Friday, September 17, 2010

ဗုဒၶသာသနာႏွင့္ ရွင္ဥပဂုတၱ မဟာေထရ္

( ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ရွင္ဥပဂုတ္ ကိုးကြယ္ပူေဇာ္မႈဓေလ့ )

သီတင္းဝါလကၽြတ္၍ မိုးေလဝသရွင္းေသာ ကာလမ်ားတြင္ ဧရာဝတီ၊ စစ္ေတာင္း၊ စသည့္ ျမစ္ရိုးတေလွ်ာက္ အျခားေခ်ာင္းမ်ား ျမစ္လက္တက္မ်ားတြင္ ညဘက္၌ မီးကေလးတလက္လက္ျဖင့္ စုန္ေမ်ာလာၾကေသာ ရွင္ဥပဂုတ္ေဖာင္ေတာ္မ်ားကို မၾကာခဏ ေတြ႔ဖူးၾကပါလိမ့္မည္။ ထိုေဖာင္ေတာ္မ်ားကို ျမစ္ရိုးတေလွ်ာက္ ျမိဳ႔မ်ား၊ ရြာမ်ားမွ ဆယ္ယူပူေဇာ္ျပီး ပြဲလမ္းသဘင္မ်ားျဖင့္ ခမ္းခမ္းနားနား ပူေဇာ္ၾကသည္ကိုလည္း ေတြ႔ဖူးၾကပါလိမ့္မည္။ ဧရာဝတီျမစ္၏ အထက္အညာ ျမစ္ႀကီးနား၊ ဗန္းေမာ္၊ ေရႊကူ၊ ကသာ၊ ထီးခ်ိဳင့္၊ ေက်ာက္ေျမာင္း၊ စစ္ကိုင္း စေသာ ျမိဳ႔ႀကီး၊ ျမိဳ႔ငယ္မ်ားသည္ ရွင္ဥပဂုတ္ပြဲေတာ္ကို တခမ္းတနား ျပဳလုပ္ေလ့ ရွိၾကျပီး စစ္ေတာင္းျမစ္တြင္ ေရႊက်င္ျမိဳ႔၏ မီးေမွ်ာပြဲသည္ ျမန္မာျပည္တြင္ ေက်ာ္ၾကားလွပါသည္။

အခ်ိဳ႔ ျမစ္ေခ်ာင္းမရွိေသာ ျမိဳ႔-ရြာမ်ားကလည္း ေရကန္ငယ္တြင္ လွပဆန္းၾကယ္ေသာ ရွင္ဥပဂုတ္ ေဖာင္ေတာ္-ကို ျပဳလ်က္ အထူးထူးေသာ ပူေဇာ္မႈတို႔ျဖင့္ ပူေဇာ္ေလ့ရွိၾကပါသည္။ ဘုရားဝင္း ေက်ာင္းဝင္းမ်ားတြင္လည္း ရွင္ဥဂုတ္ ရဟႏၲာအရွင္သူျမတ္၏ ေရကန္ငယ္ျဖင့္ တည္ထားအပ္ေသာ ေဖာ္ေတာ္ကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ၾကပါသည္။ အခ်ိဳ႔ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔၏ ေနအိမ္ ဘုရားစင္ မ်ားတြင္လည္း ေၾကးလင္ပန္းေအာက္ခံ ေရျဖည့္လ်က္ ေၾကးျပာသာဒ္ျဖင့္ အရွင္ျမတ္၏ရုပ္တုေတာ္ ကိုးကြယ္မႈ ရွိၾကပါသည္။

ဤဓေလ့မ်ားတြင္ မွန္ကန္ခ်က္မ်ားမွာ စံေနေတာ္မူသည့္ ေၾကးျပာသာဒ္-ႏွင့္ အရွင္သူျမတ္၏ ေနကိုေမာ့ၾကည့္-ဟန္မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤသည္မွာ စာေပက်မ္းဂန္မ်ားမွ သိရွိရေသာ ရွင္ဥပဂုတ္ရဟႏၲာ အရွင္သူျမတ္၏ အတၳဳပၸတၱိျဖစ္စဥ္မ်ားအရ တည္ထားၾကျခင္းျဖစ္ေပရာ ရွင္ဥပဂုတၱမေထရ္ျမတ္သည္ ေတာင္သမုဒၵရာတြင္ ေၾကးျပာသာဒ္ျဖင့္ တပါးတည္း သီတင္းသံုး ေနေတာ္မူေသာ အသက္ထင္ရွား ရဟႏၲာျမတ္ႀကီး ျဖစ္သည္-ဟူေသာ ယံုၾကည္မႈပင္ ျဖစ္ပါသည္။

(အရွင္သူျမတ္၏ သာသနာဆိုင္ရာ စြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ား)
ဘုရားသားေတာ္၊ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ တပါးတည္းစံေနျခင္း။ ရဟန္းမ်ားႏွင့္အတူ ဥပုသ္ျပဳျခင္းမွ ပ်က္ကြက္ျခင္းရွိလွ်င္ အျပစ္အာပတ္သင့္၏။ ရွင္ဥပဂုတ္သည္လည္း ဤအျပစ္အာပတ္၏ဒဏ္ကို ထမ္းေဆာင္ေသာအားျဖင့္ ေထရ္ႀကီးဝါႀကီး၊ ရဟန္းေတာ္ႀကီးမ်ားမွေပးေသာ တာဝန္တရပ္ကို ထမ္းေဆာင္ရေပရာ ထိုအျဖစ္အပ်က္သည္ သာသနာ့သမိုင္းတြင္ ထင္ရွားစြာ တြင္ရစ္ခဲ့ေပသည္။

(မာရ္နတ္အား အရွင္သူျမတ္ ဆံုးမေတာ္မူျခင္း)
သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီး၏ ေစတီေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္၊ ေရတြင္းေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္၊ ေရကန္ေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္၊ အလွဴေတာ္တို႔မွာလည္း သာသနာ့သမိုင္းတြင္ ထင္ရွားလွေပရာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း၌လည္း ထိုေစတီ၊ ေရတြင္း၊ ေရကန္တို႔ ယခုထိ အထင္အရွား ရွိေပေသးသည္။ မင္းတရားႀကီး၏ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ား၊ ကိုးတိုင္းကိုးဌာနသို႔ သာသနာျပဳ ေစလႊတ္ျခင္းမ်ားသည္ မ်က္ေမွာက္ကာလသို႔ သာသနာေတာ္ကို ထိန္းသိမ္းသယ္ပိုးလာၾကျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ မင္းႀကီး၏ အေသာကာရာမ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးႏွင့္ မဟာေစတီမွာလည္း ေက်ာ္ၾကားထင္ရွားလွပါသည္။ ထိုအစုစုေသာ ေကာင္းမႈတို႔အား အႏုေမာဒနာပြဲႀကီးတြင္ မာရ္နတ္၏ အဖ်က္အဆီးလုပ္ရပ္ အႏၲရာယ္မ်ားမွ ကင္းေဝးေစရန္အတြက္ ရွင္ဥပဂုတ္ မဟာေထရ္အား တားဆီးေပးပါရန္ တာဝန္ေပးျခင္း ခံရပါသည္။

အႏုေမာဒနာပြဲမွ ဆီမီးတသိန္းပူေဇာ္ရာ မာရ္နတ္မင္းက ေလျပင္းတိုက္၍၄င္း၊ သဲမိုး၊ ေက်ာက္စစ္မိုး၊ ေက်ာက္ဖ်ာမိုး၊ မီးက်ီးမိုး စသည္တို႔ျဖင့္ အဖ်က္အႏၲရာယ္ျပဳရာ ရွင္ဥပဂုတ္အရွင္ျမတ္က အဓိ႒ာန္တန္ခိုးျဖင့္ အႏုေမာဒနာပြဲႀကီးကို စိုးစဥ္းမွ် အထိအခိုက္မရွိေစဘဲ စၾကဝဠာတံတိုင္းအပသို႔ စြန္႔ပစ္ေလသည္။

ထိုအခါ မာရ္နတ္သည္ မိမိလုပ္ရပ္မ်ား မေအာင္ျမင္ျခင္းကို အမ်က္မာန္ပြားလ်က္ ႏြားလားဥသဘဟန္၊ ဦးေခါင္းခုနစ္လံုးပါ နဂါးႀကီးဟန္၊ ဘီလူးဟန္ စသည္စသည္ ဖန္ဆင္းလ်က္ ရန္ျပဳျပန္ရာ ရွင္ဥပဂုတ္မေထရ္ျမတ္ႀကီးက က်ားအသြင္၊ ဂဠဳန္အသြင္၊ ႏွစ္ဆမွ်ႀကီးေသာ ဘီလူးႀကီးအသြင္တို႔ျဖင့္ မာရ္နတ္အား ႀကီးစြာေသာလက္နက္တို႔ျဖင့္ ဆံုးမေလ၏။

မာရ္နတ္လည္း ေၾကာက္ရြ႔ံလွသျဖင့္ တင့္တယ္ေသာ လူအသြင္ျဖင့္ ရွင္ဥပဂုတ္အရွင္ျမတ္ေရွ႔တြင္ ရပ္လာေလသည္။ အရွင္သူျမတ္လည္း ဤမာရ္နတ္ ေနာင္ၾကဥ္ေစအံ႔-ဟု ပိုးေလာက္တို႔အတိျပီးေသာ ေခြးေသေကာင္ပုပ္တေကာင္ကို မာရ္နတ္၏ လည္တြင္ ဆြဲေပးလိုက္ေတာ့သည္။

အခံခက္လွေသာ မာရ္နတ္လည္း ေတြ႔ျမင္သမွ် နတ္ျဗဟၼာတို႔အား ဖယ္ခၽြတ္ေပးပါမည့္အေၾကာင္း ေတာင္းပန္းတိုးလွ်ိဳး ေပေတာ့၏။ မည္သူတစံုတေယာက္မွ ဖယ္ခၽြတ္ေပးျခင္း မတတ္ႏိုင္ရွိေသာအခါမွ ရွင္ဥပဂုတ္ အရွင္သူျမတ္ကိုယ္တိုင္အား တိုးလွ်ိဳးရေလေတာ့၏။ အရွင္သူျမတ္ကလည္း သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီး၏ ကုသိုလ္ေတာ္ အႏုေမာဒနာပြဲအား မေႏွာင့္ယွက္ရန္ ဆိုဆံုးမလ်က္ ေခြးေသေကာင္ပုပ္ကို တန္ခိုးေတာ္ျဖင့္ ဖယ္ခၽြတ္ေပးျပီး ေတာင္ခါးပန္းတခုတြင္ ခါးပန္းႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ေႏွာင္၍ ကုသိုလ္ေတာ္ပြဲ အခိုက္အတန္႔ကို ျငိမ္းေအးေစျခင္းငွါ ဒဏ္ခတ္ထိန္းသိမ္းထားလိုက္ရေပသည္။ အႏုေမာဒနာပြဲႀကီးျပီးမွသာ ခ်မ္းသာခြင့္ေပးလိုက္ပါေတာ့သည္။

ယခုမ်က္ေမွာက္ကာလအထိ အလွဴအတန္းတြင္ တခုခုျဖစ္လွ်င္ မိုးေလဒဏ္မွ ကင္းေစျခင္းငွါ ဘုရားပြဲတြင္ အုန္း၊ ငွက္ေပ်ာ၊ တံခြန္၊ ကုကၠား၊ မုေလးပြား-စသည့္ ပန္းမန္အေမႊးတိုင္တို႔ျဖင့္ ရွင္ဥပဂုတ္ပြဲျပဳလ်က္ အရွင္ျမတ္အား ပူေဇာ္ျပီး မာရ္နတ္၏ ေဘးအႏၲရာယ္မွ ကာကြယ္ေပးပါရန္ ဆုေတာင္းၾကသည့္ အစဥ္အလာ ရွင္သန္လ်က္ရွိပါသည္။

(ေဂါတမဗုဒၶ၏ ဗ်ာဒိတ္)
ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္က ဆြမ္းခံၾကြလာေသာ ဘုရားရွင္အား ပီယဒႆီ-အမည္ရွိ သူေဌးသားသူငယ္က ၾကည္ညိဳသဒၶါ လွသျဖင့္ (မိမိတို႔ကစားေနေသာ ေနရာတြင္ အျခားလွဴဖြယ္ပစၥည္းလည္း တစံုတရာ မရွိသျဖင့္) ကစားေနေသာ ေျမမႈန္႔မ်ားကိုသာ အမြန္အျမတ္ျပဳကာ ရိုရိုေသေသ ေလာင္းလွဴလိုက္ေလ၏။ ထိုသဒၶါတရား အလွဴကုသိုလ္အဟုန္၏ အက်ိဳးေပးကို သိျမင္ေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္က သာသနာႏွစ္ ဤေရြ႔ဤမွ်အခ်ိန္တြင္ အေသာကမင္းႀကီး၏ အႏုေမာဒနာပြဲ၌ မာရ္နတ္၏ အႏၲရာယ္ခပ္သိမ္းမွ တားဆီးကာ အေသာကမင္းႀကီး၏ သာသနာျပဳျခင္းကို ကူညီေထာက္ပံ႔မည့္ ဥပဂုတၱမည္ေသာ ရဟႏၲာျဖစ္လတံ႔-ဟု မိန႔္ခဲ့ပါသည္။ ဤဗ်ာဒိတ္အရ မာရ္နတ္အား ဆံုးမႏိုင္ခဲ့ေသာ သာဓကသည္ ယခုတိုင္ပင္ ကုသိုလ္ပြဲမ်ား၌ အရွင္ျမတ္အား အားကိုးအားထားျပဳလ်က္ ပူေဇာ္ၾကျခင္း ဓေလ့မ်ားျဖင့္ ထြန္းကားေနေပေတာ့သည္။

(ပူေဇာ္နည္းမ်ား)
ရွင္ဥပဂုတ္ေဖာင္ေတာ္ စတင္ ေမွ်ာလႊတ္မည့္သူမ်ားက ရုပ္တုကို (လက္ယာလက္ျဖင့္ ဆြမ္းသပိတ္ကိုႏႈိက္လ်က္ မြမ္းယိန္း၊ မယိမ္း သိစိမ့္ေသာငွါ ေနကို ေမာ့ၾကည့္ဟန္) ထုလုပ္ၾကပါသည္။ သစ္သားျဖင့္ ထုလုပ္သည္မွာ အစဥ္သျဖင့္ ကိုးကြယ္ရန္ျဖစ္ျပီး ျမစ္၊ ေခ်ာင္း၊ တေလွ်ာက္ ေမွ်ာလႊတ္ရာတြင္ ေရ-မိုးေၾကာင့္ အပ်က္အစီး ကုန္က်စရိတ္ သက္သာရန္ ရႊံ႔ျဖင့္လည္း ထုလုပ္ၾကပါသည္။ ရုပ္တုကို ပီျပင္စြာ ျခယ္မႈန္းျခင္း၊ သကၤန္း၊ သပိတ္ အစစ္မ်ားျဖင့္ ပူေဇာ္ျခင္းမ်ားအျပင္ ပန္းမန္၊ ဆီမီး အေမႊးတိုင္၊ ရာဇမတ္၊ ၾကံပင္၊ ငွက္ေပ်ာပင္စိုက္ကာ ဝါးေဖာင္ ခိုင္ခံ႔စြာျဖင့္ ဝါဆိုဖေယာင္းတိုင္ႀကီးမ်ား ထြန္းညႇိကာ အခ်ိဳ႔မွာ ၾကာရွည္ခံရန္ ေရနံဆီ ဆယ္ဝင္ပံုးကို မီးစာတပ္ ထြန္းညႇိျပီး ဆြမ္း၊ ေရခ်မ္း၊ သစ္သီးဆြမ္းမ်ားျဖင့္ ေမွ်ာလႊတ္ပါသည္။ ရွင္ဥပဂုတ္ ေမွ်ာျခင္းကိုျပဳလွ်င္ အေနကဇာတင္ျခင္း၊ တရားပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊ သံဃာေတာ္တို႔အား ဆြမ္းကပ္ျခင္း၊ အခ်ိဳ႔ ပြဲလမ္းသဘင္၊ အဆို အက၊ ဆိုင္း၊ စာေဟာ စသည္ျဖင့္ ၃-၄ ရက္မွ် ေပ်ာ္ရႊင္စြာျဖင့္ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာမႈတို႔ကို ျပဳၾကပါသည္။

ေမွ်ာလႊတ္ေသာအခါ ေန႔ခင္းတြင္ ေလွျပိဳင္ပြဲမ်ားျဖင့္၄င္း၊ တက္ခုတ္ယိမ္းမ်ားျဖင့္၄င္း၊ အိုးစည္ဒိုးပတ္၊ သံခ်ပ္ျမိဳင္ျမိဳင္ျဖင့္ အျပိဳင္ဆင္ႏႊဲၾကျပီး မိုးခ်ဳပ္စအခါတြင္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားေသာ ဆီမီးတေထာင္၊ ပန္းတေထာင္ စသည္တို႔ကို ေရတြင္ေမွ်ာခ်ၾကျပီး ေနာက္ဆံုးတြင္မွ ရွင္ဥပဂုတ္ ေဖာင္ေတာ္ကို ေမွ်ာလႊတ္ၾကေလသည္။ ေတြ႔ရွိေသာ ေနာက္ရြာမ်ား ျမိဳ႔မ်ားက ဆယ္ယူျပီး ထပ္မံပူေဇာ္၍ ဆက္လက္ေမွ်ာခ်ျပန္ပါသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ေတာင္သမုဒၵရာတြင္ ေၾကးျပာသာဒ္ ျဖင့္ စံေတာ္မူေသာ ရွင္ဥပဂုတ္ ရဟႏၲာအရွင္သူျမတ္ႀကီးအား ပူေဇာ္လိုက္သည့္ ေဖာင္ေတာ္သည္ ျမစ္မ်ား၊ ေခ်ာင္းမ်ား ခရီးအဆံုး သမုဒၵရာသို႔ ေရာက္ရွိမည္ဟု ေမွ်ာ္မွန္းသကဲ့သို႔ ေစတနာသဒၶါတရား ကုသိုလ္ျပဳမႈ၏ ရည္မွန္းခ်က္မွာလည္း ဝဋ္ဆင္းရဲအေပါင္းမွ ကင္းလြတ္ရာ အမတေခၚ နိဗၺာန္ေရႊျပည္သို႔သာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း စုေဆာင္း တင္ျပအပ္ပါသည္။

ေရႊကူနန္းႏြ႔ဲႏြဲ႔

ကိုးကားခ်က္မ်ား
၁။ ရွင္ဥပဂုတၱ ရဟႏၲာပူေဇာ္နည္း။ ဓမၼာစရိယ ဦးခင္ေမာင္လင္း (၁၉၇၇-ဇူလိုင္လ)
၂။ သာသနာ ၂၅၀၀-ခရီး။ (ေမာင္အံ႔)
၃။ အေသာကေက်ာက္စာ (ပါရဂူ)

(ေငြတာရီမဂၢဇင္း ၂၀၀၀-ျပည့္ႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ)

No comments: