Thursday, October 6, 2011

ေဝဘူ ဆရာေတာ္ႀကီး

ေအာင္ေျမ(ေဝဘူ) ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ ေက်ာက္ဆည္ျမိဳ႔ ေဝဘူ၊ ေရႊဘိုျမိဳ႔ေအာင္ေျမ၊ ဇာတိ ခင္ဦးျမိဳ႔နယ္၊ အင္ၾကင္းပင္ေက်ာင္း သံုးဌာန၌ သီတင္းသံုးေနထိုင္၍ သာသနာျပဳေတာ္မူခဲ့ရာ ေဝဘူဆရာေတ္,
ေအာင္ေျမဆရာေတာ္, အင္ၾကင္းဆပင္ဆရာေတာ္-ဟု သံုးမည္ထင္ရွားခဲ့ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ေဝဘူ-ဆရာေတာ္ဟု ပိုမိုထင္ရွား အသိမ်ားခဲ့ေပသည္။


ေအာင္ေျမဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ကား ရဟႏၲာ-ဟု ေက်ာ္ၾကားေတာ္မူေသာပုဂၢိဳလ္ထူး၊ ပုဂၢိဳလ္ျမတ္ ဆရာေတာ္တပါးျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ ေရႊဘိုခရိုင္၊ ခင္ဦးျမိဳ႔နယ္၊ မေဒါင္းလွဘူတာအနီး အင္ၾကင္းပင္ရြာ၌ သကၠရာဇ္(၁၂၅၇)ခုႏွစ္ တေပါင္းလဆန္း(၆)ရက္ တနလၤာေန႔ နံနက္ေလးခ်က္တီးေက်ာ္ အခ်ိန္တြင္ ဦးလူေဖ+ေဒၚၾကင္ႏု တို႔မွ ေမြးဖြားေသာ သားရတနာျဖစ္ပါသည္။


(၁၂၆၆)ခုႏွစ္ ၉-ႏွစ္သားအရြယ္တြင္ ရွင္သာမေဏဘယသို႔ေရာက္ရာ ဘြဲ႔ေတာ္အမည္မွာ ရွင္ကုမာရ-ျဖစ္ပါသည္။ အင္ၾကင္းပင္ေက်ာင္း ငယ္ဆရာ ဦးသုမနထံဝယ္ ပညာသင္ယူျပီးေနာက္ (၁၂၇၇)ခုႏွစ္ သက္ေတာ္(၂၀)အရ၊ နယုန္လတြင္ ရဟန္းျပဳ၍ (၁၂၈၀-၈၁)ခုႏွစ္တို႔တြင္ မႏၲေလးအေနာက္ျပင္ မစိုးရိမ္တိုက္ ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲသူရိယဝံသ(အဘိဓဇမဟာရ႒ဂုရု)ထံေတာ္၌ ပရိယတၱိစာေပမ်ား သင္ယူခဲ့ပါသည္။ 


ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ ေရႊဘိုျမိဳ႔၊ မူလပုသိမ္ဆရာေတာ္ႀကီးထံ ဥပနိႆယခံယူရန္ ဆည္းကပ္ျပီးလွ်င္ ၄င္းႏွစ္(၁၂၈၅)ခုႏွစ္တြင္ ပုသိမ္ေတာရေက်ာင္း၌ ဝါဆိုေတာ္မူပါသည္။ ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ အာနာပါနကမၼ႒ာန္းကို ပင္တိုင္ကမၼ႒ာန္းအျဖစ္ ရႈပြားေတာ္မူ၍ ဓူတင္(၁၃)ပါးလံုး ေဆာင္ေတာ္မူရာ ကမၼ႒ာန္းအလုပ္ခြင္အတြက္ တြန္းအားအေကာင္းဆံုးျဖစ္ေသာ နိသဇၨိတဂၤဓူတင္ (အိပ္ျခင္းကို မဆိုထားဘိ ေလ်ာင္းရံု၊ ေက်ာဆန္႔ရံုမွ်ပင္ မျပဳေသာအက်င့္)ကိုမူ အထူးေရွ႔တန္းတင္၍ ေဆာင္ေတာ္မူပါသည္။ နည္းခံတပည့္မ်ားကိုလည္း မအိပ္ဘဲ အခ်ိန္ျပည့္ တရားအားထုတ္ရန္ ၾသဝါဒေပးေလ့ရွိပါသည္။


ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ (၁၃၀၉)ခုႏွစ္တြင္ ေယဘူဆရာေတာ္အျဖစ္ ေက်ာ္ၾကားစျပဳေနျပီျဖစ္ရာ (၁၃၁၂)ခုႏွစ္ (၁၉၅၀-ခုႏွစ္) တဝိုက္တြင္ ရဟႏၲာ-ဟုေက်ာ္ၾကားလာပါသည္။ ေရႊဘိုေအာင္ေျမ၊
ေက်ာက္ဆည္ေဝဘူ၊ ဇာတိအင္ၾကင္းပင္ သံုးဌာနသီတင္းသံုေတာ္မူ၍ သာသနာျပဳေတာ္မူေသာ ရဟႏၲာဟု ေက်ာ္ၾကားေတာ္မူသည္။ ေက်းဇူးရွင္ေအာင္ေျမ (ေဝဘူ) ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ (၁၃၃၉)ခုႏွစ္၊ ပထမဝါဆိုလဆန္း (၁၁)ရက္၊ (၂၆-၆-၇၇) တနဂၤေႏြေန႔ ည(၇)နာရီမိနစ္(၃၀)အခ်ိန္တြင္ ခင္ဦးျမိဳ႔နယ္ ဇာတိအင္ၾကင္းပင္ ကမၼ႒ာန္းေတာရေက်ာင္းႀကီး၌ ခႏၶာဝန္ခ်ေတာ္မူပါသည္။

အဆံုးအမမ်ား---
သီလေဆာက္တည္ျပီးလွ်င္ ျပည့္စံုေအာင့္ျဖည့္ၾက၊ ျဖည့္လို႔ျပည့္စံုျပီးလွ်င္ မိမိစိတ္အလို ေတာင့္တတဲ့အတိုင္း ျပီးမယ္၊ ယခုလည္း ခ်မ္းသာမယ္၊ ေနာင္လည္း ခ်မ္းသာမယ္။
ပစၥဳပၸန္ခ်မ္းသာ၊ သံသရာခ်မ္းသာ ႏွစ္ျဖာကို ေပးစြမ္းႏို္င္တာဟာ ဘုရားရွင္ အဆံုးအမေတာ္ကလြဲလို႔ အျခားမရွိဘူး။


ဘုရားရွင္အဆံုးအမဆိုတာ ပိဋကတ္သံုးပံုပဲ။ ပိဋကတ္သံုးပံုဆိုတာ အလြန္က်ယ္ဝန္းတယ္။ 
ပိဋကတ္သံုးပံုကို အဆီထုတ္ပါလွ်င္ ေဗာဓိပကၡိယတရား (၃၇)ပါးရတယ္။
ေဗာဓိပကၡိယတရား(၃၇)ပါးကို အဆီထုတ္လွ်င္ မဂၢင္ရွစ္ပါး ရတယ္။ 
မဂၢင္ရွစ္ပါးကို အဆီထုတ္လွ်င္ သိကၡာသံုးပါးရတယ္။ 
သိကၡာသံုးပါးဆိုတာ အဓိသီလ၊ အဓိစိတၱ၊ အဓိပညာ ပါပဲ။ 
သိကၡာသံုးပါးကို အဆီထုတ္ပါလွ်င္ ဧေကာဓေမၼာ-တခုရတယ္။ 


ရုပ္ေပၚနာမ္ေပၚမွာေနျပီး ယခုလိုေဆာင္ထားေတာ့ (ရႈမွတ္ေနေတာ့) ကာယကံ ေသာင္းက်န္းမႈ၊ ဝစီကံ ေသာင္းက်န္းမႈ မရွိဘူး။ ဒါ အဓိသီလ-လို႔ေခၚတယ္။
အဓိသီလအားေကာင္းလွ်င္ စိတ္ေတြေသာင္းက်န္းမႈမရွိဘဲ ျငိမ္ဝပ္ပိျပားျပီး တည္ေနေတာ့တယ္။ အဲဒါ အဓိစိတၱ-လို႔ေခၚတယ္။


အဓိစိတၱ(သမာဓိ) အားေကာင္းလို႔ အခ်ိန္ၾကာလွ်င္ ဘယ္လူ၊ ဘယ္နတ္၊ ဘယ္ျဗဟၼာမွ ဖန္တီးလို႔မျဖစ္ဘူး။ လွ်ပ္တျပက္အတြင္း ကုေဋတသိန္း ျဖစ္ျပီးပ်က္ေနတယ္။ ရုပ္ကိုနာမ္က သိေနလွ်င္ ျဖစ္ပ်က္ကို သိေနေတာ့တာပဲ။ ျဖစ္ပ်က္ကိုသိတာ အဓိပညာ-လို႔ေခၚတယ္။


ႏွာဖ်ားဝမွာ ကာယပသာဒအၾကည္က အထိခံ၊ ထြက္ေဝ ဝင္ေလျဖစ္တဲ့ ေလႏွစ္ရပ္ ဝါေယာေဖာ႒ဗၺက ထိတယ္။ ထိုအထိခံနဲ႔ ထိတာက ရုပ္၊ သိတာက နာမ္-ဆိုေတာ့ သူမ်ားေမးမေနနဲ႔ ကိုယ္ဟာကိုသိတယ္။ ကိုယ့္ႏွာဝကို ဉာဏ္နဲ႔ ေစာင့္ၾကည့္...ဝင္ေတာ့ ထိဝင္မယ္၊ ထြက္ေတာ့လည္း ထိထြက္မယ္၊ ထိတာကို သိ သိေနလွ်င္ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ ျဖစ္ခြင့္မရလို႔ ေလာဘမီး၊ ေဒါသမီး၊ ေမာဟမီး ျငိမ္းတယ္။ ျငိမ္းေတာ့ ေအးတယ္။


မထိခင္ကလည္း သိလို႔မျဖစ္ဘူး။ ထိျပီးျပန္ေတာ့လည္း သိလို႔မျဖစ္ဘူး။ ထိတုန္းကိုသာ သိျဖစ္တယ္။ အဲဒါကို ပစၥဳပၸန္တဲ့-လို႔ဆိုတယ္။ အဲသည္ကို တထိတည္း ထိေနတာကို တဆက္တည္း သိေအာင္ေဆာင္ၾကဗ်။ တရက္ ၂၄-နာရီ တဆက္ေလာက္ရလွ်င္ အလြန္သိသာပါတယ္။ အဲသည္လို ထိတာကို မသိမွတ္ႏိုင္ရင္ လွ်ပ္တျပက္အတြင္းတြင္ပဲ ကုေဋတသိန္း ေၾကြးတင္သြားေရာဗ်။

ထိတာကို သိေနလွ်င္ ရုပ္နဲ႔နာမ္သာ ရွိပါတကား-လို႔ သိလိမ့္မယ္။ ရုပ္နာမ္မွတပါး (ငါ-သူတပါး-ေယာက်္ား-မိန္းမ) မရွိဘူးဆိုတာ ဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္အမွန္ပါလားလို႔ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ သိလိမ့္မယ္။ သူမ်ားကို ေမးေနဖို႔ မလိုပါဘူး။ ႏွာဝမွာ ေလထိတာကိုသိေနလွ်င္ ထိုအခ်ိန္မွာ အတၱဆိုတဲ့ကိုယ္ မရွိပါဘူး။

ထိုသိေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဉာဏ္အျမင္စင္ၾကယ္တယ္။ သမၼာဒိ႒ိျဖစ္တယ္။ ထိတာကိ္ု သိေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ရုပ္နာမ္မွတပါး ဘာမွ်မရွိပါလား-လို႔ သိတာကို နာမ္ရုပ္ကို ပိုင္းျခားသိလို႔ နာမရူပ ပရိေစၧဒဉာဏ္-လို႔ ေခၚတယ္။ တထိတည္းထိ၊ တသိတည္းသိေနလွ်င္ အတၱစင္ၾကယ္၍ ဉာဏ္အျမင္စင္ၾကယ္တဲ့ အက်ိဳးရတယ္။ ဒါဟာ တဒဂၤအခ်ိန္ေလးမွာရတဲ့ အက်ိဳး၊ နည္းတယ္လို႔ မမွတ္ၾကနဲ႔။ ကမၼ႒ာန္းထိုင္ရတာမ်ား ဘာမွလည္းမေတြ႔ေပါင္ ဘာမွလည္း မရေပါင္လို႔မ်ား မမွတ္လိုက္ၾကပါနဲ႔။ ဘုရားသာသနာနဲ႔ ႀကံဳႀကိဳက္တဲ့အခါမွာသာ ဒီလိုအက်ိဳးထူးမ်ား ရႏိုင္တယ္။ 
*****
စာသင္သလိုပါပဲ---
တခ်ိန္က ဆရာေတာ္ႀကီးအား ညစဥ္ ဝတ္ျပဳေနက် ေယာဂီဒကာမ်ားကို မိန္႔ၾကားေတာ္မူသည္မွာ-
ဒကာႀကီးတို႔...ညက တရားအလုပ္ ေတာ္ေတာ္ လုပ္ၾကတယ္ ထင္ပါရဲ႔?
(လုပ္ရင္း ငိုက္ရင္းပါပဲဘုရား)
ငိုက္ျပီးေတာ့ ထ-ျပီးေတာ့ လမ္းမေလွ်ာက္ဘူးလား?
(သိမ္အျပင္ထြက္ျပီး ပတ္ပတ္လည္ လမ္းေလွ်ာက္ပါတယ္ဘုရား)
ေနာက္ျပီးေတာ့ေကာဗ်ာ-?
(အိပ္ခ်င္ေျပျပီး သိမ္ထဲျပန္ဝင္ေတာ့ ငိုက္ျပန္တာပါပဲ ဘုရား)
တသံသရာလံုး အိပ္လာ၊ ငိုက္လာတာ အခုအထိ မေက်နပ္ေသးဘူးလားဗ်ာ?
(သုညတန္းပါဘုရား)
သုည ေရးတတ္ရင္ပဲ လံုးဝ မေရးတတ္သူတို႔ထက္ သာတာေပါ့။
(မွန္ပါဘုရား)
ေအး...တရားအလုပ္ဆိုတာ တို႔မ်ားငယ္စဥ္က စာသင္သလိုပါပဲ၊
(အမိန္႔ရွိပါဘုရား)
စိတ္ပါလို႔ ျဖစ္ျဖစ္၊ မပါလို႔ ျဖစ္ျဖစ္ ေက်ာင္းသြားျပီး စာသင္ေနရာတာပဲ မဟုတ္လား?
(မွန္ပါဘုရား)
ပ်င္းလို႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ညံ႔လို႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ပထမအရြယ္ လုပ္ရ,ယူရ,သင္ရမယ့္ပညာကုိ ရွာရတာပဲ မဟုတ္လား?
(တင္ပါ့ဘုရား)
ဒါေပမယ့္ ႀကီးျပင္းလာတဲ့အခါ သူအဆင့္နဲ႔သူ ပညာတတ္တာပဲ မဟုတ္လား?
တရားအားထုတ္ရာမွာလည္း ဒီသေဘာပါပဲ။ ပ်င္းရင္လည္း ႀကိဳးစားလုပ္၊ ငိုက္ရင္လည္း ႀကိဳးစားလုပ္ၾကဗ်ာ။
( စာသင္ေသာပုဂၢိဳလ္သည္ တေန႔တြင္ စာတတ္ေျမာက္လာသကဲ့သို႔ တရားအားထုတ္ေနသူသည္ တေန႔ တရားထူးေတြ႔မည္ဟု ဆိုလိုရင္း ျဖစ္ပါသည္)။
*****
အနာဂတ္ သာသနာ---
ႏိုင္ငံအသီးသီး၊ လူမ်ိဳးအသီးသီးတို႔မွာ သူတို႔ဘာသာနဲ႔သူတို႔ အသီးသီး ရွိေနၾကေပမယ့္ မေနေသးဘူး။
သာသနာေတာ္ဟာ မတု,မယွဥ္သာေအာင္ ျမင့္ျမတ္တာကို သိျပီး အဆက္မျပတ္ လာေရာက္ၾကည္ညိဳ ပူေဇာ္ၾကဦးမွာဗ်၊ အဆက္ကို မျပတ္ေတာ့ဘူး၊ တသီတတန္းႀကီးပဲ။


အိမ္ရွင္ေတြကလည္း သူတို႔လိုခ်င္တာေပးႏိုင္ေအာင္ လုပ္ၾကရလိမ့္မယ္။ ဧည့္သည္လာရင္ ျပဳစုရမွာက အိမ္ရွင္ကလား၊ ဧည္သည့္ကလား။


ေဝဘူဆရာေတာ္ (၁၃၂၁)ခုႏွစ္။


ေမာင္ေမာင္ (ယမံုနာ)
(ဂမၻီရ ၂၀၀၄-၈)

No comments: