Wednesday, February 17, 2010

ဗုဒၶရကၡိတ

ဗုဒၶရကၡိတ-ဟူသည္မွာ သာမေဏရီတို႔ ေမြးျမဴထားသည့္ ေက်းကေလး ျဖစ္၏။ သာသနာေတာ္ ေရွးဦးတုန္းအခါက ရဟန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ သာမေဏမ်ားရွိသကဲ့သို႔ ရဟန္းမ (ဘိကၡဳနီ) တို႔၏ ေက်ာင္းတြင္လည္း သာမေဏရီ-တို႔ ရွိခဲ့ၾက၏။ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ သာသနာေတာ္ ေရာက္လာခ်ိန္တြင္ ဘိကၡဳနီတို႔ အဆက္အႏြယ္ ျပတ္ေတာက္ေနျပီျဖစ္၍ သာမေဏရီကို ျမန္မာေ၀ါဟာရအားျဖင့္ ဖလွယ္၍ မရႏိုင္ပါ။ အဓိပၸါယ္အားျဖင့္ ယခုရွိသည့္ ကိုရင္မ်ားနည္းတူ ေခါင္းတံုးတံုး၍ သကၤန္းရံု၍ သပိတ္ပိုက္၍ ဆြမ္းခံစားကာ သက္ဆိုင္ရာ သိကၡာပုဒ္မ်ားကို က်င့္သံုးေနရသည့္ အမ်ိဳးသမီးငယ္မ်ားပင္ ျဖစ္ၾကေပသည္။

အစတုန္းက ဗုဒၶရကၡိတသည္ ကေခ်သည္တေယာက္ထံမွာ ေနခဲ့ရ၏။ ကေခ်သည္က သူ႔ကို အစာေရစာ ေကၽြးေမြးကာ လူတို႔ဘာသာစကားကို ေျပာတတ္ေအာင္ သင္ၾကားေပးခဲ့၏။ တီတီတာတာ ေခ်ငံစြာ ေျပာတတ္၊ ဆိုတတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးခဲ့၏။ ဤသို႔ျဖင့္ ေက်းလိမၼာေလးတေကာင္ကို အေဖာ္ျပဳကာ ရပ္တကာ၊ ရြာတကာ လွည့္လည္ကျပရင္း ဘိကၡဳနီတို႔၏ ေက်ာင္းသို႔ ေရာက္လာ၏။ ဘိကၡဳနီတို႔ ဧည့္ခံေကၽြးေမြးသည့္ သစ္သီးႀကီးငယ္ တို႔ကို စားေသာက္ျပီးမွ အေရးႀကီးေသာ ကိစၥတခုကို သတိရသျဖင့္ အိမ္သို႔ အလ်င္အျမန္ ျပန္လာခဲ့၏။ အိမ္ေရာက္ခ်င္စိတ္္က ေစာေနသျဖင့္ ေက်းကေလးကို ေမ့ထားပစ္ခဲ့၏။

ဤတြင္ သာမေဏရီတို႔က ေက်းငယ္ကေလးကို ၾကင္နာယုယစြာ ေမြးျမဴထားျပီးလွ်င္ ဗုဒၶရကၡိတ-ဟု အမည္မွည့္ေခၚထားၾက၏။ မၾကာမီမွာပင္ ေက်းငယ္ကေလးကလည္း မိမိအမည္ကို သိသိမွတ္မွတ္ ျဖစ္လာေလသည္။

တေန႔ေသာအခါ အႀကီးအမွဴးျဖစ္ေသာ ေထရီမႀကီးက-
အေမာင္ဗုဒၶရကၡိတ၊ မင္း ဘယ္ကမၼ႒ာန္းကို စီးျဖန္းႏိုင္ပါသလဲ-ဟု ေမးျမန္းေလရာ
အရွင္မႀကီးဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ ဘာကမၼ႒ာန္းမွ မစီးျဖန္းႏိုင္ပါ။
မေတာ္ဘူး ဗုဒၶရကၡိတ၊ ေက်ာင္းရိပ္ ကန္ရိပ္မွာ ခိုလႈံေနျပီးေတာ့ တရားလက္လြတ္ေနတာမ်ိဳးက မေကာင္းပါဘူး။ ကမၼ႒ာန္းတမ်ိဳးမ်ိဳးေတာ့ လက္ကိုင္ထားသင့္ပါတယ္။ အဲေလ မင္းလို ေက်းငွက္သတၱ၀ါေလးတေကာင္ကို တကယ့္ကမၼ႒ာန္းေတြ သင္ေပးလို႔လဲ ရမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အခ်ိန္ရတိုင္း-အ႒ိ အ႒ိ-လို႔သာ မွတ္ေနပါေတာ့။
ေကာင္းပါျပီ အရွင္မႀကီးဘုရား။

ဤသို႔ရိုေသစြာေလွ်ာက္ထားျပီးလွ်င္ ဗုဒၶရကၡိတသည္ အ႒ိ-အ႒ိ-ဟူ၍ တဖြဖြရြတ္ဆိုေနခဲ့၏။ အ႒ိ-ဟူေသာ ပါဠိစကားမွာ အရိုး-ကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိခႏၶာကိုယ္၌ အထင္အရွားရွိေနသည့္ အရိုးဟူေသာ ေကာ႒ာသကို ၀ိပႆနာတင္၍ ရႈျမင္တတ္လာေပသည္။

တခုေသာ ေဆာင္းရာသီ နံနက္ခင္း၌ ဗုဒၶရကၡိတသည္ တံခါးမုခ္ေပၚတြင္ ေနပူစာလႈံေန၏။ သူ႔ႏႈတ္ကလည္း အ႒ိ-အ႒ိ-ဟူ၍ တဖြဖြ ရြတ္ဆိုေန၏။ ထိုအခိုက္မွာပင္ ေကာင္းကင္မွာ ၀ဲပ်ံေနသည့္ ငွက္ႀကီးတေကာင္က ရုတ္တရက္ ထိုးဆင္းကာ ေျခသည္းႀကီးမ်ားျဖင့္ ဗုဒၶရကၡိတကို သုတ္ခ်ီသြားေလေတာ့သည္။

သိန္းငွက္ႀကီးက ထိုးသုတ္ခ်ီလိုက္သည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ ဗုဒၶရကၡိတသည္ ကိရိ ကိရိ-ဟု ျမည္လိုက္၏။ ျမည္သံၾကားသျဖင့္ သာမေဏရီမ်ား ၀ိုင္းအံုလာၾကျပီး ခဲ၊ တုတ္ စသည္ျဖင့္ လိုက္လံပစ္ခတ္၍ ေျခာက္လွႏ္႔ၾက၏။ သိန္းငွက္ႀကီးလည္း ေၾကာက္ေၾကာက္လန္႔လန္႔ျဖင့္ ဗုဒၶရကၡိတကို လႊတ္ခ်ထားခဲ့၏။

ေသမင္းလက္က လက္မတင္ကေလး လြတ္ေျမာက္လာရသည့္ ဗုဒၶရကၡိတ၏ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္မ်ားကို သာမဏရီ တို႔က နႏြင္းလိမ္း၍ ဆုပ္နယ္ျပဳစုေပးျပီးလွ်င္ ေထရီမႀကီးထံ ပို႔ေဆာင္ေပးၾက၏။

ဗုဒၶရကၡိတ၊ မင္းကို ငါတို႔က တရားလက္လြတ္မေနေအာင္ သင္ၾကားေပးထားခဲ့တယ္။ ဒီလို သင္ေပးထားခဲ့ ပါလ်က္နဲ႔ သိမ္းငွက္ႀကီး ထိုးသုတ္တဲ့အခါ ဘာေၾကာင့္မ်ား ကိရိ ကိရိ-လို႔ ျမည္ရပါသလဲ-ဟု ေထရီမႀကီးက ၾကင္ၾကင္နာနာ ေမးလိုက္သည္။

အရွင္မႀကီးဘုရား၊ ကိရိ ကိရိ-ဆိုတာကလဲ ေၾကာက္လို႔၊ လန္႔လို႔ ေအာ္မိေအာ္ရာ ေအာ္လိုက္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ အရွင္မႀကီး သင္ေပးထားတဲ့ ကမၼ႒ာန္းကို စီးျဖန္းေနတာပါ။ တကယ္ေတာ့ျဖင့္ တပည့္ေတာ္ကို သုတ္ခ်ီသြားတဲ့ သိမ္းငွက္ႀကီးကလည္း အရိုးစုပါပဲ။ တပည့္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ကလဲ အရိုးစုပါပဲ။ ဒီေတာ့ အရိုးစုတခုကို အရိုးစုတခုက သုတ္ခ်ီသြားတာ ျဖစ္ေလေတာ့ ဒီအရိုးစုေတြ ဘယ္ေနရာမွာမ်ား ဖရိုဖရဲ ျဖန္႔ၾကဲသြားေလမလဲ-လို႔ ဆိုလိုရင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုဆိုရင္ သာဓု သာဓု ဗုဒၶရကၡိတ၊ ခုလို စီးျဖန္းႏိုင္တာဟာ ေနာင္အခါမွာ ဘ၀ကုန္ဆံုးရာ အေရာက္သြားႏိုင္ဖို႔ အေထာက္အပံ႔ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ကိရိ ကိရိ-ဟူေသာ ပါဠိစကား၏ အနက္အဓိပၸါယ္မွန္ကို ၾကားလိုက္ရသျဖင့္ ေထရီမႀကီးက ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ အႏုေမာဒနာ ျပဳလိုက္ရေလသည္။

( တရားလက္ကိုင္ ခိုင္ျမဲသူမ်ား)
ဒီဃနိကာယ္၊ သုတ္မဟာ၀ါ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္ အ႒ကထာတြင္ ျပဆိုထားသည့္ ပံု၀တၳဳျဖစ္ပါသည္။ ကုရုတိုင္းသူ၊ တိုင္းသားတို႔ ကမၼ႒ာန္းစီးျဖန္းျခင္းႏွင့္ မကင္းမကြာရွိေနၾကပံုကို ဥပမာျပထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
မဟာသတိပ႒ာန စေသာ နက္နဲလွသည့္ သုတၱန္ႀကီးမ်ားကို ေဟာၾကားရာတြင္ ဘုရားရွင္သည္ ကုရုတိုင္းကို ေရြးခ်ယ္ေတာ္မူခဲ့၏။ ကုရုတိုင္းမွာပင္ မဟာသတိပ႒ာနသုတၱန္ကဲ့သို႔ပင္ နက္နဲလွသည့္ သာေရာပမ၊ ရုေကၡာပမ၊ ရ႒ပါလ၊ မာဂ႑ိယ၊ အာေနဥၥသပၸါယ စေသာ သုတၱန္တရားေတာ္ႀကီးမ်ားကိုလည္း ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့၏။

ဤသို႔ ေဟာၾကားရျခင္းအေၾကာင္းကို အ႒ကထာက ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္ဖံု ဖြင့္ျပထား၏။
ပထမအေၾကာင္းမွာ ကုရုတိုင္းသူ တိုင္းသားတို႔ က်န္းမာေရးေကာင္းျခင္းျဖစ္၏။ ကုရုတိုင္း တခြင္လံုးမွာပင္ မိုးေလ၀သမွန္ကန္၍ ရာသီဥတုမွ်တ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ စိုက္ပ်ိဳးေလသမွ် ေကာက္ပဲသီးႏွံမ်ား အေစ့အဆန္ျပည့္ကာ အႏွစ္ၾသဇာႏွင့္ ျပည့္စံု၏။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အစားအစာမ်ားကို စားကာ မွ်တေကာင္းမြန္သည့္ ရာသီဥတုကိုခံယူၾက ရသျဖင့္ ကုရုတိုင္းသူ တိုင္းသားတို႔မွာ ကိုယ္ခႏၶာ ႀကံ႔ခိုင္သန္မာၾက၏။ စိတ္ေနစိတ္ထားလည္း ေကာင္းမြန္ၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘာ၀နာလုပ္ငန္းကို အဓိကထားသည့္ သုတၱန္ႀကီးမ်ားကို အခက္အခဲမရွိဘဲ နာယူႏိုင္စြမ္း ရွိၾကေပ သည္။ လိုက္နာက်င့္သံုးႏိုင္စြမ္း ရွိၾကေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ဘုရားရွင္က နက္နဲလွသည့္ ဤမဟာသတိ ပ႒ာန သုတၱန္ႀကီးကို ကုရုတိုင္းသားတို႔အား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေပသည္။

ဒုတိယအေၾကာင္းမွာမူ ကုရုတိုင္းသူ တိုင္းသား အားလံုးလိုလို ကမၼ႒ာန္းစီးျဖန္းေလ့ရွိၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ကုရုတိုင္းမွာ ေနထိုင္ၾကသည့္ ရဟန္း၊ ရဟန္းမ၊ ဒါယကာ၊ ဒါယိကာမ ဟူေသာ ပရိသတ္ေလးပါးလံုးပင္ ဘာ၀နာလုပ္ငန္းႏွင့္ အကၽြမ္းတ၀င္ ရွိေနၾက၏။ ေရခပ္ျခင္း၊ ဗိုင္းငင္ျခင္း၊ ရက္ကန္းရက္ျခင္း စသည့္ လုပ္ငန္းခြင္မ်ားမွာပင္ ေရာက္တတ္ရာရာ အက်ိဳးမရွိေသာစကားကို မေျပာၾကေပ။ ဘာ၀နာလုပ္ငန္းႏွင့္ ပတ္သက္သည့္စကားတို႔ကိုသာ ေျပာဆိုေလ့ ရွိၾက၏။

အမ်ိဳးသမီးတေယာက္ေယာက္ကို လူႀကီးသူမတဦးဦးက-ဘယ္သတိပ႒ာန္ကို ပြားမ်ားေနပါသလဲ-ဟု ေမးၾကည့္ေသာအခါ အကယ္၍ ေျဖၾကားရန္ ကမၼ႒ာန္းတခုခုမွ် မရွိမေနပါလွ်င္ ကဲ့ရဲ႔ခံရေတာ့သည္ ျဖစ္၏။ ကဲ့ရဲ႔စကား ေျပာၾကားျပီးေနာက္ -ဒီကေရွ႔မွာေတာ့ ဒီလိုမေနနဲ႔ေတာ့-ဟု ဆိုဆံုးမကာ ကမၼ႒ာန္းတခုခုကို သင္ၾကားေပးလိုက္ေတာ့၏။။

အကယ္၍ တရားလက္ကိုင္ ခိုင္ျမဲသူနဲ႔ ေတြ႔ရလွ်င္လည္း ခ်ီးမြမ္းစကား၊ အားေပးစကား ေျပာၾကား၏။ ဤသို႔ ေျပာၾကားၾကသျဖင့္ ကုန္သည္ လယ္သမားမ်ားသာမက ေက်းကၽြန္အျဖစ္ အေျခြအရံအျဖစ္ အသက္ေမြးေနရသူ မ်ားသည္ပင္ ကမၼ႒ာန္းခြင္ ၀င္ျဖစ္ၾက၏။ ဤသို႔ လူတိုင္းလိုလိုက ဘာ၀နာလုပ္ငန္းႏွင့္ အကၽြမ္းတ၀င္ ရွိေနၾကရာမွ အရွိန္ဟပ္ကာ လူတို႔ကို မွီခိုေနၾကရသည့္ တိရစၧာန္ေလးမ်ားပင္ ကမၼ႒ာန္းတရားႏွင့္ ယဥ္ပါးလာ ၾက၏။ ဤအခ်က္ကို မွတ္ေလာက္ သားေလာက္ ျဖစ္ေနၾကေစရန္ ဗုဒၶရကၡိတ ေက်းကေလးဥပမာျဖင့္ အ႒ကထာဆရာႀကီးက ဖြင့္ျပထားေပသည္။

( ၀ဏၰသီရိ)
( ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၂-ဇြန္လ)

1 comment:

Tint said...

ေရွးက ကုရုတိုင္းဆိုတာ ယခုဘယ္အရပ္မွာရွိပါသလဲ ဆရာအရွင္။