Monday, February 14, 2011

သိပၸံအျမင္ႏွင့္ ဗုဒၶအဘိဓမၼာ ( ၅ )

(ယခင္လမွ အဆက္)

(ေမး) ရုပ္စိတ္ေတာ့ ရွင္းပါျပီ၊ တပည့္ေတာ္ သိခ်င္တာက စိတ္ရုပ္နဲ႔မွ်လို႔ သေႏၶတည္ေတာ့ ဘယ္ဟာအရင္။

အမူအရာႀကည့္ျပီး သိရ---
အာကပၸသိဒၶ-သူ႔ရဲ႔စကားေျပာတဲ့အရာကို ၾကည့္ရင္ ဉာဏ္ရွိတဲ့သူက သူတဖက္သားကို ေကာင္းေသာ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ေျပာေနတာပဲ။ မွန္းလို႔ရတယ္။ မေကာင္း မတရားေသာ စိတ္နဲ႔ေျပာေနတာပဲ၊ မွန္းလို႔ရတယ္။ ဒီေလာကႀကီးမွာ ဒီလိုမွန္းမွန္းျပီးေတာ့ေပါ့ေလ။ ဒါေပမယ့္ ဉာဏ္ရွိတဲ့သူမွ မွန္းလို႔ရတယ္ေနာ္။ ဉာဏ္မရွိဘဲ သြားမွန္းလို႔ရွိရင္ အလြဲေတြ မွန္းတာပဲ။ ဆိုပါေတာ့ အမ်ိဳးသမီးက သူ႔ဘာသာသူ သြားေနတဲ့ဥစၥာဟာ၊ သူ႔ဘာသာသူ ၾကည့္တဲ့ဥစၥာ ငါ့ကို ဘယ္လိုဆိုရင္ အႏုမာနနဲ႔ မွန္းၾကည့္ရင္ တည့္ခ်င္မွ တည့္မယ္။ ေတာ္ေတာ္ၾကာရင္ ပါးခ်ခံရမည္မဟုတ္လား။ ဒီေတာ့ အႏုမာနသိဒၶက ဉာဏ္ရွိမွျဖစ္တယ္။ ဉာဏ္မရွိလို႔ရွိရင္ေတာ့ ခုနကလို ျဖစ္တတ္ ပ်က္တတ္ပါတယ္။

ဘုရားကို ယံုၾကည္ျပီးသိရ---
ပစၥကၡသိဒၶ-အႏုမာနသိဒၶ-အာကပၸသိဒၶ၊ အဲဒီ သံုးမ်ိဳးနဲ႔ မဟုတ္ဘဲ ဉာဏ္ကလည္း သူတပါးရဲ႔ စိတ္ကို သိတတ္တဲ့ ပရစိတၱ၀ိဇာနနဉာဏ္လည္း မရ၊ အတြင္းကို သိတတ္တဲ့ ဒိဗၺစကၡဳဉာဏ္လည္း မရေတာ့ သိေဒၶယ်သိဒၶ၊ ဒီေလာက္ဉာဏ္ႀကီးတဲ့ ဘုရားေဟာထားတဲ့ဥစၥာ ဘယ္ေတာ့မွ မလြဲဘူး ဆိုျပီးေတာ့ ယံုၾကည္ေတာ့ကာ ဘုန္းႀကီးတို႔က ပဋိသေႏၶျဖစ္တဲ့အခါမွာ စိတ္နဲ႔ ခုနက ကမၼဇကလာပ္စုစည္းတာ၊ စိတ္ကလည္းပဲ ေရွးကံေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ စိတ္မို႔လို႔ ဉာဏ္ထက္တယ္။ ဉာဏ္မထက္ဘူးဆိုတဲ့ဓာတ္ဟာ ဒီမွာပါလာတယ္။ စိတ္ေကာင္းတယ္၊ စိတ္မေကာင္းဘူးဆိုတဲ့ဓာတ္ဟာ ဒီပဋိသေႏၶစိတ္ထဲမွာ ပါလာတယ္။ အဲဒီလို ေျပာႏိုင္တာက သိေဒၶယ်သိဒၶ၊ ဘုရားယံုၾကည္လို႔ ေျပာႏိုင္တာ။ ဒီေလာက္ဉာဏ္ႀကီးတဲ့ဘုရားဟာ အမွားအယြင္းယြင္း ဘယ္ေတာ့မွ မေဟာဘူး။ ဘာျပဳလို႔တံုး၊ ဘာအက်ိဳးရွိလို႔ ေျပာရာ ေဟာရမွာတုန္း။ ဒီလိုအေနမ်ိဳးနဲ႔ ဘုရားကိုယံုၾကည္ေသာအားျဖင့္ ဘုန္းႀကီးက ဒါကိုလက္ခံျပီးေတာ့ သိဒၶျဖစ္တယ္။
******************************************************************************

(ေမး) အခုန ကံတရားအေၾကာင္း ေဟာသြားတာ တပည့္ေတာ္က စိတ္ေရာဂါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ၀ါသနာပါတာ။ စိတ္ေရာဂါလည္း ကံတရားေၾကာင့္ ျဖစ္သလား။ သို႔မဟုတ္-စိတ္ပညာဆရာမ်ားအလိုအရ ပတ္၀န္းက်င္ေၾကာင့္လား။

(ေျဖ)
သူတို႔ရဲ႔ အယူအဆေလးကို မေျပာေပးနဲ႔။ ဒါမွ ဘုန္းႀကီးတို႔ရဲ႔ လမ္းစဥ္ကို သိမယ္။ ဒီလိုဆိုပါေတာ့ မိမိကုေနတဲ့ ေနရာေတြမွာ အရူးေတြဘာေတြ ေတြ႔ရတယ္။ ဒါက ဘုန္းႀကီးတို႔ကံက အင္မတန္ သတၱိစြမ္းပါတယ္။ တဘ၀လံုး သူ႔ရဲ႔သတၱိ ျပန္႔ေနပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း သူ႔သတၱိက နည္းနည္း ကေလးရယ္၊ ပတ္၀န္းက်င္က သိပ္မ်ားတာပဲ။

ပစၥည္းပ်က္လို႔ ရူး---
ဆိုပါေတာ့ေပါ့။ ပစၥည္းပ်က္လို႔ ရူးတယ္။ ပစၥည္းပ်က္လို႔ စိတ္ေတြ တခါတည္းေဖာက္ျပန္သြားျပီးေတာ့ ရူးတယ္။ သို႔ေပမယ့္ အရင္းခံ ကံကေလးကေတာ့ နည္းနည္းေလး လိုက္လာတယ္။ လူတိုင္း ပစၥည္းပ်က္တဲ့ လူတိုင္း ရူးသလားလို႔။ ပစၥည္းပ်က္တဲ့လူတိုင္း မရူးပါဘူး။ သူေတာ့ ရူးလာတယ္။ ဒါျဖင့္ ဟိုလူလည္း ပစၥည္းပ်က္တယ္။ သူေတာ့ ဘာလို႔မရူးသလဲ။ သူေတာ့ဘာလို႔ ရူးသလဲ။ ဒီလိုဆိုေတာ့ မူလကံခ်င္းက ဓာတ္ခ်င္း မတူျပန္ဘူး။ ဒီမွာ ရုပ္ေတြက ရွိေနေသးတယ္။ ကံေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ရုပ္ေတြက ရွိေနေတာ့ သူ်ေတာ့ ပစၥည္းပ်က္တယ္။ 

ပတ္၀န္းက်င္ေၾကာင့္ ရူး---
တခါ စိတ္က အို-ဒါ ပ်က္မွာေပါ့။ ပ်က္လည္း ဘာျဖစ္လဲ။ ငတ္မေသပါဘူး။ သူက ဒီလိုသြားလိုက္တယ္။ ဟိုတေယာက္ကေတာ့ ပစၥည္းပ်က္တယ္လို႔ဆိုေတာ့ စိတ္ကိုညစ္လို႔၊ ငါေတာ့  လူစဥ္မမီေတာ့ပါဘူး။ ေသတာပဲေကာင္းပါေတာ့တယ္။ လူ႔ျပည္မွာ မေနခ်င္ပါဘူးလို႔၊ သူက လြန္ကဲသြားတယ္။လြန္ကဲသြားေတာ့ ရူးသလိုလို ႏွမ္းသလိုလို ေနရာက ရူးျပီ ရူးျပီတဲ့-ဆိုေတာ့ အစတုန္းက မရူးတရူး၊ ေနာက္ေတာ့ သူမ်ားက ရူးျပီတဲ့ ရူးျပီတဲ့လို႔ သမုတ္လိုက္ေတာ့ အရူးျဖစ္သြားတာပဲ။ ပတ္၀န္းက်င္က ရူးျပီတဲ့ ရူးျပီတဲ့လို႔ မသမုတ္ဘဲနဲ႔ ငါက ဘယ္လိုျဖစ္လာတာ။ တေန႔တုန္းက ပ်က္တဲ့ပစၥည္းေတြဟာ  ခုျပန္ျ႔ီးေတာ့ ဘယ္က ရမတဲ့လဲ စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ။ မဟုတ္ေပမယ္လို႔ ေျဖေဖ်ာ္မႈမ်ား ေပးမယ္ဆိုရင္ ရူးကို မရူးဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္မို႔ ေဘးက ပတ္၀န္းက်င္ေၾကာင့္ဆိုတဲ့ဥစၥာ အဓိက။

ကံေတာ့ မကင္းဘူး---
သို႔ေသာ္လည္း အေျခခံ ကံကေလးကေတာ့ မတူၾကဘူး။ အဲဒီေတာ့ ကံက မကင္းစေကာင္းဘူးေပါ့။ ကံေၾကာင့္ ရူးတာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ပတ္၀န္းက်င္ေၾကာင့္ ရူးတာ။ သို႔ေသာ္လည္း ကံမကင္းဘူး။ ေမးသာေမး။ ဘုန္းႀကီးက ေမးေစခ်င္လြန္းလို႔ကို လက္ခံေနတာ။ ဘာျဖစ္လို႔ဆိုရင္ အျပည့္အစံုေမးရရင္ ဒီပရိသတ္ေနာက္က ဗုဒၶဘာသာပရိသတ္ေတြကလည္း သူတို႔သိေဒၶယ်သိဒၶနဲ႔သာ ယံုၾကည္ျပီးေတာ့ ေနတာ။ ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးက ေမးသာေမးလို႔ ေမးေစခ်င္လြန္းလို႔ကို ဘုန္းႀကီးက အေမးခံေနတာ။ ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆိုေတာ့ အမ်ား ဒါမွ နည္းနည္း ဉာဏ္ရွင္းလာမယ္။
*******************************************************************************

(ေမး) တပည့္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံျခားေတြ ဘာေတြ သြားေတာ့ သူတို႔က ေမးၾကတယ္။ စိတ္ေရာဂါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဗုဒၶဘာသာက ေရာဂါျဖစ္ပံု-ပ်က္ပံု ဘယ္လိုဆိုသလဲ-တဲ့။

(ေျဖ)
ခုနကေျပာျပီ၊ တခ်ိဳ႔ကေတာ့ ကံေၾကာင့္ သက္သက္ရူးတယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႔ စာထဲမွာ ပဋာစာရာ ရူးတာ၀တၳဳအျဖစ္နဲ႔ လာတယ္။

သူေဌးသမီး ပဋာစာရာ---
ပဋာစာရာက ေနာက္ကို ေကာင္းလည္းေကာင္းလာတယ္။ မေကာင္းခင္ကလည္း အင္မတန္ သြက္သြက္ လည္ေအာင္ ရူးတဲ့ သူေဌးသမီး။ သူက ပထမဆံုးအိမ္မွာ ခိုင္းထားတဲ့ ကၽြန္နဲ႔ လိုက္ေျပးလို႔ မိဘေတြက အသိအမွတ္မျပဳဘူး။ မျပဳေတာ့ သူလြတ္လြတ္မွာ ေနတယ္။ လြတ္လြတ္မွာ ေနရာက ေနာက္ေတာ့ မိဘေတြဆိုတဲ့ ဥစၥာဟာ ဘယ္လိုမွ သားသမီးကိုမျပတ္ႏိုင္ပါဘူးဆိုျပီးေတာ့ ဖြားခါနီးက်ေတာ့ မိဘေတြဆီ သြားပါရေစလို႔ ခြင့္ေတာင္းေတာ့ ေယာက်္ားက သူရဲ႔အမွားေတြလည္း ျမင္ေနတာ ျဖစ္ေတာ့ မသြား၀ံ႔ဘူး။ ေတာင္းေတာင္းပန္ပန္နဲ႔၊ မသြားပါနဲ႔ မသြားပါနဲ႔။ သူကလည္းပဲ သားဦးဖြားရမယ့္ကိစၥကို နည္းနည္း ေၾကာက္ေၾကာက္လန္႔လန္႔ ျဖစ္ေနေတာ့ အေမတို႔ အနားမွာ ဖြားခ်င္တယ္။ ဒါနဲ႔ သူတိတ္တိတ္ ထြက္ေျပးတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ေယာက်္ားက လိုက္ရွာတယ္။ လိုက္ေတာ့ကို လမ္းမွာပဲေပါ့ေလ ေမြးဖြားျပီးေတာ့ ကဲ-ဒီကိစၥနဲ႔ သူ႔အေမဆီ ျပန္ခ်င္တဲ့ဥစၥာ ဒီကိစၥလည္းျပီးျပီ။ ဘာမွလည္း ေရာဂါမျဖစ္ေတာ့ဘူးဆိုျပီး ျပန္သြားတယ္။

ေယာက်္ားကို ေျမြကိုက္---
ဒုတိယတေယာက္ ဖြားခါနီးက်ေတာ့ ဒီလိုပဲသြားခ်င္တယ္။ သြားခ်င္ေတာ့ ဟိုမွာက ညႀကီးမင္းႀကီးမွာ ဒီကလည္း ေယာက္်ားကလည္း လိုက္လို႔မီပါျပီ။ ညႀကီးမင္းႀကီးဖြားရတယ္။ ဖြားရေတာ့ မီးတို႔ဘာတို႔ရဖို႔ရန္ ထင္းတို႔ဘာတို႔ အရွာမွာ ေယာက်္ားက ပိုးထိလို႔ ေျမြကိုက္လို႔ ဆံုးတယ္။ အဲဒါနဲ႔သူက မလာႏိုင္၊ မလာႏိုင္-နဲ႔သာ ေနရွာတယ္။ ေနာက္ေတာ့ မနက္သူလိုက္ရွာေတာ့ ေတြ႔ေနျပီ။ ေနာက္ေတာ့ သူ႔ေနရာ သူျပန္မယ့္အေနမ်ိဳးနဲ႔ သို႔မဟုတ္-အေမအေဖဆီ ျပန္ဖို႔လားေတာ့ မသိဘူး ေပါ့ေလ။ တေနရာသြား ရေတာ့မယ္။

သားငယ္စြန္ခ်ီ သားႀကီးေရနစ္---
သြားေတာ့ ေခ်ာင္းကေလးတခု ေတြ႔တယ္။ ေခ်ာင္းကေလးတခုကို ေတြ႔ေတာ့ သားႏွစ္ေယာက္ကို ပိုက္ျပီးေတာ့ သူမကူးႏိုင္ဘူး။ ဒါနဲ႔ တေယာက္စီ၊ သားႀကီးကို အရင္၊ သားငယ္ကေလး အရင္ ယူသြားသလားေတာ့ မသိဘူး။ ဟိုဘက္ ေခ်ာင္းတဖက္ေရာက္ေရာ။ တေယာက္ကဒီမွာ ေခ်ာင္းတဖက္မွာ ေနတယ္။ အဲဒါေရာက္ေတာ့ ျပန္ျပီးေတာ့ သားတေယာက္ကို သားတစ္မွတ္လို႔ စြန္ကခ်ီသြားေရာ။ အဲဒီတင္ လွမ္းျပီးေတာ့ သူလက္ခုပ္လက္၀ါးတီးျပီးေတာ့ ေျခာက္တဲ့ဥစၥာ သားႀကီးက သူ႔ကိုေခၚတယ္လို႔ ထင္ျပီး ေရထဲ ဆင္းလာခဲ့တယ္။ ဆင္းလာခဲ့ေတာ့ သားႀကီးေရနစ္ျပီးေတာ့ ေသေရာ။ အဲဒါ ပတ္၀န္းက်င္ေပါ့။ ပတ္၀န္းက်င္က လႈပ္ရွားတာ မဟုတ္ဘူး။ ပတ္၀န္းက်င္က ကံေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္လာတာ။ ကံအရင္းခံ ျပီးေတာ့ ဒီလိုကိုး။

မိဘေရာ ေမာင္ေရာ ေသ---
ဒီလိုေနရာမွာ ကံကလည္း ေတာ္ေတာ္ႀကီးမားတယ္။ ျပီးေတာ့ ပတ္၀န္းက်င္ကလည္း အင္မတန္ ႀကီးမားတယ္။ ရူးကိုရူးရွာတယ္။ သူေဌးသမီး။ ျပီးေတာ့ အဲဒီလို ကေယာင္ကတမ္းနဲ႔ေနရာက ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ မိဘေတြေတြ႔၊ ျပီးေရာ ေပါ့ေလ၊ ဆိုျပီးလာေတာ့ မေန႔ညက ငလ်င္ႀကီးေတြ လႈပ္၊ မိုးႀကီးေတြရြာလို႔ သူတို႔ရဲ႔အုတ္တိုက္ႀကီး ျပိဳျပီးေတာ့ မိဘႏွစ္ေယာက္ေရာ၊ ေမာင္ေရာ အုတ္တိုက္ပိျပီးေတာ့ ေသေရာတဲ့။ ကဲ-ပတ္၀န္းက်င္ ဘယ္ေလာက္ဆိုးတံုး။ အဲဒီမွာ သူ႔အမိအဖေတြလည္းေသတယ္။ အိမ္လည္းျပိဳတယ္ ဆိုေတာ့ ဒီပတ္၀န္းက်င္ရဲ႔ အေနနဲ႔ ရစရာမရွိေအာင္ ရူးသြားတယ္။

တရားေဟာလို႔ ရဟႏၲာျဖစ္---
ဗုဒၶျမတ္စြာေတြ႔ေတာ့ ဗုဒၶျမတ္စြာက ေလာကမွာ မေသလည္းဘဲ အေမဆိုတဲ့ဥစၥာလည္း တကယ့္အေရးမွာ အားမကိုးႏိုင္ပါဘူး။ ေသရမယ့္ေဘးဆိုတာ အေမလည္း အားကိုးလို႔ မရပါဘူး။ ခုနက သူေတြ႔တဲ့ဒုကၡကို အေမလည္း မတားႏိုင္ပါဘူး။ ေနာက္မွသာ သက္သာေအာင္ လုပ္ႏို္င္တာပဲ။ အေဖလည္း မတားႏိုင္ပါဘူး။ ေမာင္ဖားမိဘမ်ားလည္း မတားႏိုင္ပါဘူး။ ေဆြမ်ိဳးေတြလည္း မတားႏိုင္ပါဘူးလို႔ ေဟာေတာ့ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႔ ကရုဏာအရွိန္ႀကီးက အင္မတန္ႀကီးက်ယ္ေနတာကိုး။ ဉာဏ္ေတာ္နဲ႔ ေခ်ာ့ေခ်ာ့ေမာ့ေမာ့ေဟာေတာ့ တခါတည္း အရူးေပ်ာက္ျပီး  သူ႔ကိုယ္သူ နည္းနည္းရွက္ျပီးေတာ့ အ၀တ္အစားေလးေတြ ဘာေလးေတြ ၀တ္ခ်င္လာတယ္။ ၀တ္ျပီးေတာ့မွ ဗုဒၶျမတ္စြာက တရားေဟာလို႔ တခါတည္း ဘိကၡဳနီမ, လုပ္ျပီးေတာ့ ရဟႏၲာမ ျဖစ္တယ္။

ကံပတ္၀န္းက်င္စိတ္---
ပတ္၀န္းက်င္က အင္မတန္ဆိုး၀ါးတယ္ ဆိုေပမယ့္ ပတ္၀န္းက်င္ခ်ည္း မဟုတ္ေသးဘူး။ တခါတခါ ကံလည္းေတာ္ေတာ္ ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါး လိုက္လာပါတယ္။ ဘယ္သူက အားေကာင္း ဆိုတာကေတာ့ တခ်ိဳ႔တခ်ိဳ႔လူမ်ားအတြက္ေတာ့ ကံကေတာ္ေတာ္ အေလးခ်ိန္စီးလိမ့္မယ္။ တခ်ိဳ႔တခ်ိဳ႔လူမ်ားအတြက္ ပတ္၀န္းက်င္က အေလးခ်ိန္ စီးလိမ့္မယ္။ ပတ္၀န္းက်င္က အေလးခ်ိန္စီးခ်င္း တူလည္းပဲ ကိုယ့္စိတ္ဓာတ္ ခိုင္-မခိုင္ကိုး။ အို ဘယ္နယ္ေနေန ေသေတာ့လည္း ေသပေစေပါ့၊ ငါေတာ့ လူထဲမွာ လူရာ၀င္ေအာင္ ႀကိဳးစားမယ္-လို႔ စိတ္တင္းႏို္င္လို႔ရွိရင္ ပတ္၀န္းက်င္က ဒီလိုျဖစ္ေပမယ့္လုိ႔ သူကမရူးဘူး။ သို႔ေသာ္လည္း မ်ားေသာအားျဖင့္က ဒီလိုဒုကၡေတြေတြ႔ရင္ပဲ ရူးသလိုလို ျဖစ္တတ္တာကိုး။
(ေရွ႔လဆက္ရန္) 

မဟာဂႏၶာရံု ဆရာေတာ္ 
(ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၁၀-ခု ေမလ)

No comments: