Tuesday, July 26, 2011

နေမာ တႆ ဘုရားရွိခိုး

ဤ နေမာ တႆ-သည္ ဘာရဒြါဇ ပုဏၰားႀကီး၏ ဇနီး ဓနဥၥာနီမည္ေသာ ေသာတာပန္ပုေဏၰးမသည္ မိမိခင္ပြန္းအတြက္ ထမင္းလာေပးစဥ္ ေခ်ာ္လဲ၍ ဘုရားကို သတိရကာ သံုးႀကိမ္ က်ဴးရင့္ခဲ့ေသာ ဥဒါန္းအျဖစ္ သဂါထာဝဂၢ ျဗာဟၼဏသံယုတ္ အရဟႏၲဝဂ္ စာမ်က္ႏွာ ၁၆၂-၌ လာရွိခဲ့သည္။
         ျဗဟၼာယုမည္ေသာ ျဗာဟၼဏပါေမာကၡ ဆရာႀကီးသည္ တပည့္ ဥတၱရလုလင္ထံမွ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးမ်ားကို ၾကားသိရေသာအခါ လြန္စြာၾကည္ညိဳလွ၍ ဘုရားျမတ္ရွိရာသို႔ ေရွ႔ရႈ လက္အုပ္ခ်ီလ်က္ နေမာ တႆ-ျဖင့္ပင္ ဥဒါန္းက်ဴးခဲ့ေၾကာင္း မဇၩိမပဏၰာသ ျဗာဟၼဏဝဂ္ ျဗဟၼာယုသုတ္၌
ေတြ႔ရျပန္သည္။
    ထို႔ျပင္ ဒီဃနိကာယ္ မဟာဝဂၢ သကၠပဥႇသုတ္၌ သၾကားမင္း၏ ဥဒါန္းအျဖစ္၄င္း, ဒုကဂၤုတၱရ သမစိတၱဝဂ္၌ အာရာမဒ႑ပုဏၰား၏ ဥဒါန္းအျဖစ္၄င္း လာရွိျပန္သည္။
          ဓမၼပဒ သာရိပုတၱေတၳရဝတၳဳ အသာေရ သာဂမတိေနာ-စေသာ ဂါထာအဖြင့္၌ မဟိႏၵမင္းႀကီးသည္ မိမိသားေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဖုႆဘုရားႏွင့္ ပဌမအဂၢသာဝက, ပုေရာဟိတ္သားျဖစ္ေသာ ဒုတိယအဂၢသာဝက သံုးပါးတို႔ကို ၾကည့္ကာ အားရဝမ္းေျမာက္လွ၍ နေမာ တႆ-ျဖင့္ပင္ ဥဒါန္းက်ဴးခဲ့ေၾကာင္း မိန္႔ဆိုခဲ့ေပသည္။

ဥဒါန္း---
ဥဒါနံ ဥဒါေနသိ-ဥဒါန္းက်ဴးသည္-ဟူေသာ စကားႏွင့္ အျမဲယွဥ္တြဲလ်က္ ေတြ႔ရေသာ ဤ နေမာ တႆ-ကို ေပါရာဏ ပဏာမ ဥဒါန-ေရွးေဟာင္း ဘုရားရွိခိုး ဥဒါန္း-ဟု ဆိုသင့္၏။
ဥဒါန္းဟူသည္မွာ ပီတိအဟုန္သည္ ျဖစ္ေစအပ္ေသာ စကားပင္ျဖစ္၏။
ခ်င္ခြက္မဆံ႔၍ လွ်ံဖိတ္စီးယိုေသာဆီကဲ့သို႔၄င္း, ေရကန္မဆံ႔၍ လွ်ံတက္စီးဆင္းလာေသာ
ေရအယဥ္ကဲ့သို႔၄င္း, ပီတိအရွိန္ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ အတြင္းစိတ္အၾကံသည္ အတြင္းႏွလံုးထဲ မဆံ႔ဘဲ လွ်ံတက္ကာ ဝစီဒြါရျဖင့္ စကားအျဖစ္ အျပင္သို႔ ထြက္ေပၚလာရေသာ အသံစကားအထူးကို ဥဒါန္းဟု ဆိုရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ဂုဏ္ေတာ္ကို ၾကည္ညိဳျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ပီတိအဟုန္ ျပင္းထန္စြာ
ျဖစ္လာသူတို႔ ရြတ္ဆိုအပ္ေသာ ဤ“နေမာ တႆ”မွာ ဥဒါန (ဥဒါန္း) အမည္ရခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

အဆိုတမ်ိဳး-
သာတာဂီရိနတ္သည္ “နေမာ”ဟုဆို၍၄င္း,
အသုရိန္နတ္မင္းသည္ ”တႆ“ဟုဆို၍၄င္း,
စတုမဟာရာဇ္နတ္မင္းသည္ “ဘဂဝေတာ”ဟုဆို၍၄င္း,
သၾကားမင္းသည္ “အရဟေတာ”ဟုဆို၍၄င္း,
ျဗဟၼာမင္းသည္ “သမၼာသမၺဳဒၶႆ”ဟုဆို၍၄င္း,
အသီးသီး ရွိခိုးၾကသည္တို႔ကို စုေပါင္း၍ နေမာ တႆ ျဖစ္လာရပံုကို က်မ္းနက္ေခၚ သဒၵါငယ္က်မ္း၌ -
သာတာဂီရိ နေမာ ယေကၡာ၊ တႆ စ အသုရိႏၵေကာ။
ဘဂဝေတာ မဟာရာဇာ၊ သေကၠာ အရဟေတာ တႆ။
သမၼာသမၺဳဒၶႆ ျဗဟၼာ၊ ဧေတ ပဥၥ နမႆႏၲိ-ဟု ဆို၏။

ကစၥာယန ေဘဒဋီကာသစ္၌လည္း “တထာဟိ သာတာဂီရိယေကၡာ နေမာ နေမာတိ ဝႏၵနံ ကေရာတိ”စသည္ျဖင့္ နတ္ငါးဦး ရွိခိုးေၾကာင္းပင္ဆို၏။ လက္ဝဲေနာ္ရထာဆို ယိုးဒယားႏိုင္ ေမာ္ကြန္း 
တြင္လည္း တပုဒ္စီ ရွိခိုးေၾကာင္း အဆိုရွိခဲ့၏။

နတ္ျဗဟၼာငါးဦး တပုဒ္စီ ရွိခိုးခဲ့ေၾကာင္း သံဂါယနာဝင္က်မ္းဂန္မ်ား၌ အဆိုမရွိေသာေၾကာင့္၄င္း, ပါဠိ အ႒ကထာမ်ားအရ ဥဒါနအျဖစ္ျဖင့္ တေပါင္းတည္း က်ဴးရင့္ခဲ့ၾကသည္မွာ အထင္အရွားပင္
ျဖစ္ေသာေၾကာင့္၄င္း, ထိုသို႔ နတ္ျဗဟၼာငါးဦး တပုဒ္စီ ရွိခိုးခဲ့သည္ဟူေသာအဆိုကို ပိဋကတ္ပညာရွိတို႔ အတည္ျပဳ လက္ခံျခင္း မရွိခဲ့ၾကေပ။

(သေျပကန္ ပရိတ္ႀကီး နိႆယသစ္ စာမ်က္ႏွာ ၁၇)

No comments: