Tuesday, October 26, 2010

သိပၸံအျမင္ႏွင့္ ဗုဒၶအဘိဓမၼာ (၂)

( ဂါဒီးယန္း ဦးစိန္၀င္းႏွင့္ ေဒါက္တာ ဦးေန၀င္း-ေမး၍ အမရပူရ မဟာဂႏၶာရံု ဆရာေတာ္ ေျဖသည္)

(ေမး) အရွင္ဘုရား၊ ရုပ္ျဖစ္ပ်က္မႈနဲ႔ စိတ္ျဖစ္ပ်က္မႈမွာ အဆေပါင္းမ်ားစြာ လ်င္ျမန္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ စိတ္ျဖစ္ပ်က္ေနပံုကို ထင္ရွားေအာင္ ရွင္းျပေပးပါဘုရား။

(ေျဖ)
(ေလထဲမွာ ေျမေရမီးဓာတ္ပါ)
ေလာကႀကီးထဲမွာ ႀကီးက်ယ္ျပီးေနတာ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးပါပဲ။ အဲဒီလို ေလာကႀကီးထဲမွာ ႀကီးက်ယ္ျပီး ေနတဲ့ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးဟာ ဒီထဲမွာပဲ၊ တခုစီ တခုစီထဲမွာလည္း သူတို႔ အႀကီးအက်ယ္ဆံုးပဲ။ ဘာတံုး၊ ပါဠိလို ပထ၀ီ-အာေပါ-ေတေဇာ-၀ါေယာ-ေျမဓာတ္၊ ေရဓာတ္၊ မီးဓာတ္၊ ေလဓာတ္။ ေလာကႀကီးထဲမွာလည္း ဒီဓာတ္ႀကီးေလးပါး ႀကီးက်ယ္ေနတာပဲ။ ဒီဓာတ္ႀကီးေတြက လြန္ကဲေနလို႔ ၀ါေယာလို႔ဆိုတဲ့ ေလဓာတ္ထဲမွာလည္းပဲ ပထ၀ီလည္း ပါတယ္။ အာေပါလည္း ပါတယ္။ ေတေဇာလည္း ပါတယ။ ဒါေပမယ့္လို႔ ၀ါေယာဓာတ္လြန္ကဲတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အလႈပ္အရွားေတြ၊ ျပီးေတာ့ သူက တြန္းတြန္းေပးေနတာ မဟုတ္လား။ သစ္ပင္တပင္ကို သူက တြန္းေပးေနရင္ သစ္ခက္ေတြ တလႈပ္လႈပ္နဲ႔။ ဒီအေပၚက တိုက္ေနတဲ့ေလထဲမွာလည္း ဒီဓာတ္ႀကီးေလးပါး ပါတယ္။ ေလတိုက္ရာကို သူတို႔ သတၱိေဆာင္ေနၾကတယ္။

(ေရထိလို႔ရတယ္)
ျပီးေတာ့ ေရထဲမွာလည္း ပထ၀ီတို႔ ပါတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးတို႔ ထိလိုက္တယ္ဆိုရင္ ေရကိုပုတ္လိုက္တယ္ဆိုရင္ လက္နဲ႔ ထိႏိုင္တယ္။ အာေပါကိုေတာ့ မထိႏိုင္ဘူး။ ပထ၀ီတို႔၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာတို႔ပါလို႔ ထိတာ။ အာေပါခ်ည္းဆိုရင္ မထိႏိုင္ဘူး။ ျပီးေတာ့ အဲဒီဓာတ္ေတြထဲမွာ အာေပါဓာတ္လြန္ကဲ၊ လြန္ကဲဆိုတာ မ်ားတာမဟုတ္ဘူး။ ဓာတ္ႀကီးေလးခုကေတာ့ ေလးခုပဲ ေနရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သတၱိ သာေနတာ။ သတၱိ သာေနေတာ့ အရည္ေတြျဖစ္ျပီးေတာ့ ျပန္႔ေနတယ္။

(ေတေဇာႏွစ္မ်ိဳး)
မီးေတာက္ေနတဲ့မီး၊ ပူေနတဲ့မီးထဲမွာ အခု ဘုန္းႀကီးတို႔ လက္ေတြဘာေတြ ေႏြးလာတယ္ဆိုရင္ ေတေဇာဓာတ္က အားေကာင္းလာျပီ၊ ေတေဇာ ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ ဒါေတာ့ သတိထားဖို႔ လိုျပန္တယ္။ ေတေဇာက သီတေတေဇာ၊ ေအးတဲ့ေတေဇာ။ ဟာ စိမ့္လို႔ ေအးလိုက္တာဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီမွာ သီတေတေဇာပါတယ္။ ေတေဇာ မပါမရွိဘူး။ ပါတယ္။ ပူလိုက္တာဆိုရင္ ဥဏွေတေဇာ ပါတယ္။ ေတေဇာကေတာ့ ပါေတာ့ ပါတာခ်ည္းပဲ။ ဒီေတာ့ ေျမဓာတ္၊ ေရဓာတ္၊ မီးဓာတ္၊ ေလဓာတ္။ ေရထဲမွာလည္း ရွိတယ္။ အာေပါဓာတ္က သတၱိလြန္ကဲေတာ့ ေရျဖစ္တယ္။ ေလထဲမွာလည္း အဲဒီဓာတ္ႀကီးေလးပါး ရွိတယ္။ ၀ါေယာဓာတ္က သတၱိလြန္ကဲေတာ့ ေလလို႔ လူမ်ား သမုတ္ထားတယ္။ မီးထဲမွာလည္း ဓာတ္ႀကီးေလးပါး ရွိတယ္။ ရွိေပမယ့္လို႔ မီးလို႔ သမုတ္ထားေလာက္ေအာင္ ေတေဇာဓာတ္က လြန္ကဲေနတယ္။ အင္မတန္ ေအးစက္ေနတဲ့ အခါမွာလည္း ဓာတ္ႀကီးေလးပါး ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္လို႔ သီတေတေဇာဓာတ္ လြန္ကဲေနေတာ့ကာ အင္မတန္ ေအးသြားတာ၊ စိမ့္သြားတာပဲ-လို႔ ေျပာၾကတယ္။

(အဆင္းစသည္)
ဒီေတာ့ ဓာတ္ႀကီးေလးပါး အမာခံေၾကာင့္ ရုပ္ကလာပ္တခုျဖစ္တယ္ဆိုရင္ပဲ ဘာပါလာတံုး။ အဆင္းပါလာတယ္ ၀ဏၰ၊ အနံ႔ပါလာတယ္ ဂႏၶ၊ အရသာ ပါလာတယ္။ မီးေပမယ့္လို႔ အရသာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လို႔ ဒါ ရုပ္သစ္တခု ျဖစ္တဲ့ အရသာမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ဘူးေပါ့။ ျပီးေတာ့ ၾသဇာအဆီပါတယ္။ ဒီဓာတ္တိုင္း ဓာတ္တိုင္းမွာ ဒီျပင္တခု ပိုလာလို႔ရွိရင္ ၉-ခု၊ ေနာက္ႏွစ္ခုေလာက္ ပိုလာလို႔ရွိရင္ ၁၀-ခု။ ဒီလို နည္းနည္း နည္းနည္း တိုးသြားတယ္။

(အျပင္ဘက္ကရုပ္)
ရုပ္ဆိုတာ ဘယ္လိုဟာလဲဆိုေတာ့ အဲဒီရုပ္ေတြဟာ အျပင္ဘက္မွာေတာ့ ဥတုေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အျပင္ဘက္မွာ စိတ္လည္းမရွိဘူး။ အစာလည္း မရွိဘူး။ စားတဲ့အစာလည္း မရွိဘူး။ ကံလည္း သူတို႔အျပင္ဘက္မွာ မရွိဘူး။ သူတို႔က်ေတာ့ ဥတုေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ခ်ည္းပဲ။ အေၾကာင္းတခုတည္းပဲ ရွိတယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႔ ကမၻာေျမႀကီး ျဖစ္ေနတာကိုက ဥတုခ်ည္းပဲ။ ဥတုဇရုပ္ခ်ည္းပဲ။ ဒါေပမယ္လို႔ ဒီေပၚမွာေနမယ့္ သတၱ၀ါမ်ားရဲ႔ ကံ မကင္းဘူးတဲ့။ ကံ မကင္းဘူးဆိုတာ သူ႔ကို ျပဳျပင္တဲ့ကံ မဟုတ္ဘူး။ သတၱ၀ါေတြရဲ႔ကံအလိုက္ ဟုိူမွာ ဥတုဇရုပ္ဟာ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကံအရင္းခံတဲ့ ဥတုဇရုပ္-ကမၼပစၥယ ဥတုဇရုပ္။ ဒီလို သမုတ္ထားတယ္။

(ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္)
ဒီေတာ့ ဘုန္းႀကီးေျပာတဲ့ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊ ဘုန္းႀကီးတို႔လူမွာက်ေတာ့ သိပ္သိတာလာျပီ။ ဒါကိုနားလည္ဖို႔ သိပ္ေကာင္းတယ္။ ဆက္ေမးရင္လည္း ေမးစရာ ေမးခြန္းေတြ အင္မတန္ေကာင္းတယ္။ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ခုကံေၾကာင့္ ျဖစ္တာမဟုတ္ဘူး။ ဟိုေရွးက ဆိုပါေတာ့ေလ။ ဒီဘ၀ျဖင့္လည္း ဒီဘ၀ ေရွးက၊ ဒါမွမဟုတ္ရင္ ဒါထက္ၾကာတဲ့ ေရွးက၊ ဘယ္ေလာက္ေရွးတုန္းဆိုရင္ေတာ့ ဘယ္ေလာက္ေရွးျဖစ္ျဖစ္။ အလြန္ေ၀းတဲ့ေရွးျဖစ္ျဖစ္။ အဲဒီကံေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ရုပ္ဟာ ဘုန္းႀကီးတို႔ရဲ႔ အမိ၀မ္းထဲမွာ စကတည္းက ပထမဆံုးျဖစ္တယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႔ ပထမဆံုးစျဖစ္တဲ့ အခါမွာ ခုနက ရုပ္ေတြဟာ ကလာပ္လို႔ေျပာျပီေနာ္။ ကလာပ္ ၃-ခုပါတယ္။ ဒီရုပ္ အမိ၀မ္းထဲမွာ စျပီးေတာ့ ျဖစ္ကတည္းကိုက ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္တုန္းဆိုလို႔ရွိရင္ မိဘတို႔ရဲ႔ ေသြးသားေတာ့ အေျခခံတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေသြးသားအေျခခံျပီးေတာ့ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဆိုတာ တခါတခါ ေသြးသားမပါဘဲ ကံေၾကာင့္ ရုပ္က ျဖစ္ေနတယ္။

(အမိ၀မ္းထဲ ရုပ္စျဖစ္ပံု)
ေသြးသားအေျခခံျပီးေတာ့ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ကေလး အမိ၀မ္းထဲ သားအိမ္မွာ စျပီဆိုၾကစို႔။ စေတာ့ ဘာရုပ္ေတြတုန္းလို႔ဆိုေတာ့ ကိုယ့္ကေလးျဖစ္ဖို႔ရန္ ကိုယ့္ရဲ႔မူရင္း ကာယ။ သူက ရုပ္ဆယ္ခု ျဖစ္သြားတယ္။ ကာယ-ဒသက ကလာပ္၊ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ့္ကေလးဟာ ေနာက္ ႀကီးထြားလာတယ္။ ရုပ္ေတြက ပြား-ပြား-ပြားလာျပီး ႀကီးထြားလာမယ္။ ကာယ-ဒသက ကလာပ္ ပထမဆံုး။ ျပီးေတာ့ ျဖစ္တဲ့စိတ္ရဲ႔ အေျခခံ အေၾကာင္းခံဖို႔ရန္ ခုနက ဟဒယမွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာတယ္မဟုတ္လား။ ဟဒယမွာ တည္တယ္လို႔ေျပာတာ။ အဲဒီ ဟဒယ၀တၳဳဆိုတဲ့ ၀တၳဳဒသက ကလာပ္။ ျပီးေတာ့ ေယာက်ာ္းျဖစ္မယ့္သူမွာ ပုရိသဘာ၀ ရုပ္ကလာပ္၊ မိန္းမျဖစ္မယ့္သူမွာ ဣတၳိဘာ၀ရုပ္ကလာပ္။ ဒီကလာပ္သံုးစည္း စထားတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီကလာပ္ သံုးစည္းဟ ာေနာက္ေတာ့ ထပ္-ထပ္-ထပ္-ထပ္ ျဖစ္လာေတာ့ ကာယကလည္း ႀကီးလာတယ္။ ျပီးေတာ့ ၀တၳဳဒသယကလာပ္ကလည္း စိတ္ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္း သူ႔ကိုမွီျပီးေတာ့ ျဖစ္ေနရတယ္။ ဣတၳိဘာ၀ရုပ္ကလည္း တျဖည္းျဖည္းႀကီးလာတယ္။ ဘာ၀ရုပ္ဆိုတဲ့ဥစၥာ ေျပာပါရေစေတာ့၊ ေယာက်္ားအဂၤါ၊ မိန္းမအဂၤါ မဟုတ္ဘူး။ ပဋိသေႏၶေနတုန္းက ေယာ်က္ားအဂၤါ၊ မိန္းမအဂၤါ ဘာမွမဆိုင္ေသးဘူး။ ဘာမွမျဖစ္ေသးဘူး။ ဘာမွ မျဖစ္ေပမယ္လို႔ အဲဒီအဂၤါခ်င္းမတူဖို႔ရန္ အေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ဘာ၀ရုပ္က ျဖစ္လာတယ္။ အဲဒါ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ရသလဲ။ ေရွးကံေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။

(ကံခ်င္းကြဲလာ)
ေရွးကံကေကာင္းလာလို႔ရွိရင္ ေရွးကံေကာင္းသေလာက္ ရုပ္ကေလးေတြ ေကာင္းေကာင္း ေကာင္းေကာင္း သြားမယ္။ ကံကလည္း အခ်ိန္ရွိသေရြ႔ လိုက္ျဖစ္တယ္။ ဟိုနားတင္ တခါတည္း ျဖစ္ျပီး သြားေပတာ့ ဒီလိုမဟုတ္ဘူး။ ေနာက္လည္း ကံေၾကာင့္ ဒီလိုရုပ္ကေလးေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ ကြဲဖို႔ရန္၊ မတူဖို႔ရန္ ပဋိသေႏၶ စကတည္းက ရုပ္ကလာပ္ေလး သံုးခု စကတည္းက ကြဲျပားျပီးသားျဖစ္ေနျပီ။ ျပီးေတာ့ ရုပ္ကေလးေတြဟာ ကံေကာင္းလို႔ရွိရင္ အဲဒီထဲကိုက ေကာင္းေကာင္းရုပ္ကေလးေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ ၃-ကလာပ္ေတာ့ ၃-ကလာပ္ပဲ။ ကံမေကာင္းလို႔ရွိရင္ နည္းနည္းကေလးညံ႔တဲ့ ရုပ္ကလာပ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒီထဲကိုက တေယာက္နဲ႔တေယာက္က ေရွးကံကကြဲေတာ့ကာ ရုပ္ေတြႀကီးလာတဲ့အခါက်ေတာ့ အရာ၀တၳဳေပးလာတဲ့အခါက်ေတာ့ သူ႔ရုပ္ကေခ်ာတယ္။ သူ႔ရုပ္က ဆိုးတယ္။ ဒီဟာ သမုတ္ၾကတာ။ အမွန္ေတာ့ ဟိုကံက စျပီးေတာ့ အေျခခံကြဲလာခဲ့ၾကတာ။
(ေရွ႔လဆက္ရန္)

(ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၁၀-မတ္လ)

No comments: