Thursday, January 14, 2010

သရဏဂံု ညစ္ညဴးေၾကာင္းတရား

ဒီကေန႔ ဘုန္းႀကီးတို႔ ပရိသတ္မ်ားအား သရဏဂံုညစ္ညဴးေၾကာင္းတရားကို တခန္းတက႑အေနနဲ႔ အသိေပး ေဟာပါမယ္။ သရဏဂံုရဲ႔ ဥပကၠိေလသ၊ ဘုန္းႀကီးတို႔ ပရိသတ္ မွတ္မိပါေစ၊ သရဏဂံုညစ္ညဴးေၾကာင္း အဲဒါကိုပဲ သရဏဂံု၏ ဥပကၠိေလသလို႔ က်မ္းဂန္မ်ားက သံုးပါတယ္။

သရဏဂံုဆိုတာကိုေတာ့ တိုတိုထုတ္ျပီး လိုရင္းနားလည္ထားပါ။
သရဏ-ဆိုတာ အားကိုးရာ ၃-ပါး။ ဘုရားရယ္ တရားရယ္ သံဃာရယ္ ဤသံုးခုသည္ အားကိုးရာ ၃-ပါးပဲ။ အဲဒါကို သရဏ-လို႔ေခၚတယ္။

ဂမန-ဆိုတာက ဘာလဲ။ အားကိုးရာ သံုးပါးကို အားကိုးတယ္။ ဆည္းကပ္တယ္ ဆိုတာကို ဂမန-လို႔ေခၚတယ္။
ဒီစာႏွစ္ခုေပါင္းစပ္ေတာ့ သရဏ+ဂမန=သရဏဂံု လို႔ ဒီလိုေျပာတယ္။
အဓိပၸါယ္ကေတာ့-အားကိုးရာ ၃-မ်ိဳးကို အားကိုးျခင္း၊ ဆည္းကပ္ျခင္း လုပ္ငန္းကို လုပ္ကိုင္ၾကတာပါပဲလို႔ ဒီလို အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။

မိမိတို႔ ကိုးကြယ္သိမွတ္၊ ဆည္းကပ္အားကိုးၾကတဲ့ ရတနာ ၃-ပါးရဲ႔အေပၚမွာ ဘုန္းႀကီးတို႔ ပရိသတ္အေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ ဘာကိုေျမာ္ျမင္လို႔ အားကိုးလိုၾကသလဲ။ ဘာလိုလားလို႔ အားကိုးၾကသလဲဆိုရင္ သရဏဂံုရဲ႔ သတၱိမ်ားကို ဘုန္းႀကီးတို႔ပရိသတ္ သိရွိနားလည္ထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

ဘုရား အားကိုးတယ္၊ တရား သံဃာ အားကိုးတယ္၊ ဘာေၾကာင့္အားကိုးတယ္။ သတၱိရွိလို႔ အားကိုးတယ္။ သတၱိက ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ဟုဆိုအပ္ေသာ ရတနာသံုးပါးအေပါင္းသည္ ယံုၾကည္ သိမွတ္ ဆည္းကပ္ၾက ကုန္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ သူေတာ္စင္တို႔အတြက္-
ဘယံ-ေဘးဒုကၡအေပါင္းမွေသာ္၄င္း၊ (၀ါ) ေၾကာက္ဖြယ္အတိ ေဘးမွန္သမွ်ကို၄င္း။
ပူေလာင္မႈ၊ ကိုယ္၏ပူေလာင္ျခင္း၊ စိတ္၏ပူေလာင္ျခင္း၊ အထူးသျဖင့္-ေစတသိကဒုကၡဟု ဆိုအပ္ေသာ စိတ္ထဲမွ ပူပန္ ပူေလာင္ျခင္း မွန္သမွ်ကို၄င္း။
ဒုကၡံ-ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါး ဆင္းရဲပင္ပန္းမႈ မွန္သမွ်ကို၄င္း။ မေကာင္းေသာ ဂတိ၊ မေကာင္းေသာ ဘ၀၊ မေကာင္းေသာ အလုပ္ဟုဆိုအပ္ေသာ ဒုဂၢတိကို၄င္း။ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါးရဲ႔ ညစ္ႏြမ္းမႈဆိုတဲ့ တရားတို႔ကို၄င္း၊ ပယ္ေဖ်ာက္တတ္ပါေပ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရား တရား သံဃာ ရတန ၃-ပါးအေပါင္းသည္ တိသရဏံ=သရဏ မည္ပါေပ၏။

ငါတို႔ ယံုၾကည္သိမွတ္ ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္တဲ့ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာသံုးပါးသည္ ဘာသတၱိရွိတံုး။ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ ေဘးမွန္သမွ်ကို ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္တယ္။
ပူေလာင္မႈမွန္သမွ်ကို ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္တယ္။
ဆင္းရဲမႈမွန္သမွ်ကို ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္တယ္။
မေကာင္းေသာ ဘ၀၊ မေကာင္းေသာ ဂတိမ်ိဳးေတြကို ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္တယ္။
စိတ္ညစ္ႏြမ္းမႈ မွန္သမွ်တို႔ကို ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္တယ္။
ဒီရတနာ ၃-မ်ိဳးက ၅-မ်ိဳးကို ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္တယ္။

ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာ ၃-ပါးကို ဘာလိုလားလို႔ ဆည္းကပ္ၾကသလဲဆိုရင္ ဤသတၱိ ၅-မ်ိဳးကို လိုခ်င္လို႔ ဆည္းကပ္ၾကတယ္။ တနည္းဆိုရင္ေတာ့-ဒီသတၱိ ၅-မ်ိဳးပင္လွ်င္ အက်ိဳး ၅-ပါး ျဖစ္တယ္။
ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊
ဓမၼံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊
သံဃံ သရဏံ ဂစၧာမိ-ဆိုတာ သရဏဂံုေဆာက္တည္တာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီ သရဏဂံု ေဆာက္တည္ရင္ သရဏဂံုကို ျမဲရင္ တို႔ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲ ဆိုရင္ အထက္ပါအက်ိဳး ၅-မ်ိဳးရႏိုင္တယ္။

ဘုရား တရား သံဃာကို ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊ ဓမၼံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊ သံဃံ သရဏံ ဂစၧာမိ-ဆိုျပီး သရဏဂံုေဆာက္တည္ေနၾကတာဟာ ငါတို႔မွာ ေၾကာက္စရာေဘး ၾကံဳလာလို႔ရွိရင္ ေၾကာက္ဖြယ္မရွိ၊ ေဘးရန္မွန္သမွ်မွ လြတ္ေျမာက္ႏိုင္လို႔ပဲ။ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါး ဆင္းရဲလာလို႔ရွိရင္ ဆင္းရဲမႈမွ လြတ္ေျမာက္ျပီးေတာ့ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါး ခ်မ္းသာမႈကို ေရာက္တယ္။ စိတ္မွာ ပူပန္လာတဲ့အခါက်ရင္ ဒီစိတ္ ေအးခ်မ္းတယ္။ ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ျပိတၱာ၊ အသူရကာယ္ အပါယ္ ၄-ပါး၊ မေကာင္းေသာ ဂတိ၊ မေကာင္းေသာ ဘ၀တို႔မွ လြတ္ေျမာက္ ႏိုင္တယ္။

သရဏဂံု ၃-ပါးကို ထပ္တလဲလဲ ရြတ္ဆိုေနမယ္ဆိုရင္ စိတ္ရဲ႔ညစ္ညဴးမႈ မွန္သမွ် ေျပျပီး စိတ္ျဖဴစင္သြားတယ္။ အက်ိဳး ၅-ပါး၊ တနည္း-သတၱိ ၅-ပါး ရွိတယ္။ သတၱိ ၅-ပါးနဲ႔ အက်ိဳး ၅-ပါးဆိုတာ ဒီေနရာ အတူတူျဖစ္သြားျပီ။

သရဏဂံုရဲ႔ သတၱိ၊ သရဏဂံုရဲ႔အက်ိဳးကို ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ရတဲ့ ဘ၀မွာ ကိုယ္ကိုးကြယ္တဲ့ သရဏဂံု ၃-ပါးကို ဒီလိုနားလည္ပါ။ ဒီလိုေျပာလိုက္ေတာ့ ပရိသတ္က ထင္သြားလိမ့္မယ္။ ဪ-ဒီ ၅-မ်ိဳးကို ဘုရားကပဲ ေပးတာ၊ တရားကပဲ ေပးတာ၊ သံဃာကပဲ ေပးတာ။ ဒီေနရာမွာ တဆင့္တက္ျပီး ဘုန္းႀကီးက ဘာေျပာမလဲဆိုေတာ့ သရဏဂံု ေဆာက္တည္တာက ဘာလဲလို႔ဆိုရင္ တရားကိုယ္က သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိပါပဲတဲ့။ ေဘးကိုပယ္တယ္၊ ဒုကၡကိုပယ္တယ္။ ဒုဂၢတိကိုပယ္တယ္။ ဘယ္သူက ပယ္သလဲဆိုေတာ့ သဒၶါအရင္းခံတဲ့ ဒီသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္က ပယ္တာလို႔ မွတ္လိုက္ပါ။

သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္က မေကာင္းက်ိဳး ၅-မ်ိဳးကို ပယ္တယ္။ သဒၶါ အရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္က ဘယ္မွာျဖစ္သတံုးဆိုရင္ ဘုရား တရား သံဃာ ကိုးကြယ္သူတို႔၏ ႏွလံုးသားမွာျဖစ္တာ။

ဒီကေန႔ ဘုန္းႀကီးတို႔ ဒကာ ဒကာမအေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔၊ ဘုရား တရား သံဃာကို ကိုးကြယ္ၾကတယ္။ ဘုရား တရား သံဃာကို ၾကည္ညိဳတဲ့သဒၶါကို အရင္းခံလိုက္ေတာ့ ဘုရား တရား သံဃာသည္ တကယ္အားကိုးရာ အစစ္ဆိုျပီးေတာ့ မွန္ကန္ေသာအယူဆိုတဲ့ သမၼာဒိ႒ိကို ရလာတယ္။ သဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိက ဘုန္းႀကီးတို႔ ပရိသတ္တို႔ရဲ႔ ႏွလံုးသားထဲမွာ တကယ္ေရာက္လာတာ။ ဒီႏွလံုးသားထဲမွာ စာလိုေျပာရရင္ အဇၩတၱမွာ တကယ္ေရာက္လာတဲ့ ဒီသဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္က ဒီသဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိ ရွိသူတို႔ရဲ႔ ေဘးကို တားဆီး ေပးတာ။ စိတ္ပူေလာင္မႈကို ျငိမ္းခ်မ္းေစတာ။ ဒုကၡကို ပယ္ေဖ်ာက္ေပးတာ။ ဒုဂၢတိမွ လြတ္ေျမာက္ေစတာ။ ကိေလသာမွ ျဖဴစင္ေစတာ။ ဘယ္သူကလဲဆိုေတာ့ အဇၩတၱကိုယ္တြင္း စိတ္တြင္းမွာရွိေနတဲ့ ႏွလံုးသားထဲမွာ ကိန္းေနတဲ့ သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ရဲ႔ သတၱိလို႔ ဒီလိုမွတ္လိုက္ပါ။

ဒီေတာ့ တို႔အားကိုးရမွာက သာမန္ေျပာေတာ့ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာ ၃-ပါး။ ဒီလိုေျပာလိုက္တယ္။ တကယ္အားကိုးရာ အစစ္ဆိုတာ သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္က ဘယ္မွာရွိသလဲ။ မိမိတို႔ရဲ႔ အဇၩတၱမွာ ရွိေနၾကတာ။
ဘိကၡေ၀-ရဟန္းေတာ္မ်ား အိုခ်စ္သားတို႔။ မိမိတို႔ကိုယ္သာလွ်င္ ကိုးကြယ္ရာရွိၾကကုန္သည္ျဖစ္၍ မိမိကိုယ္ကိုသာလွ်င္ မွီခိုရာရွိၾကကုန္သည္ျဖစ္၍ ေနၾကကုန္ေလာ့-ဘုရားက ဒီလိုမိန္႔ၾကား ေဟာထားခဲ့တယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အားကိုး၊ ကိုယ့္ရဲ႔အဇၩတၱ ႏွလံုးသားမွာ သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ ရေအာင္ယူ။ ဒီသဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ရရင္ အားကိုးရာ ျပည့္စံုသြားျပီ။

သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္က ဘာေၾကာင့္ရတာလဲ။ အေၾကာင္းရွာလိုက္ဦး။ အေၾကာင္းရွာလိုက္ေတာ့ ထို ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာ ၃-ပါးကိုသာလွ်င္ အာရံုျပဳမိသည္ျဖစ္၍ ဘုရား တရား သံဃာကို အာရံုျပဳမိ လိုက္ေတာ့ သဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိ မရဘူးလား။ ရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာ ၃-ပါးကို ေကာင္းစြာ အာရံုယူမိၾကတဲ့ ဒကာ ဒကာမအေပါင္းတို႔ရဲ႔ သႏၲာန္မွာ ဘုရား တရား သံဃာကို ယံုၾကည္တဲ့ သဒၶါရယ္။ ဘုရား တရား သံဃာသည္ ရတနာအစစ္ရယ္လို႔ မွန္ကန္တဲ့အယူရယ္။ သဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိသည္ လူ႔ႏွလံုးသားမွာ ျဖစ္ေပၚလာတယ္။

သဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္၊ ဘုရား အာရံုျပဳလို႔ျဖစ္ရတယ္။ တရားအာရံုျပဳလို႔ ျဖစ္ရတယ္၊ သံဃာ အာရံုျပဳလို႔ ျဖစ္ရတယ္၊ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာ ၃-ပါးသည္ အာရမၼဏပစၥည္း။ အာရံုျဖစ္ျခင္း အေၾကာင္းတရား။ တို႔ ဒကာ ဒကာမိတို႔ရဲ႔ ႏွလံုးသားထဲက သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိရယ္၊ ထိုအာရမၼဏပစၥည္းရဲ႔ ပစၥယုပၸန္ အက်ိဳးတရားရယ္၊ ေနာက္တဆင့္တက္လိုက္ သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္က အေၾကာင္းရယ္ အဲဒီလို အေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ ဘယ၊ ဒုကၡ၊ ဒုဂၢတိ၊ ပရိကိေလသ တို႔မွ လြတ္ေျမာက္သြားတယ္။ ဒီလိုလြတ္ေျမာက္တာ အက်ိဳးလိ္ု႔ ဒီလိုဆက္ျပီးေတာ့ ယူရမယ္။ ဒီေတာ့ ပရိသတ္မ်ား ၃-ခု ဆက္ရမယ္။ ရတနာ ၃-ပါးသည္ အေၾကာင္းပစၥည္း၊ သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ အက်ိဳးပစၥည္း၊ ရတနာ ၃-ပါးကို အာရံုျပဳမွ သဒၶါျဖစ္တာ၊ သမၼာဒိ႒ိျဖစ္တာ၊ သဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိ ကိုယ္မွာရွိေနရင္ ေဘးမျဖစ္ဘူး၊ ဒုကၡမျဖစ္ဘူး၊ ပူေလာင္မႈ မျဖစ္ဘူး၊ ဆင္းရဲမႈ မျဖစ္ဘူး၊ ဒုဂၢတိသို႔ မေရာက္ဘူး၊ စိတ္ညစ္မႈ ဘယ္ေတာ့မွ မျဖစ္ဘူးတဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာ ၃-ပါးက အထက္ပါအက်ိဳး ၅-မ်ိဳးကို တိုက္ရိုက္ႀကီး ပယ္ပစ္တာ မဟုတ္ဘူး။ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာ ၃-ပါးကို အာရံုျပဳလို႔ရလာတဲ့ သဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္က ခုနက မေကာင္းတဲ့ ၅-ပါးကို ပယ္တာ။

အဲဒါေၾကာင့္ ဘုရားအားကိုးတယ္ဆိုေပမဲ့ ဘုရားကို အာရံုျပဳျပီးေတာ့ သဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိ တကယ္ရမွသာ အားကိုးရာေရာက္တယ္။ ဘုရားကို အာရံုျပဳေပမဲ့ သဒၶါလဲမျဖစ္၊ သမၼာဒိ႒ိလဲ မျဖစ္ရင္ အားကိုးမႈသည္ မျပည့္စံုဘူး။ သရဏဂံု မျပည့္စံုဘူး။
တရားကို ဘယ္လုိပဲ အာရံုျပဳေနေန သဒၶါမေရာက္ရင္ တရားအားကိုးရာ မေရာက္ဘူး။ တရားေတာ္အေပၚမွာ မွန္ကန္တဲ့ အယူအဆနဲ႔ အသိပညာ ျဖစ္မလာရင္ တရားအားကိုးရာ မေရာက္ဘူး။
သံဃံ သရဏံ ဂစၧာမိ-လို႔ ဆိုေနေပမဲ့ သံဃာကို မၾကည္ညိဳရင္ သံဃံ သရဏံ ဂစၧာမိ ျဖစ္မလာဘူး။ ဘုရား တရား သံဃာကို မယံုရင္ ဘုရား တရား သံဃာသည္ အားကိုးရာအမွန္လို႔ ယူဆမႈ မရွိရင္ သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိ မရႏိုင္ၾကဘူး။ သဒၶါအရင္းခံတဲ့ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္သာ မရၾကရင္ ခုတင္က ၅-မ်ိဳးကို ပယ္ေဖ်ာက္ျခင္း ဆိုတာေကာ ျဖစ္ပါဦးမလား။ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဒီလိုအေၾကာင္းဆက္ အက်ိဳးဆက္ေတြ ရွိတယ္။ အားကိုးရာအမွန္ဆိုတာ ဒီသဒၶါနဲ႔ ဒီသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ကို အားကိုးၾက၊ ရတနာ ၃-ပါးနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ဒီသဒၶါနဲ႔ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ကို အားကိုးၾကပါ။
( ေရွ႔လဆက္ရန္)

(သီတဂူဆရာေတာ္)

1 comment:

kokomaung.uk said...

သရဏဂုံညစ္ညဴးေၾကာင္းတရား ဆက္လက္ေဖာ္ျပေပးဦးမွာလား မသိဘူး။ မဆုံးေသးသလုိဘဲ။ ဆက္ရန္လုိ႔ မေရးထားလို႔။
ၿပီးေတာ့..
ပထမအပုိဒ္မွာ ဥရဏဂုံလုိ႔ ေရးထားသလားလုိ႔။

ေပ်ာ္ရႊင္ၾကည္ႏူး ေအးခ်မ္းမႈအျပည့္ရရွိႏုိင္ပါေစ။