Wednesday, September 15, 2010

ရတနာပံုေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၄၀-ေက်ာ္သက္တမ္းရွိ သဂၤဇာသစ္စားေက်ာင္းေတာ္ႀကီးႏွင့္ သဂၤဇာဆရာေတာ္

မႏၲေလးျမိဳ႔ေပၚတြင္ ရတနာပံုေခတ္ သစ္သားေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ား စာရင္းျပဳစုလွ်င္ မ်ားမ်ားစားစားရွိမည္မဟုတ္ေခ်။ ေရႊနန္းေတာ္ေက်ာင္း၊ သာကဝန္ ကင္းဝန္မင္းႀကီးေက်ာင္း၊ ဗန္းေမာ္မိဖုရားေက်ာင္း၊ ေၾကးျမင္မိဖုရားေက်ာင္း၊ ျပည္တိုက္၊ ျပည္ေက်ာင္းႀကီး၊ ပင္းသာမင္းသားေက်ာင္း၊ မဟာမင္းထင္ေက်ာင္းႀကီးႏွင့္ နန္းဦးတိုက္ စားေတာ္ဝန္မင္းေက်ာင္း စသည္တို႔ကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ၾကပါ၏။

ဤေက်ာင္းႀကီးမ်ားသည္ ကံေကာင္းေသာ ေက်ာင္းႀကီးမ်ားဟု ဆိုအပ္၏။ ဒုတိယကမၻာစစ္ေဘးက ကင္းလြတ္ခဲ့၏။ သဘာဝမီးေဘးက လြတ္ကင္းခဲ့၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ႏွစ္ ၁၄၀-ေက်ာ္ ၁၅၀-က သစ္သားေက်ာင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား၊ ျမန္မာ့ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ား၏ ထည္ဝါမႈ၊ ဗိသုကာလက္သမားအတတ္ စြမ္းပကားမ်ားကို အံ႔ၾသေလာက္ေအာင္ ေတြ႔ျမင္ေလ့လာႏိုင္ၾကပါ၏။ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ားလည္း ျဖစ္ၾကပါ၏။

ယင္းေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ားအနက္ မႏၲေလးျမဳိ႔ အေနာက္ျပင္ သဂၤဇာေက်ာင္း အေရွ႔ဘက္ကမ္း၊ ခ်မ္းေအးသာဇံျမိဳ႔နယ္၊ ေဒးဝန္း အေနာက္ ၃၅-လမ္း၊ ေျမာက္ဘက္တြင္ တည္ရွိ၏။ အမရပူရ ေနျပည္ေတာ္မွ မႏၲေလးျမိဳ႔ ရတနာပံုေနျပည္ေတာ္ကို တည္ေထာင္စိုးစံကာ မင္းတုန္းမင္းႀကီးသည္ ေရႊနန္းေတာ္ႏွင့္အတူ အမရပူရမွ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတိုက္မ်ားကိုလည္း မႏၲေလးသို႔ ေရႊ႔ေျပာင္းေစသည္။

ေရွးဦးစြာ နန္းဦး၊ နန္းေရွ႔ရွိ မဟာဝိသုတာရာမတိုက္ကို စတင္ေဆာက္လုပ္သည္။ သာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ သီတင္းသံုးရန္ ေက်ာင္းတိုက္ျဖစ္သည္။ ယေန႔ေသာ္ အုတ္ခံုႀကီးမ်ားသာ က်န္ေတာ့သည္။
မင္းတုန္းမင္းႀကီးသည္ အေနာက္ျပင္တြင္ ေဒးဝန္း အေနာက္ရပ္၌လည္း ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးတေဆာင္ ေဆာက္လုပ္သည္။ သကၠရာဇ္ ၁၂၂၃-ခုႏွစ္ မႏၲေလးျမိဳ႔တည္ျပီး တႏွစ္အၾကာ တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ရာ ထည္ဝါခမ္းနားလွေသာ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး အျဖစ္ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ၾကသည္။

သဂၤဇာေက်ာင္းႀကီးကို သံေတာ္ဆင့္ မိုင္းကိုင္ျမိဳ႔စား မင္းလွသီရိေဇယ်သူ၊ သစ္ေတာအခြန္မင္းႀကီး မဟာမင္းေက်ာ္-မင္းလွစည္သူ၊ ျပည္လံုးအံ႔ေလွာ္ကား ေထာင္ကဲမင္းလွေဇယ်ေက်ာ္သူတို႔အား ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲတည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ ေက်ာင္းႀကီး ျဖစ္သည္။
သဂၤဇာေက်ာင္းႀကီး၏အမည္မွာ မဂၤလာရတနာ ဘံုစံေက်ာင္းဟူ၍ ကမၸည္းတင္ခဲ့သည္။ ပုဂံေခတ္ မင္းရွင္ေစာ၏ဆရာ သဃၤရာဇာ မေထရ္ ေနထိုင္ခဲ့သည့္ေနရာကိုအစြဲျပဳ၍ သဂၤဇာေခ်ာင္း၏အမည္တြင္ေသာ ေခ်ာင္းကမ္းပါးထိပ္တြင္ မင္းတုန္းမင္းက ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့သည္။

ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးတခုလံုး ကၽြန္းတိုင္လံုးႀကီးမ်ား၊ ထုပ္ေလ်ာက္မ်ားခံလ်က္ ျမန္မာ့နည္း ျမန္မာ့ဟန္ သက္သက္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၏ အတြင္းခန္းမ်ား၊ နံရံအျပင္ ျပတင္းတံခါးေပါက္ ရုပ္လံုးရုပ္ၾကြလက္ရာမ်ား၊ အမြမ္းပန္းမ်ားျဖင့္ ေရႊပိန္းခ်ထားသည့္လကၡဏာမ်ား ေတြ႔ရသည္။
ေက်ာင္းဦးျပသာဒ္မွာ ဘံုခုနစ္ဆင့္ျဖစ္သည္။ အမြမ္းပန္းမ်ား ယိုယြင္းပ်က္စီး၍ မရွိေတာ့ေပ။ ေက်ာင္းႀကီးမွ ေရွးေဟာင္းလက္ရာမ်ား၊ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ား စစ္အတြင္း မသမာသူမ်ား ခိုးယူခံရသည္မွာ အေျမာက္အျမားျဖစ္သည္ဟု ေက်ာင္းတိုက္ရွိဆရာေတာ္မ်ားက မိန္႔ၾကားသည္။

ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၏ ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ အမိုး သံုးထပ္ လည္ေပၚႏွစ္ဆင့္ခံျပီး စျမင္ႏွစ္ဖက္ခ်ထားသည္။ ေက်ာင္းဦးျပာသာဒ္ လက္ရာေျမာက္ ခိုင္ခံလွသည္။ ဗိသုကာလက္ရာ ေကာင္းလွသျဖင့္ သုေတသီမ်ား၊ ဗိသုကာပညာရွင္မ်ား၊ လာေရာက္ေလ့လာ မွတ္သားၾကသည္ဟု ဆရာေတာ္က ရွင္းျပသည္။

သို႔ေသာ္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမွာ ယိုင္လ်က္ရွိသည္။ ၾကမ္းခင္းပ်ဥ္ျပားႀကီးမွာ ဖရိုဖရဲရွိေနသည္။ ေနစား၊ ေရစားသျဖင့္ အခ်ိဳ႔ေနရာ ေပါက္ျပဲေနသည္။ ဝရန္တာလက္ရန္းမ်ားမွာ တိုင္အခ်ိဳ႔ စက်င္ေက်ာက္သား ဖံုးအုပ္ထားသည္။ ေဇတဝန္ေဆာင္မႀကီးမွာ အတြင္းခန္း ေမွာင္မည္းေနသည္။ ကဲလားတံခါးႀကီးမ်ား ေကာင္းေသးသည္။ ႏွစ္ကာလရွည္လ်ားလာျပီျဖစ္၍ ယိုင္နဲ႔လာျခင္း ျဖစ္သည္။

ပလႅင္တကဲႏွင့္ ရုပ္ပြားေတာ္ႀကီးမ်ားလည္း ဖူးေတြ႔ရသည္။ ေဇတဝန္ေဆာင္ႏွင့္ အေနာက္ဘက္အရံ အေဆာင္ႀကီးမွာလည္း ေတာင္ေျမာက္ရွည္လ်ားလွသည္။ ထူးျခားမႈမွာ ေရႊနန္းေတာ္ေက်ာင္းႀကီးကဲ့သို႔ ျပတင္းေပါက္တံကဲပန္းမ်ား၊ သိၾကားရုပ္၊ နတ္ရုပ္ လက္အတင္အခ်ဟန္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေတြ႔ရရာ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ ပန္းပုပညာရပ္ျဖစ္သည္။
သရက္ကင္းေလွကားႀကီး ငါးစင္းပါရွိသည္။ ေျမာက္ဘက္အုတ္ေလွကား ႏွစ္စင္း၊ အေနာက္ဘက္မွ တစင္း၊ အသံုးျပဳလ်က္ရွိသည္။ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၏ အေရွ႔ေတာင္ေထာင့္တြင္ ပိဋကတ္တိုက္ကို အုတ္အဂၤေတျဖင့္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေလရာ ရတနာပံုေခတ္ အဂၤေတပန္းမ်ားကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။

သဂၤဇာေက်ာင္းႀကီး၏ ထူးျခားမႈျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းဦးအေရွ႔ထိပ္မွာ ကၽြန္းသစ္လံုးတလံုးတည္းျဖင့္ ထုဆစ္ထားကာ ဟသၤာရုပ္ တံခြန္တိုင္ႀကီးရွိသည္။ ေအာက္ေျခ၌ သိၾကားရုပ္ ငါးရုပ္ရွိသည္။ ၂-ရုပ္ ေပ်ာက္ဆံုးသြား၍ အသစ္ထပ္မံ တည္ေဆာက္လိုက္ျပီျဖစ္သည္။
ေက်ာင္းတိုက္အတြင္းရွိ ဆရာေတာ္၊ သံဃာေတာ္မ်ား ႀကီးၾကပ္၍ တံခြန္တိုင္ႀကီး ျပန္လည္ထူမတ္လွဴဒါန္းျပီး ျဖစ္သည္။ ယခုအခါ သဂၤဇာေက်ာ္င္းေတာ္ႀကီးကို ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနမွ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္၍ ေအာက္ေျခပ်က္စီးယိုယြင္းေနေသာ ကၽြန္းတိုင္မ်ားအား အစားထိုးျပဳျပင္ထားသည္။ ေက်ာင္းဦးျပာသာဒ္ အေျခတြင္လည္း သန္႔ရွင္းသာယာေအာင္ ျပဳျပင္မြမ္းမံ ထားသည္။

သဂၤဇာေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမွာ ဒုတိယကမၻာစစ္တြင္းက ဂ်ပန္ဗံုးၾကဲေလယာဥ္မ်ား မီးက်ည္ျဖင့္ ပစ္ခတ္ေသာ္လည္း မီးက်ည္မထြက္၊ မီးေလာင္ျခင္း မရွိခဲ့ေပ။ ယင္းသို႔ မီးမေလာင္ျခင္းမွာ ေက်ာင္းႀကီးေပၚရွိ တန္ခိုးႀကီး ရုပ္ပြားေတာ္မ်ား ကိန္းဝပ္ေနေသာေၾကာင့္ မီးမေလာင္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု အလယ္ေက်ာင္းႀကီးဆရာေတာ္ ဦးေတေဇာဘာသ-က ရွင္းျပသည္။

သဂၤဇာေက်ာင္း၏ ေျမာက္ဘက္ရွိ အေကာက္ဝန္မင္း ေက်ာင္းႀကီးမွာမူ မီးက်ည္ထိမွန္၍ မီးေလာင္ပ်က္စီးသြားခဲ့သည္။ သဂၤဇာ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၏အတြင္းပိုင္း ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္မႈမွာလည္း အံ႔ၾသေလာက္ဖြယ္ရွိသည္။
ဘုရားခန္းအဝင္ ကႏုတ္ပန္းဆြဲမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားသည္။ အတြင္းတိုင္ ခါးပန္းမ်ား တိုင္ေျခမ်ားတြင္လည္း ပန္းပုလက္ရာ မ်ားျဖင့္ တပ္ဆင္ထားသည္ကို ခမ္းနားထည္ဝါစြာေတြ႔ရသည္။

သဂၤဇာဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ ဤေက်ာင္းေတာ္ႀကီး ေဆာက္လုပ္ျပီးေနာက္ မင္းတုန္းမင္း၏ ပင့္ေလွ်ာက္ခ်က္အရ အင္းဝမွ ၾကြေရာက္သီတင္းသံုးေတာ္မူသည္။ ေက်ာင္းတင္လွဴပြဲႏွင့္အတူ ဓမၼာလကၤာရကဝိဓဇ မဟာဓမၼရာဇဂုရု ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ ကပ္လွဴပူေဇာ္သည္။
ထို႔ျပင္ အေရွ႔ျပင္ ဝဇီရာရာမတိုက္ကိုလည္း တင္လွဴခဲ့ေၾကာင္း မွတ္သားရသည္။ ဆရာေတာ္သည္ သဂၤဇာရာမ၊ ဝဇီရာရာမ ႏွစ္ဌာနတြင္ ေျခာက္ဝါ သီတင္းသံုးေတာ္မူသည္။ ဆရာေတာ္သည္ စကားအရာ၌ ကၽြမ္းက်င္လိမၼာလွေသာ မင္းဆရာေတာ္ ျဖစ္ေတာ္မူသည္။ မင္းတုန္းမင္းက နန္းေတာ္သို႔ပင့္၍ ဆြမ္းကပ္လွဴခံရေသာ ဆရာေတာ္တပါးျဖစ္သည္။ သက္ေတာ္ ရလာေသာအခါ အရညဝါသီ ေတာမီလိုစိတ္မ်ား ရွိလာသည္။

စစ္ကိုင္းေတာင္ ေလာကမွန္ကင္း စေသာ အရပ္တို႔၌ ေျပာင္းေရႊ႔သီတင္းသံုး တရားက်င့္ၾကံအားထုတ္ေတာ္မူသည္။
မႏၲေလးအေရွ႔ျပင္ ဝဇီရာရာမတိုက္တြင္ တပည့္ရဟန္းသံဃာမ်ားအား စာေပပို႔ခ်ျပီးေနာက္ ပညာသီရိ သဒၶမၼဓဇရာဇာဓိရာဇဂုရု ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရ ဆရာေတာ္အား လႊဲအပ္ခဲ့သည္။
သဂၤဇာတိုက္ကိုလည္း ပရိယတၱိ ဝါသာရဒသႏၲိမႏၲဝံသာႏုရကၡိတ သာသေနာပကာရျဖစ္ေသာ တပည့္ရင္းခ်ာ ဓမၼာစာရိႏၵာဘိသိရိ ဓဇ မဟာဓမၼရာဇာဓိရာဇဂုရု နာမရွိေသာ ဆရာေတာ္အား လႊဲအပ္ခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္သည္ ဤမွစစ္ကိုင္းၾကက္ေထာင့္တြင္ တဝါဆိုသည္။ စတုရာရကၡက်မ္းကိုလည္း ေရးသားျပဳစုသည္။

မင္းတုန္းမင္း နတ္ရြာစံျပီးေနာက္ ဆရာေတာ္သည္ ရန္ကုန္သို႔ၾကြသည္။ မဟာဓမၼဒိပါကာရာမတိုက္တြင္ ပရိယတၱိသာသနာ ထြန္းကားေအာင္ တရားဓမၼဆံုးမ စာေပပို႔ခ်ခဲ့သည္။
ဥပါသေကာဝါဒ စာကိုယ္ႏွင့္ ၄င္းဋီကာ ကာယပစၥေကၡဏာ က်မ္းမ်ားေရးသားျပဳစုသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ရန္ကုန္မွ ေမာ္လျမိဳင္ ၾကြေရာက္ျပီး က်ိဳက္သလႅာေစတီေတာ္ေရွ႔ေျမာက္ ဓမၼဝိလာသနီ သိမ္ေတာ္ႀကီးသမုတ္ခဲ့သည္။
ေမာ္လျမိဳင္တြင္ သီတင္းသံုးေနစဥ္ သီေပါမင္းက ေနျပည္ေတာ္သို႔ ၾကြေရာက္သီတင္းသံုးေတာ္မူရန္ ဝဇီရာရာမဆရာေတာ္အမွဴး ျပဳ၍ ဆရာေတာ္ ၃-ပါး၊ လႊတ္ေတာ္စာေရးႀကီး မင္းလွသီရိရာဇာ၊ သံေတာ္ဆင့္ မင္းလွမင္းေခါင္ ေဇယ်သူတို႔အား ပင့္ေဆာင္ေစသည္။

ဆရာေတာ္သည္ ေနျပည္ေတာ္သို႔ ၾကြေရာက္၍ သီေပါမင္းအား ၾသဝါဒေပးေတာ္မူသည္။ ေနျပည္ေတာ္တြင္ သီးတင္းသံုးရန္ အႀကိမ္ႀကိမ္ေလွ်ာက္ထားေသာ္လည္း လက္မခံဘဲ ဆရာေတာ္သည္ ဗုဒၶဂယာသို႔ ဘုရားဖူးၾကြသည္။
၁၂၄၇-ခုႏွစ္ နတ္ေတာ္လဆန္း ၅-ရက္၊ ေမာ္လျမိဳင္သို႔ ၾကြေရာက္သည္။ သီေပါမင္း ပါေတာ္မူျပီး ေနာက္တႏွစ္ ၁၂၄၇-ခုႏွစ္ ဝါေခါင္လဆန္း ၁၀-ရက္ သက္ေတာ္ ၇၂၊ ဝါေတာ္ ၅၂-ဝါအရတြင္ ဘဝနတ္ထံ ပ်ံလြန္ရွာသည္။

ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ အတၳဳပၸတၱိေက်ာက္စာကို က်ိဳက္သလႅာဘုရားအနီး ေစတီ၌ ေက်ာက္စာသံပိုင္း ေရးထိုးထားသည္။ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး သီတင္းသံုးရာ သဂၤဇာေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကား ယခုအခါ သတိရဖြယ္ မားမားမတ္မတ္ ျပဳျပင္ေနေလျပီ။

နတ္ေမာက္ ထြန္းရွိန္
(ျမဝတီမဂၢဇင္း ၂၀၀၃-ခု ဧျပီလ)

No comments: