွည့္လာေတာ့၏။ ထိုေန႔ေန႔လယ္တြင္ ဘုရားရွင္သည္ ေရာက္လာသမွ် ပရိသတ္တို႔အား တရားျပသ ဆိုဆံုးမေတာ္မူေန၏။ ပရိသတ္အစြန္အဖ်ားသို႔ ပဋာစာရာ ေရာက္လာသည္တြင္ မဟာကရုဏာ ျပ႒ာန္းေသာ အသံေတာ္ျဖင့္ ပဋာစာရာ လာေလာ့-ဟု ေခၚေတာ္မူလိုက္၏။

ဘုရားရွင္ေခၚသံကို ၾကားလိုက္ရသည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ ပဋာစာရာ၏ စိတ္အစဥ္တြင္ သတိျပန္၀င္လာ၏။ အရွက္အေၾကာက္မ်ား ကပ္လာၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း က်ဳံ႔က်ဳံ႔ထိုင္ကာ လက္အုပ္ခ်ီထားလိုက္၏။ အနီးအပါးမွာရွိေသာ ဥပါသကာႀကီးတေယာက္က မိမိ၏ အေပၚရံုတဘက္ကို ေပးလိုက္သျဖင့္ ပဋာစာရာမွာ ပရိသတ္မ်ားႏွင့္အတူ တရားနာခြင့္ ရလာေပသည္။

ဘုရားရွင္က စိုးရိမ္ပူေဆြး ငိုေၾကြးရျခင္းအေၾကာင္းကို ေမးျမန္းေတာ္မူရာ ပဋာစာရာက ျဖစ္ေၾကာင္းကုန္စင္ကို ငိုသံေရာစြက္၍ ေလွ်ာက္ထား၏။ ဤတြင္ ဘုရားရွင္က-
န သႏၲိ ပုတၱာ တာဏာယ၊ န ပိတာ နာပိ ဗႏၶ၀ါ။
အႏၲေကနာဓိပႏၷႆ၊ နတၳိ ဉာတီသု တာဏတာ။
ဧတမတၳ၀သံ ဉတြာ၊ ပ႑ိေတာ သီလသံ၀ုေတာ။
နိဗၺာနဂမနံ မဂၢံ၊ ခိပၸေမ၀ ၀ိေသာဓေယ။
ဤဂါထာႏွစ္ပုဒ္တို႔ျဖင့္ ေဟာၾကားဆံုးမေတာ္မူ၏။

ဤဂါထာတို႔၏ ျမန္မာျပန္ အနက္အဓိပၸါယ္မွာ-
ေသေဘးႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေတြ႔ေနရေသာသူမွာ မေသရေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္တားဆီးေပးႏိုင္သည့္ သားသမီးတို႔လည္း မရွိကုန္။
မိဘတို႔လည္း မရွိကုန္။ မိတ္ေဆြမ်ားလည္း မရွိကုန္။ အေဆြအမ်ိဳးတို႔မွာလည္း ေစာင့္ေရွာက္ေပးႏိုင္စြမ္း မရွိေခ်။
ပညာရွိေသာသူသည္ကား ဤသို႔ေသာ အနက္အဓိပၸါယ္ကို ေကာင္းစြာသိသည္ျဖစ္၍ သီလကိုစင္ၾကယ္စြာ ေစာင့္သံုးလ်က္ နိဗၺာန္သြားေၾကာင္း ေကာင္းျမတ္ေသာလမ္းကို လ်င္ျမန္ေဆာစြာ သုတ္သင္ေပးရာ၏။

ပဋာစာရာသည္ ဤေဒသနာတို႔ကို ၾကားနာရင္းကပင္ မိမိ၏ ရုပ္နာမ္ခႏၶာတို႔ကို လကၡဏာယာဥ္သံုးပါးသို႔ တင္၍ ၀ိပႆနာရႈေလရာ ဂါထာမ်ားအဆံုးမွာပင္ ေသာတာပတၱိဖိုလ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္ေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ပဋာစာရာသည္ ဘိကၡဴနီမ်ားထံတြင္ ရဟန္းမအျဖစ္ကို ခံယူကာ ဆက္လက္၍ ၀ိပႆနာကမၼ႒ာန္း စီးျဖန္းေနစဥ္ ဘုရားရွင္၏ ေဒသနာေတာ္ကို ၾကားနာရသျဖင့္ အရဟတၱဖိုလ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္ကာ ၀ိနယဓရ ဧတဒဂ္ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ ရဟႏၲာေထရီမႀကီးအျဖစ္ ထင္ရွားလာေပသည္။

( ငိုေၾကြးမယွဥ္ စိတ္ၾကည္လင္ )
ဒီဃနိကာယ္၊ မဟာ၀ဂ္၊ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္ အ႒ကထာ၌ ညႊန္းရံုညႊန္းျပထားသည့္ ၀တၳဳကို ဓမၼပဒ အ႒ကထာမွ ထုတ္ႏုတ္တင္ျပလိုက္ပါသည္။
န သႏၲိ ပုတၱာ တာဏာယ-စေသာ ဂါထာႏွစ္ပုဒ္မွာလည္း ဓမၼပဒပါဠိေတာ္တြင္ အရွင္မ ပဋာစာရာအား ေဟာၾကားေသာ တရားအျဖစ္ ပါရွိပါသည္။ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္ အ႒ကထာတြင္ ေရွ႔ဂါထာတပုဒ္သာ ျပဆိုထားသျဖင့္ ဂါထာစံုသြားေအာင္ ဓမၼပဒပါဠိေတာ္အတိုင္း ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။

သတိပ႒ာန္တရား ပြားမ်ားရျခင္းေၾကာင့္ ရရွိႏိုင္သည့္ အက်ိဳးအဆင့္ဆင့္တို႔တြင္ (ေသာက ပရိေဒ၀ါနံ သမတိကၠမာယ) စိုးရိမ္ပူေဆြး ငိုေၾကြးျခင္းမွ ေက်ာ္လြန္ဖယ္ရွားျခင္းငွါ -ဟူေသာ အက်ိဳးတရားထဲက ငိုေၾကြးမယွဥ္ စိတ္ၾကည္လင္ရပံုအပိုင္းကို ဥပမာသာဓက ျပဆိုထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

သႏၲိအမတ္ႀကီး ၀တၳဳတုန္းကအတိုင္းပင္ ဤ၀တၳဳအတြက္လည္း အ႒ကထာက ရွင္းျပထားပါေသးသည္။ ဓမၼပဒအ႒ကထာ၌ ပဋာစာရာသည္ န သႏၲိ ပုတၱာ တာဏာယ-စေသာ ဂါထာႏွစ္ပုဒ္ကို ၾကားနာရသျဖင့္ ေသာတာပန္ျဖစ္သြားပံု ျပဆိုထားရာ သတိပ႒ာန္ႏွင့္ မဆိုင္သလို အဓိပၸါယ္ေကာက္ယူမွာ စိုးရ၏။

တကယ္ေတာ့ျဖင့္ နိဗၺာန္ကို သစၧိကရဏ ကိစၥျဖင့္ ဧကန္အာရံုျပဳေသာ မဂ္ဉာဏ္၊ ဖိုလ္ဉာဏ္ ေပၚေပါက္ေရးတြင္ ၀ိပႆနာသည္ တခုတည္းေသာ လမ္းေၾကာင္းျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း မဟာသတိပ႒ာနသုတ္ ပါဠိေတာ္တြင္ (ဧကာယေနာ အယံ ဘိကၡေ၀ မေဂၢါ) စသည္ျဖင့္ အတိအလင္း ေဟာျပထား၏။ မဂ္ဉာဏ္ ဖိုလ္ဉာဏ္သို႔ ေရာက္ေအာင္ ေရွ႔က လမ္းထြင္ေပးရေသာ သေဘာရွိေန၍ ၀ိပႆနာကို ပုဗၺဘာဂမဂ္ဟူ၍ ေခၚဆိုရ၏။

ဘုရားရွင္၏ ဂါထာႏွစ္ပုဒ္ကို ၾကားနာရင္းကပင္ ပဋာစာရာသည္ ကာယ၊ ေ၀ဒနာ၊ စိတၱ၊ ဓမၼ တည္းဟူေသာ ကမၼ႒ာန္းအာရံု ေလးမ်ိဳးအနက္က တမ်ိဳးမ်ိဳးကို လကၡဏာယာဥ္သို႔ တင္ကာ သတိပ႒ာန္တရား ပြားမ်ားခဲ့၏။ တရားနာရရံုျဖင့္ ေသာတာပန္ျဖစ္သြားျခင္း မဟုတ္၊ တရားနာရင္း သတိပ႒ာန္တရား ပြားမ်ား၍သာ ဉာဏ္အလင္းရသြားေၾကာင္း အ႒ကထာက ရွင္းျပထားေပသည္။

( ၀ဏၰသီရိ)
( ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၂-ၾသဂုတ္လ)

No comments: