Wednesday, January 2, 2013

ေန႔

ေန႔ဟူေသာ အခ်ိန္တာတြင္ ဆိုလာေန႔ႏွင့္ ဆိုက္ဒီးရီးယဲေန႔ ဟူ၍ ၂-မ်ိဳးရွိသည္။ ဆိုလာေန႔ ဟူသည္မွာ ေနကို အေၾကာင္းျပဳထားေသာ ေန႔ဟူ၍၄င္း၊ ဆိုက္ဒီးရီးယဲ ေန႔သည္ ၾကယ္ကိုအေၾကာင္းျပဳထားေသာ ေန႔ဟူ၍၄င္း အဓိပၸါယ္ေပါက္သည္။

ဆိုလာေန႔မွာ ပထမေနမြန္းတည့္ခ်ိန္မွ ေနာက္တႀကိမ္ ေနမြန္းတည့္ခ်ိန္အထိ ၾကာေသာအခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ဆိုလာေန႔ တေန႔ႏွင့္တေန႔သည္ မတူေခ်။ တႏွစ္အတြင္း ေျပာင္းလ်က္ရွိေသာေၾကာင့္ တႏွစ္လံုးတြင္ ျဖစ္ေသာ ဆိုလာေန႔တို႔၏ ပ်မ္းမွ်ျခင္းကိုယူ၍ ဆိုလာေန႔၏ အခ်ိန္တာကို သတ္မွတ္ရသည္။ပ်မ္းမွ် ဆိုလာေန႔ တေန႔၏ အခ်ိန္တာသည္ ဆိုက္ဒီးရီးယဲ အခ်ိန္၏ ၂၄-နာရီ ၃-မိနစ္ ၂၆.၅၅ စကၠန္႔ႏွင့္ တူညီေလသည္။တေန႔လွ်င္၂၄-နာရီ တိတိက်က်ရွိေသာ ဆိုလာေန႔ေပါင္း တႏွစ္လွ်င္ ေလးေန႔သာ ရွိသည္။

ဆိုက္ဒီးရီးယဲေန႔မွာ သတ္မွတ္ထားေသာ ၾကယ္တလံုးသည္ ၾကည့္ရႈသူ၏ မစ္ရစ္ဒီယန္းမ်ဥ္းေခၚ မြန္းတည့္မ်ဥ္းကို ပဌမအႀကိမ္ ျဖတ္သည္မွစ၍ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ျဖတ္သည္အထိ ၾကာေသာအခ်ိန္တာ ျဖစ္သည္။ ဆိုက္ဒီးရီးယဲ ေန႔တေန႔၏ အခ်ိန္ကာလသည္ ပ်မ္းမွ် ဆိုလာေန႔အခ်ိန္၏ ၂၃-နာရီ ၅၆-မိနစ္ ၄.၀၉ စကၠန္႔ ျဖစ္သည္။ ၂၄-နာရီရွိေသာ ပ်မ္းမွ် ဆိုလာေန႔ တေန႔ႏွင့္ စာေသာ္ ဆိုက္ဒီးရီးယဲေန႔တေန႔သည္ ဆိုလာေန႔ တေန႔ထက္ ၄-မိနစ္ခန္႔ နည္းသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တႏွစ္တြင္ ဆိုလာေန႔ေပါင္း ၃၆၅-ေန႔ရွိ၍ ဆိုက္ဒီးရီးယဲ ေန႔ေပါင္း ၃၆၆-ေန႔ ရွိေလသည္။

အီေကြတာမ်ဥ္းတေလွ်ာက္၌ ေန႔တာႏွင့္ ညတာတို႔သည္ အစဥ္သျဖင့္ တူညီ၍ ၁၂-နာရီစီၾကာသည္။ အီေကြတာ၏ ေျမာက္ဖက္ႏွင့္ ေတာင္ဖက္က်ေသာ ေနရာမ်ားတြင္မူ ေန႔တာႏွင့္ ညတာတို႔သည္ မတူညီၾကေခ်။ ေျမာက္ဝင္ရိုးစြန္းတန္း၌ မတ္လ ၂၁-ရက္မွ စက္တင္ဘာလ ၂၃-ရက္အထိ ၆-လလံုးလံုး ၾကာေသာအခ်ိန္သည္ ေနကို ရက္ဆက္ျမင္ရေသာ တေန႔တာအခ်ိန္ ျဖစ္၍ ေတာင္ဝင္ရိုးစြန္း၌ ေနကြယ္လ်က္ရွိေသာ တညတာ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ တဖန္ စက္တင္ဘာလ၂၃-ရက္မွ မတ္လ ၂၁-ရက္အထိ ေျမာက္ဝင္ရိုးစြန္း၌ ညဥ့္ဖက္ျဖစ္၍ ေတာင္ဝင္ရိုးစြန္း၌ ေန႔ဖက္ ျဖစ္ေလသည္။

ေရွးေခတ္လူမ်ားသည္ တေန႔တာကို ေနထြက္ခ်ိန္မွ ေနဝင္ခ်ိန္အထိဟု မွတ္ယူခဲ့ၾကသည္။ ယခုအခါ၌မူ တကမၻာလံုးမွာပင္ အမ်ားသတ္မွတ္ သံုးစြဲလ်က္ရွိေသာ တေန႔တာကား ညဥ့္သန္းေခါင္အခ်ိန္မွ ေနာက္တေန႔ ညဥ့္သန္းေခါင္အခ်ိန္အထိ ၂၄-နာရီ အခ်ိန္ကာလ ျဖစ္ေလသည္။

ရက္သတၱတပတ္လွ်င္ ခုနစ္ေန႔ထား၍ ေရွးေရာမတို႔ လက္ထက္မွ ယခုတိုင္ သံုးစြဲလာခဲ့ေသာ ေန႔အမည္မ်ားမွာ
ေနကို အစြဲျပဳ၍ ဆန္းေဒး၊
လကို အစြဲျပဳ၍ မန္းေဒး၊
တ်ဴးေခၚ တ်ဴတန္တို႔၏ စစ္နတ္ကို အစြဲျပဳ၍ တ်ဳစေတး၊
ဝုဒင္းေခၚ တ်ဴတန္တို႔၏ နတ္မွဴႀကီးကို အစြဲျပဳ၍ ဝက္နက္စေတး၊
ေသာေခၚ တ်ဴတန္တို႔၏ မိုးႀကိဳးနတ္ကို အစြဲျပဳ၍ သတ္စေတး၊
ဝုဒင္း၏ မိဖုရား ထိမ္းျမားျခင္းဆိုင္ရာ နတ္သမီးျဖစ္ေသာ ဖရစ္ကို အစြဲျပဳ၍ ဖရိုက္ေဒး၊
ေရာမတို႔၏ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရး ဆိုင္ရာနတ္ ဆက္တန္ကို အစြဲျပဳ၍ ဆက္တာေဒး-တို႔ျဖစ္သည္။

ျမန္မာတို႔တြင္လည္း တနဂၤေႏြ၊ တနလၤာ၊ အဂၤါ၊ ဗုဒၶဟူး၊ ၾကာသပေတး၊ ေသာၾကာ၊ စေန-ဟူ၍ ရက္သတၱတပတ္လွ်င္ ခုနစ္ေန႔ရွိသည္။ ယင္းေန႔မ်ားသည္ တနဂၤေႏြ၊ တနလၤာ၊ အဂၤါ စေသာ ျဂိဳဟ္ခုနစ္လံုးကို အစြဲျပဳ၍ သတ္မွတ္ထားေသာ ေန႔မ်ားျဖစ္ေပသည္။

တနဂၤေႏြ-ဟူေသာအမည္မွာ ဒိနကၤရ ပါဌ္ပ်က္ ျဖစ္သည္။ ကမၻာဦး မူလဘာသာအတိုင္း  ဒိနကၤေရ ဆိုသည္ကို
'ဒ' အထက္ရွိ ဣ-သရ ေက်၍ ကာလရွည္လ်ားေသာ္ တနဂၤေႏြ-ဟု ေခၚေဝၚေရးသားၾကသည္။ ကမၻာ့တန္ဆာ ရာဇမတၱဏ္ႏွင့္ ေယာဂယာၾတာ ႏွစ္က်မ္းတြင္ တနဂၤေႏြျဂိဳဟ္မွာ အဂၤတိုင္းသား ကႆပအမ်ိဳး၊ ကႆပရေသ့၏ ဇနီး အဒိတိတြင္ ျမင္ေသာသား တနဂၤေႏြျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။

တနလၤာ-ဟူေသာ အမည္မွာ ကမၻာ့တန္ဆာ ရာဇမတၱဏ္က်မ္းအရ သသလဥ ၧေနာ ဟူေသာပါဌ္မွ ဆင္းသက္သည္။ ထိုသသလဥ ၧေနာ-ဟူေသာ ပါဌ္တြင္ အရင္း၌တည္ေသာ 'သ'အကၡရာ တလံုးေက်ႏွင့္ သလဥၧနာ ဆိုလိုသည္ကို ကာလရွည္လ်ားေသာ္ တနင္းနာ-ဟူ၍၄င္း၊ တလင္းလာ-ဟူ၍၄င္း၊ တနင္းလာ-ဟူ၍၄င္း ေခၚေဝၚေရးသားၾကသည္။ ရာဇမတၱဏ္က်မ္းႏွင့္ ေယာဂယာၾတာ ႏွစ္က်မ္းတြင္ တနလၤာသည္ ယဝနတိုင္း ခိေရာဒဓိ ႏို႔ရည္သမုဒၵရာမွ တနလၤာျဂိဳဟ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။

အဂၤါ-ဟူေသာအမည္မွာ အဂၤါရက-ဟူေသာ ပုဒ္၌ 'ရ'သဒၵါ  'က'သဒၵါ ေက်၍ အဂၤါဟူ၍ ျဖစ္လာသည္။ အဂၤါျဂိဳဟ္သည္ မီးက်ီးမီးခဲႏွင့္ အတူ နီေသာ အဆင္းေရာင္ရွိ၍ မီးက်ီးခဲဟု အနက္ေဟာေသာ အဂၤါရက-ဟူ၍ ေခၚေဝၚျခင္း ျဖစ္သည္။ ရာဇမတၱဏ္က်မ္းႏွင့္ ေယာဂယာၾတာက်မ္း ႏွစ္က်မ္းတြင္ အဂၤါျဂိဳဟ္သည္ အဝႏၲိတိုင္းသား ဘာရဒြါဇအမ်ိဳး၊ ပရမီသြာ နတ္မင္း၏မယား ဓရဏိ ေျမေစာင့္နတ္သမီးတြင္ ျမတ္ေသာသား အဂၤါျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။

ဗုဒၶဟူး-ကို ျမန္မာဘာသာတြင္ ဗုဓ-ဟူေသာ မူလဘာသာကို အစြဲျပဳ၍ ယခုကာလ ဗုဒၶဟူး ေရးမွတ္ၾကသည္ဟု ယူရန္ရွိသည္။ ထိုဗုဓ သဒၵါကား သိျခင္းအနက္ကို ေဟာသည္။ အင္းဝျမိဳ႔ ေညာင္ရမ္းမင္းတရားႀကီး၏ ေကာင္းမႈျဖစ္ေသာ မဟာျမတ္မုနိ ေက်ာက္စာတြင္ ပိတဟူးေန႔ဟူ၍ ပအကၡရာတြင္ လံုးႀကီးတင္လ်က္ တဝမ္းပူႏွင့္ ေရးမွတ္ေတာ္မူသည္။ ေက်ာက္ဆည္ျမိဳ႔ ေရႊသာေလ်ာင္း ေက်ာက္စာမွာလည္း ပိတဟူးေန႔ဟူ၍၄င္း၊
ေရႊနန္းေက်ာ့ရွင္ နန္းတည္ ေက်ာက္စာတြင္လည္း အလားတူ ပိတဟူးေန႔ဟူ၍၄င္း၊ ပိတ ဟရိသဒၵါတို႔ကို အစြဲျပဳ၍ ေရးသားၾကသည္။ ရာဇမတၱဏ္ႏွင့္ ေယာဂယာၾတာ ႏွစ္က်မ္းတြင္ ဗုဒၶဟူးျဂိဳဟ္သည္ ရေၾတသ အႏြယ္ တနလၤာျဂိဳဟ္မင္း၏ မိဖုရား တာရာေဒဝီတြင္ ဖြားျမင္ေသာသား ျဖစ္ေၾကာင္းဆိုသည္။

ၾကာသပေတး ဟူေသာအမည္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ကား ရာဇမတၱဏ္က်မ္းတြင္ ျဗဟပၸတိ၊ ဝါစသပတိ စသည္ျဖင့္ ပရိယာယ္ ၉-ပါး ျပသည္။ ေယာဂယာၾတာက်မ္းတြင္မူ ဝါက်ပတိ က်ာသပေတးသည္ဟူ၍ ေရးသည္။ ဝါစသဒၵါႏွင့္ ဝါက်သဒၵါကား စကားကိုေဟာသည္။ ဝါက်သပတိ-၏ အနက္မွာ စကားကို အစိုးရသည္ဟူ၏။ ျမန္မာဘာသာတြင္ ဝါက်သပတိပုဒ္၌ ဝါေက်၍ တိသဒၵါကို ေတးျပဳျပီး က်ာသပေတး-ဟူ၍ ေခၚေဝၚေရးသားၾကသည္။ ယခုအခါ ၾကာသပေတး-ဟူ၍ ရရစ္ႏွင့္ ေရးေသာေၾကာင့္ ေရးထံုးတြင္ေလသည္။ ရာဇမတၱဏ္၊ ေယာဂယာၾတာက်မ္း ႏွစ္က်မ္းတြင္ ၾကာသပေတးသည္ သိႏၶဝတိုင္း အဂႌရသအႏြယ္ က်ာသပေတးျဖစ္ေၾကာင္း အဆိုရွိသည္။

ေသာၾကာ-ဟူေသာ အမည္မွာ သုကၠဟူေသာပုဒ္မွ လာသည္။ သုကၠသည္ ျဖဴေသာ အေရာင္အဆင္းကို ေဟာသည္။ ေသာၾကာျဂိဳဟ္မွာ ျဖဴေသာအေရာင္အဆင္း ရွိေသာေၾကာင့္ သုကၠ-ဟူ၍ အမည္သမုတ္ ေခၚေဝၚ၏။ ပုဂံ၊ အင္းဝ မင္းတို႔လက္ထက္တြင္ သုကၠဟူေသာ ပုဒ္ႏွင့္အညီ ဥသရႏွင့္ သုၾကာေန႔ဟု ေရးမွတ္ၾကကုန္သည္။ ယခုအခါတြင္ ရွိေသာ ဥ-သရကို ၾသျပဳ၍ က-အကၡရာတြင္ သသၤကရိုဋ္အလိုအရ ရရစ္ကာ ေသာၾကာ-ဟု ေရးၾကသည္။ ေသာၾကာသည္ ရာဇမတၱဏ္၊ ေယာဂယာၾတာ ႏွစ္က်မ္းတြင္
ေဘာဇကဋတိုင္းသား ေသတဗ်အမ်ိဳး ဘဂုရေသ့၏ မယား သုဇိတာတြင္ ျမင္ေသာသား ေသာၾကာျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။

စေန-ဟူေသာအမည္မွာ သေနစေရာ-ဟူေသာ မာဂဓဘာသာပုဒ္မွ ဆင္းစသက္သည္။ ယင္းပုဒ္တြင္ စရ-သဒၵါေက်၍ သေန-ျဖစ္သည္။ သေန-တြင္ သ-ကို ဆ-ျပဳ၍ ဆေန-ျဖစ္သည္။ ထို ဆေန-ပင္ ကာလရွည္လ်ားေသာ အခါ ပထမအကၡရာ စလံုးသို႔ေရာက္၍ စေန-ဟု ေရးသားၾကသည္။ ရာဇမတၱဏ္က်မ္း ဝတၳပရိဓာန အပိုင္းတြင္လည္း၊ သေန-စေနေန႔၌၊ အဘိနဝံ-အသစ္ေသာ၊ ဝတၳံ-ပုဆိုးကို၊ ဝိဘုေတၱာ-ဝတ္ေသာေယာက်္ားသည္၊ ေရာဂါရာတိ ဘယံ-ေရာဂါေဘး ရန္သူေဘးသည္၊ ဘေဝ-ျဖစ္ရာ၏ ဟု ဆ္ုသည္။  သေနစရ-ဟူေသာ မုလပုဒ္၏ အနက္မွာ ျဖည္းညႇင္းစြာ သြားတတ္သည့္အနက္ ျဖစ္သည္။ ရာဇမတၱဏ္က်မ္း၊ ေယာဂယာၾတာက်မ္း ႏွစ္က်မ္းတြင္ စေနျဂိဳဟ္သည္ ေသာရ႒တိုင္း ကာရအႏြယ္ ျဖစ္ေသာ တနဂၤေႏြေနမင္း၏ မယား ယသိဆာယာတြင္ ျမင္သည့္သား ဇမၼ အမည္ရွိေသာ စေနျဂိဳဟ္ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။

ေမတၱာျဖင့္ 
အရွင္ဓမၼသာမိ (ေမာ္လူး)

(ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း အတြဲ-၆-မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္)

No comments: