Tuesday, February 9, 2010

သဂၤဇာဆရာေတာ္၏ သိဂၤါေလာ၀ါဒ ဆံုးမစာ

ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ တရားေတာ္မ်ားသည္ တကယ္ခ်မ္းသာအစစ္ျဖစ္ေသာ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ကို ဦးတည္၍ ေဟာေတာ္မူထား၏။ ထို႔ေၾကာင့္ က်မ္းစာမ်ား၌ ဘုရားရွင္၏ အဆံုးအမသာသနာ ပိဋကတ္သံုးပံုကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္လွ်င္ ေဗာဓိပကၡိယတရား ၃၇-ပါးျဖစ္၏။
ယင္းကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္လွ်င္ မဂၢင္ ၈-ပါးျဖစ္၏။
ယင္းကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္လွ်င္ သီလ သမာဓိ ပညာ သိကၡာ ၃-ပါး ျဖစ္၏။
ယင္းကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္လွ်င္ အရဟတၱဖိုလ္ဟူေသာ ျပည့္စံုမႈ ရသ၊ အရဟတၱဖိုလ္ဟူေသာ အရသာတမ်ိဳးသာ ရွိသည္ဟု ဆိုထားေပသည္။( ၀ိ-႒၊ ၁-၁၃)

ဘုရားရွင္၏ ဆႏၵေတာ္ကလည္း သတၱ၀ါအားလံုးကို အရိယာျဖစ္ေစလိ္ုေတာ္မူ၏။ သို႔ရာတြင္ သတၱ၀ါအမ်ိဳးအစား မ်ားစြာရွိရာ အားလံုး ကၽြတ္တမ္းမ၀င္ႏိုင္ေသးပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ တရားေဟာရာတြင္ သတၱ၀ါတို႔၏စရိုက္ (အျဖစ္မ်ားေသာတရား)၊ အဇၩာသယ (ဓာတ္ခံ)၊ ဥပနိႆယ (အားႀကီးေသာ မွီရာအေၾကာင္း ေရွးေကာင္းမႈ) တို႔ကို ၾကည့္၍ သရဏဂံုတည္မည့္သူ ျဖစ္လွ်င္ သရဏဂံုတည္ရံုမွ်၊ ငါးပါးသီလ ေစာင့္ထိန္းႏိုင္မည့္သူျဖစ္လွ်င္ ငါးပါးသီလ လံုျခံဳရံုမွ် စသည္အားျဖင့္ တန္ရံုတန္ရံုမွ် တရားေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူေပသည္။ (ဓမၼပဒ ႒၊ ၁-၄)

ထိုသို႔ေဟာေတာ္မူရာ၌ အဆင့္အတန္း ျမင့္ေသာ သမထ၀ိပႆနာ က်င့္စဥ္မ်ား ပါ၀င္သလို လူ႔ေလာကအလိုက္ က်င့္ရမည့္ က်င့္စဥ္မ်ားလည္း ပါ၀င္ေပသည္။ မွန္၏။ မဂၤလသုတ္ေတာ္ကိုၾကည့္ပါ။ ေရွးဦးစြာ လူမိုက္ကို မေပါင္းႏွင့္၊ လူလိမၼာကို ေပါင္းသင္းပါ၊ စသည္ျဖင့္ ေလာကီမဂၤလာ က်င့္ဖြယ္ရာမ်ားကို ျပည့္ျပည့္စံုစံု ညႊန္ျပေတာ္မူ၏။ ထိုေလာကီမဂၤလာ သက္သက္ျဖင့္ မလံုေလာက္ေသး၍ တေပါ စ ျဗဟၼစရိယဥၥ၊ အရိယသစၥာန ဒႆနံ၊ နိဗၺာန သစၧိကိရိယာ စ=တရားက်င့္၊ သစၥာေလးပါးသိ၊ နိဗၺာန္မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္း(ေသာတာပန္၊ သကဒါဂါမ္၊ အနာဂါမ္ျဖစ္ရျခင္း) သည္ မဂၤလာ-ဟုလည္းေကာင္း။ ဖု႒ႆ ေလာကဓေမၼဟိ-စသည္ျဖင့္ ရဟႏၲာျဖစ္ရျခင္းသည္ မဂၤလာ-ဟုလည္းေကာင္း ေဟာေတာ္မူထားေပသည္။

သိဂၤါလသုတ္ေတာ္၌ကား-
(၁) ကမၼကိေလသ=စိတ္ကို ညစ္ႏြမ္းေစေသာ အကုသိုလ္အလုပ္ေလးမ်ိဳး။
(၂) စတု႒ာန=မေရာက္ထိုက္ေသာ အဂတိ တရားေလးပါး။
(၃) ဆအပါယမုခ=စီးပြားပ်က္ေၾကာင္း ေျခာက္ပါး စသည္မ်ား။
(၄) မိတ္ေဆြတု၊ မိတ္ေဆြစစ္ လကၡဏာမ်ား။
(၅) မိဘက်င့္၀တ္၊ သားသမီးက်င့္၀တ္၊ လင္က်င့္၀တ္၊ မယားက်င့္၀တ္၊ ဆရာက်င့္၀တ္၊ တပည့္က်င့္၀တ္ စသည္မ်ားကို အက်ယ္ေဟာေတာ္မူထားေပသည္။ (ဒီ ၃-၁၄၅)

ဤသုတ္ေတာ္ကို သိဂၤါလသတို႔သားအား အေၾကာင္းျပဳ၍ ေဟာေတာ္မူအပ္ေသာ သုတ္ေတာ္ျဖစ္၍ သိဂၤါလသုတၱ-ဟု သဂၤါယနာတင္မေထရ္တို႔ နာမည္တပ္ေတာ္မူ၏။ ( ဒီ-႒ ၃-၁၂၄)
အခ်ိဳ႔ဆရာမ်ားက သိဂၤါလသတို႔သားအား ဆံုးမၾသ၀ါဒေပးအပ္ေသာ သုတ္ေတာ္ျဖစ္၍ သိဂၤါေလာ၀ါဒ-သုတ္ေတာ္ဟု ေခၚၾက၏။ ဤသုတ္ေတာ္၌ လူ၀တ္ေၾကာင္တို႔ က်င့္ဖြယ္ရာမ်ား ျပည့္ျပည့္စံုစံု ပါ၀င္သျဖင့္ ဂိဟိ၀ိနယ-လူ၀တ္ေၾကာင္တို႔၏ ၀ိနည္း၊ (၀ါ) လူ႔က်င့္၀တ္သုတ္ေတာ္ျဖစ္၏။ ဤက်င့္၀တ္မ်ားကို လက္ေတြ႔က်င့္သံုး လိုက္နာပါက မဆုတ္ယုတ္ဘဲ ဧကန္တိုးတက္ႀကီးပြားမည္-ဟု အ႒ကထာဆရာက မွတ္ခ်က္ျပဳေတာ္မူသည္။ (ဒီ-႒၊ ၃-၁၄၁)။

ထိုသုတ္ေတာ္ကို လူတို႔လြယ္လြယ္ကူကူ နားလည္ေစရန္ ေရွးဆရာေတာ္မ်ားက ျမန္မာစကားေျပျဖင့္လည္းေကာင္း၊ လကၤာေဆာင္ပုဒ္မ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေရးေတာ္မူခဲ့ၾကေပသည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ အလယ္ေလာက္၌ ဘႀကီးေတာ္မင္းဟုေခၚေသာ စစ္ကိုင္းမင္းႏွင့္ နန္းမေတာ္ မယ္ႏုတို႔လက္ထက္တြင္ ထင္ရွားေသာ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္သည္ သိဂၤါလသုတ္ေတာ္ကို အေျခခံ၍ ဂိဟိ၀ိနယ-က်မ္းကို ေရးသားေတာ္မူ၏။ ယင္းက်မ္း၌ သိဂၤါလသုတ္ေတာ္လာ အဓိပၸါယ္မ်ားကို စကားေျပျဖင့္ ေဖာ္ျပရံုသာမက လကၤာေဆာင္ပုဒ္မ်ားစြာျဖင့္ ေရးေတာ္မူေပသည္။

ေညာင္ကန္ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္ကား သာမန္ပညာရွိ မဟုတ္ေပ။ က်မ္းေပါင္းမ်ားစြာ ျပဳစုသြားေသာ သာသနာ့သမိုင္း၀င္ ထိပ္တန္း ပုဂၢိဳလ္ထူး ပုဂၢိဳလ္ျမတ္-ျဖစ္ေတာ္မူသည္။ ဆရာေတာ္၏ နာမည္ရင္းမွာ ပင္ကိုက ဦးဗုဓ္မဟုတ္၊ ေနာက္မွ ပညာရွိအနက္ေဟာ ဗုဓသဒၵါကိုေထာက္၍ ဦးဗုဓ္-ဟု ေခၚၾကသည္။ ထိုဆရာေတာ္ႏွင့္စပ္၍ ရဟန္းေလာက၌ ဗုဓ္ အစ၊ ဗုဓ္ အလယ္၊ ဗုဓ္ အဆံုး-ဟု ဆိုထံုးစကားတရပ္ တြင္က်ယ္ေန၏။
သာသနာေတာ္၌ စာအတတ္ဆံုးပုဂၢိဳလ္မွာ ျမတ္စြာဘုရားတည္း။ (ဗုဓ္အစ=ဗုဒၶ အစ)။
ဒုတိယ စာေပပညာ အတတ္ဆံုးပုဂၢိဳလ္ကား အ႒ကထာ က်မ္းမ်ားစြာကို ျပဳစုေတာ္မူေသာ မဟာဗုဒၶေဃာသတည္း။ (ဗုဓ္အလယ္=မဟာဗုဒၶေဃာသ အလယ္)။
ေနာက္ဆံုး စာေပပညာအတတ္ဆံုး ပုဂၢိဳလ္ကား ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္တည္း။ (ဗုဓ္အဆံုး=ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္ အဆံုး)။ ေနာက္ေနာက္ပုဂၢိဳလ္မ်ား မည္မွ်ေလ်ာက္ပင္ ပညာရွိရွိ၊ စာေပတတ္တတ္ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္ထက္ မသာႏိုင္ေတာ့ပါဟု ဆိုလိုသည္။)

ထိုဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္၏-ဂိဟိ၀ိနယ-က်မ္း၌ ပါဠိေတာ္မွာ ေဟာေတာ္မူသည့္ အစဥ္အတိုင္း ကမၼကိေလသ ေလးပါးမွစ၍ အက်ဥ္းအက်ယ္ ျပည့္ျပည့္စံုစံု တက်မ္းလံုး ျခံဳမိေအာင္ လကၤာပိုဒ္ေပါင္း ၃၁-ပုဒ္ျဖင့္ ေရးေတာ္မူသည္။ ဆရာေတာ္၏ လကၤာမ်ားသည္ အဓိပၸါယ္ျပည့္စံု၏။ က်မ္းဂန္ႏွင့္ ညီ၏။ အဓိပၸါယ္ေလးနက္၏။ သို႔ရာတြင္ လင့္က်င့္၀တ္၊ မယားက်င့္၀တ္ ဆိုင္ရာ စသည္၌ ေပၚလြင္မႈ နည္း၏။

ဤအခ်က္ကို သတိျပဳမိဟန္တူေတာ္မူေသာ သဂၤဇာဆရာေတာ္က သားသမီးက်င့္၀တ္၊ မိဘက်င့္၀တ္၊ တပည့္က်င့္၀တ္၊ ဆရာက်င့္၀တ္၊ လင့္က်င့္၀တ္၊ မယားက်င့္၀တ္ စသည္တို႔အတြက္ လကၤာအသစ္ ထပ္မံေရးသားေတာ္မူေပသည္။ ထိုလကၤာမ်ားကို သိဂၤါေလာ၀ါဒဆံုးမစာ-ဟု နာမည္ေပးေတာ္မူ၏။ တိေလာကလံုး၊ ညြတ္ရံုးဦးခ်၊ ႏႈိင္းမမွ်သား၊ ဘုရားေရႊစက္၊ ေရာင္ျပိဳးျပက္ကို၊ ဦးထက္တင္ထား၊ ရိုညြတ္တြား၍-ဟု အစခ်ီ၍ လကၤာပိုဒ္ေပါင္း ၁၃-ပိုဒ္၊ သံေပါက္ ၃-ပုဒ္ျဖင့္ ေရးသားေတာ္မူခဲ့ေပသည္။ ယခုေခတ္ ရွင္လူအမ်ားရရွိ၍ အသံုးျပဳေနေသာ-
(၁) ေကၽြးေမြးမပ်က္၊ ေဆာင္ရြက္စီမံ၊ -စေသာ သားသမီးက်င့္၀တ္။
(၂) မေကာင္းျမစ္တာ၊ ေကာင္းရာညႊန္လတ္-စေသာ မိဘက်င့္၀တ္။
(၃) ညီညာထၾကြ၊ ဆံုမနာယူ-စေသာ တပည့္က်င့္၀တ္။
(၄) အတတ္လည္းသင္၊ ပဲ့ျပင္ဆံုးမ၊ စေသာ ဆရာက်င့္၀တ္။
(၅) မထီမဲ့ကင္း၊ အပ္ႏွင္းဥစၥာ-စေသာ လင္က်င့္၀တ္။
(၆) အိမ္တြင္းမႈလုပ္၊ သိမ္းထုပ္ေသခ်ာ-စေသာ မယားက်င့္၀တ္ လကၤာတို႔သည္ သဂၤဇာဆရာေတာ္၏ လက္ရာမ်ား ျဖစ္ေပသည္။

ဆရာေတာ္ကား ပုဂံမင္း၊ မင္းတုန္းမင္း၊ သီေပါမင္း မင္းသံုးဆက္တိုင္ ထင္ရွားေတာ္မူ၏။ ဆရာေတာ္သည္ ဤဆံုးမစာသာမက-
(၁) ကာယပစၥေ၀ကၡဏာက်မ္း။
(၂) စတုရာရကၡက်မ္း။
(၃) ဓာတြတၳဒီပက ပါဠိနိႆယ။
(၄) ဓမၼပဒ ပါဠိေတာ္ နိႆယသစ္ စေသာ က်မ္းစာမ်ားကိုလည္း ေရးသားေတာ္မူေပသည္။
ဆရာေတာ္သည္ က်မ္းစာလည္း တတ္ေတာ္မူ၏။ တရားလည္း အေဟာေကာင္း၏။ စကားေျပာလည္း ကၽြမ္းက်င္ေတာ္မူ၏။ စကားေျပာရာ၌ ဥပမာပံုျပင္မ်ားျဖင့္ နား၀င္ေအာင္ ေျပာတတ္၏။
ထိုဆရာေတာ္ မိန္႔ၾကားခဲ့ေသာ စကားပံုမ်ားကို -ဥပမာ ဂိရကၠမသမူဟ-သဂၤဇာစကားပံုေပါင္းခ်ဳပ္က်မ္း-ဟူေသာ နာမည္ျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ထားေပသည္။ ဆရာေတာ္မရွိေတာ့ေသာ္လည္း ဆရာောတ္၏ က်မ္းစာမ်ားသည္ ယေန႔တိုင္ေအာင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သာသနာေတာ္အား ေက်းဇူးျပဳလ်က္ ရွိေပသည္။
က်မ္းညႊန္း။ ။ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းအတြဲ ၁၃၊ ႏွာ ၂၁၁။
ဆံုးမစာေပါင္းခ်ုဳပ္ႀကီး၊ ႏွလံုးလွ စာေပျဖန္႔ခ်ိေရး၊ ႏွာ ၃၂၄၊ ၃၃၂။
စစ္ကိုင္းသာသနာ၀င္၊ ပခုကၠဴ အရွင္ေကာလသာ။ ႏွာ ၁၈၆။

( အရွင္ပ႑ိတာဘိ၀ံသ)

No comments: