Friday, December 18, 2009

ဘုရားေစတီပုထိုးတို႔တြင္ ေတြ႔ျမင္ရေသာ ဘီလူးရုပ္ႏွင့္ ရုပ္တုမ်ား

ဗုဒၶဘာသာ ဘုရားေစတီပုထိုးတို႔တြင္ ဘီလူးရုပ္မ်ားကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါသည္။ အခ်ိဳ႔ေသာ ေစတီပုထိုးတို႔တြင္၄င္း၊ ပန္း၀န္းက်င္ရွိ ေက်ာက္ပန္း ေက်ာက္ခက္စသည္တို႔တြင္၄င္း ဘီလူးရုပ္တုမ်ားကို ေတြ႔ရပါသည္။ ယင္းဘီလူးရုပ္တုမ်ား၏ ႏႈတ္ခံတြင္းမွ ပန္းခက္၊ ပန္းဆိုင္းမ်ား တြဲလဲထြက္က်ေနပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ယင္းရုပ္တုမ်ားကို ဘီးလူးပန္းကိုက္၊ ဘီလူးပန္းဆြဲဟု ေခၚတြင္ပါသည္။ ေစတီပုထိုးတို႔၏ ပရိ၀ုဏ္တြင္လည္း ဘီလူးရုပ္တုမ်ားကို ေတြ႔ျမင္ရပါသည္။

ဘီလူးႏွင့္ သက္ဆိုင္သည္တို႔ကို ရွင္းလင္းေျပာျပလိုပါသည္။
ဘီလူးမွာ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စား ရွိေပသည္။
(၁) ပထမတမ်ိဳးမွာ ရိုးရိုးဘီလူးျဖစ္၍ လူ႔ျပည္၊ ေတာေတာင္တို႔တြင္ က်င္လည္က်က္စားကာ ေနရသည့္ လူသားစား ဘီလူးမ်ိဳး ျဖစ္၏။ ယင္းတို႔မွာ အပါယ္ဘံုဘ၀၌ ပဋိသေႏၶေနသူမ်ားျဖစ္ကာ တန္ခိုးလည္းမႀကီး၊ မဂ္ဖိုလ္လည္း မရႏိုင္ပါ။ ယင္းတို႔ကို သာမန္ေတာဘီလူးဟု ေခၚတြင္ပါသည္။

ဥပမာေဆာင္ရလွ်င္-ေသာတၳိေသန သမၻဴလဇာတ္ေတာ္ပါ တာေနာယကၡဘီလူးမွာ ဤအမ်ိဳးအစား ျဖစ္သည္။
ပဥၥာ၀ုဓ ဇာတကတြင္ ပါရွိေသာ ေစးကပ္သည့္အေမြးမ်ားရွိေသာ ဘီလူးမွာလည္း ဤအမ်ိဳးအစားပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ဥမဂၤဇာတကပါ ကေလးကို စားလို၍ လုေျပးေသာ ဘီလူးမသည္လည္း ထို႔အတူပင္ ျဖစ္၏။

(၂) ဒုတိယအမ်ိဳးအစားမွာ-နတ္ဘီလူး ျဖစ္ပါသည္။ ဤအမ်ိဳးအစားမွာ တန္ခိုးဣဒၶိပါဒ္ ရွိ၏။ သာတာဂီရိ၊ ေဟမ၀တ စသည္တို႔မွာ စတုမဟာရာဇ္ မ်ိဳးႏြယ္မ်ား ျဖစ္ၾက၍ တန္ခိုးလည္း ရွိကာ မဂ္ဖိုလ္ကိုလည္း ရႏိုင္ပါသည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ေအာင္ျခင္းရွစ္ပါးတြင္ ပါရွိေသာ အာဠာ၀က ဘီလူးမွာလည္း ဘုရားရွင္အား အံတုဖက္ျပိဳင္ေသာ္လည္း ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ အဆံုးအမကို ခံယူရသည့္ နတ္ဘီလူးပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ယင္းနတ္ဘီလူးမ်ားမွာ မိမိကိုယ္ပိုင္ စံနန္းေတာ္မ်ား၊ ဗိမာန္မ်ားႏွင့္ ေနႏိုင္ၾကပါသည္။ ၀ိဓူရဇာတ္ေတာ္လာ ပုဏၰကဘီလူးမွာလည္း ဤအမ်ိဳးအစားပင္ ျဖစ္ေပသည္။

ပရိတ္ႀကီး ၁၁-သုတ္တြင္ ပါရွိေသာ အာဋာနာဋိယသုတ္၌ ဥတၱရသၼႎ ဒိသာဘာေဂ၊ သႏၲိ ယကၡာ မဟိဒၶိကာ-ဟု ေတြ႔ႏိုင္ပါသည္။ ယကၡာ-ရကၡိဳသ္တို႔၏ အဓိပၸါယ္မွာ ဘီလူးျဖစ္၏။ သႏၲိ ယကၡာ မဟိဒၶိကာ-ဟု ပါရွိသျဖင့္ တန္ခိုးဣဒၶိပါဒ္ ရွိၾကေသာ နတ္ဘီလူးမ်ားဟု သိရွိရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ-သာသနာတြင္ ဘီလူးသည္ အလြန္အေရးပါေသာ က႑မွ ပါ၀င္ေၾကာင္းမွာ ထင္ရွားလွေပသည္။

ဘုရားေစတီ ပုထိုးတို႔တြင္ ေတြ႔ရွိရေသာ ဘီလူးရုပ္တုမ်ားမွာ ဒုတိယအမ်ိဳးအစားျဖစ္ေသာ နတ္ဘီလူးမ်ားဟု ယူွဆႏိုင္ပါသည္။
အညံ႔စားျဖစ္ေသာ ေတာဘီလူးမ်ားကို မ်ားေသာအားျဖင့္ ေဆးေရးပန္ခ်ီတို႔တြင္ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါသည္။
ဘီလူးမရုပ္တုကို အနည္းငယ္သာ ေတြ႔ရပါသည္။ ကၽြန္မ ေတြ႔ဖူးေသာ ဘီလူးမရုပ္တုမွာ က်ိဳက္လတ္ျမိဳ႔ရွိ စႏၵမုနိဘုရား အ၀င္၀တြင္ ရွိပါသည္။ ဤဘီလူးမရုပ္တု၏ ဦးေခါင္းထက္၌ ေက်ာက္ပ်ဥ္ကို ရြက္ထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ေအာက္ေျခ၌ စႏၵမုခီဘီလူးမဟု စာတန္းပါရွိသည္။

ေရႊတိဂံုဘုရား ပရိ၀ုဏ္တြင္လည္း ဘီလူးမရုပ္တု တခု ရွိေၾကာင္း သိရွိရပါသည္။ အျခားဘီလူးမ ရုပ္တုတခုမွာ ေရႊကူႀကီးဘုရားအနီးရွိ ေစာမြန္လွေစတီ၌ ေတြ႔ရွိႏိုင္ပါသည္။ ေရႊကူႀကီးဘုရားကို အေနာ္ရထာမင္း တည္ထားခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။ ထိုဘီလူးမရုပ္တုမွာ ဘီလူးမ မယ္ကု၀ဏ္ရုပ္တုဟု သိရွိရပါသည္။ ဘီလူးမ၏ ေခါင္းထက္၌ ေက်ာက္ဗန္းကို ရြက္ထားသည္ကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ ဘီလူးမရုပ္တု အနည္းငယ္မွ်သာ ေတြ႔ရွိရပါသည္။

ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈတြင္ ဘီလူးတို႔သည္ တခန္းတက႑မွ ပါ၀င္ေၾကာင္းမွာ ထင္ရွားလွေပသည္။ ျမန္မာ့အႏုပညာေလာက၌ ဘီလူးခန္း ပါ၀င္ေနသည္ကို သိရွိႏိုင္ပါသည္။ ဘုရား ေစတီပုထိုးတို႔တြင္ ဘီလူးရုပ္တုမ်ားကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ၾက၍ ပန္းခ်ီေဆးေရးတို႔တြင္လည္း ဘီလူးရုပ္တုမ်ား ပါရွိပါသည္။

ထို႔ျပင္ ျမန္မာ့သဘင္ေလာကတြင္ အျမင့္သဘင္္ဟု ေခၚတြင္သည့္ ရုပ္ေသးသဘင္၌လည္း ဘီလူးပါ၀င္သည္ကို သိရွိရပါသည္။ တိုင္းျပည္တည္ေထာင္ရာ၌ ၀န္အက (မွဴးမတ္အက)၊ အပ်ိဳးေတာ္အက၊ ေဇာ္အက စသည္တို႔ကို ရုပ္ေသးသဘင္၌ ကျပရာတြင္ ဘီလူးအကလည္း ပါရွိေၾကာင္းမွာ အထင္အရွားပင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈတြင္ ဘီလူးမ်ားသည္ အေရးပါ အရာေရာက္ကာ တခန္းတက႑မွ ပါ၀င္ေနသည္ကို သိရွိႏိုင္ေပသည္။

(တကၠသိုလ္ ေခမာ-က်ဳိက္လတ္)
( ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၂-ခု ဒီဇဘၤာလ)

No comments: