Friday, February 18, 2011

သိပၸံအျမင္ႏွင့္ ဗုဒၶအဘိဓမၼာ ( ၇ )

ဂါဒီးယန္း ဦးစိန္၀င္းႏွင့္ ေဒါက္တာဦးေန၀င္း-တို႔ေမး၍ အမရပူရ မဟာဂႏၶရံုဆရာေတာ္ ေျဖသည္။

(ယခင္လမွ အဆက္)
(ေမး) အရွင္ဘုရား ေနာက္ဆံုး နိဗၺာန္ေရာက္ျပီဆိုတာနဲ႔ စိတ္နဲ႔ရုပ္တို႔ မည္သို႔အဆံုးသတ္ပါသလဲ။

ဘ၀မ်ားစြာက သတၱိေတြလိုက္လာ---
   သတၱိက အရာ၀တၳဳလားဆိုေတာ့ အရာ၀တၳဳမဟုတ္ဘူး။ ဘ၀မ်ားစြာက ျဖစ္ျဖစ္၊ ဒီဘ၀မွာ ျဖစ္ျဖစ္ သူရဲ႔ ၀ါသနာအလိုက္ ျပဳထားတဲ့ စိတ္ေတြရဲ႔ ဓာတ္သတၱိေတြ၊ ဒီမွာလိုက္တာပဲ။ သတၱိေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ဒီဘ၀တင္ မဟုတ္ဘူး၊ ဘ၀မ်ားစြာက သတၱိေတြ လိုက္လာတယ္။ ဆိုပါေတာ့ ေသခါနီးေရာက္ေနျပီ ခုနက သတၱိေတြ ေပ်ာက္သြားသလား။ မေပ်ာက္ဘူး။ ေသေတာ့မလို႔ ကပ္ေနျပီ၊ သတၱိေတြ ေပ်ာက္မလား၊ မေပ်ာက္ဘူး။
ကေလးကို ငယ္ငယ္ကျပဳစု---
   သတၱိလို္က္ပံုကို ဘုန္းႀကီးၾကားျဖတ္ျပီး တခုေျပာဦးမယ္။ ကေလးတေယာက္ ဖြားျမင္လာေတာ့ အေမက လိမ္လိမ္မာမာနဲ႔ သားကေလးကို အေအးအပူ မွ်တေအာင္ ထိန္းတယ္။ က်န္းမာေရး ေဆးကေလးေတြ၊ သူငယ္နာေဆးေတြ ေပးတယ္။ သူ႔ႏို႔ရည္ ေကာင္းရင္လည္း သူ႔ႏို႔ရည္ကို တိုက္တယ္။ မေကာင္းလို႔ရွိရင္ ေဘးက ႏို႔ရည္ကို ၀ယ္ျပီးေတာ ့ေကာင္းေကာင္းျဖစ္ေအာင္ တိုက္တယ္။ ေနာက္တအိမ္က ဒီေလာက္လည္း မတတ္ႏိုင္ရွာဘူး။ အေမကလည္း ဒီေလာက္ မလိမၼာလွဘူး၊ မလိမၼာေတာ့ ျဖစ္သလိုပဲ ငိုတဲ့အခါ သူတိုက္ခ်င္တဲ့အခါ တိုက္တယ္၊ အားတဲ့အခါ တိုက္တယ္။

ေဆးသတၱိပါေန---
   ကံခ်င္းက အတူတူထားလိုက္ေနာ္။ ေနာက္ေတာ့ ၅-ႏွစ္ေလာက္ၾကာေတာ့ တေယာက္က က်န္းက်န္းမာမာနဲ႔၊ တေယာက္က ခ်ဴခ်ဴခ်ာခ်ာနဲ႔ ျဖစ္ေနျပီ။ ဘာကြာေနသလဲ၊ အေမက ေမြးဖြားတဲ့ႏွစ္ တႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္မွာ သိပ္ဂရုစိုက္တာပဲ။ ဂရုစိုက္တဲ့ ေဆးပါေသးသလား၊ ၅-ႏွစ္သားအရြယ္မွာ ေဆးေတာ့မပါဘူး။ ဘာပါေနတံုး၊ သူ႔ရဲ႔ ေဆးသတၱိက ပါေနတယ္။ သတၱိေတာ့ ပါတယ္။ ေဆးေတာ့ မရွိပါဘူး။ ေဒါက္တာတို႔ ရွာခ်င္တိုင္းရွာ၊ ေဆးေရာ အရာ၀တၳဳေရာ သတၱိေတာင္ရွာလို႔ မရဘူး။ ဒါေပမယ့္ သတၱိပါေနလို႔ က်န္းမာေရး အေျခအေန ႏွစ္ေယာက္မတူၾကဘူး။

အယုအယႏွင့္ ပစ္စလက္ခတ္---
   တဖန္ တေယာက္ကေတာ့ အေမက ယုယလိုက္တာ၊ တေယာက္ကေတာ့ ပစၥည္းကလည္း မရွိလို႔မို႔ ပစ္စလက္ခတ္ ထားလိုက္တာပဲ။ အမေလး ပစ္စလက္ခတ္ ကေလးေလးက မာလို္က္တာ၊ ပိုယုယတဲ့ ကေလးက ခ်ဴခ်ာလိုက္တာ။ ဒီလိုျဖစ္ျပန္ေရာ့ မဟုတ္လား။ ပစ္စလက္ခတ္ထားတဲ့ ကေလးက ေတာက္ေတာက္ ေတာက္ေတာက္နဲ႔ သြားေနေတာ့ ဥတုဇရုပ္က အပူလည္း ခံႏိုင္တယ္။ အေအးလည္း ခံႏိုင္တယ္။ စားလိုက္တာကလည္း အေမက ဆင္းဆင္းရဲရဲဆိုေတာ့ကို ထမင္းကို တ၀ေကၽြးတာပဲ။ အဲဒီကေလး ဆင္းရဲတဲ့ကေလး မာေနျပန္ေရာ။ သူ႔ကံခ်င္းက မတူဘူး။

က်န္းမာ မက်န္းမာ---
   ကေလးမွာ ငယ္ငယ္တုန္းက အျပဳအစုေတြ၊ ဘာေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးျပဳေပမယ့့္လို႔ ကံရဲ႔သတၱိက လိုက္တာပဲ။  အေဖအေမျပဳစုတဲ့ သတၱိကလည္း လိုက္တာပဲ။ အဲဒါ အရာ၀တၳဳရွိရဲ႔လားဆိုေတာ့ မရွိပါဘူး။ အေမအေဖ ျပဳစုတဲ့ ပစၥည္းေတြလည္း အကုန္လံုးကုန္ျပီ။ ဒါေပမယ့္ ၅-ႏွစ္က်ေတာ့ ထူးလည္း မျပဳစုပါဘူး။ ဒါေပမယ့္လို႔ က်န္းမာတယ္။ ဟိုတေယာက္က မမာဘူး။ တခါ ေျပာင္းျပန္ ျပန္လိုက္။ ဆင္းရဲတဲ့သူက ဟိုသြားဒီသြား၊ ေနပူခံ၊ မာလို႔ ေဒါက္ေဒါက္ ေဒါက္ေဒါက္။ ဟိုက ယုယတဲ့ ဥစၥာက အယုအယမတတ္ဘဲကိုး။ တကတဲ အိမ္ရိပ္မိျပီးေတာ့ ေလာင္းရိပ္မိျပီးေတာ့ ကေလးခ်ဴခ်ာလို႔။

ဘာကြာသလဲ---
  အဲဒါ ဘာကြာလို႔တုန္းဆိုေတာ့၊ ကံခ်င္းလည္း ကြာတယ္၊ ျပီးေတာ့ ေဘးကပတ္၀န္းက်င္ မိဘအမွီအခိုကလည္း ကြာတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ မတူၾကတာ။ ဒီအထဲမွာ အရာ၀တၳဳရွိလား မရွိဘူး။ မရွိရင္ လံုးလံုး သတၱိမပါေတာ့ဘူးလား။ သတၱိပါတယ္၊ တခါ မိဘမ်ားက ျပဳစုတဲ့ အစာအာဟာရေတြရဲ႔ သတၱိက မပါဘူးလား၊ ပါတယ္။ သူတို႔မွာ က်န္းမာတယ္၊ မမာဘူး။ ကြာေနတာ သတၱိ။ အရာ၀တၳဳ မရွိေပမယ္လို႔ သတၱိကလိုက္တယ္။

အတတ္ခ်င္း မတူ---
   တခါ ေျပာဦးမယ္။ ငယ္ငယ္တုန္းက မူလတန္းတို႔၊ အလယ္တန္းတို႔မွာ ဆရာေကာင္းေကာင္းနဲ႔ သင္ေပးလိုက္တယ္။ အေျခခံရေအာင္ သင္ေပးလိုက္တယ္။ တဦးက မူလတန္းမွာ ခပ္ညံ႔ညံ႔ဆရာနဲ႔ သင္ခဲ့တယ္။ အထက္တန္းက်ေတာ့ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ ဉာဏ္ခ်င္းအတူတူ၊ သင္အားခ်င္းလည္း အတူတူ အတတ္ခ်င္း မတူျပန္ဘူး။ ဘာလို႔မတူတံုး၊ ဟို တေယာက္က ဆရာေကာင္းေကာင္း သင္ေပးလိုက္တာ၊ သင္ေပးလိုက္တဲ့ပညာေတြ ကိုယ္မွာပါသလား၊ မပါဘူး။ ဘာပါတံုး၊ သတၱိပါေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ သတၱိဆိုတဲ့ဥစၥာဟာ လိုက္ေနတာပဲ။

ပါရမီျပည့္ျပီဆိုတာ---
   ဘုန္းႀကီးျဖတ္ေျပာလိုက္မယ္။ ဗုဒၶျမတ္စြာက ေလးသေခ်ၤႏွွင့္ ကမၻာတသိန္း ပါရမီျဖည့္ေတာ့မွ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ကို ရတယ္။ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ကမၻာတသိန္းဆိုတာ အင္မတန္ၾကာတာ၊ အင္မတန္ ၾကာတဲ့ ကာလတေလွ်ာက္လံုး ျဖစ္-ျဖစ္-ျဖစ္-ျဖစ္ျပီးလာတဲ့ ဒါနပါရမီတို႔၊ သီလပါရမီတို႔၊ ခႏၲီပါရမီတို႔၊ အဲဒီပါရမီေတြ ပစၥည္းအျဖစ္နဲ႔ေတာ့ ကုန္သြားျပီ၊ ေပ်ာက္သြားျပီ။ သတၱိအျဖစ္နဲ႔က အကုန္လံုးပါလာလို႔မို႔၊ ေနာက္ဆံုးဘ၀က်ေတာ့ ပါရမီျပည့္ျပီဆိုတာ ဒီသတၱိေတြ ျပည့္တာပဲ။ သတၱိေတြျပည့္ေတာ့ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႔ ဉာဏ္ေတာ္ကိုရတာပဲ။ သတၱိလိုက္တာကိုး သိျပီေနာ္။

ေသခါနီးမွာ---
   ကဲ-ခုနက ျပန္ေျပာၾကစို႔။ ေသခါနီးေရာက္သြားျပီ သတၱိေတြမပါဘူးလား။ ပါမယ္ေနာ္။ သတၱိေတြ ပါေနျပီ။ ေသခါနီးကို အင္မတန္ ကပ္ေနျပီ။ လက္ေျဖာက္တခ်က္တီး ကုေဋတသိန္းလို႔ ဆိုေတာ့ လက္ေဖ်ာက္တခ်က္တီးေတာ့ မကေသးဘူး။ က်န္ေတာ့က်န္ေသးတယ္။ ကပ္ေတာ့ ကပ္ေနျပီ။ သိပ္ကပ္ေနျပီ။ ကံရဲ႔ကမၼသတၱိေတြက ပါေနျပီ။ ေသခါနီး လက္ေဖ်ာက္တခ်က္တီးေလာက္ လိုတဲ့အခ်ိန္မွာ ပတ္၀န္းက်င္ ေဆြေတြမ်ဳိးေတြက ငိုၾကတယ္။ ငိုသံ သူ႔နားထဲ ၀င္လာတယ္၊ အသံေလး၀င္လာေတာ့ သူ႔စိတ္ဟာ ေဆြမ်ိဳးေတြကို နည္းနည္းငဲ့ေစာင္းတဲ့စိတ္မျဖစ္ေပဘူးလား၊ ျဖစ္တယ္ေနာ္။ အဲဒီအခါမွာ ခုနက သတၱိကလည္း လိုက္ရက္ေနာ္။

အက်ိဳးေပးမယ္လို႔ အေဖာ္ေစာင့္---
   ကံေတြက အမ်ိဳးမ်ိဳး အေကာင္းေတြလည္းပါမယ္၊ မေကာင္းေတြလည္း ပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာေလ ေကာင္းတဲ့ကံေတြကလည္း အက်ိဳးေပးမယ္လို႔ အေဖာ္ေကာင္းေကာင္း ေစာင့္ေနတယ္။ မေကာင္းတဲ့ ကံေတြကလည္း အက်ိဳးေပးမယ္လို႔ အေဖာ္ေကာင္းေေကာင္း ေစာင့္ေနတယ္။ ေသခါနီး ေဆြေတြမ်ိဳးေတြရဲ႔ ငိုသံကေလးၾကားလိုက္ေတာ့ စိတ္က အဲဒီထဲ၀င္စားလိုက္တာ၊ တခါတည္း ၀င္စားျပီးေတာ့လည္း ေသေရာ။ ေဆြမ်ိဳးသံေယာဇဥ္က ဦးေဆာင္သြားတာျဖစ္ေတာ့ မေကာင္းတဲ့ကံကလည္း အနားမွာရွိေနတာျဖစ္ေတာ့ မေကာင္းတဲ့ကံက အက်ိဳးေပးလိုက္တာ တေစၧျဖစ္သြားတယ္။

ထင္တဲ့အာရံု အလိုက္---
   မေကာင္းတဲ့ကံက အက်ိဳးေပးတယ္ဆိုတာ ဟိုဘ၀လည္း ေရာက္ေရာ၊ ခုနက ကမၼဇရုပ္ သံုးစည္းက ဟိုမွာ တခါတည္းျဖစ္တာပဲ။ ျပီးေတာ့ သူ႔ရဲ႔ စိတ္၀ိညာဥ္မွာလည္း ၀ိပါက္က တခါတည္းေပးတာပဲ။ အေ၀းႀကီး ေပးေနတာမဟုတ္ဘူး။ ကပ္ရက္၊ စုတိစိတ္ရဲ႔ ေရွ႔နားက ထင္တဲ့ အာရံုအလိုက္ကံက အက်ိဳးေပးရတာ။ ဒီေတာ့ ကံေတြက လိုက္လာတယ္။ ထင္တဲ့အာရံုအတိုင္း အက်ိဳးေပးတယ္။ အဲဒီထင္တဲ့အာရံုက အကူအညီရလို႔မို႔၊ ဟိုဘ၀ကိုလိုက္သြားတာ မဟုတ္ဘူး။ သတၱိနဲ႔ ဟိုမွာ အက်ိဳးေပးတာ။ ဒီကံအေကာင္အထည္ႀကီး လိုက္သြားတာ မဟုတ္ဘူး။ ကမၼသတၱိက ဟိုဘ၀မွာ တေစၧျဖစ္ဖို႔ရန္ အက်ိဳးေပးတယ္။ 

ေသ၀မွာ ကပ္ေနတဲ့ကံ---
   တခါ တေယာက္ေတာ့ ေသခါနီးက်ေတာ့ ေဘးကေပါ့ေလ ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္နဲ႔ တရားစကားေတြ ေျပာေနၾကတယ္။ တရားစကားသံေတြ ၾကားေနတုန္းမွာပဲ ေနာက္ဆံုးစိတ္၊ ေသတဲ့စိတ္ေပါ့ေလ၊ စုတိစိတ္ျဖစ္တယ္။ ေကာင္းတဲ့ကံ အက်ိဳးေပးတာပဲ။ ဘာျပဳလို႔ အနားကပ္ေနတဲ့ကံက အက်ိဳးေပးတာလဲ၊ ႏြားျခံမွာ ႏြားေတြ ဘယ္ေလာက္မ်ားေနေပမယ့္ ႏြားအိုႀကီးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ျခံတံခါး၀မွာကပ္ေနတဲ့ ႏြားက ျခံဖြင့္ လိုက္တာနဲ႔ အရင္ဆံုး ထြက္တာပဲ။ ခုလည္းပဲ ကံေတြအမ်ိဳးမ်ိဳးမွာ ေသခါနီး ေသေပါက္၀မွာ စုတိဆိုတာ ေသေပါက္ေသ၀ပဲ။ အဲဒီေသေပါက္၀မွာ ကပ္ေနတဲ့ ကံက အက်ိဳးေပးတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဘယ္လိုအက်ိဳးေပးသတံုး၊ ဘယ္လိုလိုက္သတံုးဆိုတာ အဲဒီနည္းနဲ႔လိုက္တယ္။ 

ေသခါနီးမွာ သတိထား---
   ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ေသခါနီး ေဘးကအေပါင္းအေဖာ္ေတြေကာင္းဖို႔ လိုတယ္ေနာ္။ ေဘးကစကားအေျပာေတြ လိုကိုလိုတယ္ေနာ္။ မငိုၾကနဲ႔ေနာ္၊ သူ႔ဆီ မသြားၾကနဲ႔ ေနာ္။ သတိေပးေနတဲ့ ဥစၥာဟာ အမွားအယြင္းေတြ ျဖစ္ျပီးေတာ့ မေကာင္းကံေတြ အခြင့္ရမွာစိုးလို႔ တားျမစ္ေနၾကတာ။ ဒါေၾကာင့္ ဘာသာေရး တရားျဖစ္တဲ့ ဗုဒၶတရားကို လိုက္စားစမ္းပါ။ ပညာတရပ္အျဖစ္နဲ႔ အင္မတန္မွ ေသခ်ာပါတယ္လို႔ ေျပာေနတာ။

(ေမး) အရွင္ဘုရား ရုပ္ကေကာ ဘယ္လိုေျပာင္းပါသလဲ။

(ေျဖ) ရုပ္လည္း မေျပာင္းဘူး၊ 

ကံေၾကာင့္ ရုပ္သစ္ျဖစ္---
   ဒီဘ၀မွာ လူပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း ေနာက္ဘ၀ ျပိတၱာျဖစ္မယ္ဆိုရင္ ျပိတၱာရုပ္၊ တျခားသပ္သပ္ကံက အက်ိဳးေပးတယ္ေလ။ ကံက ၀ိပါက္၀ိညာဥ္ကိုလည္း အက်ိဳးေပးတယ္။ ခုနက ကမၼဇကလာပ္သံုးစည္းဟာ သူ႔ေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာတာပဲ။ ရုပ္က ဆက္သြားတာ မဟုတ္ဘူး။ သူ႔ေၾကာင့္ ေပၚလာတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔လို႔၊ ဒီကရုပ္ေတြ ေျပာင္းသြားလို႔မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကံေၾကာင့္ ရုပ္သစ္ေတြျဖစ္တယ္။

ဒီဘက္က ဓားခုတ္ရာ ဟိုဘက္မွာပါေန---
   တခါထပ္ျပီးေတာ့ ေမးစရာရွိတယ္။ ဓားခုတ္ရာနဲ႔ လူဟာ ဟိုဘက္ဘ၀က်ေတာ့ သူ႔မွာ အဲဒီဓားခုတ္ရာ ပါသြားတယ္။ အဲဒီဟာက ဘုန္းႀကီး သိပ္မမီဘူးေနာ္။ သိပ္မမီေပမယ့္လို႔ စိတၱဇရုပ္က ဓာတ္ခ်င္းက ဆက္ေနေသးတယ္။ စိတ္က ဟိုသယ္သြားတာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ မဟုတ္ေပမယ့္လို႔ ဓာတ္ခ်င္းက ဆက္ေနေတာ့ ကေလးမွာ ဓားခုတ္ရာေလး ဘာေလး ေတြ႔ေနတယ္။ အဲဒီထိေအာင္ေတာ့ ဘုန္းႀကီး ပိုင္ပိုင္ ႏိုင္ႏိုင္ မေျပာႏိုင္ဘူး။ မေျပာႏိုင္ေပမယ့္ အဲဒီလို ဆက္တဲ့ဥစၥာ ဒီကရုပ္ပါသြားတာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။

ရုပ္ခ်င္းေက်းဇူးျပဳ---
   ခုဘ၀မွာပဲ ၁၀-ႏွစ္သားတုန္းက ဓားခုတ္ရာနဲ႔ လက္ဟာ ၁၁-ႏွစ္သားက်ေတာ့ ဒီအရာက ပါလာတာ မဟုတ္ဘူး။ ရုပ္သစ္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဓာတ္ခ်င္းဆက္ေတာ့ ဟိုမွာ အရာကေလးက ပါရက္ပါရက္ပဲ။ ဒီကဓားခုတ္ရာက ရုပ္ေတြက ဟိုမွာ ဓားခုတ္ရာအျဖစ္နဲ႔ ဆက္တာမဟုတ္ဘူး။ ရုပ္ခ်င္း ေက်းဇူးျပဳလိုက္ေတာ့ ဒီက အရာကေလးနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ ရုပ္ကေလးေတြပဲ ဟိုမွာ သြားျပီးေတာ့ ျဖစ္တယ္။ ဟိုဘက္ဘ၀က်ေတာ့ ရုပ္သစ္ေပမယ့္လို႔ ဒီက စိတ္ဓာတ္ကလည္း ဆက္ရက္ျဖစ္ေနတယ္။ ဓားခုတ္ရာေလး ဘာေလး ပါသြားတယ္ဆိုတာ ျဖစ္ႏိုင္ေလာက္တယ္လို႔၊ ဒီလိုေတာ့ ဘုန္းႀကီးက နားလည္ထားတယ္။

မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္ႀကီး အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ
(ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၁၀-ခု ဇူလိုင္လ)

No comments: