Wednesday, November 10, 2010

သိပၸံအျမင္ႏွင့္ ဗုဒၶအဘိဓမၼာ ( ၃ )

( ဂါဒီးယန္း ဦးစိန္၀င္းႏွင့္ ေဒါက္တာ ဦးေန၀င္း-ေမး၍ အမရပူရ မဟာဂႏၶာရံု ဆရာေတာ္ ေျဖသည္)

ယခင္လမွ အဆက္-
(ေမး) အရွင္ဘုရား၊ ရုပ္ျဖစ္ပ်က္မႈနဲ႔ စိတ္ျဖစ္ပ်က္မႈမွာ အဆေပါင္းမ်ားစြာ လ်င္ျမန္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ စိတ္ျဖစ္ပ်က္ေနပံုကို ထင္ရွားေအာင္ ရွင္းျပေပးပါဘုရား။

(ေျဖ)
သခ်ၤာနည္းနဲ႔ တြက္ၾကည့္ -
ျပီးေတာ့ ခုန လက္ဖ်ာက္တခ်က္တီးမွာ စိတ္က ကုေဋတသိန္းမက ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ရုပ္ကေႏွးတယ္ မဟုတ္လား။ လက္ဖ်ာက္တခ်က္တီး ကုေဋတသိန္းမက ျဖစ္တယ္။ စိတ္တဆဲ့ခုနစ္ခ်က္မွာ ရုပ္တခါျဖစ္တယ္ဆိုေတာ့ သခ်ၤာနည္းနဲ႔ တြက္ၾကည့္လို႔ရွိရင္ ရုပ္က လက္ဖ်ာက္တခ်က္တီးမွာ ဘယ္ေလာက္ျဖစ္ႏိုင္တယ္ တြက္ၾကည့္ရင္ ရမယ္။ သခ်္ာနည္းနဲ႔ ဘုန္းႀကီး မတြက္တတ္ဘူး။ မတြက္တတ္ေတာ့ မတြက္တတ္တဲ့အတိုင္းပဲ မွတ္ထားလို္ကတယ္။ လက္ဖ်ာက္တခ်က္တီးမွာ ရုပ္ေပါင္းဘယ္ေလာက္ ျဖစ္တယ္ လို႔ေတာ့ ဘုန္းႀကီးမေျပာႏိုင္ဘူး။ မေျပာႏိုင္ေပမယ့္လို႔ အဲဓီရုပ္ေတြဟာလည္း အင္မတန္ ျမန္ျမန္ျဖစ္တာပဲ။

ျဖစ္တိုင္းေတာင့္ ပ်က္တယ္-
ျဖစ္ျပီးေတာ့ မပ်က္ဘူးလားဆိုေတာ့ ပ်က္တယ္။ ပ်က္တဲ့ရုပ္က ပထမဆံုး မေမြးခင္ေရာ၊ လူႀကီးမျဖစ္ခင္ေရာ၊ ပ်က္တဲ့ရုပ္က နည္းတယ္၊ ေနာက္ထပ္ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္သစ္ေတြက မ်ားတယ္။ ျဖစ္တိုင္းေတာ့ ပ်က္တယ္၊ ျဖစ္တိုင္း ပ်က္ေပမယ့္လို႔ ကံေၾကာင့္ တိုးတိုးလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႀကီးကိုႀကီးရတယ္။ ႀကီးေတာ့လည္း ကံအလိုက္ပဲ။ ေနာက္ေတာ့ အထည္ကိုယ္ ေပၚတဲ့အခါက်ေတာ့ ေခ်ာတယ္၊ မေခ်ာဘူး။ ဒီလို ကြဲလာတယ္။

ဥတုေခၚတဲ့အေငြ႔-
ျပီးေတာ့ တခါ ပဋိသေႏၶတည္တုန္းက ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ကလာပ္ ၃-စည္းထဲမွာ ပထ၀ီ၊ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာ ပါတယ္မဟုတ္လား။ ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေတေဇာကို ဘာလို႔ေခၚတံုးဆိုေတာ့ ဥတုလို႔ေခၚတယ္။ အေငြ႔ကို ဥတုလို႔ ေခၚတယ္။ ဥတုလို႔ေခၚေတာ့ အဲဒီဥတုက ပဋိသေႏၶတည္ျပီးလို႔ ပဋိသေႏၶရဲ႔ သံုးဖို႔တဖို႔ လြန္သြားရင္လည္း ဥတုက ရုပ္သစ္ကိုျဖစ္ေစေတာ့ ဥတုဇရုပ္ကလည္း ဒီခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ တြဲရက္တြဲရက္၊ စိတ္တိုင္းစိတ္တိုင္းမွာ ခုနေျပာတဲ့ ဘုန္းႀကီးတို႔စာက ဌီခဏကိုေရာက္တယ္။ အဲဒီကိုေရာက္လို႔ရွိရင္ ရုပ္သစ္ေတြ၊ ဥတုဇရုပ္က တိုးရက္၊ တိုးရက္၊ ကမၼဇရုပ္ကလည္း တိုးတယ္၊ အသစ္ေနာ္။ အေဟာင္းလည္း ပ်က္တယ္။ ပ်က္ေပမယ္လို႔ အတိုးမ်ားတယ္။ အႏုတ္က နည္းတယ္ေပါ့ေလ။ အျဖစ္ေတြက မ်ားလာတယ္။ ခႏၶာကိုယ္ေလးက ႀကီးႀကီး ႀကီးႀကီးလာတယ္။

လူ႔ခႏၶာျဖစ္စဥ္-
တခါ ဒီထဲမွာ စိတ္က ပဋိသေႏၶစိတ္ဆိုတာ စိတ္ပါလာျပီ။ ပဋိသေႏၶစိတ္ ေနာင္ အဲဒီစိတ္ကို ခုနက ဘုန္းႀကီးတို႔ ဘ၀င္စိတ္-လို႔ေခၚတယ္။ အဲဒီေလာက္ကစျပီးေတာ့ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ကလည္း ျဖစ္လာျပီ။ အေမက အစာစားလိုက္တဲ့အခါမွာ ကေလးကိုယ္ထည္မွာ မထိႏိုင္ေသးဘူး။ အင္မတန္ ေသးေနေသးတယ္။ ပထမ ၇-ရက္ဟာ ဘယ္ေလာက္ျဖစ္တုန္းဆိုေတာ့ ေရၾကည္ကေလးပါပဲ။ အေရၾကည္ကေလးပဲ ရွိေသးတယ္။ အရာ၀တၳဳ မေပၚေသးဘူး။ ဒုတိယ ၇-ရက္က်ေတာ့ အဲဒီအေရၾကည္ေလးဟာ အျမႇဳပ္ပြက္ေလး ျဖစ္လာတယ္။ တတိယ ၇-ရက္က်ေတာ့ အသားေပ်ာ့ေပ်ာ့ကေလး ျဖစ္လာတယ္။ ျပီးေတာ့ စတုတၳ ၇-ရက္က်ေတာ့ အဲဒီအသားေပ်ာ့ကေလးဟာ မာလာတယ္ဆိုပါေတာ့။ အဲဒီလိုပဲ တျဖည္းျဖည္း လူ႔အေကာင္အထည္ကေလးေတြ ေပၚလာေတာ့မယ္။ ဒုတိယ ခုနစ္ရက္ေလာက္ လြန္ရင္ပဲ အေမက စားတဲ့အစာက သူငယ္ရဲ႔ ခ်က္ႀကိဳးေတြ နဲ႔ ဆက္သြယ္ျပီးေတာ့ အဲဒီအစာရဲ႔ အဆီေတြ ၾသဇာေတြ ျပန္႔တဲ့အခါမွာ ကေလးရဲ႔ကိုယ္ကို လာထိတယ္။ ၇-ရက္ ႏွစ္ပတ္ေလာက္ လြန္လာေတာ့ ကိုယ္တို႔ဘာတို႔က ေပၚလာျပီး အဲဒီလာထိတယ္။ အဲဒီလာထိတဲ့အခါမွာ ကေလးမွာ ၾသဇာျပန္႔သြားတယ္။ အဲဒီၾသဇာေၾကာင့္ ရုပ္ျဖစ္တယ္။ ဒါကို အာဟာရဇရုပ္လို႔ ေခၚတယ္။

ဗုဒၶက အေသးစိတ္ေဟာ-
အဲဒီေတာ့ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္၊ စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊ ဥတုေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊ အာဟာရေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ရုပ္၊ ရုပ္ေလးမ်ိဳး သူ႔မွာစံုလာျပီ။ အဲဒီရုပ္ေတြ ထြားထြား ထြားထြား၊ ႀကီးႀကီး ႀကီးႀကီးလာလိုက္တဲ့ဥစၥာ၊ ေနာက္ေတာ့ ေဒါက္တာတို႔ ေမြးရတဲ့အခ်ိန္မွာ ခုနက လူကေလးျဖစ္လာေအာင္ ဘယ္အခ်ိန္မွာ လက္ေတြ၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ေျခေတြ၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဆံ၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဘာျဖစ္တယ္ဆိုတာ အေသးစိတ္လည္းပဲ ဗုဒၶက ေဟာတယ္။ ေဒါက္တာတို႔ရဲ႔ မွတ္တမ္းမွာလည္း အေသးစိတ္ ရွိတယ္။ အဲဒီေနာက္ ေမြးဖြားလာေတာ့ ဒီလိုရုပ္ေတြ တိုးတာနဲ႔ မို႔လို႔ လူပံုကေလး ေသေသခ်ာခ်ာ ျဖစ္လာတယ္။

စိတ္ကသိတာ-
အဲဒီ လူပံုကေလးမွာ နာတယ္၊ က်င္တယ္ ဆိုတာ စိတ္ကသိတာ၊ ရုပ္က မသိဘူး။ စိတ္ကသိေတာ့ကို အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ နာတယ္၊ မနာဘူး။ ဖြားစကေလးေလးကို ခုနက အေရးတယူ ျပဳျပင္တတ္တဲ့သူက ႏူးညံ႔တဲ့ အ၀တ္စကေလးနဲ႔ ကိုင္တယ္။ ကေလးေလးက မငိုဘူး။ ၾကမ္းတဲ့အ၀တ္စကေလးနဲ႔ ကိုင္တယ္။ ကေလးေလး နည္းနည္းနာတယ္။ အဲဒီမွာ နာတယ္ဆိုတာက သူ႔ကိုအေၾကာင္းျပဳျပီးေတာ့ စိတ္ကသိတာ။ စိတ္ကသိျပီးေတာ့ ငိုတယ္။

ပညာရွိမ်က္စိႏွင့္ ၾကည့္ေတာ့-
ဒီေတာ့ကာ ကံကစျပီးေတာ့ ျဖစ္လာတာျဖစ္ေတာ့ လူေတြဟာေပါ့ေလ ဘယ္နည္းနဲ႔မွ ပံုမတူဘူး။ ျပီးေတာ့ တမိတည္းေမြး၊ အျမႊာေမြးေတာင္မွ အရပ္ျမင္ေတာ့ တူပါတယ္၊ ပညာရွိတဲ့သူရဲ႔ မ်က္စိနဲ႔ၾကည့္ေတာ့ မတူဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အခ်ိဳ႔ သက္ဆိုးရွည္လို႔ရွိရင္ တခ်ိဳ႔ နည္းနည္းကေလး ထြားတယ္၊ တခ်ိဳ႕ နည္းနည္းကေလး ပုတယ္၊ အဲဒီက်မွ အရပ္က ျမင္တယ္။ ေဒါက္တာတို႔က ေစာေစာကတည္းက သိတယ္။ ဘယ္သူက စမ္းၾကည့္လိုက္လို႔ ရွိရင္ အသက္လည္းရွည္ဖို႔ မရွိဘူး။ ကိုယ့္ပညာနဲ႔ တရားေတာ္ကလည္း စမ္းၾကည့္လိုက္ရင္ အသက္ရွည္ဖို႔ မရွိဘူးဆိုတာ ကံကကို ပါလာျပီ။ ဘယ္သူကေတာ့ စမ္းၾကည့္လိုက္ရင္ သူက အသက္ရွည္စရာရွိတယ္။

နာမည္ႀကီး အျမႊာပူး-
တေလာတုန္းက အင္မတန္ နာမည္ႀကီးတဲ့ အျမႊာကေလးတြကို ခြဲတယ္။ ႏွစ္ေယာက္စလံုး အသက္ရွင္ဖို႔ မလြယ္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ တေယာက္ကို နည္းနည္း ဦးစားေပးလိုက္တယ္။ အဲဒီတေယာက္ ဦးစားေပးလိုက္တာ တေယာက္ကံက ေကာင္းတယ္၊ တေယာက္ကံက မေကာင္းဘူး။ ဒီလိုျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီေတာ့ တေယာက္ဟာ သိပ္ၾကာၾကာႀကီး အသက္မရွည္ဘဲနဲ႔ ဆံုးရတယ္။ သိပ္ကံစြမ္းလြန္းလို႔ ။ ဘုန္းႀကီးကေလ ခု ဒါေၾကာင့္ အားတက္သေရာ ေျပာေနတာ။ အားလံုးေပါ့ေလ။ ေမးစမ္းပါလို႔ ဘုန္းႀကီးက သိေစခ်င္လြန္းလို႔ ေျပာေနတာ။ ဘုန္းႀကီး ဒီေလာက္သိလို႔ရွိရင္ ဗုဒၶျမတ္စြာ ဘယ္ေလာက္သိေတာ္မူထားမလဲ ဆိုတာ စဥ္းစားျပီးၾကည့္ပါ။

အျမႊာေမြးေတာင္မွ မတူ-
အဲဒီလို အျမႊာေမြးတာေတာင္မွ မတူလို႔မို႔ အျပင္ဘက္ေရာက္တဲ့အခါက်ေတာ့ အသက္ရွည္တယ္။ အသက္တိုတယ္။ တခါ သူက အသားေလး နည္းနည္း ျဖဴတယ္။ သူက အသားေလး နည္းနည္း မည္းတယ္။ တမေအတည္း ေမြးတာ။ တဥတုတည္း တေနရာမွာ အကုန္လံုး အတူတူျပဳတာ။ သူက အသားကေလး နည္းနည္း ညိဳတယ္။ ဒီမွာ ကံက မူတည္ျပီးေတာ့ ကြဲျပန္တာ။ ျပီးေတာ့ ေတာ္ေတာ္ကေလး ႀကီးတဲ့အခါက်ေတာ့ အင္း သူက စိတ္သေဘာေကာင္းလိုက္တာ၊ သူက စိတ္သေဘာ မေကာင္းလိုက္တာ။ ေရွးကံက ဒီမွာ ဘုန္းႀကီးတို႔ ပ႒ာန္းပစၥည္းနဲ႔ ေက်းဇူးျပဳေနတာ။ တေယာက္က စိတ္သေဘာေကာင္းလိုက္တာ၊ တေယာက္က မေကာင္းလိုက္တာ။ ပညာသင္ၾကေတာ့ တေယာက္က တတ္လြယ္လိုက္တာ။ ဒီတေယာက္ေတာ့ တတ္ခဲလိုက္တာ။ ဆရာအတူတူ၊ အေမ အတူတူ၊ ပတ္၀န္းက်င္ အတူတူ၊ ေရွးကံကမတူလို႔ ဒီလိုကြဲလာတယ္။ တမေအတည္း တဖေအတည္း ေမြးေပမယ္လို႔ ကံခ်င္း မတူဘူး။ ကိုယ့္ကံနဲ႔ ကိုယ္နဲ႔ ကိုယ္ရုပ္ေတြက ျဖစ္လာတာ။ ကိုယ္စိတ္ေတြက ကိုယ့္ကံနဲ႔ ကိုယ္နဲ႔ ျဖစ္လာတာ။အဲဒါေၾကာင့္ မတူတာဘဲဆိုျပီးေတာ ့ဘုန္းႀကီးတို႔ကေလ သိပ္ျပီးေတာ့ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ အားရပါးရနဲ႔။

သိလို႔ က်န္းမာေရးလိုက္စား-
ဒါေၾကာင့္ က်န္းမာေရးကို ဘုန္းႀကီး စြမ္းႏိုင္သမွ် လိုက္စားတယ္ဆိုတဲ့ ဥစၥာ၊ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တာ၊ စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တာ၊ ဥတုေၾကာင့္ ျဖစ္တာ၊ အာဟာရေၾကာင့္ ျဖစ္တာ။ ဘုန္းႀကီးက သိေတာ့ေလ ဆိုပါေတာ့ ေဒါက္တာ တို႔က အရွင္ဘုရား-ဒါေတာ့ မတည့္ဘူး၊ ဆိုရင္ ဘုန္းႀကီးက မစားဘူး။ ဒါနဲ႔ သိပ္တည့္တာပဲ၊ ဒီေဆး သိပ္တည့္တာပဲ။ ဒါကို စားတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဥတုေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ အစာဆိုတဲ့ဥစၥာ၊ အာဟာရေၾကာင့္ ျဖစ္တာဆိုတဲ့ဥစၥာ၊ ဘုန္းႀကီးက သိတယ္မဟုတ္လား။ အဲဒါေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးဟာ ကံ-စိတ္-ဥတု-အာဟာရ ေၾကာင့္ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ရုပ္ကို လိုက္စားေနလို႔မို႔ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားႀကီး က်န္းမာေနတာ။

စိတ္ေၾကာင့္ မ်က္ႏွာေျပာင္း-
နားလည္ျပီေနာ္။ ရုပ္ ဘယ္လိုသေဘာရွိတယ္။ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ ကံေၾကာင့္ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ခုနက ကြဲသြားတာေတြ သိျပီေနာ္။ စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္ဆိုတာဟာ အမွတ္တမဲ့ေတာ့ မသိဘူး။ အင္မတန္ခ်စ္ခ်င္တဲ့ သမီးခင္ပြန္းခ်င္း စကားေျပာေနတာေတာင္မွ မတည့္တဲ့စကား ေျပာလိုက္လို႔ရွိရင္ တခါတည္း မ်က္ႏွာေျပာင္းသြားတာပဲ။ ဘာေၾကာင့္ေျပာင္းတံုး။ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ေတြ ေျပာင္းသြားတာ။ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္ေတြ ေျပာင္းသြားေတာ့ တခါတည္း မ်က္ႏွာေတြက မေက်မနပ္ႀကီးျဖစ္္သြားတဲ့ လကၡဏာေတြ၊ မ်က္ႏွာေတြ နီလို႔ ျဖစ္လာတယ္။

ေနာက္ေတာ့ မ်က္ႏွာၾကည္လာ-
ေနာက္ေတာ့ ဒါ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေျပာမွားလို႔ပါ ဘယ္လိုပါလို႔ လိမၼာတဲ့သူက ေျဖလိုက္ေတာ့ ဒီမ်က္ႏွာပဲ ခ်က္ခ်င္း ေျပာင္းသြားတယ္။ ဘယ္သူေျပာင္းတာတံုး၊ ကံ မေျပာင္းဘူး။ စိတ္ေျပာင္းသြားတာ။ စိတ္ေျပာင္းသြားေတာ့ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္လာတဲ့ ရုပ္ေတြဟာ တခါတည္း ဒီမွာခ်က္ခ်င္း ေပၚလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရုပ္ေတြ အလြန္ျမန္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔တံုး။ တေယာက္ေယာက္ စကားေျပာလို႔မွ မဆံုးေသးဘူး။ ေဒါသျဖစ္တယ္ဆိုရင္ ေဒါသရုပ္ေတြ။ တကိုယ္လံုးပဲ ေျပာင္းသြားတာပဲ။ တကိုယ္လံုးေျပာင္းတယ္ဆိုေတာ့ မ်က္ႏွာက ျမင္ရလို႔ မ်က္ႏွာေျပာင္းတယ္လို႔ ေျပာရတာ။ ေခ်ာ့ေခ်ာ့ေမာ့ေမာ့နဲ႔ ေတာင္းေတာင္းပန္ပန္ ဆိုရင္လည္း မ်က္ႏွာၾကည္လာတယ္။ တကုိယ္လံုး ၾကည္လာတယ္။ ရုပ္ေျပာင္းသြားတာ၊ ရုပ္ေျပာင္သြားတာ။
(ေရွ႔လ ဆက္ရန္)

(ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၁၀-မတ္လ)

No comments: