Wednesday, August 25, 2010

ဘာသာေရး ျပႆနာ ( ၆ )

( ဂါဒီယန္း ဦးစိန္၀င္း ေမး၍ အမရပူရ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ေျဖသည္ )

(ေမး)
အရွင္ဘုရား၊ ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ရာတြင္ လျပည့္လကြယ္ဥပုသ္ေန႔တြင္ ေဆာက္တည္ျခင္းသည္ အျခားေသာေန႔မ်ားတြင္ ေဆာက္တည္ျခင္းထက္ အက်ိဳးမ်ားပါသလား။

(ေျဖ)
ဥပုသ္သီလအတြက္ ထူးျခား၍ အက်ိဳးမမ်ားပါ။ သို႔ရာတြင္ ေရွးအစဥ္အလာျဖစ္၍ ဥပုသ္ေန႔ဟု သတ္မွတ္ထားရာေန႔၌သာ ေစာင့္သံုးေလ့ ရွိၾကပါသည္။

အက်ယ္ျပပါဦးမည္။
ဥေပါသထ-ဟူေသာ ပါဠိကို ဥပုသ္-ဟု ျမန္မာျပန္ၾက၏။
ဥပ-ညစာမစားျခင္း၊ ေမထုန္ေရွာင္ျခင္း စေသာ ေကာင္းေသာအက်င့္ႏွင့္ ျပည့္စံု၍၊
၀သထ-ေနထိုင္ျခင္း-ဟု အနက္ထြက္၏။
ထိုသို႔ ေနထိုင္ျခင္းကိုပင္ သီလ-ကို မပ်က္ေအာင္ ေစာင့္ျခင္း၊ က်င့္သံုးျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္
ဥပုသ္ေစာင့္သံုးျခင္း-ဟု ေခၚစမွတ္ျပဳၾကသည္။ ထိုဥပုသ္ေစာင့္ပံုအက်ယ္ကို ရတနာ့ဂုဏ္ရည္၌ ျပထားျပီးျဖစ္ပါသည္။

( ေန႔ရက္ )
ထိုဥပုသ္ေစာင့္ဖို႔ရာ ေန႔ရက္ကို ဘုရားပြင့္ေတာ္မမူမီ ေရွးကပင္ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ သတ္မွတ္ခဲ့ၾက၏။
တလလွ်င္ (၁) အ႒မီ (ရွစ္ရက္ေျမာက္ေန႔) ဥပုသ္။
(၂) စတုဒၵသီ (ရက္မစံုလအတြက္ ၁၄-ရက္ေျမာက္ေန႔) ဥပုသ္။
(၃) ပႏၷရသီ (၁၅-ရက္ေျမာက္ေန႔) ဥပုသ္။
(၄) ပါဋိဟာရိက (အႀကိဳအပို) ဥပုသ္-ဟု အက်ဥ္းအားျဖင့္ ၄-မ်ိဳး ရွိ၏။

ပါဋိဟာရိက (အႀကိဳဥပုသ္၊ အပိုဥပုသ္) သည္ ထို ၃-ရက္ မေရာက္မီ ႀကိဳတင္၍ ေစာင့္ရေသာ ၇-ရက္ေျမာက္၊ ၁၃-ရက္ေျမာက္၊ ၁၄-ရက္ေျမာက္ ဥပုသ္၊
ထို ၃-ရက္၏ေနာက္၌ အပိုျဖည့္စြက္၍ ေစာင့္ရေသာ ၉-ရက္၊ လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္၊ လဆန္း ၁-ရက္ ဥပုသ္၊
ထို႔ျပင္ ၀ါတြင္း၌ ၀ါ၏အလယ္၀ယ္ ၁၅-ရက္မွ်ျဖစ္ေစ၊ တ၀ါတြင္းလံုးျဖစ္ေစ ေစာင့္သံုးၾကေသာ ဥပုသ္မ်ားျဖစ္၏။
ဤသို႔အားျဖင့္ ဥပုသ္ေစာင့္ရက္ဟု ေရွးေရွးက သတ္မွတ္ထားအပ္ေသာ ရက္ေတြအေတာ္မ်ားစြာ ရွိေပသည္။

( စဥ္းစားဖြယ္ )
ဥပုသ္ေစာင့္ဖို႔ရာ ရက္ေတြမ်ားလွေခ်တကား၊ ဘာေၾကာင့္ ထိုမွ်ေလာက္ မ်ားျပားေအာင္ ေရွးက သတ္မွတ္ခဲ့ေလသနည္း-ဟု စဥ္းစားဖြယ္၊ ေမးျမန္းဖြယ္ ရွိ၏။
အေျဖကား လူမ်ား၏ စိတ္အစဥ္၌ ကိေလသာျမဴေတြ ေန႔စဥ္တင္ေနရကား ထိုကိေလသာျမဴေတြကို ေဆးေၾကာ သုတ္သင္ဖို႔ရာ ထိုကဲ့သို႔ မၾကာမၾကာ ဥပုသ္ေစာင့္ဖို႔ရက္ကို သတ္မွတ္ခဲ့ၾကေပသည္။

ခ်ဲ႔ပါဦးမည္-
ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ဥပုသ္ေစာင့္ျခင္းကို ဦးေခါင္းေလွ်ာ္ျခင္းႏွင့္ ဥပမာျပ၍ ၀ိသာခါအား ၾသ၀ါဒေပးေတာ္မူ၏။ လဆန္း ၁-ရက္ေန႔၌ ေနေရာင္ရွိသျဖင့္ ဆံပင္ေျခာက္ေသြ႔မည္ကို ျမင္ေသာ အမ်ိဳးသမီးသည္ ေရခ်ိဳးေခါင္းေလွ်ာ္၏။ ဦးေခါင္းမွာ အညစ္အေၾကးသန္႔ရွင္း၍ ဆံပင္လည္း ေသြ႔ေျခာက္ေသာေၾကာင့္ ဦးေခါင္းသည္ သန္႔ရွင္းေပါ့ပါး၏။ ေနာက္ေနာက္ရက္မ်ား၌ ဦးေခါင္း၀ယ္ ျမဴမႈန္က်ျခင္း၊ အတြင္းက အညစ္အေၾကးမ်ား ဦးေခါင္းထက္၌လည္း ထြက္ျခင္းေၾကာင့္ ၇-ရက္ေလာက္ၾကာလွ်င္ ဦးေခါင္းသည္ ေလးလံလာျပန္၏။ ထိုအခါ တႀကိမ္ ေခါင္းေလွ်ာ္ရျပန္၏။

ထို႔အတူ လူ၀တ္ေၾကာင္တို႔၏ စိတ္၌ ရာဂ ေဒါသ စေသာ ျမဴမႈန္ေတြသည္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေနစဥ္လည္း က်ေရာက္၏။ အလုပ္အကိုင္လုပ္ကိုင္ရင္း ေရာင္းရင္း ၀ယ္ရင္းလည္း က်ေရာက္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုစိတ္အစဥ္ ထိုျမဴမႈန္ေတြ သန္႔ရွင္းေအာင္ အိမ္ရာအလုပ္ေတြကို အနားေပးကာ ေမထုန္ကိုလည္း ေရွာင္ၾကဥ္ကာ ဥပုသ္ေစာင့္ေသာအားျဖင့္ ေဆးေၾကာပစ္ရေလသည္။

တေန႔တရက္ေစာင့္ရံုျဖင့္ ေကာင္းစြာမရွင္းတတ္ေသာေၾကာင့္ အႀကိဳရက္၊ အပိုရက္မ်ား၌လည္း ေစာင့္ရ၏။ တႀကိမ္ေစာင့္ျပီးေနာက္ ၇-ရက္ေလာက္ၾကာလွ်င္ ကိေလသာျမဴေတြ အေတာ္မ်ားစြာ တင္ျပန္ေသာေၾကာင့္ ဥပုသ္ေစာင့္၍ ေဆးေၾကာရျပန္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဥပုသ္ေစာင့္ဖို႔ရက္ကို ေရွးေရွးကပင္ သတ္မွတ္ထားခဲ့ၾက ေပသည္။
ယခုေခတ္အလိုက္ ဥပုသ္ေန႔မဟုတ္ဘဲ စေန၊ တနဂၤေႏြ ၂-ရက္မွ် ဆက္လက္၍ ေစာင့္ၾကလွ်င္လည္း ထိုေရွးေရွးစံခ်ိန္ကို မီႏိုင္ပါ၏။ သို႔ေသာ္ ေစာင့္ႏိုင္ၾကမည္တဲ့ေလာ။
********************************************************************************

(ေမး)
အရွင္ဘုရား၊ သီလယူရာ၌ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားထံတြင္ ယူျခင္း၊ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ေရွ႔တြင္ မိမိဘာသာ ယူျခင္းတို႔ မည္သို႔ ထူးျခားပါသနည္း။

(ေျဖ)
မထူးျခားပါ။ သို႔ေသာ္ ဆရာဘုန္းေတာ္ႀကီးက ရိုေသေလးစားေလာက္ပါလ်င္ ထိုဆရာကို ရိုေသေသာအားျဖင့္ သီလကို မက်ိဳး မေပါက္ေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္တတ္ၾကပါ၏။
ဆင္းတုေတာ္ေရွ႔မွာ ယူျခင္းလည္း ဤသေဘာပင္ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။
(ေရွးက ဒါယကာတေယာက္သည္ ရိုေသေလာက္ေသာ ဆရာေတာ္၏ အထံ၌ ခံယူျပီးေနာက္ အလုပ္မလုပ္ဘဲ မေနသာ၍ လယ္ထြန္ရရွာ၏။ လယ္ထြန္ျပီးေနာက္ ႏြားတို႔ကို လႊတ္လိုက္ရာ ႏြားေတြ ခရီးလြန္သျဖင့္ လိုက္ရွာရ၏။ ထိုသို႔ရွာရင္း ေတာင္ေပၚသို႔ေရာက္သြားေလေသာ္ စပါးႀကီးေျမြက သူ႔ကို ဖမ္းယူေလ၏။ ထိုအခါ ဓားျဖင့္ ေျမြ၏ဦးေခါင္းကို ျဖတ္အံ႔-ဟုၾကံျပီးမွ ငါသည္ အေလးျပဳေလာက္ေသာ ဆရာေတာ္၏ အထံ သီလခံယူခဲ့ပါလ်က္ သီလကို ဖ်က္ျခင္းငွါ မသင့္ေတာ္ေခ်-ဟု အၾကံျဖစ္၍ ဓားကို လႊင့္ပစ္လိုက္ေလရာ စပါးႀကီးေျမြလည္း အလိုအေလ်ာက္ သူ႔ကိုလႊတ္၍ ေျပးေလသည္)။အ႒သာလိနီ အ႒ကထာ၊ ဒြါရကထာ။
********************************************************************************

(ေမး)
အရွင္ဘုရား၊ သိမ္အတြင္း၌ ဒါယိကာမမ်ား ၀င္ႏိုင္ပါသလား။ မ၀င္ရဟု တားျမစ္ထားပါလ်က္ ၀င္လာပါက မည္သို႔ အျပစ္ရွိ္ပါသနည္း။

(ေျဖ)
သိမ္အတြင္း၌ ဒါယိကာမတို႔ ၀င္ႏိုင္ပါ၏။ မည္သူကမွ် မတားျမစ္ထိုက္ပါ။ တားျမစ္ေစကာမူ တရားေတာ္ႏွင့္ မညီေသာေၾကာင့္ ၀င္သူမွာ အျပစ္မရွိပါ။ သိမ္-ဟူေသာ ပါဠိပ်က္စကားသည္ အပိုင္းအျခား-ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကိုျပ၏။ ထိုသိမ္သည္ အငယ္ဆံုးအားျဖင့္ ၂-က်ိပ္ ၁-ေယာက္ ထိုင္ေလာက္ေသာေနရာ ျဖစ္၏။
အႀကီးအားျဖင့္ ၃-ယူဇနာတိုင္ေအာင္ ႀကီးက်ယ္ႏိုင္၏။
ဘုရားလက္ထက္ေတာ္၌ ရာဇျဂိဳဟ္ျမိဳ႔ကို ပတ္၀ိုက္၍ ေက်ာင္းတိုက္ေပါင္း တဆယ့္ရွစ္တိုက္ ရွိ၏။ ထိုေက်ာင္းတိုက္အားလံုးကို ျခံဳမိေအာင္ အရွင္သာရိပုတၱရာသည္ သိမ္သမုတ္ေတာ္မူ၏။
(၀ိနည္းမဟာ၀ါ၊ ဥေပါသထကၡႏၶက အ႒ကထာ)။
ထိုသို႔ သိမ္သမုတ္လိုက္ေသာအခါ ရာဇျဂိဳဟ္ျမိဳ႔ႀကီးသည္ သိမ္အတြင္း၌ ပါ၀င္ေန၏။ ထိုသိမ္အတြင္းမွာပင္ အိမ္ေထာင္ျပဳက်၊ ေမြးဖြားၾကရေလသည္။
********************************************************************************

(ေမး)
အရွင္ဘုရား၊ ေစ်းမွ သားငါးကို ၀ယ္ယူစားေသာက္ျခင္း၊ အလွဴလုပ္ရန္ သားငါး ႀကိဳတင္မွာထားျခင္း၊ မိမိအတြက္ သတ္၍ ခ်က္ေပးေသာ အသားဟင္းမ်ားကို သိလ်က္ႏွင့္ စားျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ပါဏာတိပါတကံ ထိုက္ပါသလား။

(ေျုဖ)
ဒုစရိုက္ မေကာင္းမႈျပဳရာ၌
(၁) ကိုယ္တိုင္ျပဳျခင္း။
(၂) သူတပါးကို ခိုင္းျခင္း။
(၃) သူတပါး ျပဳခ်င္လာေအာင္ အက်ိဳးေက်းဇူးဂုဏ္ကို ေျပာျခင္း။
(၄) သူတပါးျပဳသည္ကို သေဘာတူျခင္း။
ဤသို႔ ၄-ပါးရွိ၏။
ေစ်းမွ သားငါးကို ၀ယ္ယူစားေသာက္ျခင္းသည္ ထို ၄-ပါးတြင္ မပါ၀င္ေသာေၾကာင့္ ပါဏာတိပါတကံ မထိုက္ပါ။

အလွဴလုပ္ရန္ ႀကိဳတင္၍မွာျခင္းကား ပို၍ သတ္လိုက္ပါ-ဟု ေစခိုင္းရာလည္း ေရာက္၏။ ေငြေပးမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပို၍ သတ္ခ်င္လာေအာင္ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို ေျပာရာလည္း ေရာက္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ပါဏာတိပါတကံ ထိုက္သည္။
(ဤအလုပ္မ်ိဳးကို အလွဴရွင္ကိုယ္တိုင္ျဖစ္ေစ၊ အလွဴရွင္၏ လူယံုေတာ္ျဖစ္ေစ လုပ္တတ္ၾကေလသည္။ ၀မ္းနည္းဖြယ္ ေကာင္းေလစြ)။

မိမိအတြက္ သတ္၍ ခ်က္ေပးသည္ကို သိလ်က္ စားျခင္း၌ လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ားအတြက္ ထိုသို႔ျပဳသည္ကို သေဘာတူလွ်င္ ပါဏာတိပါတကံ အျဖစ္သို႔ မေရာက္ေသာ္လည္း သေဘာတူျခင္းေၾကာင့္ ပါဏာတိပါတ ဒုစရိုက္ (မေကာင္းမႈ) ျဖစ္၏။ ရဟန္းေတာ္မ်ားကား ထိုသို႔သိလ်က္စားလွ်င္ အာပတ္လည္းသင့္သည္။ မသိ၍ စားလွ်င္ မည္သူမွ် အျပစ္မရွိ။ (ကံထိုက္လွ်င္ အပါယ္က်ခြင့္ရွိ၏။ ကံမထိုက္ဘဲ မေကာင္းမႈ ဒုစရိုက္ျဖစ္ရံုကား အပါယ္က် ေလာက္ေအာင္ အျပစ္မႀကီးဟု သာမညအားျဖင့္ ခြဲျခားရသည္။)
********************************************************************************

(ေမး)
အရွင္ဘုရား၊ ပါဏာတိပါတကံ က်ဴးလြန္ရာတြင္ လူသတ္ျခင္း၊ ဆင္သတ္ျခင္းႏွင့္ ပုရြက္ဆိတ္သတ္ျခင္းတို႔၌ မည္သို႔ အျပစ္ျခားနားပါသနည္း။

(ေျဖ)
ပါဏာတိပါတကံ၏ အျပစ္အႀကီးအငယ္ကို စိစစ္ရာ၌
အသတ္ခံရသူ၏ ဂုဏ္၊
သို႔မဟုတ္ သတ္သူ႔အေပၚမွာ တင္ေနေသာ ေက်းဇူး၊
သတ္ရာ၌ လံ႔ုလထုတ္မႈ၊
သတ္အပ္ေသာ သတၱ၀ါ၏ အႀကီးအငယ္ ဤအခ်က္မ်ားကိုလိုက္၍ စိစစ္ရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္-

(က) လူသတၱ၀ါႏွင့္ တိရစၧာန္သတၱ၀ါ ၂-မ်ိဳးတြင္ လူသတၱ၀ါသည္ ကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ ျဖစ္လာေသာ ရုပ္ နာမ္ခႏၶာျဖစ္၍ သဘာ၀အားျဖင့္ တိရစၧာန္ထက္ ဂုဏ္ရွိ၏။ အသိအလိမၼာလည္း အထိုက္အေလ်ာက္ သာေနတတ္ေသး၏။ ထို႔ေၾကာင့္ တိရစၧာန္ကို သတ္ျခင္းထက္ လူကိုသတ္ျခင္းက အျပစ္ပိုႀကီး၏။

လူတြင္လည္း သီလ စေသာ ဂုဏ္အဆင့္ဆင့္ျမင့္သူကို သတ္ျခင္းက အျပစ္ႀကီး၏။
ဘုရား-ရဟႏၲာကို သတ္လွ်င္၄င္း၊ ေက်းဇူးႀကီးလွေသာ မိဘကိုသတ္လွ်င္၄င္း အ၀ီစိအက်ိဳးကို မုခ်ေပး၏။

(ခ) တိရစၧာန္တို႔တြင္ အေကာင္ႀကီးကို သတ္ရာ၌ လံ႔ုလစိုက္မႈ ပေယာဂႀကီးမားရကား အကုသိုလ္ေစတနာ ေတြလည္း ေရွ႔အဖို႔၌ အမ်ားအျပား ျဖစ္ရေလ၏။
ပေယာဂခ်င္း (ေသနတ္တခ်က္အားျဖင့္) တူေစကာမူ အားစိုက္အားထုတ္မႈ မတူေသး။
အားစို္က္အားထုတ္မႈ တူေစကာမူ အေကာင္ႀကီး၌ ရုပ္အစုမ်ားစြာကို ဖ်က္ဆီးရာေရာက္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ပုရြက္ဆိတ္ကို သတ္ျခင္းထက္ ဆင္ကိုသတ္ျခင္းက အျပစ္ႀကီးသည္။

(ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၉-ခု စက္တင္ဘာလ)

No comments: