Monday, February 28, 2011

သိပၸံအျမင္ႏွင့္ ဗုဒၶအဘိဓမၼာ ( ၈ )


ဂါဒီးယန္း ဦးစိန္၀င္းႏွင့္ ေဒါက္တာဦးေန၀င္း-တို႔ေမး၍ အမရပူရ မဟာဂႏၶရံုဆရာေတာ္ ေျဖသည္။

(ေမး) အရွင္ဘုရား၊ ငယ္ရြယ္ေသာ ကေလးအခ်ိဳ႔သည္ သင္ၾကားျခင္းမရွိဘဲ က်မ္းစာမ်ားကို ရြတ္ဆိုႏိုင္ျခင္း၊ အထက္တန္းက်ေသာ အတြက္အခ်က္မ်ားကို ျပဳလုပ္ႏိုင္ျခင္းတို႔ကို ျမန္မာျပည္၌၄င္း၊ ႏိုင္ငံျခား၌၄င္း ေတြ႔ရပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ မသင္ဘဲ တတ္ေျမာက္ပါသလဲ။
(ေျဖ)
၁၀-ႏွစ္သားတုန္းက သင္ထားတဲ့ပညာဟာ ဆိုပါေတာ့ အသက္ ၂၀-ေလာက္မွာ သူတခ်ိဳ႔ ရြတ္ႏိုင္တယ္၊ ဖတ္ႏိုင္တယ္။ ဒါျဖင့္ ၁၀-ႏွစ္သားတုန္းက ရုပ္ရွိသလားလို႔ဆိုေတာ့ အသက္ ၂၀-မွာ မရွိဘူး။ ၁၀-ႏွစ္သားတုန္းက စိတ္ ရွိသလားလို႔ဆိုေတာ့ အသက္ ၂၀-မွာ မရွိဘူး။ မရွိေပမယ့္လို႔ သူရြတ္ႏိုင္တယ္။ ဖတ္ႏိုင္တယ္၊ မွတ္ႏိုင္တယ္ေပါ့ေလ။ 

အ၀ိဇၨာဖံုးေတာ့မွ ေမ့---
အဲဒီလိုပဲ ေသခါနီးမွာ သူ႔အေလ့အက်င့္ကလည္း မ်ားလာတဲ့စာေတြ ဆိုေတာ့ကာ ေသျပီးေတာ့ ဘ၀ႀကီးတခုလို ေခ်ာင္းျခားေနတာ မဟုတ္ဘူး၊ စိတ္တခုနဲ႔တခု ေျပာင္းသလိုပဲ၊ စုတိစိတ္၊ ပဋိသေႏၶစိတ္ ဆက္ရက္ပဲ။ ဆက္ရက္ဆိုေတာ့ကာ အမ်ားစုကေတာ့ တတ္သင့္တယ္။ ရျပီးသားေတြကို ရသင့္တယ္။ သို႔ေပမယ္လို႔ စုတိတဲ့အခ်ိန္မွာ၊ ပဋိသေႏၶရဖို႔ရန္အခ်ိန္မွာ အ၀ိဇၨာ တဏွာေတြက အင္မတန္ လႊမ္းေနတာမို႔ ေမ့ကုန္တာ။ အမ်ားစုကေတာ့ ရကိုရသင့္တယ္။ ဒီလိုရေလာက္ေအာင္ကို သတၱိက ဆက္ေနတာ။ သို႔ေပမယ္လို႔ အ၀ိဇၨာက ဖံုးလႊမ္းထားေတာ့ အမ်ားစုေတာ့ ေမ့သြားတယ္။

ဇာတိႆရဉာဏ္---
လူအနည္းငယ္ကေတာ့ ရတယ္၊ ရတာဟာ ဘာမွ မဆန္းဘူး။ ခုနက အ၀ိဇၨာရဲ႔ ဖံုးလႊမ္းမႈနည္းလို႔ သူမွတ္မိေနတာပဲ။ ရြတ္ႏိုင္ေနတာပဲ၊ တတ္ေနတာပဲ၊ ဘယ္သူမွ မေျပာဘဲနဲ႔လည္း သူဒီစာေတြကို တတ္ေနတာပဲ။ အမ်ားစုက အ၀ိဇၨာသိပ္ဖံုးတယ္။ သဘာ၀ကေတာ့ ဘယ္ေလာက္မွ ေ၀းတာမဟုတ္ဘူး။ အမ်ားစုဟာ ျပန္တတ္ဖို႔ေတာ့ ေကာင္းတယ္။ 

သို႔ေပမယ့္လည္း အ၀ိဇၨာက သိပ္ဖံုးသြားေတာ့ မတတ္ဘူး၊ သူတို႔က်ေတာ့ အ၀ိဇၨာရဲ႔ အဖံုးလည္းနည္းတယ္။ ျပီးေတာ့ ကံေၾကာင့္ ဇာတိႆရဉာဏ္ဆိုတဲ့ ဉာဏ္ကလည္း သူတို႔မွာ ရေနတယ္။ ဒီေတာ့ ဟိုဘ၀ကို ေအာက္ေမ့ႏိုင္တာေရာ၊ ဘာေရာ စုေပါင္းျပီးေတာ့ စာေတြကို မသင္ဘဲနဲ႔ တတ္တယ္၊ ရြတ္ႏိုင္တယ္၊ ဖတ္ႏိုင္တယ္။

ရြတ္ႏိုင္သေလာက္ ဉာဏ္မႀကီး---
ရြတ္ႏိုင္ဖတ္ႏိုင္သေလာက္မ်ား ဉာဏ္ႀကီးမယ္ေတာ့ မထင္နဲ႔၊ တခါတေလ ရြတ္ႏိုင္ဖတ္ႏိုင္တာပဲ ရွိတယ္။ စဥ္းစားဉာဏ္ေတြ ဘာေတြ မရွိတတ္ဘူး။ ႀကီးရင္ ေမ့သြားမယ္။ ႀကီးရင္ ေမ့တယ္ဆိုတာ ၾကားထဲမွာ ဟိုအာရံု၊ ဒီအာရံုေတြက ဖံုးသြားျပီ။ ဖံုးသြားေတာ့ ေျပာစမ္းပါဆိုေတာ့ မေျပာႏိုင္ဘူး။

ၾကာရင္ေမ့---
တခါတေလ လူ၀င္စားေတြေပါ့ေလ၊ စကားေျပာတတ္တဲ့အခ်ိန္မွာ သူ႔ဟာသူ ဟိုတုန္းက ဘယ္သူပဲ၊ ဒီပစၥည္းေတြဟာ သူ႔ပစၥည္းေတြပဲ၊ သူေျပာႏိုင္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ ေလးႏွစ္ငါးႏွစ္ၾကာေတာ့ ေမးလို႔မရဘူး။ တခ်ိဳ႔ကေတာ့ ရွက္လို႔ မေျပာဘူးလို႔ ေျပာတယ္။ မဟုတ္ဘူး၊ ေမ့ကို ေမ့သြားတာ။ ၾကားထဲမွာ စိတ္ေတြက အမ်ားႀကီးျဖစ္ေနတာ။ ျဖစ္ေတာ့ကို ဒီအာရံုခ်ည္း မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဒီ့ျပင္ အာရံုေတြနဲ႔ ေမ့ကိုေမ့ေလာက္တယ္။ ျပီးေတာ့ ျဖစ္တဲ့အထဲမွာ အကုသိုလ္စိတ္ေတြက မ်ားလို႔ရွိရင္ အ၀ိဇၨာက အျမဲပါေနတာပဲ။ ဒီေတာ့ ေမ့တာပဲ။
********************************************************************

(ေမး) အရွင္ဘုရား။ စိတ္ေရာဂါေတြမွာ စိတ္လႈပ္ရွားမႈက အလြန္မ်ားပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ စိတ္ျငိမ္ခဲ့လို႔ရွိရင္ နည္းနည္းပါးပါး ပုတီးစိပ္တာ၊ တရားထိုင္တာ ေကာင္းပါသလား။

(ေျဖ)
စိတ္က မလႈပ္ရွားဘူး၊ အာရံုေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေရာက္ေနတဲ့ဥစၥာကို တင္စားျပီးေတာ့ စိတ္လႈပ္ရွားတယ္လို႔ ေျပာတာ။ အာရံုအမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းေျပာင္း ေျပာင္းေျပာင္းျပီးေတာ့ အာရံုကို ယူေနတာကို စိတ္လႈပ္ရွားတယ္လို႔ ေျပာတာ။

စိတ္ျငိမ္တယ္လို႔ဆိုတာ---
အဲဒီလို အာရံုေျပာင္းေနတဲ့ လူတေယာက္ဟာ ပုတီးပဲစိပ္စိပ္၊ တရားပဲ ႏွလံုးသြင္းသြင္း။ ဆိုပါေတာ့ ထာ၀ရဘုရား ကိုးကြယ္တဲ့သူဟာ ထာ၀ရဘုရားကို ဘုရား-ဘုရား-ဘုရား-လို႔ ဆိုျပီးေတာ့ စိပ္လိုက္လို႔ သမာဓိက အာရံုတခုတည္း ျဖစ္သြားျပီ။ ဗုဒၶကိုးကြယ္တဲ့သူကလည္း ဗုဒၶကို အရဟံ-အရဟံ-အရဟံ-လို႔ဆိုေတာ့ အာရံုက တခုတည္း ျဖစ္သြားျပီ။ ဒါ စိတ္ျငိမ္တယ္လို႔ ဆိုတာေပါ့။ တကယ္လို႔မ်ား သူစာ၀ါသနာပါလို႔ရွိရင္ စာေလးဖတ္ေနပါဆိုလည္း စိတ္ျငိမ္သြားမွာပဲ။ အာရံုမ်ားတာပါ၊ စိတ္က လႈပ္ရွားတာမဟုတ္ပါဘူး။
*********************************************************************

(ေမး) အရွင္ဘုရား၊ ကမၼ႒ာန္းထိုင္ေတာ့ အာရံုနည္းသြားပါသလား။

(ေျဖ) 
လူတိုင္းေတာ့ မျဖစ္ဘူး။ သူတို႔ အေလ့အထရေနတဲ့ အာရံုတခုကို ဆိုပါေတာ့ ထာ၀ရဘုရားကို အာရံုမ်ားေနတဲ့ သူတေယာက္ကို ေဂါတမဗုဒၶကို အာရံုျပဳျပီးေတာ့ ပုတီးစိပ္ပါဆိုလို႔ မရဘူး။ အဲဒါ ပုတီးစိပ္၊ ဘာစိပ္စိပ္၊ ထာ၀ရဘုရားဟာ ဘယ္ေလာက္အက်ိဳးမ်ားတယ္၊ သူက အဲဒီဟာ ကိုးကြယ္ေနတာျဖစ္ေတာ့ကို အဲဒါေလးကို စိတ္ထဲမွတ္ေနစမ္းပါဆိုရင္ ျငိမ္သြားတာပဲ။ မမွတ္ႏိုင္ရင္ မျငိမ္ဘူး။

သမာဓိရလွ်င္ စိ္တ္ျငိမ္---
ထြက္သက္၀င္သက္ဆိုတဲ့ ကမၼ႒ာန္းက စိတ္ျငိမ္ေအာင္ လုပ္တာ။ ဒါေလးမွတ္ေနစမ္းပါ။ တမိနစ္မွာ ဘယ္ႏွစ္ခါေလာက္မ်ား ရွဴသတံုးလို႔။ ဘယ္ႏွစ္ခါေလာက္မ်ား ရႈိက္သတံုးလို႔ဆိုတာ။ အဲဒါေလး မွတ္ေနလို႔ရွိရင္ ဒီေန႔အဖို႔ စိတ္ေတြက အင္မတန္ ခ်မ္းသာသြားမယ္လို႔ ေျပာတယ္ေလ။ ဒီဟာမွတ္လည္း စိတ္က ျပန္ျပီးေတာ့ ဟိုအာရံု ဒီအာရံုက ျပန္ဆုတ္လာတာပဲ။ အာရံုတခုမွာ ၾကာၾကာေနရင္ ဒါသမာဓိရတယ္လို႔ ဆိုတာပဲ၊ စိတ္ျငိမ္တယ္။
*********************************************************************
(ေမး) အရွင္ဘုရား၊ တရားေတာ္မွာ စိတ္က တႀကိမ္မွာ ၂-ခု ျဖစ္ပါသလား။
(ေျဖ) မျဖစ္ပါဘူး။
*********************************************************************
(ေမး) အရွင္ဘုရား၊ သာမန္အားျဖင့္ေတာ့ တပည့္ေတာ္တို႔ တရားနားေထာင္ေနတဲ့အခါမွာ အိမ္ကိုလည္း စိတ္ကူးလို႔ရသလား၊ ဒါဘယ္လုိမ်ား စိတ္ကူးပါသလဲ။

(ေျဖ) 
စိတ္ေတြက ျမန္တယ္မဟုတ္လား။ စိတ္ေတြက အင္မတန္ ျမန္ေတာ့ကာ တရားကိုပဲ အာရံုျပဳျပီးေတာ့ေနတာကို ထားေတာ့ ခုနက ထြက္သက္၀င္သက္ဆိုတဲ့ဥစၥာ  အင္မတန္ျငိမ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနတာ မဟုတ္လား။ အင္မတန္ျငိမ္ေအာင္ ႀကိဳးစားရင္းကလည္း အိမ္ကို ေရာက္ႏိုင္တာပဲ။ စိတ္က ျမန္လြန္အားႀကီးလို႔ လက္ေဖ်ာက္တခ်က္တီးမွာ ကုေဋတသိန္းမကဆိုေတာ့ ကုေဋတသိန္းမက ဆိုလို႔ရွိရင္ အာနာပါနကို ဆိုပါေတာ့၊ ကုေဋတရာေလာက္ အာရံုျပဳတယ္ဆို၊ အိမ္မွာလည္းပဲ ကုေဋတရာေလာက္ သြားႏိုင္တာပဲ။
********************************************************************
(ေမး) အရွင္ဘုရား၊ စိတ္ညႇိဳ႔တာ ဗုဒၶဘာသာက ဘယ္လိုပါလဲ၊ အေနာက္ႏိုင္ငံမွာေတာ့ လုပ္ေနၾကတယ္။
(ေျဖ)
ဘုန္းႀကီးက မျဖစ္ဘူးလို႔ မဆိုလိုဘူး။ စိတ္ညႇိဳ႔တဲ့က်မ္းကို ဘုန္းႀကီးက မေလ့လာဘူးလို႔၊ ျဖစ္ႏိုင္တာေပါ့လို႔ ဘုန္းႀကီးက ၀န္ခံတယ္။ ဘယ္လိုျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဘုန္းႀကီးမေျပာႏိုင္ဘူး။ ဗုဒၶဘာသာက်မ္းကလည္း ကန္႔ကြက္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့အရာမွန္သမွ်ကို ဗုဒၶဘာသာက မကန္႔ကြက္ဘူး။
*********************************************************************
(ေမး) အရွင္ဘုရား၊ အေနာက္ႏိုင္ငံမွာ စိတ္ညႇိဳ႔ျပီး တျဖည္းျဖည္း ငယ္ရြယ္တဲ့ဘ၀ေမ့ျပီးေတာ့ ေနာက္သံုးဘ၀အထိ ေမးခဲ့တာကို အေနာက္ႏိုင္ငံမွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီဥစၥာေတြဟာ သူတို႔က လက္ေတြ႔မွ ယံုတယ္။ အဲဒါကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ဘ၀ကူးတယ္ဆိုတာ၊ ဘ၀ဆအဆက္ဆက္ရွိတယ္ ဆိုတာ ယံုေလာက္ေအာင္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေရးတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကလည္း ဒါမ်ိဳးမယံုတဲ့သူက ေရးတာ။ ဒီဥစၥာကို ဟုတ္-မဟုတ္ လိုက္စံုစမ္းတဲ့ဥစၥာဟာလည္း မယံုတဲ့သူက စံုစမ္းတာ။ သူတို႔ကေတာ့ လက္ေတြ႔နဲ႔ညႇိျပီးေတာ့ ယံုတယ္၊ ဘုရားတပည့္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာကေတာ့ ဘ၀ကူးတယ္ဆိုတာ ေျပာလို႔မရဘူး။ လက္ေတြ႔ျပႏိုင္ရမယ္။

(ေျဖ)
လြန္ခဲ့တဲ့ဘ၀ကို ေအာက္ေမ့တဲ့ ဇာတိႆရဉာဏ္ဆိုတာရွိတယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႔ ဘုရားအေလာင္း တခ်ိန္က ရွင္ဘုရင္လုပ္ခဲ့တယ္။ ရွင္ဘုရင္လုပ္ခဲ့တဲ့ ဘ၀ ျပီးတဲ့ေနာက္ မတရားမႈေတြမ်ားလို႔ ငရဲကိုက်တယ္။ ေနာက္ ငရဲကလြတ္ေတာ့ နတ္ျပည္မွာျဖစ္တယ္။ နတ္ျပည္ကျပန္ေတာ့ ေတမိမင္းသား ျဖစ္တယ္။ ထီးျဖဴေအာက္မွာ ေနရင္း ထီးျဖဴႀကီးျမင္ရာက စျပီးေတာ့ ၾကားထဲက ဘ၀ေတြ သူအကုန္လံုး သတိရသြားတယ္။ ရွင္ဘုရင္လုပ္တဲ့ဘ၀အထိ သတိရသြားတယ္။ ရွင္ဘုရင္လုပ္တဲ့ ဘ၀တုန္းက အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အမႈေတြ ျပဳတဲ့အခါ အကုသိုလ္ေတြလည္း ပါလာတာမို႔ ငရဲက်တယ္ဆိုတဲ့ ငရဲဒုကၡေတြပါ သတိရတယ္။ အဲဒါကို ဇာတိႆရဉာဏ္လို႔ ေခၚပါတယ္။

ဇာတိႆရဉာဏ္ လူတိုင္းရသလားလို႔ဆိုေတာ့ လူတိုင္းမရဘူး။ ခုနက စိတ္ညႇိဳ႔ဆရာႀကီးေတြရဲ႔ ညႇိဳ႔တဲ့ ညႇိဳဓာတ္ေၾကာင့္ တတိယဘ၀အထိ ညႇိဳ႔လို႔ သူတို႔သိႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒါျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ျဖစ္ႏိုင္ေပမယ့္လို႔ ဘယ္ႏွစ္ေယာက္စမ္းသပ္ရင္ ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ လိုက္ဖို႔ေကာင္းတယ္။ တခ်ိဳ႔ျဖစ္ကိုမျဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႔ ဘုန္းႀကီးယူဆတယ္။
********************************************************************
(ေမး) အရွင္ဘုရား၊ သူတို႔မွာေတာ့ လူတိုင္းကို ညႇိဳ႔လို႔မရဘူး၊ ညႇို႔လို႔ရေပတဲ့ လူတိုင္းဟာ အရွည္ႀကီး မေျပာ ႏိုင္ဘူး။ ဥပမာ-လူတိုင္းကိုေတာင္ မိေအာင္ မညႇိဳ႔ႏိုင္ဘူး၊ အညႇိဳ႔ခံရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကေနျပီးေတာ့ ခုနက စာအုပ္ထဲမွာ ပါလာတဲ့ ပထမတေယာက္၊ သူ႔မွပဲ ေမးလို႔ရတယ္။ သူကေတာ့ နည္းနည္းေမးၾကည့္ျပီးေတာ့ ေနာက္က်ေတာ့ ေနာင္ဘ၀ျပီးတဲ့ေနာက္ဘ၀ကို ေမးတယ္။

(ေျဖ)
ဇာတိႆရဉာဏ္ကို သူတို႔က ဇာတိႆရသညာနဲ႔ ကူေပးေနတာ၊ ဒါကို ဗုဒၶဘာသာကလည္း ဆန္႔က်င္ဘက္ မျဖစ္ပါဘူး။ ခုနက မျမင္ဘူးလား၊ ေတမိမင္းသားဟာ ခုဘ၀ေတာင္မကဘူး၊ ေလးဘ၀ေလာက္၊ စာထဲမွာပါတာက ေလးဘ၀ကို။ က-ခ်င္မွ ကမယ္၊ ငရဲမွာ ခံရတာေတြ အကုန္လံုး သူျမင္တယ္။

ဗုဒၶဘာသာက မကန္႔ကြက္---
အကုန္လံုးျမင္လို႔မို႔ ထီးနန္းႀကီး ထီးျဖဴႀကီးေရာက္လာေတာ့ လူႀကီးေျပာ ေျပာလို႔ရွိရင္ ၾကက္သီးေတြမ်ားထျပီးေတာ့ သိပ္ေၾကာက္ျပီးေတာ့ ဒီထီးျဖဴႀကီးကို သူေဆာင္းရတဲ့ ထီးနန္းကို မလိုခ်င္ဘူးျဖစ္ျပီးေတာ့ တခါတည္း ထီးနန္းမရေအာင္ အ,အေလး လုပ္၊ အဆြံ႔ကေလး လုပ္၊ ဘာေျပာေျပာ မၾကားတဲ့ နားထိုင္းကေလး လုပ္ျပီးေတာ့ ဓိ႒ာန္လိုက္ပါတယ္။ အဲဒါ ငရဲခံရတာေတြပါ၊ အကုန္လံုး သူျမင္တယ္။ 

ဘာျဖစ္လို႔ ငရဲခံရတုန္းဆိုေတာ့ ရွင္ဘုရင္လုပ္ခဲ့လို႔။ လာျပန္ျပီ ဒီထီးျဖဴ၊ ငါ ငရဲခံရေတာ့မွာပဲ ဆိုျပီးေတာ့ တခါတည္း ထိတ္လန္႔သြားတာပဲ။ အဲဒီေတာ့ ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႔ ဗုဒၶဘာသာက ခုနက စိတ္ညႇိဳ႔ဆရာေတြက သညာနဲ႔မွတ္ထားလို႔ ဒါကို မကန္႔ကြက္ႏိုင္ပါဘူး။

မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္ႀကီး အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ
(ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၁၀-ခု ၾသဂုတ္လ)

No comments: