Monday, January 18, 2010

သရဏဂံု ညစ္ညဴးေၾကာင္းတရား (၂)

( ယခင္လမွ အဆက္)

ပရိသတ္အေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔-
ဘုရား တရား သံဃာကို အာရံုျပဳမိ၍ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သဒၶါအရွင္းခံရွိေသာ သမၼာဒိ႒ိ-ေကာင္းေသာအယူသည္။ သရဏံ-သရဏမည္ပါေပ၏။ ထို ဘုရား တရား သံဃာကို ယံုၾကည္သိမွတ္ ဆည္းကပ္တဲ့ သဒၶါကို အရင္းခံလို႔ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သမၼာဒိ႒ိကို ေျဖာင့္မွန္ေသာ အယူလို႔ေခၚတယ္။

ပုညကိရိယာ၀တၳဳ ၁၀-ပါးမွာ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ၊ အပစာယန၊ ေ၀ယ်ာ၀စၥ၊ ပတၱိဒါန၊ ပတၱာႏုေမာဒန၊ ဓမၼႆ၀န၊ ဓမၼေဒသနာ၊ ဒိ႒ိဇုကမၼ-လို႔ ေခၚတယ္။
ဒီ ၁၀-ခုကို ပုညကိရိယာ၀တၳဳ ၁၀-ပါးလို႔ ေခၚတယ္။ ေကာင္းမႈျပဳျခင္းရဲ႔ အရင္းခံ ၁၀-ခု။ ေနာက္ဆံုးမွာ ဒိ႒ိဇုကမၼ-အယူေျဖာင့္မွန္ျခင္း။ အယူေျဖာင့္မွန္ျခင္းဆိုတာ ဘာလဲလို႔ေမးရင္ ဒီေနရာမွာ ဘုန္းႀကီးတို႔ ေျပာခ်င္တာက အယူေျဖာင့္မွန္မႈဆိုတာက ရတနတၱယသမၼာဒိ႒ိ လို႔မွတ္ပါ။

ကုသိုလ္ေကာင္းမႈျပဳတဲ့ေနရာ၊ ဒါနမႈျပဳတဲ့ ေနရာမွာေတာ့ ဘုန္းႀကီးတို႔ပရိသတ္ဟာ သမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိလို႔ ဘုန္းႀကီးတို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ကိုးကြယ္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္၊ ကိုးကြယ္မႈနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ရတနတၱယ သမၼာဒိ႒ိျဖစ္တယ္။ အဲဒါကို ဒိ႒ိဇုကမၼ-လို႔ ေခၚတယ္။ ဒိ႒ိ-အယူ။ ဥဇုကမၼ-ေျဖာင့္မွန္တဲ့အလုပ္။ အယူေျဖာင့္မွန္တဲ့အလုပ္ ဆိုတာ ဘယ္ကစလုပ္ရမလဲ။ ဘုရား တရား သံဃာကို အားကိုးရာအစစ္အျဖစ္နဲ႔ ယံုၾကည္ သိမွတ္ ဆည္းကပ္တာက စတယ္။

ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ၁၀-ခုမွာ ထိပ္ဆံုးက ဒိ႒ိဇုကမၼကို ထားတယ္။ အယူေျဖာင့္မွန္မႈသာ မရွိရင္ အလွဴေပးေကာ ေျဖာင့္ဦးမလား။ သီလေဆာက္တည္မႈေကာ မွန္ပါဦးမလား။ မေျဖာင့္ပါဘူး။ ဘာ၀နာေကာ ေျဖာင့္ဦးမလား။ မေျဖာင့္ပါဘူး။ အယူမေျဖာင္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ ေ၀ယ်ာ၀စၥလုပ္ေတာ့ေရာ မွန္ပါဦးမလား။ မမွန္ႏိုင္ပါ။ တသီႀကီး သြားတယ္။ ဘယ္ဟာမွမေျဖာင့္ေတာ့ဘူး။ ဒိ႒ိဇုကမၼ ဖယ္လိုက္ရင္ ေရွ႔ကလုပ္ငန္း ၉-ခုဟာ တခုမွ ေျဖာင့္တာ မရွိေတာ့ဘူး။

ဒါနလဲပဲ ရတနတၱယ သမၼဒိ႒ိမပါရင္ ဒီဒါနလဲ မေျဖာင့္မွန္ႏိုင္ဘူး။ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ၊ အပစာယန၊ ေ၀ယ်ာ၀စၥ၊ ပတၱိဒါန၊ ပတၱာႏုေမာဒန၊ ဓမၼႆ၀န၊ ဓမၼေဒသနာ ဆိုတဲ့ ေရွးကေကာင္းမႈ ၉-ပါးလံုး အယူေျဖာင့္မွန္မႈကို အေျခမခံၾကရင္ေတာ့ (ဘုန္းႀကီးတို႔ပရိသတ္ ဒီအခ်က္ကို အေလးအနက္ သတိထားပါ)။ ဒိ႒ိဇုကမၼ-အယူေျဖာင့္မွန္မႈသာ အေျခမခံၾကရင္ အလွဴေပးလဲ မေျဖာင့္ဘူး။ သီလေဆာက္တည္လဲ မေျဖာင္ဘူး။ ဘာ၀နာအားထုတ္လဲ မေျဖာင့္ဘူး။ အပစာယန-ရိုေသတယ္၊ ရိုေသတယ္ေျပာေပမဲ့ အယူမေျဖာင့္မွန္တဲ့ လူေတြရဲ႔ ရိုေသျခင္းဟာ ေလာက၀တ္ေလာက္ပဲ ရွိတယ္။ ဘုန္းႀကီးကိုေတြ႔လို႔ ရိုေသေပမဲ့ အယူမေျဖာင့္သူတို႔ရဲ႔ ရိုေသျခင္းသည္ ေလာက၀တ္ပဲ၊ ဓမၼ၀တ္ မဟုတ္ဘူး။

ေ၀ယ်ာ၀စၥေတြကို ေဆာင္ရြက္ေနၾကတယ္။ စာျပန္ပြဲႀကီး ဆင္ႏႊဲေဆာင္ရြက္ေနၾကတယ္။ ဘုရား တရား သံဃာကို မယံုဘဲနဲ႔ ဒီေ၀ယ်ာ၀စၥ လုပ္တာဟာ ေလာက၀တ္ေလာက္ပဲ ရွိတယ္။ ေျဖာင့္မွန္ေသာ ေ၀ယ်ာ၀စၥ မဟုတ္ဘူး။ သာဓု သာဓု ေခၚတယ္။ ပတၱာႏုေမာဒန ျဖစ္တယ္။ အယူမွ မေျဖာင့္ဘဲနဲ႔ သာဓုေခၚတာေကာ ေျဖာင့္ပါဦးမလား။ မေျဖာင့္ႏိုင္ပါဘူး။ ဓမၼေဒသနာ-တရားေတာ့ ေဟာေတာ့ေဟာသားပဲ။ အယူမေျဖာင့္ဘဲနဲ႔ ေဟာေတာ့ ဒီတရားေကာ ေျဖာင့္မလား။ မေျဖာင့္ပါဘူး။ တရားနာတယ္။ ဓမၼႆ၀န-ျဖစ္တယ္။ အယူမေျဖာင့္သူရဲ႔ တရားနာျခင္းသည္ ေျဖာင့္မွန္ေသာ တရားနာျခင္း ျဖစ္ဦးမလား။ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူူး။ ဒိ႒ိဇုကမၼ-ဒီတလံုး ျဖဳတ္လိုက္ရင္ ေရွ႔ကလုပ္ငန္း ၉-ခုလဲ မေျဖာင့္မွန္ေတာ့ဘူး။ သေဘာက်ေအာင္ မွတ္ထား။

ရတနတၱယ သမၼာဒိ႒ိသည္ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ၁၀-မ်ိဳးတို႔မွာ အေျခခံအက်ဆံုးပဲဆိုတာ မွတ္မိပါေစ။ အဲဒါေၾကာင့္ သဒၶါအရင္းခံေသာ သမၼာဒိ႒ိသည္ ဗုဒၶဘာသာ သူေတာ္စင္တို႔ရဲ႔ ဘာသာေရးလုပ္ငန္း ၁၀-မ်ိဳးတို႔တြင္ အယူေျဖာင့္မတ္ျခင္း ဒိ႒ိဇုကမၼလို႔ မုခ်က်ိန္းေသ ဆိုအပ္ပါေပသတည္း။

ယခု ပရိသတ္အေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔ သေဘာေပါက္ၾကတာက ရတနတၱယသမၼာဒိ႒ိတဲ့။ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာသံုးပါးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သဒၶါရယ္၊ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ရယ္၊ ဒီတရားႏွစ္လံုး။ ရတနာ ၃-ပါးကို ယံုၾကည္တဲ့ သဒၶါ၊ မွန္ကန္ေသာ အယူအဆဆိုတဲ့ သမၼာဒိ႒ိ၊ ဒီ သဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိ ၂-ပါး ရတနာသံုးပါးအေပၚမွာ ပ်က္ခဲ့ျပီဆိုရင္ သရဏဂံုလဲ ပ်က္ျပီေပါ့။ သဒၶါတရားေတြ နည္းနည္းေတာ့ မပ်က္ေသးဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဟိုက ဒီက အစြန္းအထင္း အညစ္အေထးေလးေတြ ၀င္လာတယ္ဆိုရင္ သရဏဂံု ညစ္ႏြမ္းတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။ ရတနတၱယ သမၼာဒိ႒ိ-ညစ္ႏြမ္းျပီဆိုရင္ သရဏဂံုလဲ ညစ္ႏြမ္းတာပဲ။ သဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိ ညစ္ႏြမ္းရင္ သရဏဂံု ညစ္ႏြမ္းတယ္။ ဒီသဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိ ပ်က္ျပီဆိုရင္ သရဏဂံု ပ်က္စီးတယ္။ သရဏဂံု ညစ္ညဴးေၾကာင္း၊ သရဏဂံု ပ်က္စီးေၾကာင္းကို ဘုန္းႀကီးတို႔ပရိသတ္ ဒီေနရာမွာ သိဖို႔လုိအပ္လာျပန္တယ္။ အေၾကာင္းအက်ိဳးက ဆက္မိသြားျပီ။

ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ-ဆိုတာ တရားကိုယ္ကလဲ သဒၶါအရင္းခံေသာ သမၼာဒိ႒ိ ျဖစ္တယ္။ မွတ္မိပါေစ။ ဓမၼံ သရဏံ ဂစၧာမိ-ဆိုတာ၊ သံဃံ သရဏံ ဂစၧာမိ ဆိုတာ သဒၶါအရင္းခံေသာ သမၼာဒိ႒ိပဲ။ ပုညကိရိယာ၀တၳဳ ၁၀-ပါးတြင္ သူ႔ကို ဒိ႒ိဇုကမၼလို႔ ေခၚတယ္။ ျမန္မာလိုေျပာေတာ့ အယူေျဖာင့္တယ္ဆိုတာ ဒီယံုၾကည္မႈဆိုတဲ့ သဒၶါ၊ မွန္ကန္တဲ့ ေကာင္းမြန္တဲ့ အယူဆိုတဲ့ သမၼာဒိ႒ိ ရွိမွ အယူေျဖာင့္တယ္။

သရဏဂံု ပ်က္စီးျခင္းဆိုတာ အျပစ္ရွိေသာ ပ်က္စီးျခင္း၊ အျပစ္မရွိေသာ ပ်က္စီးျခင္း ဆိုျပီး ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စား ရွိတယ္။ ေလာကီသရဏဂံု ပ်က္စီးျခင္းသည္ သ၀ိဇၨာေဗဒ၊ အန၀ိဇၨာေဗဒ။ အျပစ္ရွိေသာ ပ်က္ျခင္း၊ အျပစ္ကင္းေသာ ပ်က္ျခင္းဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ အျပစ္ကင္းေသာ ပ်က္စီးျခင္းဆိုသည္ကေတာ့ ေသတဲ့အခါက်ေတာ့ ပ်က္တဲ့သရဏဂံုကို အန၀ိဇၨာေဗေဒါ-အျပစ္ကင္းေသာ ပ်က္စီးျခင္းဟု ဆိုအပ္ေပတယ္။

ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ-လို႔ ဆိုထားတဲ့ပုဂၢိဳလ္သည္ ေသာတာပန္သာ မျဖစ္ေသးရင္ ပုထုဇဥ္အေနနဲ႔ ေဆာက္တည္ထားတဲ့ သရဏဂံုကို ေလာကီသရဏဂံုလို႔ ေခၚတယ္။ အဲဒီပုထုဇဥ္တို႔၏ ေလာကီသရဏဂံုဟာ ေသတဲ့အခါက်ေတာ့ ပ်က္တယ္။ ေနာက္ဘ၀ကို ကူးမလိုက္ဘူး။ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္တို႔ရဲ႔ သရဏဂံုကေတာ့ ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ-ဆိုဆုိ မဆိုဆို ေနာက္ဘ၀ကို ကူးျပီးေတာ့ လိုက္တယ္။ ေသလဲ မပ်က္ဘူး။

ဒီကေန႔ ဗုဒၶဘာသာသူေတာ္စင္တို႔ ေသာတာပတၱိမဂ္ဖိုလ္ မရၾကေသးခင္ ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ-ဆိုတဲ့ သရဏဂံုဟာ တကယ္ပဲ စြဲစြဲျမဲျမဲ ယံုၾကည္ရတယ္ထား။ ဘယ္အထိ စိတ္ခ်ရသလဲဆိုေတာ့ ေသခါနီးအထိ စိတ္ခ်ရတယ္။ ေသျပီးရင္ ဒီသရဏဂံုက ဟိုဘက္မလိုက္ေတာ့ဘူး။ ဟိုဘက္ဘ၀ သရဏဂံု မလိုက္ေတာ့ ပုထုဇဥ္တို႔သည္ ဟိုဘက္ဘ၀မွာ ဘုရား တရား သံဃာေတြနဲ႔ ေတြ႔ဦးမယ္ဆိုရင္ ဒီသရဏဂံုကို ထပ္ျပီး ေဆာက္တည္ဖို႔ပဲ ရွိတယ္။ မေတြ႔ဘူးဆိုရင္ေတာ့ ဘယ္လိုေဆာက္တည္ရမွန္းကို မသိေတာ့ဘူး။

ဒီေတာ့ ပုထုဇဥ္တို႔ရဲ႔ ေလာကီသရဏဂံု ဘယ္ခါပ်က္၊ ေသတဲ့အခါပ်က္တယ္။ ေသတဲ့အခါပ်က္တဲ့ သရဏဂံုသည္ အျပစ္သင့္ေသာ ပ်က္စီးျခင္းလား-အျပစ္ကင္းေသာ ပ်က္စီးျခင္းလားဆိုရင္ အျပစ္ကင္းေသာ ပ်က္စီးျခင္း ျဖစ္တယ္။ မေသခင္ သရဏဂံုပ်က္ရင္ေတာ့ အျပစ္ရွိတယ္။ မေသခင္ သရဏဂံုပ်က္လို႔ အျပစ္ရွိတာက ဘယ္လိုတုန္းဆိုရင္ ညစ္ႏြမ္းတဲ့ဘက္ကစျပီး စဥ္းစားပါ။ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာ ၃-ပါးတို႔ရဲ႔ အေပၚမွာ မသိမႈေတြ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ရတနာ ၃-ပါးအေၾကာင္း မသိဘူးဆိုတာ အညာဏ၊ ဘုရား တရား သံဃာအေပၚမွာ ယံုမွားမႈေတြ ျဖစ္လာတယ္ သံသယ။ မွားယြင္းတဲ့ အယူအဆေတြ ေပၚေပါက္လာတယ္ မိစၧာဉာဏ။

အသက္ရွင္စဥ္ ဘုရား တရား သံဃာကို ယံုူၾကည္ဆည္းကပ္ ကိုးကြယ္ပါ၏ဆိုတဲ့ သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ ရတနာ ၃-ပါးတို႔ရဲ႔ ဂုဏ္သတၱိေတြကို မသိရွိဘူး။ နားမလည္ဘူးဆိုရင္ သရဏဂံု မပ်က္ေသးေပမဲ့ ညစ္ႏြမ္းတတ္တယ္။ ဘုရားအေၾကာင္း တရားအေၾကာင္း သံဃာအေၾကာင္း။ တနည္း-ဘုရားဂုဏ္ တရားဂုဏ္ သံဃာဂုဏ္ အဲဒီေလာက္ကို ဘုန္းႀကီးတို႔ ပရိသတ္မ်ား မသိၾကဘူးဆိုရင္ သရဏဂံု မပ်က္ေတာင္မွ ဒီသရဏဂံုဟာ ညစ္ႏြမ္းစရာအေၾကာင္း ရွိသတဲ့။ မသိလို႔ရွိရင္ ယံုၾကည္ခ်က္က မျပင္းထန္ဘူးမဟုတ္လား။ ယံုၾကည္ခ်က္ မျပင္းထန္ေတာ့ သဒၶါ အားေပ်ာ့သြားတယ္။ သဒၶါအားေပ်ာ့သြားရင္ သမၼာဒိ႒ိလဲ အားေပ်ာ့ သြားတယ္။

အဲဒါေၾကာင့္ ဘုရားအေၾကာင္း သိေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမယ္။ အညာဏမွ လြတ္ေအာင္ တရားနဲ႔သံဃာတို႔ရဲ႔ အေၾကာင္းကိုလဲ သိေအာင္ ပို၍ ႀကိဳးစားေပးရမယ္။ ဘာအတြက္ ဒီလို တိုက္တြန္းစကား ေျပာရသတံုးဆိုေတာ့ သရဏဂံု ညစ္ႏြမ္းမွာစိုးလို႔။
(၁) ဘုရား တရား သံဃာတို႔ရဲ႔ ဂုဏ္ကို မသိရွိၾကဘူးဆိုရင္ မသိနားမလည္တဲ့ အညာဏေၾကာင့္ ကိုးကြယ္မႈမ်ား ညစ္ႏြမ္းတတ္တယ္။
(၂) သိေတာ့ သိသားပဲ၊ အေတြးေခ်ာ္သြားလို႔ စဥ္းစားတာေတြ၊ ေ၀ဖန္တာေတြ လြန္သြားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔ သံသယျဖစ္တယ္။ သံသယက ဘယ္လိုသူေတြ အားႀကီးျဖစ္သတံုးဆိုရင္ မသိတဲ့ပုဂၢိဳလ္လဲ သံသယျဖစ္တယ္။ အသိ သိပ္လြန္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြလဲ သံသယျဖစ္တယ္။ ဒီကေန႔ အမ်ားအားျဖင့္ ျဖစ္ၾကတာကေတာ့ အသိသိပ္လြန္တဲ့သူေတြ ဘုရား တရား သံဃာအေပၚမွာ သံသယျဖစ္တာ မ်ားတယ္ထင္တယ္။

သဒၶါနဲ႔ ဉာဏ္။ သဒၶါနဲျပီးေတာ့ ဉာဏ္လြန္ကဲသူေတြဟာ သံသယ၀င္တတ္တယ္။ ေနာက္တမ်ိဳးေျပာမယ္။
ယံုၾကည္ခ်က္က နည္း၊ ေ၀ဖန္စိစစ္မႈ လြန္ကဲရင္ သံသယေတြ ၀င္လာႏိုင္တယ္။ ဒီလိုသံသယ၀င္ရင္လဲ သရဏဂံု ညစ္ႏြမ္းတယ္။

(၃) မိစၧာဉာဏ္တဲ့။ သိေတာ့ သိပါတယ္။ အမွားႀကီး။ ဘုရားအေၾကာင္း သိေတာ့ သိသားပဲ အမွန္မသိဘူး။ အမွားကို သိေနတာ။ တရားေတာ္အေၾကာင္းကို သိေတာ့ သိတယ္။ အမွန္မသိဘူး။ အမွားကို သိေနတယ္။ သံဃာေတာ္အေၾကာင္း သိေတာ့ သိတယ္။ အမွန္ကို မသိဘူး။ အမွားကို သိေနၾကတယ္။ အမွားသိေနရင္လဲ ဒီသရဏဂံု ညစ္ႏြမ္းတယ္။

သရဏဂံု ညစ္ႏြမ္းျခင္းရဲ႔ အေၾကာင္း ၃-ပါး။
အညာဏ-မသိမႈ။ သံသယ-ယံုမွားမႈ။ မိစၧာဉာဏ္-အသိမွားမႈ။
ရတနာ ၃-ပါး အေၾကာင္း မသိမႈရယ္။ သံသယ၀င္မႈရယ္၊ အသိမွားမႈရယ္ ဒီ ၃-မ်ိဳးေၾကာင့္ ေလာကီပုထုဇဥ္တို႔ရဲ႔ သရဏဂံုသည္ ညစ္ႏြမ္းလိမ့္မယ္ဟူ၍ ဘုန္းေတာ္ ၆-ပါးသခင္ ဘုရားရွင္သည္ ေကာင္းစြာမေသြ ေဟာၾကား ေတာ္မူခဲ့ပါေပသတည္း။

( သီတဂူ ဆရာေတာ္ )

(ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၃-ခု ေမလ )

No comments: